خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیگیری «شهریه‌های نجومی»، وعده‌ی پسر عموی وزیر

بعضی از مهاجران افغانستانی عقیده دارند شهریه‌ی مصوب سال 93 برای دانشجویان غیرایرانی رشته‌های علوم پزشکی که تا سالی نزدیک به 20 میلیون تومان هم می‌رسد، نه برای اتباع غیرایرانی بلکه برای مهاجران افغانستانی مقیم ایران تعیین شده است چون بیشتر اینها هستند که از طریق کنکور وارد دانشگاه می‌شوند و دانشجویان سایر کشورها از طریق بورسیه و به‌صورت شهریه‌پرداز پذیرفته می‌شوند؛ این قانون تبعیض آمیز، باعث ناامیدی و تلف‌شدن تلاش و استعدادهای آنها می‌شود.

«سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، دبیر هیات رییسه‌ی مجلس، در اینباره به خبرنگار انصاف نیوز گفت: طبق ماده‌ی 976 قانون مدنی، بند چهارم، هر کسی متولد ایران و پدر و مادرش هم متولد ایران باشد، دارای تابعیت ایران می‌شود. مساله‌ی ما در رابطه با مهاجران افغانستانی یا عراقی یا هر جای دیگر بر سر این نکته است که اینها مساله‌ی تابعیتشان حل نمی‌شود و چون حل نمی‌شود و در حوزه‌ی خدمات عمومی که از مردم مالیات می‌گیرند، نفتی که فروش می‌رود، می‌گویند به عنوان کسی که دارند از خدمات ما استفاده می‌کنند بیایند و هزینه‌اش را بدهد. حالا این که قیمت تمام شده 18، 15 یا 14 میلیون تومان است را اطلاعی ندارم.

پیگیری موضوع شهریه‌های دانشجویان افغانستانی

وی که پسر عموی وزیر بهداشت است، در پاسخ به این پرسش که فرقی بین فردی که به صورت کنکور با تلاش و زحمت رتبه‌ی یک، دو یا سه رقمی را کسب می‌کند و وارد دانشگاه می‌شود با فردی که به صورت آزاد و بدون کنکور پذیرفته می‌شود، وجود ندارد؟، گفت: روشن است و باید طبیعتاً تفاوتی باشد.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ در این باره که دکتر قاضی‌زاده، وزیر بهداشت، دو سال پیش قول داده بود افرادی که متولد ایران هستند و از طریق کنکور وارد دانشگاه‌های علوم‌پزشکی شده‌اند به نوعی ایرانی محسوب می‌شوند و باید مانند سایر دانشجویان با آنها رفتار شود هم گفت: این را می‌توانیم در قالب تعهدات پیگیری کنیم و آن تعهداتی که برای ایرانی‌هاست برای اینها هم پیش‌بینی شود.

وی در پایان از قول خود برای پیگیری موضوع شهریه‌های دانشجویان افغانستانی خبر داد.

سابقه‌ی خبر

مرداد ماه سال ۹۴، «سیدحسن هاشمی»، وزیر بهداشت، درباره‌ی ابطال بخشنامه‌ی شهریه‌های چند ده میلیونی دانشجویان غیرایرانی که در اینجا متولد شده و از طریق کنکور وارد دانشگاه شده‌اند، به خبرگزاری تسنیم گفته بود: «بنده از اینجا (تسنیم) بروم پیگیری می‌کنم که اگر کسی (افغانستانی) دقیقاً در ایران متولد و اینجا کنکور هم قبول شده است، دیگر به نوعی ایرانی محسوب می‌شود و حتماً پیگیری می‌کنم».

این در حالیست که با وجود گذشت بیش از دو سال از قول وزیر بهداشت نه تنها هیچ‌گونه تغییری در وضعیت شهریه این دانشجویان اتفاق نیفتاده است بلکه در مصوبه‌ی جدیدی که با موافقت وزیر بهداشت همراه بوده است این شهریه‌ها افزایش پیدا کرد!56769080985980498098

56769080985980498099

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا