خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حمایت ۵۸۵ میلیارد دلاری از تولیدکنندگان بخش کشاورزی

کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در سال های 2015- 2013 میلادی سالانه با اختصاص 585 میلیارد دلار از تولیدکنندگان بخش کشاورزی حمایت کرده اند.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی گزارش داد: سید حسن کاظمی، رئیس موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی با اشاره به پایش شرایط و سیاست های حمایتی کشورهای عضو (OECD) و نه اقتصاد نوظهور از بخش کشاورزی تصریح کرد: با وجود شرایط مناسب اقلیم و آب و خاک در تولید مواد غذایی، رویکرد سیاستی در این گروه از کشورها بر حمایت از تولید کنندگان کشاورزی تاکید دارد.

کاظمی با بیان این که شماری از این گروه کشورها دارای اهداف صریح خودکفایی غذایی هستند، عنوان کرد: کشور چین از خودکفایی 95 درصدی گندم و برنج حمایت می کند و همچنین کشور روسیه طرح خودکفایی غلات، شکر، روغن گیاهی، گوشت، شیر، پنیر و محصولات آبزی را در سطح 80 تا 95 درصد تعیین کرده است.

وی با اشاره به این که کشور سوییس نیز بدون قید و شرط اهداف خودکفایی غذا را پیگیری می کند، اضافه کرد: کشور اندونزی دستیابی به خودکفایی در تولید برنج، ذرت، سویا، شکر، گوشت گاو را هدف گذاری کرده است.

رئیس موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی اظهار داشت:علاوه بر این، کشورهای نروژ، سوییس، کره ، ایسلند و ژاپن همچنان به حمایت از کشاورزان در سطوحی نزدیک به 50 درصد دریافتی ناخالص کشاورزان ادامه می دهند.

کاظمی میزان حمایت کشور ترکیه از بخش کشاورزی را بالاتر از میانگین های حمایت کشورهای OECD عنوان کرد و افزود: کشور کره تقریبا سه برابر بیشتر از میانگین حمایت کشورهای OECD از تولید کنندگان بخش کشاورزی خود حمایت می کند.

وی با بیان این که براساس مطالعات صورت گرفته در اکثر کشورهای OECD حمایت از تولیدکننده غالب است، یادآور شد:در کشور آمریکا علاوه بر حمایت از تولیدکننده،حمایت از مصرف کنندگان مواد غذایی نیز از طریق برنامه کمک غذایی تکمیلی و سایر برنامه های کمک غذایی در دستور کار قرار دارد.

کاظمی با اشاره به این که در کشورهای OECD درصد حمایت تولیدکننده نسبت به ارزش تولید محصولات کشاورزی (PSE) در سال 2015، به بالاترین سطح سطح پس از سال 2006 میلادی رسیده است،گفت: این تغییر اخیر به طور عمده به دلیل تحولات بازار از جمله تحرکات در قیمت های جهانی محصولات کشاورزی و نرخ های ارز اتفاق افتاده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا