خرید تور تابستان ایران بوم گردی

استعفایی که سنت شکنی کرد [+اظهارنظرها]

“هجده هزار نفر جانباخته در تصادف قطار”، این فقط آمار تصادف قطار در هفت خوان سمنان نیست بلکه مجموعه ای است از آمار همه جانباختگان در همه تصادفات قطار تاریخ راه آهن ایران، این آمار زمانی عجیب می شود که بدانید برای این 18 هزار نفر فقط یک نفر استعفا داده است.

به گزارش برنا، سانحه تصادف دو قطار در هفت خوان سمنان اولین سانحه این چنینی نبود که در ایران رخ می داد، این 44 هموطنی هم که جان خود را از دست دادند همه جانباختگان تاریخ سوانح ریلی ایران تشکیل نمی دهند بلکه از ابتدای تاریخ تاسیس راه آهن در ایران بیش از 18 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

حمل و نقل ریلی در همه جای دنیا امن ترن روش جابجایی مسافر است، حالا در ایران این روش امن جان 18 هزار نفر را گرفته است و نکته عجیب اینکه در قبال این تعداد جانباخته، تنها یکنفر در تلویزیون، مقابل دیدگان مردم، ضمن عذرخواهی از مردم، استعفا می دهد و ادامه می دهد:” خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی با این استعفا موافقت کرده است.”

“فرافکنی نکنیم” این درخواستی است که افکار عمومی سال ها در قبال حوادث اینگونه از مسوولان داشته اند، هواپیما ها سقوط کردند، مدتها طول کشید تا جعبه سیاه های آنها رمز گشایی شود، هیچ کس عذرخواهی نکرد، کسی هم پای برگه استعفایش امضا نیانداخت. در تصادف قطارها، در آمار بالای مرگ و میر جاده ای، در حوادث مترویی و آن سیل معروف، در نشست های پی در پی زمین که همین اواخر به اوج خود رسیدند و… هیچ کس عذرخواهی نکرد، کسی هم استعفا نداد، حالا پس از مدتها و شاید برای اولین بار یک مسوول رده بالا به دلیل سانحه ای که ناشی از اشتباه انسانی بوده پای برگه استعفایش را امضا می کند و کنار می رود.

عذرخواهی و پذیرش قصور سنت حسنه ای است که دیر در کشور ما جاافتاده اما بالاخره جا افتاده است، روحانی اولین کسی بود که به خاطر یک اشتباه عذرخواهی کرد، او پس از توزیع نامناسب سبد کالا در تلویزیون حاضر شد و گفت: “مردم در دریافت سبد کالا به زحمت افتادند، من به عنوان رییس جمهوری از آنها عذرخواهی می کنم”، پس از او محمدرضا نعمت زاده بابت صحبت هایش در خصوص کمپین نخریدن خودرو، جهانگیری برای نبود شغل برای جوانان، آخوندی به دلیل نبود امکانات مناسب مسکن مهر، ابتکار برای نرفتن به خوزستان در زمان گرد وغبار، حجتی بابت تاخیر در پرداخت پول خرید تضمینی از گندمکاران و نوبخت به خاطر حقوق های نجومی از مردم عذر خواهی کردند. این آمار در هیچ دولتی وجود نداشته و برای اولین بار است مدیران یک دولت خود را در قبال اتفاقات رخ داده مسوول می دانند.

پست و مقام های دولتی ودیعه ای است که در اختیار افراد قرار داده می شود، این اصل اساسی در جمهوری اسلامی باید باشد و مدیران باید بدانند که نمی شود اتفاقی در زیر مجموعه آنها رخ دهد و با سکوت و فرافکنی موضوع را ختم به خیر کنند. دولت روحانی حتی اگر همین یک فرهنگ را در سیستم مدیریتی کشور جابیاندازد و به کسانی که صاحب پست و مقام و موقعیت می شوند متذکر شود که حق ندارند از زیر بار حوادث، اتفاقات و قصور زیر مجموعه شان شانه خالی کنند، کافیست تا قضاوت در مورد او و دولتش قضاوتی مبتنی بر موفقیت و پیروزی باشد.

این فرهنگ حالا جا افتاده، آنجایی که لازم است دولت صراحتا عذرخواهی می کند و آنجایی که لازم باشد با عذرخواهی از مردم، مسوول رده بالا با اعلام خاکساری خدمت مردم، استعفا می دهد و کنار می رود، این یعنی؛ “دیگر هیچ مسوولی خود را فراتر از مردم و صاحب دیوار پولادین نمی داند” دولت روحانی این کار را شروع کرده، حالا چقدر نهادهای دیگر این راه را ادامه می دهند؛ سوالی است که پاسخش در حوادث آینده مشخص می شود.

آمار حیرت انگیز از تلفات ۶ ماهه حوادث ریلی در کشورهای پیشرفته

درحالی که در روزهای گذشته خبر حادثه دردناک برخورد دوقطار موجب ایجاد موجی از اندوه در افکار عمومی شده و حتی موجب عذرخواهی و استعفای مدیرعامل شرکت راه‌آهن شد، بررسی آمارهای جهانی در زمینه حوادث ریلی آمارهای شگفت‌انگیزی را در این زمینه نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، با وجود اینکه علت سانحه در بررسی‌های اولیه خطای عامل انسانی اعلام‌شده و هنوز بررسی‌ها ادامه دارد،   به نظر می‌رسد در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا نیز چنین سوانحی اتفاق می‌افتد و این اتفاقی است که ممکن است در هر کشوری که از دارای خطوط ریلی است، رخ دهد.

در این زمینه نگاهی به آمار تعدادی از سوانح ریلی شش ماهه سال ۲۰۱۶ که بیشتر آنها نیز در کشورهای اروپایی و پیشرفته اتفاق افتاده، خواهیم داشت.

۲۰ نوامبر ۲۰۱۶ هند: در نزدیکی کانپور یک قطار از ریل خارج شد، در این حادثه ۱۵۰ نفر جان باختند و ۱۵۰ نفر دیگر مجروح شدند، این حادثه مرگبارترین حادثه راه‌آهن هند از سال ۱۹۹۹ بود.

۱۹ نوامبر ۲۰۱۶ هلند: یک قطار مسافربری که به مقصد  وینسوم_گرونینگن درحرکت بود از خط خارج شد و با یک ماشین شیر برخورد کرد؛ در این حادثه ۱۸ نفر مصدوم شدند و حال سه نفر وخیم گزارش شد.

۹ نوامبر ۲۰۱۶ بریتانیا: یک قطار از خط خارج شد و با یک تراموا و دو خودرو برخورد کرد، در این حادثه ۷ نفر کشته و ۵۸ نفر مجروح شدند.

۳ نوامبر۲۰۱۶ پاکستان: دو قطار مسافربری نزدیکی ایستگاه راه‌آهن لندهی کراچی برخورد می‌کنند، کشته شدن حداقل ۱۷ و زخمی شدن بیش از ۴۰ نفر دیگر.

۸ اکتبر ۲۰۱۶ ایالات‌متحده آمریکا: در راه‌آهن لانگ‌آیلند یک قطار در نزدیکی نیوهاید پارک از مسیر خارج شد و ۳۳ مجروح به‌جای گذاشت، از این ۳۳ نفر ۲۶ نفر مسافر و ۷ کارمند بودند که به‌شدت مجروح شدند.

۹ سپتامبر ۲۰۱۶ اسپانیا: در پرینیو یک قطار از خط خارج شد، در این حادثه ۴ نفر کشته و ۴۹ نفر زخمی شدند.

۱۲ ژوئیه ۲۰۱۶ ایتالیا: دو قطار مسافری در محورهای آندریا_کرتو با یکدیگر برخورد کردند، در این حادثه ۲۷ نفر کشته و ۵۰ نفر مجروح شدند.

۲۰ مه ۲۰۱۶ سوئیس: یک قطار با سرعت‌بالا از ریل خارج شد و با یک اتوبوس برخورد کرد؛ در این حادثه بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

۳۱ ژانویه ۲۰۱۶ مصر: یک دروازه‌بان فراموش کرد که راه ورود به ریل را مسدود کند و در منطقه‌ای در خارج از قاهره یک قطار با کامیون برخورد کرد؛ در این حادثه هفت نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.

۲۰ ژانویه ۲۰۱۶ ایتالیا: ۷۰ مجروح در اثر برخورد دو قطار در منطقه کالیاری.

۱۴ نوامبر ۲۰۱۶ فرانسه: در نزدیکی اکورسهایم، شمال استراسبورگ یک قطار با سرعت‌بالا از کنترل خارج شد، در این سانحه ۱۱ نفر کشته و حدود ۵۰ نفر به‌شدت مجروح شدند.

۱۶ ژوئن ۲۰۱۶ تونس: یک قطار مسافربری در ۶۰ کیلومتری جنوب تونس با یک کامیون تصادف کردو ۱۹ نفر کشته و ۹۸ مجروح به‌جا گذاشت.

استیضاح مشکلی را حل نمی‌کند

نماینده مردم سراوان در مجلس با بیان اینکه استعفا و یا استیضاح مشکل را حل نمی‌کند گفت: با توجه به شرایط دولت در ماه‌های پایانی مطرح کردن چنین موضوعاتی وزارتخانه را از ریل اصلی خارج می‌کند و ما باید علاج درد را پیدا کنیم.

محمدباسط درازهی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه با استعفای یک فرد و یا استیضاح کردن مشکل حل نمی‌شود، گفت: همانطور که رهبری فرمودند باید علاج درد مشکلات را پیدا کنیم، مسأله‌ای هم که اخیراً اتفاق افتاده سیاسی نبوده و خطای انسانی بوده است.

وی افزود: بنابراین این که خطای انسانی از کجا سر زده باید همان را پیدا کرده و نسبت به اصلاح آن اقدام کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که دولت دارد و در ماه‌های پایانی خود قرار دارد مطرح کردن استیضاح وزارتخانه را از ریل اصلی خارج می‌کند. به عنوان مثال در مورد آموزش و پرورش شاهد بودیم که به جای خدمت کردن تمام تمرکز وزارتخانه به مجلس بود.

این عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: به نظر می‌رسد مطرح کردن استیضاح به صلاح کشور نیست و در شأن مجلس هم نیست، اگر در اوایل کار دولت و یا در میانه آن قرار داشتیم طبیعتاً باید فردی که خطا کرده از مسئولیت خود کناره‌گیری می‌کرد.

نماینده مردم سراوان در مجلس با تأکید بر اینکه کمیسیون عمران به عنوان کمیسیون اصلی باید کارگروه تخصصی برای بررسی موضوع را تشکیل دهد، گفت:‌ در حال حاضر چون نماینده‌ها در حوزه‌های انتخابیه هستند نمی‌توان تصمیم خاصی اتخاذ کرد. امیدواریم تا هفته آینده که مجلس کار خود را آغاز می‌کند وضعیت مشخص‌تر باشد.

استعفا به خواسته افکار عمومی پاسخ داد

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: پیش قدم شدن مدیرعامل راه‌آهن برای عذرخواهی و استعفا، فتح‌البابی شد برای مسئولان خاطی در رده‌های مختلف نظام تا اگر دچار وضعیت مشابه در زیرمجموعه‌ خود شدند از افکار عمومی عذرخواهی کنند.

سید هادی بهادری در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: استعفای مدیرعامل شرکت راه‌آهن با توجه به حساسیت شرایط و عمق حادثه ضروری بود و آقای پورسید آقایی به این استعفا استانداردهای مدیریتی را رعایت کرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: استعفای مدیرعامل شرکت راه‌آهن به خواسته افکار عمومی پاسخ داد. براساس تحلیل ارائه شده توسط پورسید آقایی  ضعف در بدنه مدیریتی و نیروی انسانی شرکت راه‌آهن مشهود است. با این سخن معلوم شد بدنه نیروی انسانی راه‌آهن حساسیت لازم را برای  کنترل و جابه‌جایی قطارها را ندارد.

وی ادامه داد: اقدام مدیرعامل راه‌آهن آغاز مسیری است برای نزدیک شدن به استانداردهای مدیریتی در عرف بین‌الملل. استعفای مدیران در کشورهای پیشرو به عرف و هنجار این جوامع مبدل شده است.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس حوادث هوایی، ریلی و جاده‌ای را کلاس پرهزینه آموزشی برای کارگزاران و مدیران نظام دانست و افزود: یقینا حوادث صحنه تکرار است اما بدنه کارشناسی و مدیریتی کشور باید از این حوادث درس بگیرند. مدیران اجرایی نباید جان انسان‌ها را سهل بگیرند. در حمل و نقل جاده‌ای سالی ۱۶ هزار فوتی داریم. این تعداد فوتی، فاجعه است. این حوادث تلنگری برای فهمیدن شکاف با استانداردهای  بین‌المللی است.

بهادری با تسلیت به خانواده‌های داغدار، گفت: تنها خواسته خانواده‌های داغداران و مردم جلوگیری از تکرار حوادث تاسف‌آور این چنینی است. این حوادث نباید گرفتار گذشت زمان شود. مدیرعامل جدید شرکت راه‌آهن باید این بخش را متحول کند. بیشترین جابه‌جایی خطوط ریلی کشور در مسیر مشهد است اما سازمان‌های امدادرسان چند ساعت طول کشید تا خود را به محل حادثه رساندند؛ در حالی که مسیر دامغان – سمنان که جزو پر ترافیک‌ترین مسیرهای خطوط ریلی کشور است، سیستم‌های امدادی، کنترلی و نظارتی باید در حداقل زمان خود را به محل حادثه می‌رساندند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس تاکید کرد: باید از طریق مانورها و آموزش‌های متنوع حساسیت مدیریتی و بدنه کارشناسی دستگاه‌های اجرایی به ویژه دستگاه‌هایی که با جان مردم سر و کار دارند افزایش یابد تا از تکرار این حوادث جلوگیری شود.

ملکشاهی: باید به وزیر راه فرصت داد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: استیضاح همیشه موجب برکناری وزرا نمی‌شود، به این مسئله نباید بدبینانه نگاه کرد. مردم خواستار عذرخواهی و ارائه توضیح توسط مسئولان هستند.

محمدرضا ملکشاهی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: هر فردی که ذره‌ای از مخاطرات مدیریتی آگاهی داشته باشد می‌داند که عمر مفید مدیریتی باید افزایش یابد. در حادثه قطار سمنان نیز باید به وزیر راه و شهرسازی و سایر مدیران وزارت راه و شهرسازی فرصت داد اما باید حق داد که مردم منتظر معرفی مقصران و مسببان اصلی این حادثه هستند.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس افزود: دولت با بررسی ابعاد مختلف این حادثه غم‌انگیز ضمن شناسایی اشکالات ساختاری و مدیریتی، مقصران در هر رده‌ای را باید به مردم معرفی کند تا با ارتقاء سطح مدیریتی از وارد شدن خسارت‌های جبران‌ناپذیر به مردم و جامعه جلوگیری کند.

وی عذرخواهی و استعفای مدیرعامل شرکت راه‌آهن را نشان از مسئولیت‌پذیری پورسیدی آقایی دانست و افزود: وقتی مدیری به دلیل اشتباه و خطای کارمند زیرمجموعه از مردم عذرخواهی می‌کند و استعفا می‌دهد، نشان می‌دهد مدیری است که در برابر خطای نیروی انسانی زیرمجموعه خود بی‌تفاوت نبوده است. اقدام مدیرعامل راه‌آهن بسیار پسندیده بود. این فرهنگ که فرهنگی اسلامی است، باید بین همه مدیران و کارگزاران نظام نهادینه شود. فرهنگ عذرخواهی و کناره‌گیری از مسئولیت باید برای سایر مدیران الگو شود.

این عضو کمیسیون عمران استیضاح وزیر راه و شهرسازی در زمان باقی مانده از دولت یازدهم را چاره نهایی ندانست اما در عین حال گفت: استیضاح وزرا حق قانونی مجلس برای توضیح خواستن از وزراست. از آنجا که جلسه استیضاح مستقیما از رادیو برای مردم پخش می‌شود، هم به نمایندگان مردم اطلاع‌رسانی می‌شود و ابعاد حادثه برای نمایندگان روشن می‌شود و هم مردم در جریان جزییات قرار می‌گیرند.

ملکشاهی تاکید کرد: استیضاح ابزار نظارت مجلس است و جنگ و دعوا با دولت تلقی نشود. استیضاح احتمالی وزیر راه و ترابری حتما توانایی پاسخ به سوالات نمایندگان مجلس را دارد و قطعا اگر خود و زیرمجموعه خود را مقصر بداند از مردم عذرخواهی می‌کند. یقین بدانید که به نفع مردم است تا مجلس توضیحات آقای وزیر را بشنوند.

هیچ استیضاحی در دستور کار مجلس نیست

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه هیچ استیضاحی در دستور کار مجلس نیست، گفت: طرح موضوع جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر راه مساله حاشیه‌ای است که برخی‌ها مطرح می‌کنند چون مجلس این هفته جلسه‌ای نداشته که بخواهد در آن موضوع استیضاح مطرح شود.

بهروز نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه استیضاح حقق نمایندگان است، گفت: نمایندگان می‌توانند هر وزیری را که بخواهند استیضاح کنند اما با توجه به تعطیلات مجلس در هفته جاری و حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه تا این لحظه هیچ استیضاحی در دستور کار مجلس قرار نگرفته است. لذا اینکه برخی می‌گویند 50 یا 30 امضا برای استیضاج وزیر راه جمع شده همه امضاهای تلفنی است و موضوع رسمی وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر قرار بر استیضاح وزیری باشد باید تقاضاکنندگان استیضاح را به هیأت رئیسه ارائه دهند اما در این هفته جلسه‌ای برگزار نشده که هیأت رئیسه بخواهد این تقاضا را بررسی کند ولو اینکه چنین تقاضایی نیز ارائه نشده است. به همین دلیل اینها همه حرف‌های تلفنی و حاشیه‌ای است.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در پایان، گفت: معمولاً بعد از بروز اتفاقات مهمی همچون حادثه برخورد دو قطار در سمنان مجلس به بررسی آن حادثه می‌پردازد. لذا این احتمال وجود دارد که هفته آینده در جلسه‌ای با حضور وزیر راه این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا