خرید تور تابستان ایران بوم گردی

از رونمایی چند پوستر تا ترجمه کتابی درباره کیارستمی

رونمایی از پوستر مستند «جعبه پاندورا» و انیمیشن «فیلشاه» و ترجمه کتابی درباره مرحوم «عباس کیارستمی» به فارسی ازجمله اخبار امروز سینمای ایران است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «جعبه پاندورا» مستندی آسیب شناسانه درباره تاثیرات رسانه‌ها بر روان و ناخودآگاه کودکان است.

این مستند 86 دقیقه‌ای که تولید آن سه سال به طول انجامیده با پژوهش و کارگردانی شهاب الدین شایگان ساخته شده است.

رضا جماعتی که پوستر این مستند را طراحی کرده، پیش از این پوستر آثار مختلفی همچون «مرز مه آلود» ، «خوشبختی قراردادی» ، «ویلکیج»، «رویاهای بدون عنوان» و… را طراحی است.

**ترجمه کتاب «عباس کیارستمی» به فارسی

کتاب «عباس کیارستمی» نوشته‌ جاناتان رُزِنبام و مهرناز سعیدوفا با ترجمه‌ یحیی نطنزی و مقدمه‌ اختصاصی نویسندگان از سوی نشر چشمه منتشر شد.

رُزِنبام و سعیدوفا در کتاب «عباس کیارستمی» که یکی از مهم‌ترین منابع نوشته‌ شده به زبان انگلیسی درباره‌ این هنرمند فقید است، کارنامه‌ سینمایی کیارستمی را از اولین تجربه‌ها تا آخرین فیلم‌هایش بررسی می‌کنند. آنها در کنار مقالات مجزا و مفصل خود و مکالمه‌ با هم درباره‌ سینمای کیارستمی، گفتگویی بلند هم با او انجام داده‌اند که از بخش‌های خواندنی کتاب است.

نویسندگان و منتقدان زیادی تلاش کرده‌اند به بررسی شمایل کیارستمی بپردازند اما کتاب جاناتان رُزِنبام و مهرناز سعیدوفا از این جهت دستاورد کامل و قابل اعتنایی است که علاوه بر مرور ویژگی‌های شناخته‌شده‌ کیارستمی، موقعیت او را به عنوان یک هنرمند بین‌المللی بررسی می‌کند و به سراغ مسیری می‌رود که کیارستمی در آن از یک فیلمساز حاشیه‌نشین و کارگردان فیلم‌های «کانونی» به جایگاهی رسید که بزرگان سینمای جهان تحسینش کردند و فیلمسازان زیادی از او تأثیر گرفتند؛ مسیری که در کتاب از جوانب مختلف به بحث گذاشته می‌شود تا خواننده درک دقیقی از اهمیت و جایگاه کیارستمی در سینمای دنیا به دست بیاورد.

رُزِنبام در مقام یکی از شاخص‌ترین و مشهورترین منتقدان سینمایی و سعیدوفا به‌عنوان کارشناس و مدرس سینما با خاستگاهی ایرانی در این کتاب تلاش می‌کنند به تحلیل مؤلفه‌های مسیر هنرمند اصیلی بپردازند که توانست با تکیه بر ریشه‌های بومی به زبانی جهانی برای ارتباط با مخاطب برسد و تحسین‌ و اعتبار زیادی را متوجه خود کند.

در نسخه‌ ترجمه شده، با هماهنگی با نویسندگان مقالات جدیدی هم به کتاب اضافه شده‌ تا ساختار جذاب و متفاوت آن شکل کامل‌تر و به روزتری به خود بگیرد.

چاپ اول کتاب «عباس کیارستمی» را نشر چشمه به قیمت شانزده هزار تومان منتشر کرده است. از یحیی نطنزی پیش از این کتاب‌های «راهنمای ژانر؛ معرفی و بررسی ده گونه‌ سینمایی» و «برخورد کوتاه؛ 25 نقد 25 منتقد» منتشر شده است.

**اکران خصوصی «برگ جان» در موزه سینما

«برگ جان» دومین ساخته بلند داستانی ابراهیم مختاری سینماگر پیشکسوت شامگاه دوشنبه اول آبان 96 در موزه سینما رونمایی شد.

یکصد و شصتمین آیین رونمایی «هنر و تجربه» در حالی برگزار شد که چهره‌هایی نظیر خسرو معصومی، محمدعلی سجادی، همایون ارشادی، فرهاد توحیدی، مجتبی میرتهماسب، مجید برزگر، فرشته صدرعرفایی، احمد طالبی‌نژاد، مجید برزگر، علیرضا تابش، بهتاش صناعی‌ها و… در آن حضور یافته و همزمان با اکران این فیلم داستانی از ابراهیم مختاری به‌عنوان یکی از کارگردانان پیشکسوت سینمای ایران تجلیل کردند.

در این مراسم برخی از عوامل فیلم نظیر مهدی احمدی، مریم مقدم، مجید برزگر، طاها ذاکر و… از تجربه‌ همکاری با این کارگردان گفتند.

در این آیین دیدار، عده‌ای از چهره‌های فعال محیط‌ زیستی نیز حضور داشتند. پس از برگزاری مراسم دیدار با عوامل فیلم و صحبت آنان درباره تجربه «برگ جان» که فیلمی با موضوع احترام و قدردانی طبیعت و جهان هستی است، این فیلم برای حاضران نمایش داده شد.

ابراهیم مختاری «برگ جان» را 23 سال پس از فیلم داستانی اولش «زینت» ساخته است.

نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم ابراهیم مختاری است و مهدی احمدی، سعید پور صمیمی و مریم مقدم نقش‌های اصلی این فیلم را ایفا می‌کنند.

«برگ جان» دومین فیلم داستانی ابراهیم مختاری، مستندساز پیشکسوت سینمای ایران در ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم «سبز»، غزال زرین بخش داستانی بلند را از آن خود کرد.

**پوستر جدید «فیلشاه» رونمایی شد

با انجام مراحل رندرینگ انیمیشن سینمایی «فیلشاه» تازه ترین محصول «هنر پویا» در اوکراین به زودی نسخه نهایی این انیمیشن آماده می شود.

به تازگی نیز هادی محمدیان کارگردان این اثر پوستر جدید این فیلم را طراحی کرده است.

مسئولان «هنر پویا» در نظر دارند اکران «فیلشاه» را به تعویق بیندازند و اولین نمایش این انیمیشن را در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر تجربه کنند.

«فیلشاه» به تهیه کنندگی حامد جعفری و کارگردان هادی محمدیان، انیمیشنی پرکاراکتر است که در تولید آن تیمی 150 نفره مشارکت و بیش از 50 انیماتور مسئولیت متحرک‌سازی انیمیشن «فیلشاه» را برعهده داشته‌اند. یکی از چالش‌های اصلی این تیم متحرک‌سازی حیوانات چهارپا و دوپای پرتعدادی است که در این انیمیشن حضور دارند.

برای تولید «فیلشاه» بیش از 20 نرم افزار گرافیکی مورد استفاده قرار گرفته، علاوه بر آن بخشی از پایپ لاین تولید انیمیشن در گروه «هنرپویا» توسط برنامه‌ نویسان ایرانی بومی شده که کمک به سزایی در کاهش زمان و هزینه تولید انیمیشن های سینمایی این کمپانی کرده است.

داستان «فیلشاه» در جنگلی در آفریقا رقم می‌خورد. رییس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می ‌شود که همه انتظار دارند جانشین رییس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «شادفیل» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می ‌شود.

«فیلشاه» به عنوان محصول جدید گروه «هنرپویا» با سرمایه گذاری این گروه به عنوان یک کمپانی خصوصی، بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویرشهر تولید شده است.

**نمایش مستند «جهان را به شاعران بسپارید»

فیلم مستند «جهان را به شاعران بسپارید» با موضوع شعر و زندگی محمدرضا عبدالملکیان به کارگردانی مهدی سلطانی پنجشنبه 4 آبان در تالار شهناز به نمایش در می‌آید.

چهره‌هایی همچون غلامحسین امیرخانی، محمد سریر، ابراهیم حقیقی، ایرج راد، محمدرضا فیروزه‌ای، اصغر دشتی، عبدالجبار کاکایی، رشید کاکاوند و گروس عبدالملکیان در این فیلم حضور دارند. صدای خسرو شکیبایی، ایرج راد، مریم نشیبا، گروس عبدالملکیان و شهاب بهرامی نیز در بخش‌های مختلف این مستند مورد استفاده قرار گرفته است.

محمدرضا عبدالملکیان از شاعران معاصر ایرانی است که در سال 1331 شمسی در نهاوند دیده به جهان گشود. عبدالملکیان کار شعر را از دوره دبیرستان آغاز کرد و در سال 1354 نخستین مجموعه شعرش را منتشر کرد. او طی بیش از 30 سال فعالیت شعری علاوه بر چاپ و انتشار چندین عنوان مجموعه شعر، عهده دار مسئولیت‌های گوناگون فرهنگی و ادبی نیز بوده است. او از شاعران نوگرا عصر انقلاب محسوب می‌شود. در ابتدا به قالب چهارپاره‌های پیوسته روی آورد، اما بیشتر اشعارش در قالب نو نیمایی و سپید سروده شده است. اغلب شعرهای وی رنگ و بوی عاشقانه با درون‌مایه اجتماعی دارد که با لحنی ساده و خوش‌آهنگ به دور از ابهام بیان شده‌اند.

مستند «جهان را به شاعران بسپارید» پنجشنبه چهارم آبان ساعت 19 در محل تالار شهناز خانه هنرمندان ایران روی پرده می‌رود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا