خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیام وزیر ارشاد و رییس بنیاد فارابی به اصغر فرهادی برای افتخار اسکار

متن پیام تبریک سیدرضا صالحی امیری وزیر ارشاد خطاب به اصغر فرهادی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی در پی می آید:

* موفقیت جنابعالی را در کسب جایزه جهانی آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) صمیمانه تبریک می‌گویم.

* در جهان پرآشوب، ناامن و تاریک امروز، نوع دوستی و صلح طلبی، چراغ فروزانی است که انسان‌های آزادی خواه و وجدان‌های بیدار را گردهم می‌آورد و شما توانستید با زبان گویا و بیان رسای هنر، پیام صلح جویی ایران و ایرانی را فراتر از مرزهای جغرافیایی طنین انداز کنید.

* حرکت نمادین غیبت جنابعالی در مراسم اهدای جوایز اسکار به نشانه اعتراض به سیاست‌های تنگ‌نظرانه و نژادپرستانه سیاستمداران تازه کار آمریکا در وضع قوانین غیر انسانی مهاجرتی، بسیاری از وجدان‌های بیدار را در سراسر جهان حاضر کرد و نقاب از چهره دروغین کسانی که شعارهای حقوق بشری سر می­‌دهند، برداشت.

* و همزمان سیمای حقیقی ایرانیان فرهنگ دوست را به نمایش گذاشت. امروز جهان معترف است که «ایران هراسی» و «ایران گریزی» فریبی بیش نبود و شما نگاه ایرانیان به دردهای بشر عصر حاضر را به نگاه مشترک جهانیان گره زدید. پیام امروز شما پیام همدردی، همنوایی و همگرایی بود.

* بی تردید سینمای ایران که سهم جدی در ایجاد رونق فرهنگی و تقویت امنیت ملی دارد، می‌تواند با تکرار موفقیت‌های خود در سطح بین‌المللی، هنر فاخر این مرزوبوم را در تراز جهانی مطرح کند و امید و نشاط را برای شهروندان فرهنگ مدار ایران زمین به ارمغان بیاورد.


✅پیام تبریک مدیرعامل فارابی به فرهادی: نگاه بین المللی فرهادی به انسان او را ماندگار کرده

در پی کسب دومین اسکار از سوی اصغر فرهادی با فیلم فروشنده برای سینمای ایران, علیرضا تابش با انتشار پیامی این موفقیت بزرگ را به فرهادی تبریک گفت.

در این پیام آمده است:

به‌ نام خالق زیبایی‌ها

فخر و مباهات دیگری، اوراق وَزین تاریخ سینمای ایران اسلامی را آذین بست.

اصغر فرهادی، بسانِ خیل عظیمی از فرهیختگان این آب و خاک، فارغ از جوایز و افتخاراتی که برای سرزمینش کسب کرده برای همیشه در قلوب تمام هموطنانش جایگاه ویژه‌ای دارد.

عِرق ملی با تکیه بر اندیشه زلال انسانی از فرهادی‌ها، تندیس‌های ماندگاری بر تارک هنر ملل آرمان‌خواه می‌سازد که هیچیک از خودبین‌ترین سیاست‌های سرکوبگرانه هم موفق به محو و امحای آن نخواهد شد.

آنچه باعث ماندگاری فرهادی می‌شود نه بيش از يكصد جايزه و افتخارات بین‌المللی او نظير دو جايزه اسكار ، که البته غرور برانگیزست بلکه دوراندیشی، درایت، نجابت، شرافت و نگاه ملی، بلکه، بین‌المللی اوست که به انسان‌ها نه در قالب رنگ و نژاد که فراتر از آنها می‌نگرد و احترام می‌گذارد.

اصغر فرهادی عزیز، ماندگاریت را که همانا یادآور درد جاودانگی بشر است، از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌نماییم و برایت سربلندی و عزت می‌طلبیم. امید که، بیرقی را که علیه پَلشتی‌های نژادپرستانه برافراشته‌ای، هرگز رنگ و روی زمین را نبیند.

بمان و بساز تا انسانیت ماندگار شود.
نهم اسفندماه ١٣٩٥
علیرضا تابش
مدیرعامل بنياد سينمايي فارابي
🔹گفتنی است فیلم «فروشنده» اصغر فرهادي شهريورماه ١٣٩٥ برای معرفی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی انتخاب شد.

بنیاد سینمایی فارابی و هیات معرفی فیلم ایرانی «پس از بحث های همه جانبه و بررسی های تکمیلی در خصوص پنج فیلمی که در فهرست کوتاه دوم قید شده بود، با اکثریت قوی آراء، فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی را برای معرفی به فرهنگستان و رقابت از سوی کشورمان در رشته بهترین فیلم خارجی زبان برگزیدند.

سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما در تعاملی مطلوب هماهنگی های لازم را برای برگزاری جلسات معرفي نماينده ايران در اسكار ٢٠١٧ انجام دادند و امیدوار بودند فیلم برگزیده با اتکاء به پشتیبانی کلیه مراکز تاثیرگذار فرهنگی کشور، ظرفیت های سینمای ایران را در این رقابت بزرگ جهانی به خوبی نمایندگی کند.

سینمای نوین ایران که بیست و دو سال است به شکل منظم، معرفی فیلم به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی را در دستور کار قرار داده، با سابقه دو نامزدی و کسب دو جایزه از جایگاهی قابل اعتنا در میان مدعیان اسکار بهترین فیلم خارجی زبان برخوردار است و با اتکاء به همین پیشینه، توانسته گشایشی بزرگ در عرضه تجاری فیلم های ایرانی را رقم زند.


افشین علاء، شاعر انقلاب نیز در یادداشتی به همین مناسبت نوشت:

“جهان، خریدار فروشنده ایران شد”

اصغر فرهادی برای دومین بار اسکار را به ایران آورد. اما این بار “فروشنده” نبود که اسکار گرفت. این بار این جایزه جهانی به ملت ایران تعلق یافت. شاید بسیاری از ما به دلایلی قابل اعتنا به جوایزی معتبر چون اسکار و حتی صلح نوبل خوش بین نباشیم. حق داریم، اما هر اراده ای که پشت این تصمیم باشد، این بار همه باید آن را به فال نیک بگیرند. حتی اگر این اتفاق را صرفا حاصل رویکرد ضد ترامپ تصمیم سازان پشت پرده ای بدانیم که بعد سیاسی انگیزه آنها بر هنری بودن آن بچربد. جناح هایی در حاکمیت که بعد از این موفقیت بین المللی اصغر فرهادی به بهانه سیاسی بودن این دستاورد بزرگ به او طعنه می زنند، بیش از اندازه آش کینه و سوء تفاهم را شور کرده اند. فرهادی نه فقط با نرفتن به آمریکا پاسخ برازنده ای به افراطی ترین رئیس جمهور مخالف حکومت ایران در آن کشور داد، که با نوع انتخاب نمایندگانش بر سیاسی نبودن انگیزه های انسانی اش نیز تأکید کرد. افراد و جناح های سیاسی مخالف فرهادی نمی خواهند بفهمند چرا او دو چهره فرهنگی و علمی ایران را برای دریافت جایزه اش انتخاب کرد. چهره هایی که هر دو از مفاخر فرهنگی ایرانی ساکن در مغرب زمین اند. اگر فرهادی می خواست در دام بازی های سیاسی دولت آمریکا و دست های پشت پرده جهان غرب بیفتد، می توانست چهره ای را از میان اپوزیسیون سیاسی مقیم آن کشور معرفی کند. اما با انتخاب انصاری و نادری، قابل احترام ترین وجه از شاکله فرهنگ و تمدن ایران را به رخ قدرتمندان و جهانیان کشید و ثابت کرد که قصد عزیز شدن نزد هیچ طرف دعوایی را در عرصه سیاست جهانی ندارد. پیام او نیز پیام صلح جویی خردمندانه ملت ایران به قداره کشی های بی خردانه پوپولیست های بی ریشه و تازه به دوران رسیده بود. ای کاش حکومت جمهوری اسلامی ایران نیز این بار همپای نخبگان و هنرمندان، قدردان ذکاوت و خیرخواهی فرهادی ها باشد و در شادی این دستاورد خطیر با آحاد ملت ایران سهیم شود. به اصغر فرهادی درود می فرستم و به ملت بزرگ ایران تبریک می گویم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا