خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اتفاقی کم‌سابقه در تاریخ سینمای ایران: بازار سیاه بلیت «فروشنده»

«فروشنده» فیلم تازه اصغر فرهادی با چنان استقبالی همراه شده که برخی از تماشاگران برای تقدم در تماشایِ این فیلم سینمایی، بلیت این فیلم را با قیمت بالاتری در مقابل سینماها و فضای مجازی خریداری کردند تا یک بازار سیاه برای بلیت این فیلم سینمایی شکل بگیرد و یک رویداد کم‌سابقه در تاریخ سینمای ایران ثبت شود.

به گزارش «تابناک»؛ «فروشنده» هفتمین فیلم سینمایی اصغر فرهادی به واسطه آنکه پیش از اکران در هیچ جشنواره داخلی از جمله جشنواره فیلم فجر به نمایش در نیامده بود، ار روز چهارشنبه دهم شهریورماه یک افتتاحیه واقعی داشت و همچون اکران فیلم‌ها در آمریکا، یک «اکران افتتاحیه» واقعی با همان هیجان مرسوم را داشت.

اکران افتتاحیه «فروشنده» با توجه به حجم طرفداران این فیلم، کشش سالن‌های میزبان را نداشت و به همین دلیل شماری از مردم که قصد داشتند این فیلم را زودتر از سایرین تماشا کنند، به دنبال بلیت این فیلم از خارج از گیشه بودند. در مقابل برخی اشخاص که تعدادی بلیت خریداری کرده بودند، در مقابل دو پردیس سینمایی در تهران و همچنین در فضای مجازی، بلیت‌هایی که خریداری کرده بودند را به قیمت‌های بالاتری فروختند.

ظاهراً این بلیت‌ها با توجه به روز و ساعت اکران بین 20 تا 50 هزار تومان در بازار سیاه خرید و فروش شده‌اند. در واقع اگرچه 260 میلیون تومان در افتتاحیه «فروشنده» از گیشه‌های سینمای ایران بلیت خریداری شد اما در واقع این رقم با در نظر گرفتن میزبان تبادل مالی فروش دوباره همین بلیت‌ها در بازار آزاد، میلیون‌ها تومان بیشتر است. همین شدت استقبال باعث شد که در روز نخست اکران «فروشنده»، در پردیس‌های سینمایی سانس 6:30 در نظر گرفته شود که مملو از جمعیت بود!

شکل‌گیری بازار سیاه برای فیلم «فروشنده» اتفاقی بی‌سابقه است که پیش از این برای فیلم «مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی رخ داده بود. مردم که انتظار توقیف این فیلم را داشتند، تا روز شانزدهم اکران «مارمولک» که روی آخرین پرده‌های سینما باقی مانده بود، در مقابل سینماها برای تماشای فیلم صف کشیده بودند و خرید و فروش بلیت در بازار سیاه اتفاقی مرسوم بود.

در مقابل، «فروشنده» در حالی با بازار سیاه بلیت مواجه شده که خطرِ توقیف این فیلم وجود ندارد و این فیلم در هفته‌های متمادی اکران می‌شود. بنابراین استقبالِ اینچنینی را می‌توان محصول فضای هیجانی دانست که حول و حوش تماشایِ فیلم «فروشنده» شکل گرفته است. بعید است در آینده نزدیک فیلمی بتواند به شکل طبیعی این اتفاقِ کم‌سابقه در تاریخ سینمای ایران را تکرار کند.

برخی تماشاگران پس از آغاز اکران عمومی و تماشای «فروشنده»، در فضای مجازی این فیلم سینمایی را قوی‌تر از «جدایی نادر از سیمین» خوانده‌اند و برخی دیگر از تماشاگران نیز همچنان «جدایی نادر از سیمین» و «درباره الی» را بهترین فیلم‌های اصغر فرهادی قلمداد کرده‌اند اما این تحلیل‌ها در فروش بالای قابل پیش‌بینی برای این فیلم تاثیری نخواهد داشت.

داستان فیلم تازه فرهادی از ساختمانی در حال فرو ریختن آغاز می‌شود که ساکنان آن از جمله یک زوج متأهل به نام عماد (شهاب حسینی) و رعنا (ترانه علیدوستی)، برای نجات جان خود با عجله در حال فرار از خانه اند. در نهایت خانه فرو نمی‌ریزد، ولی ترکی عمیق روی دیوار منجر به نشت گاز می‌شود و عماد و رعنا مجبور می‌شوند که خانه‌ی تازه‌ای پیدا کنند.

آنها در نزدیکی خانه شان یک واحد بزرگ قدیمی پیدا می کنند که مستأجر قبلی این خانه نیمی از اثاث منزلش را جا گذاشته و رفته و ظاهراً مستأجر خانم سابق، یک شغل سیاه داشته است. خلاصه آنکه داستان در همین آپارتمان با وقوع یک حادثه که فرهادی به شکلی هیچکاک‌گونه مخاطب را گرفتارش می‌کند، پیش می‌رود و این حادثه سرمنشأ تغییرات جدی در بستر داستان می‌شود.

هرچند فیلم تازه «فرهادی» شباهت‌هایی به آثار پیشینش دارد، روایت متفاوتی را پیش روی تماشاگر قرار می‌دهد که به شدت غافل‌گیرکننده و غیرقابل حدس است؛ به عبارت دیگر، همان گونه که خود آقای کارگردان تأکید کرده، این فیلم در ادامه آثار پیشین است، ولی در عین حال لحنی متفاوت‌تر از دو اثر پیشینش دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا