خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عکس ایسنا از دیدار خاتمی – کاسترو

خبرگزاری ایسنا در گزارشی با عنوان «تهران ـ هاوانا؛ خیلی دور خیلی نزدیک»، عکسی از سیدمحمد خاتمی با فیدل کاسترو منتشر کرد که متن کامل آن در پی می آید:

حسن روحانی روز یک‌شنبه به دعوت رسمی همتای کوبایی خود به هاوانا می‌رود تا سومین رییس‌جمهوری ایران باشد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به این کشور آمریکای لاتین سفر می‌کند.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جریان سفر دو روزه خود به کوبا با رائول کاسترو، رییس‌جمهور این کشور در ارتباط با مسائل دو جانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو خواهد کرد.

پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور چند روز پیش از انجام این سفر اعلام کرده بود، دیدار و گفت‌وگو با فیدل کاسترو رهبر 90 ساله انقلاب کوبا، رائول کاسترو رییس‌جمهور این کشور، مذاکرات هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور و امضای اسناد متعدد همکاری از اصلی‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی شده برای رییس‌جمهور در جریان سفر به کوباست.

اولین سفر روحانی به کوبا و منطقه آمریکای لاتین در حالی صورت می‌گیرد که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در 31 مرداد ماه به هاوانا سفر کرد و یکم شهریورماه نیز با مقامات این کشور انقلابی دیدار و رایزنی کرد.

وزیر خارجه کشورمان در جریان سفر به هاوانا در فرودگاه این شهر مورد استقبال معاون وزیر خارجه کوبا و کامبیز شیخ‌حسنی، سفیر ایران در هاوانا قرار گرفت.

ظریف که به منظور انجام سفری منطقه‌یی و ملاقات با مقامات شش کشور به آمریکای لاتین سفر کرده بود به خبرنگاران گفت که “روابط ایران و کوبا را در ابعاد سیاسی و اقتصادی حسنه است و تهران و هاوانا در زمینه علمی و فن‌آوری نیز دارای روابط خوبی هستند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور در جریان این سفر در محل یادبود “خوزه مارتی” رهبر جنبش استقبال کوبا حضور پیدا کرد و با اهدای تاج گل به وی ادای احترام کرد.

او در دفتر یادبود این قهرمان کوبایی نوشت “اطمینان دارم که روح انقلابی خوزه مارتی در فرمانده فیدل، دولت و مردم کوبا پایدار است”.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در جریان سفر دو روزه خود به هاوانا با وزیر تجارت خارجی کوبا نیز در خصوص تقویت همکاری‌های تجاری میان دو کشور به خصوص در حوزه انرژی، نانو و بیوتکنولوژی، بهداشت و درمان و همکاری‌های بانکی مذاکره کرد.

ظریف که به همراه یک هیات اقتصادی 80 نفره به کوبا سفر کرده بود در ادامه سفر خود در مراسم افتتاحیه اولین نشست تجاری مشترک ایران و کوبا حضور پیدا کرد و در ادامه این نشست تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق‌های بازرگانی ایران و کوبا به امضا رسید.

وزیر امور خارجه هم‌چنین با حضور در محل وزارت خارجه کوبا با همتای کوبایی خود دیدار کرد.

دو دیپلمات ایرانی و کوبایی تاکید کردند، روابط سیاسی دو کشور در سطح بسیار عالی قرار دارد و در عرصه بین‌المللی و دوجانبه مناسبات خوبی بین دو کشور وجود دارد.

ظریف هم‌چنین با ریکاردو کابریساس، معاون رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد این کشور که در اواخر مردادماه نیز به تهران سفر کرده بود در خصوص توسعه روابط دو جانبه به ویژه در حوزه‌های انرژی، بهداشت و درمان، همکاری‌های بانکی گفت‌وگو کرد و بر سر برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده‌ای تبادل نظر کردند.

دیدار دو ساعته با رائول کاسترو، رییس‌جمهور کوبا آخرین برنامه این دیپلمات ایرانی در جریان سفر به کوبا بود.

به گزارش ایسنا، دستگاه دیپلماسی کشورمان به لحاظ راهبردی معتقد به نگاه متواضع به همه کشورها و مناطق جغرافیایی در سیاست خارجی است و در همین چارچوب در کنار تقویت روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی که همواره از اولویت‌های سیاست خارجی کشورمان بوده، توسعه همه جانبه مناسبات با کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی نیز همیشه در دستور کار سیاست خارجی ایران قرار داشته است.

ایران بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی روابط خود را با کوبا آغاز کرد، گرچه روابط سیاسی دو کشور به پیش از انقلاب اسلامی برمی‌گردد ولی بعد از پیروزی انقلاب و حمایت کوبا از آرمان‌های انقلاب ایران روابط سیاسی دو کشور گرم‌تر شد و ایران در سال 1361 سفارتش را در هاوانا افتتاح کرد. مواضع مشترک این دو کشور انقلابی به ویژه در عرصه سیاست موجب نزدیکی هرچه بیش‌تر دو کشور شد.

به گفته تحلیل‌گران گسترش روابط ایران با کشورهای این منطقه در دولت اصلاحات شتاب بیش‌تری به خود گرفت که کوبا نیز از این موضوع استثناء نبود. در سال 1379 حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی به کوبا سفر کرد و یک سال بعد نیز فیدل کاسترو، رهبر و رییس‌جمهور وقت کوبا که در سال 2008 از قدرت کناره‌گیری کرد، سفر تاریخی به ایران داشت.

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری پیشین ایران نیز در سال 85 برای شرکت در چهاردمین اجلاس سران غیر متعهدها به کوبا رفت و در دی‌ماه سال 1390 در جریان سفری دو جانبه باری دیگر با مقامات این کشور در هاوانا دیدار کرد.

بر اساس آن‌چه که سایت سفارت ایران در هاوانا اعلام کرده در سال‌های روابط دو کشور هیات‌هایی در سطوح مختلف پارلمانی، سیاسی، اقتصادی، هنری و فرهنگی بین دو کشور مبادله شده است که این موضوع به تحکیم روابط و همکاری‌ها بر پایه احترام و منافع متقابل تهران و هاوانا منجر شده است. همکاری‌های دو کشور در این سال تنها به روابط دو جانبه محدود نبوده و تهران و هاوانا در بسیاری از مواقع در محافل بین‌المللی حمایت‌های خوبی از مواضع یکدیگر داشته‌اند. برای نمونه بعد از توافق برجام، دولت کوبا موفقیت ایران در مذاکرات با گروه 1+5 را یک پیروزی برای ملت و دولت ایران و کشورهای مستقل جهان عنوان کرد. مقامات این کشور در 12 سال کش‌مکشی که در مورد پرونده فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران در عرصه جهانی با فشار تحمیلی غرب وجود داشت از فعالیت‌های صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران در عرصه هسته‌ای حمایت کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده تاکنون بیش از 40 سند همکاری بین ایران و کوبا در زمینه‌های مختلف به امضا رسیده که بخش عمده آن مربوط به مسائل اقتصادی است. هم‌چنین طبق آن‌چه که اعلام شده تاکنون 15 نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و کوبا برگزار شده و دو طرف در صدد هستند در آینده‌ای نزدیک شانزدهمین کمیسیون مشترک را به ریاست وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران و وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی کوبا در تهران برگزار کنند.

همان‌طور که بیش از این اشاره شد، توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است. چنان‌که همواره مقامات ارشد کشورمان از جمله رئیس دولت یازدهم بر این رویکرد تاکید کردند. در همین چارچوب گسترش مناسبات با کوبا نیز همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران بوده است و شاید بتوان گفت روابط ایران با این کشور در بین کشورهای آمریکای لاتین از پیش‌تازی مناسبی برخوردار است و با وجود مسافت طولانی میان دو کشور اما در روابط سیاسی و ایدئولوژیک همواره بسیار به یکدیگر نزدیک بوده‌اند.

به گزارش ایسنا، کوبا در سال 1492 میلادی توسط کریستف کلمب کشف و پس از آن به مستعمره اسپانیا تبدیل شد. در جنگ آمریکا و اسپانیا در سال 1898 حاکمیت 400 ساله اسپانیا بر این جزیره پایان یافت و بعد از یک دوره انتقالی سه ساله و بر اساس معاهده پاریس در سال 1902 جزیره کوبا مستقل شد. تا زمان انقلاب کوبا در سال 1959 روابط گسترده‌ای بین این کشور و آمریکا برقرار بود. پس آن در پی عملیات نظامی آمریکا در این منطقه (عملیات خلیج خوک‌ها) و بحران موشکی کوبا، جان اف کندی رئیس‌جمهور وقت آمریکا در اوایل سال 1961 دستور تعطیلی سفارت آمریکا در هاوانا را صادر و اقدام به وضع تحریم‌های یک جانبه علیه این کشور کرد که از هفتم فوریه 1962 رسما به اجرا در آمد و بعد از 54 سال این مناسبات از سرگرفته شد.

در 14 اوت 2015، با سفر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به هاوانا، در مراسمی رسمی و در حضور مقام‌های عالی‌رتبه آمریکا و کوبا و پس از 54 سال قطع روابط دیپلماتیک، سفارت آمریکا در کوبا بازگشایی شد و در مارس 2016، باراک اوباما اولین رئیس‌جمهور آمریکا بود که پس از گذشت 88 سال از این کشور دیدار کرد.

بنا بر این گزارش، بر اساس اصلاحات اقتصادی صورت گرفته در کوبا پس از روی کار آمدن رائول کاسترو این کشور به تدریج با توسعه نسبی صنعت گردشگری، خدمات پزشکی و محصولات دارویی و بیوتکنولوژیک وضعیت اقتصادی خود را بهبود بخشیده است. بیش از نیمی از درآمد کوبا از طریق خدمات بهداشتی و گردشگری حاصل می‌شود و ارز ارسالی کوبایی‌های مقیم خارج و درآمد حاصل از توریسم نیز از دیگر منابع مهم درآمد ارزی این کشور هستند.

علاوه بر این، آموزش رایگان تا سطح تحصیلات عالی و از جمله آموزش‌های عالی در کوبا یک حق همگانی است و 99.8 درصد مردم کوبا با سواد هستند.

از نقطه نظر سیاسی نیز حزب کمونیست، تنها حزب مجاز به فعالیت در کوباست که از 3 اکتبر 1965 به دستور فیدل کاسترو تاسیس شد و در حال حاضر حدود 800 هزار نفر عضو دارد. از ابتدای تاسیس تاکنون، این حزب 7 کنگره عمومی برگزار کرد و آخرین آن در آوریل 2016 بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا