خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علت تفکیک «برخی» دانش آموزان افغانستانی در یزد

مسوول روابط عمومی آموزش و پرورش استان یزد در پاسخ به این پرسش که چرا دانش آموزان افغانستانی را در مدارس یزد تفکیک کرده‌اید؟ علت آن را تراکم بالای افغانستانی در برخی شهرهای این استان و نیز «مسایل بهداشتی، فرهنگی و سیاسی» عنوان کرد.

«محمدرضا قانع» در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: با توجه به اینکه یزد مقصد اتباع خارجی است و قاعدتاً در بعضی از مناطق ما برای آنها شرایط سکونت و کار بیشتر فراهم است باعث می‌شود در این مناطق تراکم بیشتری داشته باشند. مانند «شاهدیه» که یک شهر کشاورزی و صنعتی است و بیشتر نیروی کار آن را مهاجران تشکیل می‌دهند.

وی افزود: با توجه به اینکه تراکم دانش آموزان افغانستانی در این مناطق بالای 50 درصد و تعداد دانش آموزان بومی در آن کمتر است، آنها را تجمیع کردیم در واحدهای همجوار و مدرسه‌ی «جهاد» هم به اتباع اختصاص داده شد.

قانع توضیح داد: این طرح حدوداً از دو، سه سال پیش شکل گرفته است و طرح موفقی بود؛ هم اتباع راضی هستند و هم توانستیم تنش‌های مختلف مانند مسایل بهداشتی، فرهنگی و سیاسی را برطرف کنیم.

مسوول روابط عمومی آموزش و پرورش استان یزد درباره‌ی مساله‌ی اخیر نیز گفت: در مساله‌ی مربوط به مدرسه‌ی «جهاد» هم مردم حرف‌شان بیشتر اتباع نبود و این بود که چرا بچه‌های ما باید به مناطق و جای دیگری بروند چون این مدرسه را به اتباع اختصاص داده بودیم.

چند روز پیش انصاف نیوز در گزارشی به مقاومت برخی اهالی شهر شاهدیه برای تعطیل کردن مدرسه‌ی جهاد اشاره کرده بود. این مدرسه پس از یک روز تعطیلی با رایزنی آموزش و پرورش و برخی مسوولان نهادهای دیگر باز شد و قرار است در مهلتی 40 روزه، مشکل پیش آمده با انتقال دانش آموزان افغانستانی به مکانی دیگر حل شود.

آقای قانع در پاسخ به این پرسش انصاف نیوز که «در یزد چند مدرسه وجود دارد و چه تعداد مختص اتباع خارجی است؟» گفت: در استان یزد 1800 مدرسه در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان وجود دارد که از این بین در 700 مدرسه دانش آموزان افغانستانی و ایرانی در کنار هم تحصیل می‌کنند و 33 مدرسه ویژه‌ی اتباع خارجی است که بیشتر در شهرهای میبد، اردکان و تفت قرار دارد. این 33 مدرسه هم به دلیل تراکم بالای این دانش آموزان در آن مناطق به آنها اختصاص داده شده است.

وی درباره‌ی این که «مسایل بهداشتی، فرهنگی و سیاسی» مورد اشاره‌ی او چه مسایلی هستند؟ توضیح داد: «در بافت‌هایی که تعداد دانش آموزان اتباع بیشتر از دانش آموزان ایرانی است به مسایل فرهنگی هم باید توجه داشته باشیم و در مدارس این بافت‌ها 60، 70 درصد دانش آموزان اتباع هستند و اغلب اهل سنت هستند و در مسایل دینی و فرهنگی باید به فکر آنها باشیم».

بنا بر گزارش خبرنگار افغانستانی انصاف نیوز، بخشی از مدارس جنوب تهران از جمله مناطق ورامین و کهریزک، مدارسی با ترکیب دانش آموزان نیمی ایرانی و نیمی افغانستانی فعالیت می‌کنند و مشکل عمده‌ای از این نظر مشاهده نشده است.

یکی از نقدها به اتفاق اخیر یزد، مساله‌ی جداسازی مدارس اتباع خارجی و ایرانیان است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. این تفکیک باید در همه جای ایران اجرا شود
    ایران شده افغانستان این دیگه قابل تحمل نیست.
    یک عده براشون اصلا مهم نیست که نژاد ایرانی عوض بشه و مرتب از افغانی ها حمایت می کنند.
    قابل بخشش نیست این طرز تفکر.
    اگر یک نظر سنجی بشه فکر کنم بیش از 99 درصد مردم ایران راضی به حضور افغانی ها در کشور نباشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا