خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیت الله بیات: تغییر رو به جلو آری، عقبگرد نه

به گزارش انصاف نیوز، بخش‌هایی از سخنان آیت الله بیات زنجانی از مراجع تقلید، در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران در پی می آید:

💠مطابق نظر امام صادق(ع) دو نوع نگرش برای مواجهه با افراد داریم. یک نگرش این است که دین تحمیلی است و نگرش دیگر این است که دین تبلیغی، تفهیمی، ارشادی و عقلانیست.

💠در مسائل سیاسی نیز همینگونه است. یک نگرش این است که ما با اعمال زور می خواهیم حرفمان را به کرسی نشانده و به تعبیر معصوم(ع) حکومت با شمشیر کنیم، و نگرش دیگر این است که اگر مردم بخواهند حکومت می کنیم و اگر نخواهند حکومت نمی کنیم.

💠یک نگرش این است که ما می خواهیم با زور عدالت را پیاده کنیم و نگرش دوم این است که عدالت، نیازمند فهم، عقلانیت، درک و پذیرش بوده و با زور ممکن نیست.

💠تلاش همه دوستانی که در انقلاب بودند و هدف ما به معنی درست کلمه این بود که دیگر به مردم اجحاف نشده و به آنان زور گفته نشود. ما می گفتیم که مردم باید آزاد باشند، تفکرات آزاد داشته باشند و آزادانه فکر کنند، جوانان جرأت حرف زدن را داشته باشند، نه اینکه برای حرف زدن تحت تعقیب قرار گرفته و مشکل دار شوند، بنای ما بر این بود و تمام حرف ما هم همین بوده و هست.

💠پیامبر در هنگامی که بین مردم بودند، طوری رفتار می کردند که اگر شخص غریبه ای بر آنان وارد می شد، نمی توانست پیامبر را با نگاه بشناسد و فرقی بین پیامبر با مردم عادی در ظاهر نبود.

💠بنده با انجمن های اسلامی از اول مرتبط بودم، اگر این انجمن ها نبودند ما دانشگاه نداشتیم، خدمات این جریان بر کسی پوشیده نیست، اما با کمال تأسف ظرف همین سالهای نه چندان دور، سیر و روند به این سمت و سو رفته بود که این مجامع و جریانات همه در محدودیت قرار گرفته و وضعیت به شکلی درآمده بود که ما کم کم داشتیم جمهوریت را هم از دست می دادیم و می رفتیم سراغ حکومت اسلامی. حتی این حرفها هم مطرح شد که حاکم و حکومتش از طرف خدا آمده و مردم هیچ نقشی ندارند.

💠پیامبر خدا وقتی به مدینه تشریف آورند، مردم می آیند و حمایتش می کنند و شرایط برای تشکیل حکومت مهیا می شود. یعنی حتی در مورد حکومت پیامبر هم مردم می خواستند و شد. پیامبری که نبوتش یک امر الهی است اما حکومت را به عنوان یک امر بشری مردم باید بخواهند.
بحث ما این است که ما مردم را برای چه چیزی می خواهیم؟ می خواهیم از آنها استفاده کنیم و مردم مطیع ما باشند؟

💠به همین دلیل من می گویم ببینید در میان این آقایان کاندیداها کدامیک هم انتخاب شدن و هم انتخاب کردن را تکلیف و وظیفه می دانند و کدامیک حق؟ این یک اختلاف نظر جدی و یک بحث نظری است که مردم حق این را دارند که انتخاب شوند و خود را در معرض رأی قرار دهند یا اینکه انتخاب شدن، یک سمت است که از سوی برخی اعطا می شود.

💠من به مردم عزیز عرض می کنم تا ببینند کدامیک از افراد به مردم به عنوان صاحب حق عقیده دارند و کدامیک مردم را تحت اختیار خود می بینند؟ دنبال کسانی باشید که به مردم اعتقاد دارند و نه کسانی که می خواهند فقط از مردم استفاده کنند.

💠ما دنبال حاکمیت قانون هستیم. اگر کسی به قانون و قانون مداری ایمان دارد، او را انتخاب کنیم و اما اگر کسی از قانون بخواهد عبور کند و فرا قانون باشد، دیگر دلیلی برای انتخاب او نداریم. در تفکری که امام صادق(ع) می فرماید، مردم تصمیم گیرنده اند و امین خداوند هستند.
من همیشه عرض کرده ام که سالهای سختی را کشور در بحران گذرانده. این را تأکید می کنم در طول این سالهای اخیر، هیچ فردی از دولت فعلی با بنده مرتبط نبوده لیکن احساس تکلیف می کنم برخی واقعیات را بگویم.

💠من با صراحت عرض می کنم آنهایی که می خواهند این وضعیت را که یک آرامش نسبی در کشور است تغییر دهند، هدفشان این است که به وضعیت قبل برگردیم، یعنی وضعیت استرس و نابسامانی و بی قانونی. ما در حال عبور از روی پلی هستیم که خرابش کردند و دوباره در حال ساخته شدن است.

💠ما هم تغییر می خواهیم، اما رو به جلو، نه عقبگرد و بازگشت به گذشته.

💠صراحتاً عرض می کنم امروز اگر کسی آماری بدون مبنا بدهد، اگر کسی وعده های بدون پشتوانه عقلی، علمی و قانونی بدهد، بالاترین خیانت را مرتکب شده است.

💠این فرصت یک امانتی است که در اختیار افراد قرار گرفته تا با مردم صحبت کرده و خود را عرضه کنند و در این امانت، نباید خیانت شود. تعبیر امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه در مورد خیانت در امانت این است که بزرگترین آنها، همین است که در حق مردم خیانت شود.

💠سیاست عرصه کارآموزی نیست، افلاطون سیاست را کار فیلسوفان می داند، چون سیاست یک فن است. انصاف تقاضا می کند تا ما موفقیت ها را ببینیم، نقص ها را هم ببینیم و تلاش کرده و دست در دست هم بدهیم و ان شاالله این وضعیت را طوری ادامه دهیم که به اهداف اصلی و والای انقلابمان برسیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. کاش حداقل مراجعی مردمی مانند ایت الله بیات توضیح میدادند که منظورشان از حکومت پیامبر چیست . عربستان جامعه ای عشیره یی بود وهر قوم از رئیس قبیله اطاعت و پیروی میکردند ، با آمدن پیامبر به مدینه اخوت دینی جای عصبیت قبیله یی نشست و پیامبر جای رئیس قبیله را برای مسلمانان گرفت .
    این به معنی حکومت است ؟!
    بعدا خلفای اموی و عباسی تشکیلاتی حکومتی با تقلید از حکومتهای ایران و روم بر پا کردند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا