خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی 14 بهمن سال 79 | مشاجره مجلس و قوه قضایيه مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۱۴ بهمن سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

جمعه 14 بهمن  1379   |   8 ذيعقده 1421                            2 فوريه 2001

در منزل بودم. وقت با مطالعه و استراحت و ديدار با بستگان گذشت. با محسن، [مدیرعامل دفترنشر معارف انقلاب و سرپرست دفتر ریاست مجمع تشخیص‌ مصلحت‌ نظام]، در خصوص راه‌اندازي مركز اسناد، كتابخانه و موزه رئيس‌جمهور در رفسنجان كه يك مجموعه فرهنگي است و مشترك با دانشگاه [ولی‌عصر] رفسنجان ساخته شده است، مذاكره كرديم و دربارة پاداش آخر سال كاركنان مجمع و شيوه اداره امور مالي مركز تحقيقات استراتژيك. با مهدي و ياسر، درباره تبديل زمين منزل‌شان با زميني در جماران [صحبت شد]. بدري‌خانم مرعشي، [دخترعموی‌ همسرم]، براي زينبيه [رفسنجان] تقاضاي‌ كمك كرد؛ تعدادي طلبه زن تربيت مي‌كنند.

در رسانه‌هاي داخلي و خارجي، مشاجره مجلس و قوه قضایيه، مورد توجه و دامن‌زدن است. مجلسيان دوم‌خردادي، دو نامه تُند به آقايان [سیدمحمود هاشمی] شاهرودي، [رییس قوه قضاییه] و [عباسعلی] عليزاده، [رئیس‌‌ کل دادگستری استان تهران] نوشته‌اند و دو جواب تُند دريافت كرده‌اند.[1]

دولت ليبي، به حكم دادگاه لاهه [در مورد دو لیبیایی متهم به بمب‌گذاری در هواپیمای حادثه لاکربی] اعتراض‌كرده است. بازماندگان كشته‌هاي هواپيماي ساقط شده هم مجازات‌ها و كشفيات دادگاه را كافي ندانسته‌اند و معترض‌اند. در سودان، بين طرفداران [حسن] الترابي، [رئیس مجلس] و عمر البشير، [رئیس‌جمهور]، زدوخورد شروع شده. در بنگلادش، امروز تظاهرات عظيمي با دعوت علماي ديني، براي محكوم‌كردن حكم يك دادگاه كه فتوا دادن را محكوم و ممنوع كرده، برپا شده و بناست تظاهرات و اعتصاب ادامه پيدا كند.

در اندونزي، مجلس عليه [عبدالرحمن وحید]، ریيس‌جمهور، ادعانامه صادركرده و مقدمات استيضاح را فراهم مي‌كنند. در اسرایيل، انتخابات مشكلي در پيش است؛ بين [ایهود] باراك، [نخست‌وزیر اسراییل]  و [آریل] شارون و [شیمون] پرز، تصادم شديد است و حدس زده مي‌شود، مردم به خاطر دلسردشدن از عدم اجراي وعده‌هاي صلح باراك، از انتخابات استقبال خوبي نكنند. در اروپا، مشكل [شیوع بیماری] جنون‌گاوي و خطر [استفاده از] مُهمات حاوي اورانيوم ضعيف‌شده، مشكل‌آفرين شده است.


[1] – در جلسه پنج بهمن 1379، نامه 199 نماینده مجلس ششم به آقای هاشمی‌ شاهرودی، رئیس قوه قضاییه قرائت شد که در آن خواستار رعایت قانون و مقررات وضع‌شده توسط زیرمجموعه‌های قوه قضاییه شده بودند. نمایندگان مجلس در این نامه اعلام کردند: «اگر نظامی که داعیه‌دار عدالت و حق است، به ناحق تداعی‌کننده بی‌عدالتی قلمداد گردد، این جفا از جانب هرکس باشد، قابل بخشش نیست.» آقای شاهرودی، پاسخی به آقای مهدی کروبی، رییس مجلس ارسال نمود که دارای چهار فراز بود: 1- هزینه داشتن اصلاحات و دعوت به صبوری. 2-  لزوم جناحی برخورد نکردن مجلس. 3- به‌رایگان نکردن امتیازات و منزلت نمایندگی در جایگاه دفاع از معدودی متخلف و مجرم. 4- تهیه طرح اصلاحات مورد تأکید رهبری توسط مجلس. نمانیدگان در پاسخ به رئیس قوه قضاییه، نامه دیگری نوشتند و پاسخ تُندتری دریافت کردند. 

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا