خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درسی از قیام حسینی(ع): «مطیع بی­ چون و چرای حاکمان نباشید»

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ­ موسوی، عضو سابق مجلس خبرگان رهبری واستادحوزه علمیه قم معتقد است: اگر شخصی فقط ادعای دین­داری داشته باشد و در زبان و عمل به مقتضای دین­داری عمل نکند، چنین ادعایی از مرحله زبان تجاوز نکرده و  بر خلاف فرمایش امام حسین(ع)، دین را فقط لقلقه زبانش قرار داده است.

او قیام امام ­حسین را حرکتی آزادی­خواهانه می ­داند که برای از بین بردن فشارهای موجود برجامعه و افشای ماهیت پلید و طاغوتی حکومت، انجام شد و در این مسیر حاضر به پذیرش سازش با سمتگر نشد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی با تاکید بر اینکه امام حسین(ع)، اصحاب و یارانش را به­خوبی می­ شناسد اما برای اینکه درسی به تاریخ بدهد، به آنها این حق و اختیار را می­ دهد که قبل از جنگ، اگر می­ خواهند، امام را ترک کنند.

او با تاکید بر اینکه حضور در مجالس عزاداری و آشنایی با مکتب حیات­بخش اهل­ بیت(ع) به اسلام جان تازه­ای بخشید و آن­گونه که خود امام حسین(ع) فرموده، موجب اصلاح امت شد و دین را به صحنه زندگی آورد، از سخنرانان خواست مطالب را به ­خوبی و با دلایل قانع کننده قرآنی و روایی به سمع و نظر شنوندگان و به­ خصوص جوانان برسانند.

متن گفت وگوی شفقنا با حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی را می خوانید:

* امام حسین(ع) فرمودند دین لقلقه زبان شما نباشد. این فراز چه مفهومی را دنبال می کند و درس آن برای دنیای امروز چیست؟ چه مکتبی و چه کسانی دین را لقلقه زبان می­ کنند و مخاطب این کلام امام حسین (ع) هستند؟

ماه محرم، آحاد جامعه اسلامی، به­ خصوص شیعیان را باردیگر به مساجد و مجالس عزای اباعبدالله می­ کشاند و ارتباط وثیقی بین مراکز دینی به صحنه می­ آورد. این به ­عنوان عنصر اساسی که نیاز همیشه بشریت بوده و اختصاص به عصر خاصی ندارد، در همه ابعاد زندگی انسان نقش ایفا می­کند؛ هم در جنبه­ های فردی انسان باید اعتقاد مشخصی را برای خود برگزیند و براساس آن اعتقادات رفتار نماید و هم در بُعد اجتماعی باید در رفتارش، در برخورد نسبت به همنوعانش بر اساس هندسه دین حرکت کند.

در این زمینه گفتارهای بسیار زیادی از قرآن و اهل­ بیت(ع) وارد شده و شخصیت­های بزرگ دینی و غیردینی نیز برای پیمودن راه درست، کدهای مشخصی را معرفی کرده ­اند. انسان­های راستین و کسانی که دین واقعی را پیدا کردند و براساس آن زندگی خود را تنظیم می­ کنند، گاهی نیازی به ابراز زبانی ندارند؛ بلکه هر کسی به رفتار آنها توجه کند به باور دینی آنها پی می­ برد؛ چرا که پیرو یک دین آسمانی و آیین الهی، هرگز در رفتارهای شخصی خود ناهنجاری­های موجود در جوامع از هم گسیخته را تحمل نمی کند و همواره تلاش می­ نماید فضای زندگی اجتماعی را برای خود و دیگران قابل تحمل و زیبا سازد. اما کسانی هستند که باور راستین ندارند، حتی اگر داعیه تدیّن به دین خاصی را هم داشته باشند، چون در رفتارشان آموزه ­های دینی دیده نمی­ شود و این گونه نیست که مثل دین­مداران رفتارهای مثبتی که موجب ارتقای جامعه شود، ندارند، معلوم می­ شود که متدین به دین آسمانی نیستند و اگر هم خود را به دین خاصی منسوب نمایند، فقط یک ادعای صرف و به تعبیر امام حسین(ع) لقلقه لسان است. بنابراین در یک جمله می ­توان گفت اگر دین در همه زوایای زندگی فردی و اجتماعی شخص رسوخ و نمود پیدا کند به او دیدن­ دار گفته می­شود و اگر شخصی فقط ادعای دین­داری داشته باشد و در زبان و عمل به مقتضای دین­داری عمل نکند، چنین ادعایی از مرحله زبان تجاوز نکرده و فقط لقلقه زبان به حساب می ­آید.

* این فرمایش حضرت امام حسین که «این دشمنان با من سروکار دارند و اگر شما هم بمانید،کشته خواهید شد؛ هیچ تکلیفی بر شما نیست و هر کس که می­ خواهد، از همین راه که آمده، بازگردد و من بیعت خودم را از شما برمی دارم» برای دنیای امروز به ویژه دست اندرکاران و تصمیم گیرندگان و رهبران جوامع چه آموزه ­هایی را در بر دارد؟

با توجه به اینکه حرکت امام­ حسین(ع) یک حرکت آزادی­خواهانه است و برای از بین بردن فشارهای موجود برجامعه و افشای ماهیت پلید و طاغوتی حکومت، حرکت کرده و در این مسیر حاضر به پذیرش سازش با سمتگر نیست و ازسویی می­ خواهد در کنار احیای مکتب اسلام انسانیت را نیز به اوج خودش برساند، در مقاطع مختلف هرجا نیاز شد باور خودش را به دیگران ابراز کرد و هدف اساسی از این حرکت را که آزاد کردن انسانیت از یوغ ستم جبّارانی که به نام دین و خلافت و ولایت برمردم حکومت می­ کردند بوده و می­ فرماید:«من به عنوان یک انسان متکبّر و ستمکر و طغیانگر قیام نمی­ کنم و انگیزه من از این قیام و این ایستادگی در مقابل دستگاه ستم این است که در امت جدم، اصلاحاتی انجام دهم و قصد دارم که امربه­ معروف کنم و امور شایسته در جامعه بشری حکمفرما شود و نهی از منکر کنم تا زشتی ها از جامعه بشری رخت بربندد و فرامین الهی در جامعه انسانی حکم­رانی کند و روش من هم روش جد بزرگوارم پیامبر و پدربزرگوارم علی است که خود را فدایی دین کرده ­اند و بزرگترین حرکت کننده در مسیر آزادی انسانی برای نجات از یوغ ستم است» بنابراین حتی در آن فرمایش بلند هم خطاب به دشمنان می­ گوید اگر دین ندارید آزادمرد باشید. کسی که چنین اندیشه والایی دارد فراتر از افراد معمولی فکر می­ کند و فقط به فکر خود و خانواده نیست؛ بلکه نجات همه بشریت و جامعه انسانی در طول تاریخ از هرگونه ستم و کارهای زشت و ناروا است. بنابراین در شب عاشورا هم، با خدای خودش راز و نیاز می­ کند و همراهان خودش را می ­آزماید و برای آنها حق انتخاب و اختیار در مسیری که آمده­ اند می ­دهد و در واقع با این­کار می­ گوید اگر کسی پشیمان شده و اگر کسی دنبال مطامع دنیوی و رسیدن به جایگاه و حکومت و به طمع دست یابی به موقعیت اجتماعی و اموال دنیوی آمده، اشتباه کرده و چنین شخصی حق دارد برگردد و مسلما دشمن هم با کسانی که از پیرامون امام پراکنده شده بودند کاری نداشت و حتی به ­عنوان یک ابزار تبیلغی از آنها استفاده می ­کرد و چه بسا ممکن بود موقعیت­های اجرایی و نظامی و اموال فراوانی هم در اختیارشان گذارد تا از آنها به عنوان حربه ای درمقابل حرکت امام حسین(ع) استفاده کند. بنابراین امام­ حسین به ­عنوان سرور آزادگان جهان حق انتخاب و اختیار برای همه بشریت، به­ خصوص همراهان خودش قائل است و آنها را بین ماندن و رفتن، بین شهادت و زندگی کردن مختار قرار می­ دهد تا با آموزه ­های دینی و اجتماعی راه را انتخاب کنند. هرچند امام حسین اصحاب و یارانش را به­ خوبی می­ شناسد اما برای اینکه درسی به تاریخ بدهد، این رفتار را انجام می­ دهد.

نظام جمهوری­ اسلامی که برپایه آموزه ­های دین و به پیروی از قیام اباعبدالله و توسط سربازان مکتب اهل­بیت پایه­ گذاری شده، ریشه در تاریخ اسلام و ایران دارد و در آستانه محرّم، همه باید توجه داشته باشیم که از ظاهر عزاداری به باطن آموزه­ های متعددی که می­ توان از آن آموخت حرکت کنیم. امام می ­داند که چه مسیری را انتخاب کرده و چه عاقبت و آینده درخشان و روشنی در این مسیر وجود دارد لذا می ­بایست عزاداری­ها را بسیار جدی بگیریم و از برکاتی که بر عزاداری­ها مترتب است و در طول اعصار و قرون به تجربه، ثمرات آن به اثبات رسیده، بهره برداری کنیم.

* با توجه به این فرمایش امام حسین (ع) که اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید، مفهوم آزادگی را در پیوند با فرزهای قبلی و این فراز تفسیر و تشریح نمایید؟

دین اسلام و همه ادیان آسمانی، انسان را به ­عنوان موجودی آزاد و رها از قیدوبند مسائل دنیوی و گرفتاری­های ظاهری معرفی می ­کند؛ انسانی که باید همواره در مسیر اطاعت از فرامین خداوند گام بردارد و مطیع دستورات او باشد و آنچه را امر فرموده با جان دل گوش فرا داده و مورد عمل قرار دهد و از اموری که نهی کرده فاصله گیرد. لذاست که در فرازهای متعدد، ائمه به ما می­ گویند خود را بنده و مطیع بی­ چون و چرای حاکمان قرار ندهید زیرا خداوند شما را آزاد آفریده است. بنابراین انسان باید در کنار مسائل مادی و دنیوی، جنبه ­های روحانی و نفسانی را هم مورد توجه قرار دهد چرا که تنها موجودیست که ترکیبی از مادیت و روحانیت در او وجود دارد و همان گونه که امام حسین فرموده انسانی که آزاده باشد و فقط از انسانیت، روی دوپا راه رفتن را به ارث نبرده باشد، هرگز زیر بار ظلم و ستم نمی ­رود و به دیگران هم ستم نمی­ کند و اجازه نمی ­دهد دیگران حقوق او را نادیده و به­ خاطر همین است که در روز عاشورا اباعبدالله، وجدان­های بیدار را به­ سوی خودش و اهداف نورانی قیام پربرکت خودش فرا خوانده و به آنها هشدار می­ دهد که اگر آموزه ­های دینی را که جدّم برایتان آورده، گوش نمی دهید حداقل به وجدان بیدار انسانی خودتان برگردید. از این روست که انسان به عنوان گل سرسبد مخلوقات عناصر بسیار ذی­قیمتی مانند عقل فطرت پاک آزادی و حق اختیار دارد و در بزنگاه­های حساس می ­تواند با بیدار کردن وجدانش در مسیر مستقیم حرکت کند؛ چرا که آموزه­های دین مبین اسلام، به­ خصوص مکتب پویای عصمت و طهارت، سازگاری کامل با خواسته­ های عقلی و فطری انسان دارد و او را در این مسیر تنها نمی­ گذارد بلکه پیشاپیش راه افتاده و دست انسان سردرگم را گرفته و از وادی سرگشتگی و حیرت، نجات داده و به صراط مستقیم که همان مسیر انتخاب شده توسط اباعبدالله و سایر ائمه معصومین است، راهنمایی می­ کند و در نهایت موجبات سعادت جامعه را را فراهم می­کند.

* قیام اباعبدالله برای مسلمانان و بشریت چه آثاری به همراه داشته و دارد؟

در طول تاریخ همین عزاداری برای اباعبدالله آثار متعددی داشته که من فهرست­ وار اشاره می­ کنم تا درسی برای زندگی امروز و آینده ما درجامعه کنونی بشری که دم از آزادی و انسانیت و حقوق بشرمی زنند، باشد:

اولین اثر هماهنگی افراد یک ملت با حضور در مجالس عزا و شرکت در محفل عزاداری حاصل می­ شود. از همین روست که انقلاب اسلامی در محرم ۵۶ به اوج خودش می ­رسد و شرکت کنندگان در مجالس عزای اباعبدلله با درس­هایی که از این قیام فراگرفته ­اند و سخنواران و خطبا به آنها بیان کرد ه­اند، آن چنان علیه ظلم و ستم و فساد زمان متحد شده و با انسجام و هماهنگی برمی­دارند و چون سیل خروشانی همه بنیان رژیم دوهزاروپانصد ساله را درهم می ­شکنند و نظم نوین را پایه گذاری می­ کنند.

دومین ثمره، احیای مکتب انسان ساز اسلام است. در طول قرن­ها استکبار و سلاطین جور در تلاش بودند تا دین اسلام را به­ عنوان دینی بی­ تفاوت فقط به مساجد و حسینه ­ها محدود کنند و از دخالت آن در امور اجتماعی و سازندگی در عرصه های زندگی جلوگیری کنند؛ اما حضور در مجالس عزاداری و آشنایی با مکتب حیات­بخش اهل­بیت به اسلام جان تازه ­ای بخشید و آن­گونه که خود امام حسین فرموده، موجب اصلاح امت شد و دین را به صحنه زندگی آورد. در ایام محرم بود که سخنرانان اهداف و انگیزه­ های امام حسین را تبین کردند و مستمعین را با چگونگی قیام اباعبدالله آشنا نمودند و  ماهیت طاغوتی حکومت­ افشا شد و مردم توانستند موضع­گیری مناسبی داشته باشند.

ثمره دیگر، آزادی خواهی همراه با عمل در بین پیروان دین مبین ­اسلام، است به ­خصوص در بین کسانی ­که زیر پرچم اباعبدالله، به ­عنوان شیعه و عزادار حضرت هستند و به ذلت سازش با قدرت­های ظالم تن نمی ­دهند و همواره درصددند تا آزاد و سربلند زندگی کنند و همان گونه که درمکتب اباعبدالله فراگرفته ­اند مرگ با عزت را به زندگی همراه با ذلت ترجیح دهند.

ثمره دیگر زدودن فکر راحت­ طلبی از جامعه انسانی و اسلامی است. دانش ­پژوهانی که در مسیر اباعبدالله گام برمی ­دارند و پیرو این مکتب بانشاط هستند با الگو گرفتن از اباعبدالله می­ دانند که برای نجات بشریت و احیای دین باید از راحت طلبی و افسارگسیختگی و به فکر خود بودن، بیرون آیند و  به انحاء مختلف با مشکلات دست­وپنجه نرم کنند و اگر نیاز شد برای رسیدن به هدف از عزیزترین عزیزان خودشان و از جان خودشان بگذرند.

ثمره دیگر، سازمان­دهی و بسیج امت اسلامی در مقابل جبّاران است؛ همان­گونه که در طول دوران دفاع مقدس جوانانی که پای سخنرانی خطبای دینی درمساجد و حسینه ها و تکایا حضور داشتند، پیشگامان سازماندهی و بسیج برای جلوگیری از تعدی و تجاوز دشمن بودند. امروز نیز نقش مجالس عزاداری و حضور در دعاهای کمیل و ندبه و توسل و امثال آنها از سازندگی افراد و بسیج نیروها جهت جلوگیری تعدی از دشمنان در اقصی نقاط دنیا، نقش بی ­بدیلی را ایفا می­ کند. اینکه امروز حزب­الله لبنان با دست خالی وبدون پشتوانه دنیوی حکومت­های جهانی می تواند علیه اسرائیل غاصب پیروزی­های متعددی را بدست آورد،را باید در نحوه عزاداری و حضور پرشور آنها در عزاداری اباعبدالله و بقیه محافل دعا و مجالس سخنرانی و سازندگی را واکاوی و جستجو کرد.

ثمره دیگر عزاداری که باید مورد توجه باشد این است که منبر سیدالشهدا باید به ­عنوان سازندگی و اهتمام ­ورزی به مسائل مورد ابتلا درزمینه­ های مختلف اعم از عبادات و معاملات مورد بهره­برداری قرار گیرد و گویندگان مذهبی مطالب را به­ خوبی و با دلایل قانع کننده قرآنی و روایی به سمع و نظر شنوندگان و به­ خصوص جوانان برسانند تا برای یک سال آینده بتوانیم جامعه خودمان را از اقسام مختلف توطئه کج­اندیشی و کج­روی ایمن کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا