خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شیوه جدید پرداخت تسهیلات به «سینمای حرفه‌ای» اجرا مى‌شود

عليرضا تابش اعلام کرد: با آغاز نيمه دوم سال جارى شیوه‌های پرداخت تسهیلات به پروژه‌های سینمای حرفه‌ای تغيير كرد و در ماه جارى اجرایی مى‌شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، مدیرعامل بنیاد فارابی با اشاره به لزوم نظام مندتر شدن پرداخت تسهيلات سينمايى تأکید کرد: در راستاى سياست‌هاى سينمايى كشور، ماه گذشته تفاهم‌نامه‌اى فى‌مابين بنياد سينمايي فارابى و صندوق اعتبارى هنر به امضا رسيد و اعطای تسهیلات به پروژه‌های سینمای حرفه‌ای در كارگروهى بررسي و به صندوق اعتبارى هنر ارجاع داده مى‌شود.

تابش تصریح کرد: این تسهیلات به فیلم‌های دارای پروانه ساخت مورد تأیید و صرفا با معرفی نامه بنیاد سینمایی فارابی پرداخت خواهد شد و تهيه كنندگان متقاضى تسهيلات، در جريان شرايط و مدارك مورد نياز قرار مى گيرند.

وی با اشاره به حمايت بنیاد سینمایی فارابی طى سال‌هاى ٩٢ تا ٩٥ از ۱۵۳ پروژه سینمای حرفه‌ای در قالب تسهیلات، گفت: اختصاص وام توسط فارابى خواص و محسناتى داشته اما متاسفانه در حوزه مالياتى بنياد فارابى را با بحران روبرو كرد كه البته كارشناسان و مديران مالى و حقوقى بنياد و سازمان سينمايى درصدد حل آن مشكلات هستند.

وى افزود: با تغيير شيوه حمايت‌هاى بنياد فارابى در اين دوره، شاهد حمايت عام از فيلم‌ها نخواهيم بود و دريافت تسهيلات با معرفى بنياد فارابى از طريق صندوق اعتبارى هنر انجام مى شود.

مديرعامل بنياد سينمايى فارابى حمايت از توليد سينماى ايران را در سه قالب برشمرد و گفت: محدوديت بودجه بنياد سینمایی فارابى كفاف حمايت از همه فيلم‌ها را نمى‌دهد، لذا در حد مقدور، سالانه تسهيلات را براى توليد آثار سينمايى فراهم مى‌كنيم و گروهى از فيلم‌ها براى دريافت وام به صندوق اعتبارى هنر معرفى مى‌شوند، دسته دوم گروهى از فيلم‌ها هستند كه بر اساس سياست‌ها و اولويت‌هاى بنياد فارابى، در توليد آنها مشاركت مي‌شود و دسته سوم هم فيلم‌هايى خواهند بود كه به دنبال تأمين همه سرمايه آن خواهيم بود كه اين نوع حمايت، سقف حمايت بنياد فارابى است، اما طبعا تعداد اين توليدات كم شمار اما در محتوا و تكنيك متفاوت خواهند بود. البته توليد مشترك با كشورهاى خارجى و جلب مشاركت نهادهاى سينمايى براى افزايش سهم مشاركت آنها در توليد سينمايى كشور همچنان از سوى بنياد سینمایی فارابى برنامه‌ريزى و پيگيرى خواهد شد.

‎عليرضا تابش با اشاره به سابقه و روش‌هاى تجربه شده حمايت در تعامل با تهيه كنندگان و صاحبان آثار سينمايى گفت: طبق مصوبه شوراى توليد و طرح و برنامه بنياد سينمايى فارابى، خريد رايت فيلم‌ها انجام نخواهد شد و نسبت به تعهدات گذشته تهيه كنندگان نيز، هياتى براى تعيين تكليف اين تعهدات و بدهى‌ها در بنياد سينمايى فارابى تشكيل شده است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تأکید بر اینکه تأمین مالی پروژه‌های سینمایی صرفاً از طریق حمایت‌های سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی امکان‌پذیر نیست، گفت: در تجدید ساختار بنیاد سینمایی فارابی، مدیریت تأمین منابع و سرمایه‌گذاری پیش‌بینی خواهد شد و با همین هدف طی چند ماه اخیر «ستاد اقتصادی سینمای ایران» تشکیل گردیده و جلسات منظم در این حوزه برگزار شده است.

‎تابش با اشاره به اين نكته كه بودجه سال ٩٧ موسسات و نهادهاى سينمايى در چارچوب طرح جامع سينما تدوين مى‌شود گفت: اين موسسات به جز كمك‌هاى دولتى، بايد براى كسب درآمد پايدار پيش‌بينى‌هاى لازم را داشته باشند.

وى تغيير سمت و سوى حمايت‌هاى سينمايى را مستلزم اراده مديران سينمايى، مسئولان خانه سينما، سرمايه گذاران فيلم‌ها و ساير نهادهاى حامى سينما و فرهنگ و هنر دانست و افزود: بررسی کمی و کیفیِ رفتار سینمای ایران در سال‌های اخیر در حوزه تولید مبیّن این نکته است که سینمای ایران در یک دوره خاصِ گذار به سر می‌برد و در حال پوست اندازی است.

تابش تحولات سينما را در ايران و دنيا مهم دانست و ادامه داد: این نکته هم در حوزه تولید قابل تامل است و هم در حوزه اکران و مخاطب، لذا توجه داشتن به واقعیت‌ها و مولفه‌های ایجابی و ذاتی این دوران مهم، در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌ها برای روند آتی سینمای ایران ضرورى است.

مديرعامل بنياد سينمايى فارابى با اظهار خشنودى نسبت به تدوين برنامه جامع از سوى سازمان سينمايى و مشخص شدن چند راهبرد اساسي در اين حوزه گفت: هم در برنامه‌ریزی و تبيین و هم در مرحله اجراى برنامه جامع سينما، اصناف سينمايى، دولت، رسانه‌ها، هنرمندان بايد همدل و همگرا باشند و البته مجموعه مدیران و کارشناسان سينمايى خود را به اجرای آن ملزم بدانند و اين برنامه دائما رصد، ارزیابی و پی گیری شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا