خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چهارمین ماه گفتار تولیت شمس تبریزی برگزار شد

چهارمین ماه گفتار تولیت آرامگاه تولیت شمس تبریزی با موضوع ارتباط عرفان شمس و مولانا و ادبیات در محل شورای اسلامی شهر خوی برگزار شد.
به گزارش دریافتی انصاف نیوز از خوی، در این مراسم که به همت سازمان مردم نهاد “خانه دانش و فرهنگ زریاب ” و با حضور جمعی از فرهیختگان و فرهنگ دوستان برگزار شد علیرضا ذیحق به ایراد سخنرانی پرداخت.
این نویسنده و پژوهشگر ادبی با اشاره به نوع ارتباط ما و مولانا افزود: رابطه ماو مولانا در یک رابطه ادبی خلاصه شده و استفاده شایسته ای از این ظرفیت عظیم معنوی به عمل نیامده است. بطوریکه توجه به ظرف شعر چنان ما را مجذوب خود ساخته که از مظروف عرفان ناب انسان ساز غافل گشته‌ایم.
 
وی خاطر نشان کرد: اگر از اشعار مولانا زبان به تحسین می‌گشاییم بخاطر اصالت سخن و محتوای آن است. آنجا که سخن از برون آمدن از زندان نفس و رهانیدن جان از حصار آن سخن به میان می‌آورد تا چه اندازه ما را به تفکر وا داشته و آثار بیرونی داشته است. وی تاکید کرد: توجه شخص مولانا به محتوا تا بدانجاست که در فیه مافیه می‌گوید: “من و خاندان من از شعر بیزاریم”.
این پژوهشگر ادبی افزود: یکی از زیباترین کارهای مولانا این است که مساله انسان را عمیق و ریشه دار طرح می‌کند که هیچگونه یاس و ناامیدی در آن راه ندارد. وی نتیجه گیری کرد که کلام مولانا موید این نکته است که خوی ناپاکی که به نفس انسان راه می‌یابد عارضی بوده و راه بازگشت در همه حال گشوده است. حتی هبوط حضرت آدم نیز امری عاریتی بوده و درنهایت نسل نوع بشر به جایگاه واقعی خود باز خواهد گشت. اما ابلیس نماد لجاجت در برابر حق بوده که نهامیدی به توبه دارد و نه حتی بدان می‌اندیشد.
در ادامه علیرضا ذیحق به خوانش داستانی از نوشته‌های خود دررابطه با ملاقات شمس و مولانا، داستان هجران چند باره میان آن‌ها و در نهایت آمدن شمس به خوی و آرام گرفتنش در دارالصفا پرداخت که نثر دلنشین آن مورد توجه و تحسین حاضران قرار گرفت.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا