خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برکات قابل تحقق حزب مجمع ایثارگران اصلاح طلب

«سیدحمید حسینی یزدی» عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی به مناسب آغاز فعالیت حزب مجمع ایثارگران اصلاح طلب نوشت:

پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته اولین کنگره‌ی حزب اصلاح طلب مجمع ایثارگران برگزار شد و اعضای شورای مرکزی آن انتخاب شدند. همانطور که از نام این حزب و ترکیب هیات مؤسس و شورای مرکزی آن پیداست این حزب جدیدالتاسیس متشکل کننده ایثارگران اصلاح طلب خواهد بود و طبق مرامنامه‌ی آن، ترویج فرهنگ و روحیه‌ی ایثارگری از اهداف حزب است.

تأسیس این حزب نوید بزرگی را به ارمغان می‌آورد و آن حرکت به سمت احیای هویت اصیل اصلاح طلبی است. جریان اصلاحات ریشه در جناح چپ دهه‌ی اول انقلاب دارد، اما قطعاً نسبت به آن روزها به روز شده و متناسب با مقتضیات زمان تحول یافته است. جناح چپ انقلابی معتقد به عدالت اجتماعی، ایثارگری، استکبارستیزی معقولانه، آزادی و … بوده است اما جریان اصلاحات به چند دلیل در ظاهر و در منظر مردم از برخی چارچوب‌ها و شعارهای اصیل آن روزها فاصله گرفته است و به عبارتی بهتر غفلت کرده است. این امر می‌تواند چند دلیل عمده داشته باشد که احصاء همه‌ی آنها فرصتی دیگر می‌طلبد.

طیفی از مبارزین مسلمان با نظام ستمشاهی که نگاه مدرن و جدیدی نسبت به دین و نسبت آن با جامعه و حکومت و مبارزه و کارکردهای دولت داشتند، پس از انقلاب اسلامی ملقب به جناح چپ و بعدها اصلاح طلب شدند. طیف مقابل نیز با رویکرد سنتی خود نگاه متفاوتی داشت و همین اختلاف نظرات در دهه‌ی اول انقلاب منجر به مباحثات نظری و چالش‌های عملی در اداره جامعه شد.

این نگاه نو به جامعه و دین و مناسبات اجتماعی در سایر عرصه‌هایی که بخش دینداران سنتی و تریبون‌های دراختیار ایشان روی آن حساسیت بیشتری داشتند نیز خود را نشان داد و طیف سنتی انقلابیون که در دهه‌ی دوم انقلاب نیز قدرت بیشتری یافته بودند، پس از خرداد 76 با نیت خیر یا با نیت حذف رقیب، بر طبل دوقطبی سازی جامعه به دوقطبی مذهبی / غیرمذهبی، انقلابی / غیرانقلابی، ارزشی / غیرارزشی، ایثارگر / غیرایثارگر کوبیدند و با تمامی تریبون‌های خود اینگونه دوقطبی‌ها را القا کردند و اینگونه وانمود شد که یک جناح در قطب ضدارزش تعریف می‌شود و جناح دیگر در قطب ارزشی جای می‌گیرد.

دوقطبی سازی که صراحتاً با منشور برادری حضرت امام (ره) مغایر و متعارض بود، دوقطبی‌هایی که واقعیت نداشتند و همیشه طیف وسیعی از رزمندگان و ایثارگران و انقلابیون منتسب به جناح چپ و اصلاح طلب بوده و هستند. این دوقطبی سازی پس از بیست سال به پشتوانه‌ی عملیات تبلیغی و روانی سنگین، در ذهن عامه‌ی مردم جا گرفته و خود را بیشتر در بدنه‌ی دو جریان نشان می‌دهد و نسل جوان امروز نیز نسبت خود با جریانات سیاسی را با توجه به همین دوقطبی تعریف می‌کند.

حیات و فعالیت حزب اصلاح طلب مجمع ایثارگران ظرفیتی است که می‌تواند این دوقطبی را بشکند، ذهنیت‌ها را اصلاح کند و مفاهیم ارزشی چون ایثارگری را از انحصار جناحی خاص بیرون آورد و جوانانی را که در زیر سایه‌ی این دوقطبی خود را وابسته به برخی مفاهیم ارزشی نمی‌دانند با ارزش‌هایی همچون عدالت و ایثارگری که بیش از همه متعلق به جناح اصلاح طلب بوده است آشتی دهد و مقدمه‌ای باشد بر احیا و بازتعریف هویت اصلاح طلبی که خواسته و مورد تأکید چندباره‌ی سیداصلاحات است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. همه با هم و با آرزوي موفقيت در راه اعتلاي ايران اسلامي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا