خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دلیل سقوط ایران در لیگ جهانی والیبال چیست؟

عصر ایران: تقدیم کردن دو ست به آرژانتین و شکست مقابل آمریکا همه را به مشکل تیم ملی والیبال واقف کرده بود . مشکلاتی که سبب می شد تیم ملی والیبال ایران با نفرات اصلی نتواند در مقابل تیم ملی آمریکا با تغییرات گسترده پیروز شود و آرژانتین جوان شده را راحت شکست دهد. حالا اما جدول مسابقات گویاتر است ایران در رتبه یازدهم قرار گرفته و این در حالی است که حتی مانند ایتالیا  ،لهستان ،روسیه ، آمریکا و آرژانتین جوانگرایی هم نکرده. پس چطور می شود که تیم ملی تا دندان مسلح ایران باز هم مقابل این رقبای جوان نتیجه نمی گیرد.

مسیر تعیین مشکل در میان کارشناسی ها اما کمی ایراد دارد. یعنی پیکان انتقادات در حالی به سمت سرمربی تیم ملی والیبال است که در شرایط حاضر او کمترین تقصیری در شرایط بوجود آمده ندارد.

واقعیت این است که ما در والیبال مان مشکلات عدیده داریم که از گذشته تا امروزحل نشده و باقیمانده .مثلا برخی ستاره های تیم ملی والیبال ایران هنوز که هنوز مشکلات تکنیکی دارند. محمد موسوی در حال حاضر یکی از بهترین سرعتی زن های حال حاضر دنیاست که هر تیمی آرزوی داشتن اش را دارد اما او مشکل بزرگی در سرویس زدن دارد. شما فکر کنید بازیکنی در این کلاس پس از این همه مدت بازی کردن در سطح جهانی باید سرویس های غیرقابل مهار بزند اما مشکل تکنیکی حل نشده.

حل نشدن مشکل تکنیکی یکی از بهترین های ایران مشکل سیستماتیک است یا مثلا بازیکنی مانند شهرام محمودی داریم که استثنای والیبال است پشت خط زنی که می تواند توپ ها را سرعتی بزند اما اوهم در مشکلات سیستماتیک تیم ملی که ناشی از اشتباهات در مدل استفاده از بازیکنان در همه مسابقات بوده حالا تصمیم به کناره گیری گرفته و معلوم نیست اصلا به تیم ملی بازگردد.

تیم ملی ایران در روزگاری براساس سیاست های فدراسیون تصمیم گرفت به موفقیت بزرگ دست پیدا کند. ایران در مسیر موفقیت بزرگ پشتوانه سازی و یک سری قواعد سیستماتیک را هم رعایت نکرد و حالا به اینجا رسیدیم.

استفاده از همه بازیکنان در همه تورنمنت ها داشتن یک ترکیب اصلی بدون تغییر و … همه اثر این سیاست ها بوده است. سیاست هایی که البته برای برند سازی تیم ملی والیبال لازم بوده اما حالا نیاز به تغییر دارد.

فدراسیون حالا با انتخاب سرمربی جدید نشان داده که نیازبه تغییرات در سیستم را حس کرده است.حالا شاید برخی دوستان به اشتباه کولاکوویچ را با کواچ مقایسه کنند اما این دو قابل قیاس نیستند. اول اینکه کواچ هم از نظر فنی مربی بدی نبود. او گزینه سرمربیگری تیم ملی والیبال صربستان بود، بازیکن نام آشنای والیبال که تنها به خاطر اخراج از تیم ملی والیبال ایران به پست سرمربیگری صربستان نرسید. اما کولاکوویچ 8 سال مربی تیم ملی والیبال صربستان بوده و سابقه اش نشان می دهد که انتخاب خوبی است.

تیمی که امروز از صربستان در لیگ جهانی شرکت می کند و در رتبه های بالایی جدول و شانس قهرمانی است همان تیمی است که در 8 سال گذشته کولاکوویچ ساخته و تحویل داده است. او اتفاقا در دوران گذار به خوبی از ستاره های نامی گذشته و بازیکنان جوان را جایگزین کرده است.

شاکله اصلی تیم صربستان که سال قبل قهرمان لیگ جهانی شد تیم نوجوانان 2009 شان است تیمی که آن روزها به تیم ایران شکست خورده بود.شاید بد نباشد بدانید که تیم ملی نوجوانان ایران در سال 2007 قهرمان جام جهانی شد و بازیکنانی که امروز در تیم های مطرح حضور دارند همان بازیکنانی هستند که در شکست ها سهیم بودند. ما در آن جام فرانسه و لهستان را شکست دادیم . بازیکنان آن روزهای این تیم ها امروز در ترکیب اصلی تیم هستند اما در ایران فقط فرهادقائمی به تیم اصلی رسیده است.

حالا اصلاح سیستماتیک در دستور کار فدراسیون والیبال قرار گرفته و سراغ مربی ای رفته اند که بتواند بازیکنان جوان را جایگزین کند. البته که جایگزینی بازیکنان جوان اتفاقی است که از ابتدا باید توسط فدراسیون حمایت شود. تیم های جوانان و نوجوانان ایران در سال جاری درگیر مسابقات جهانی بودند و کولاکوویچ نتوانست از آنها استفاده کند. به هرحال ما پس از چندین سال حضور مداوم در لیگ جهانی حالا به جایی رسیده ایم که می توانیم از پشتوانه هایمان استفاده کنیم.

برند تیم ملی والیبال ایران ساخته شده است و در زیر سایه همین برند هم هست که تیم دوم ایران توانست تیم لهستان را به راحتی شکست دهد. فقط کمی زمان لازم است و کمی حمایت . فدراسیون با انتخاب کولاکوویچ پا در مسیر درستی گذاشته . ایران با بازیکنان فعلی اش از جایی که هست بالا تر نخواهد رفت. بازیکنان خسته و اشباع شده اند و تیم به خون جدیدی نیاز دارد.

این خون جدید را هم فقط از مسیر مربی ای که 8 سال کارش همین بوده به دست می آید. البته که همچنان خولیو ولاسکو مربی تکرار نشدنی والیبال دنیاست اما فقط یک ولاسکو داریم و او سرمربی تیم ملی آرژانتین است باید دلبستگی و وابستگی ذهنی به او را رها کرد.

ما در والیبال استعدادهای خوبی داریم و کولاکوویچ استعدادیاب خوبی است. ما مسابقات لیگ جهانی آینده را باید به جوانگرایی اختصاص دهیم و بازیکنان باانگیزه را به تیم اضافه کنیم. بازیکنانی که ضعف های تکنیکی کمتری دارند و می توانند تیم ملی را به مراتب بالاتری برسانند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا