خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه بسیج دانشجویی به وزیر علوم درباره ی قانون سنوات

مسوولان بسیج دانشجویی شش دانشگاه تهران در نامه ای درباره ی قانون‌ سنوات که اخیرا اعتراضاتی دانشجویی را در پی داشته، در نامه ای به وزیر علوم نوشتند: امید است که با عنابت به توجهی که نسبت به دغدغه عطف به ما سبق شدنِ آیین نامه سنوات نشان دادید، نسبت به رسیدگی‌ها و مطالبات مطرح شده هم جدیت لازم را شاهد باشیم.

به گزارش انصاف نیوز، متن این نامه خطاب به دکتر فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پی می آید:

با توجه به مسائل مستحدثه‏ ی اخیر پیرامون قانون سنوات و مطالبات دانشجویان در مورد کاستی‏ها و نواقص آیین نامه‏ی مصوب سال 1393 و تضییع حقوق نخبگان -همانانی که بایستی بخشی از سرمایه کشور، به منظور پیشرفت‏های این مرز و بوم، صرف تحصیل و رشد علمی آنان شود- مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه‏های بزرگ تهران لازم می‏دانند در کنار تمام مطالباتی که از تشکل‏های گوناگون دانشجویی نسبت به این موضوع مطرح شده است، مسائل مهمی را مطرح و گوشزد نمایند.

بی شک بیت المال و سرمایه‏های کشور باید در جهت پیشرفت کشور و با توجه به نیازها و شرایط، هزینه و به تعبیر بهتر سرمایه‏گذاری شود. بی تردید سهم قابل توجهی از پیشرفت‏های کشور، در گرو موفقیت‏های دانشجویان خواهد بود، لذا تقویت و رشد فضای علمی ‏و دانشگاهی امری بدیهی و بسیار ضروری می‏نماید؛ چرا که این دانشجویان هستند که بایستی زمینه‏های پیشرفت‏های ملی را ایجاد کنند. هم چنین با توجه به تصریح قانون اساسی، دولت موظف است هزینه‏ی تحصیل دانشجویانی را که در طلب علم هستند، تأمین کند تا دانشجو بتواند بدون این دغدغه‏ها به تحصیل خویش بپردازد.

مسئله‏ی مهمی‏که در این بین بایستی مورد عنایت جدی قرار گیرد آن است که دانشجویان ممتاز و نخبه‏ی کشور هیچ‏گاه در مسیر پیشرفت کشور و تحصیل خود اهمال و کوتاهی نکرده و تمام تلاش خود را در این راه بکار بسته‏اند اما در این بین مشکلات و موانعی وجود دارد که مسببین آن را باید درون دانشگاه‏ها، مراکز آموزش عالی و وزارت علوم جست‏و‏جو کرد.

حواشی مسائل قانون سنوات (که در ادامه نکاتی در مورد آن بیان می‏شود) فرصتی فراهم نمود تا آن دسته از مشکلاتی که اصلا مبنای پدیده‏ای به اسم سنوات است مطرح شود:

–  چرا تا به حال هیچ کدام از مسئولین وزارتخانه و دانشگاه‏ها این سوال را پاسخ نداده‏اند که به چه علت دانشجویان نخبه دانشگاه‏های مطرح کشور نمی‏توانند در مدت عادی (8 ترم کارشناسی و 4 ترم کارشناسی ارشد) تحصیل خود را به اتمام برسانند؟

–  چرا در خلال این مباحث، وزارتخانه و دانشگاه‏ها فقط به دنبال تامین مالی خود بوده و کسی به درد دانشجو توجه نمی‏کند؟

–  آیا به راستی نباید در دانشگاه‏ها، متولی مشخصی برای نظارت بر نحوه عملکرد بعضی اساتیدی که با اعمال سلایق کاملا شخصی و بعضا ظالمانه، روند تحصیل دانشجو را با مخاطره مواجه می‏کنند، وجود داشته باشد؟

–  چه کسی پاسخگوی اعتراضات جدی و ممتد دانشجویان نسبت به سازوکار و عملکرد مسئولین آموزشی دانشگاه‏ها است که در کمال تأسف، با نگاهی کاملا ماشینی به دانشجو، توجهی به به مطالبات آموزشی آنان ندارند؟

–  چرا دانشجو باید به علت اینکه ارائه دروس در ترم‏های تحصیلی به خوبی و با هماهنگی انجام نمی‏شود، ناخودآگاه و اجبارا با طولانی شدن دوران تحصیل مواجه شود؟

–  چرا گاها به برخی از دانشجویان اجازه اتمام تحصیل طبق ضابطه تعیین شده داده نمی‏شود؟ (به طور مثال دانشجوی کارشناسی ارشد تا زمانی که مقاله فرمایشی از طرف استاد خود را منتشر نکند اجازه دفاع کردن پیدا نمی‏کند.)

–  وظیفه اساتید مشاوری که برای دانشجویان مشخص می‏شوند (که از هزینه بیت المال هم تامین می‏شوند) اما ترم به ترم دانشجوی خود را نمی‏بینند و نمی‏شناسند چیست؟

–  آیا صرفا جیب دانشجو باید پاسخگوی این همه قصور و کوتاهی دستگاه‏های اموزش عالی باشد؟!

مطمئن باشید دانشجویان نخبه کشور قصد طولانی شدن دوران تحصیل و هدر دادن بیت المال را ندارند.

جناب آقای دکتر فرهادی

مواردی که مطرح شد تنها گوشه‏ای از مشکلات آموزشی و صنفی دانشجویان است که در قالب‏های متفاوت بروز و ظهور پیدا می‏کند.

طبیعتا حضرتعالی اولین فرد مسئول در این زمینه هستید؛ لذا قویا انتظار می‏رود به مطالبات دانشجویان رسیدگی کنید و با شفاف سازی و ابهام زدایی ضوابط و آیین نامه‏ها مانع از تضییع حقوق دانشجویان و باعث آرامش دانشجو و دانشگاه شوید.
در پایان بدینوسیله از حضرتعالی درخواست می‏شود که برای پیگیری و تصریح مطالباتی که چندی از آنان فهرست وار ارائه گردید فورا و در اولین فرصت در جلسه ای که با حضور نمایندگان دانشجویان، توسط بسیج دانشجویی برگزار می شود، حضور بهم

رسانید. امید است که با عنابت به توجهی که نسبت به دغدغه عطف به ما سبق شدنِ آیین نامه سنوات نشان دادید، نسبت به رسیدگی ها و مطالبات مطرح شده هم جدیت لازم را شاهد باشیم.

لازم به ذکر است که تا مشخص شدن و تعیین سازوکار رسیدگی به مطالبات مطروحه، پیگیری‏های بسیج‏های دانشجویی از دستگاه‏های مربوطه و نظارتی کشور ادامه خواهد داشت.

و من الله التوفیق

مهدی حیدری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

امین اقرلو مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران

میلاد چهاردولی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

مهربد مهرافزا مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی

سیاوش شفیعی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت

حسین کیانی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا