خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نخستین صورت‌مالی بنیاد مستضعفان منتشر شد!

«علی محسنی» در روزنامه «جامعه فردا» نوشت: چندی پیش مجمع عمومی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با حضور هیأت امناء برگزار شد و‌ گزارش حسابرسی‌شده صورت‌های مالی تلفیقی گروه و واحد اصلی بنیاد مورد بررسی قرار گرفت. سازمان حسابرسی کل کشور صورت‌های مالی بنیاد را مورد حسابرسی قرار داده که‌گزارش صورت‌های مالی در ماه جاری منتشر شده است.

بخش‌هایی از این‌گزارش در قالب نکات و بخش‌هایی دیگر در قالب چند جدول ارائه می‌شود:
1- بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، در سال 1395 معادل 28 هزار و 360 میلیارد تومان درآمد عملیاتی کسب کرده است. همان‌طور که در صورت سود و زیان تلفیقی قابل‌ملاحظه است، 6هزار و 230 میلیارد تومان از این رقم به‌عنوان سود ناخالص، 3 هزار و 313 میلیارد تومان به‌عنوان سود عملیاتی و 2 هزار و 692 میلیارد تومان به‌عنوان سود خالص شناسایی
شده است.

سود خالص تلفیقی در سال 95 نسبت به سال 94 که 3هزار و 481 میلیارد تومان بوده، کاهش نشان می‌دهد. افزایش بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی در کنار رشد هزینه‌های فروش، اداری، عمومی و مطالبات مشکوک‌الوصول سبب افت سود خالص در این مقایسه شده است.

سهم قابل انتساب به بنیاد مستضعفان نیز به حدود نصف این سهم در سال 1394 رسیده است. کاهش سود خالص در کنار افزایش «سهم اقلیت از سود خالص» علت این افت چشمگیر بوده است. سهم اقلیت به بخشی از سهام شرکت‌های فرعی گروه بنیاد گفته می‌شود که در مالکیت شرکت اصلی قرار ندارند.

2- درآمدهای عملیاتی گروه به سه بخش «فروش محصولات»، «ارائه خدمات» و «ساخت املاک» تقسیم می‌شود و در سال 95 برابر با
29 هزار و 192 میلیارد تومان بوده است. (اختلاف این رقم با رقم ثبت شده در صورت سود و زیان تلفیقی مربوط به کسر سرفصل «برگشت از فروش و تخفیفات» است)
بیشترین سهم از درآمدهای عملیاتی مربوط به ارائه خدمات است. نزدیک به 80 درصد درآمد ارائه خدمات به دو بخش بانکداری و ارتباطات تعلق دارد. بنیاد در حوزه بانکداری مالک بانک سیناست و در حوزه ارتباطات نیز سهامدار شرکت ایرانسل است.

نزدیک به یک‌سوم سود ناخالص 7هزار و 62 میلیارد تومانی درآمدهای عملیاتی نیز مربوط به ارائه خدمات ارتباطات و اطلاعات است. به این ترتیب شرکت ایرانسل در میان شرکت‌های گروه، بیشترین سود را نصیب بنیاد مستضعفان می‌کند. برخلاف سهم قابل‌توجه درآمدهای عملیاتی بانکداری اما سود ناخالص این فعالیت‌ها بسیار کمتر از سود چندین صنعت زیرمجموعه بنیاد است.

پس از ایرانسل و بخش ارتباطات، فروش محصولات روانکارهای خودرو که بیشتر در قالب شرکت «نفت بهران» است، بیشترین سود را نصیب بنیاد می‌کند. فروش محصولات روانکارها بیشترین سهم را در بخش فروش محصولات دارد. سه بخش «املاک و مستغلات»، «برق و انرژی» و «حفاری و نفتی» نیز به ترتیب پس از دو بخش ارتباطات و روانکارها، بیشترین سود را برای مجموعه تولید می‌کنند.

3- بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی شرکت‌هایی نیز در زیرمجموعه خود دارد که حاصل فعالیت آنها، انباشت زیان بوده است. میزان زیان انباشته این شرکت‌ها در مجموع 860 میلیارد تومان در پایان سال 95 بوده است.

در این میان، سه شرکت سیمانی گیلان سبز، نهاوند و پیوند گلستان به‌ترتیب با 125، 53 و 49میلیارد تومان بیشترین زیان انباشته را به صنعت سیمان مجموعه اختصاص داده‌اند. بنیاد با اصلاح ساختار مالی و امید به بهبود وضعیت صنعت سیمان، امیدوار است زیان انباشته این شرکت‌ها جبران شود. دو شرکت الیاف و چینی ایران نیز 86 و 68 میلیارد تومان زیان انباشته دارند که شرکت الیاف در سال 96 به فروش رسیده است و مصوب شده تا شرکت چینی ایران منحل شود.

بنیاد در نظر دارد زیان انباشته شرکت «تولید نیروی جنوب شرق صبا» را که به‌خاطر هزینه‌های مالی ناشی از خرید شرکت از سازمان خصوصی‌سازی بوده، با سود آینده این شرکت برقی جبران کند. به کمک اصلاح ساختار و فروش دارایی‌های راکد نیز قصد جبران زیان انباشته 34‌میلیارد تومانی شرکت زمزم ایران وجود دارد. شرکت سینمایی نورتابان نیز 28 میلیارد تومان زیان انباشته دارد که مطابق توضیح صورت‌های مالی، این شرکت پروژه‌ای است که به‌علت مشکلات ایجادی توسط عوامل بیرونی، امکان اکران فیلم در کشورهای اروپایی و آسیایی فراهم نشده است.

4- بنیاد در حوزه احداث آزادراه تهران – شمال بسیار فعال است.

از 2 هزار و 46میلیارد تومان سرمایه‌گذاری که بنیاد در سهام شرکت‌ها انجام داده است،

453 میلیارد تومان مربوط به احداث این آزادراه است که پس از سرمایه‌گذاری در بانک سینا، بیشترین رقم است. بیشترین مطالبات بلندمدت از شرکت‌ها نیز به شرکت آزادراه تهران – شمال با هزار و 307 میلیارد تومان تعلق دارد در‌حالی‌که مجموع مطالبات بلندمدت از شرکت‌ها 4 هزار و 533 میلیارد تومان است.

5- گروه بنیاد از میزان نیروی انسانی رسمی، قراردادی و پاره‌وقت خود در سال 95 کاسته و به نیروهای بخش برون‌سپاری افزوده است.

اشتغال 41570 نفری گروه در سال 94 به 39305 نفر در سال 95 کاهش یافته و سهم نیروهای برون‌سپاری از 8563 به 10222 نفر در این فاصله افزایش یافته است. واحد اصلی بنیاد اما 1568 نفر را شاغل کرده است که این عدد افزایشی 102 نفری در مقایسه با سال 94 دارد. سه گروه «صنایع غذایی»، «سیاحتی و حمل و نقل» و «انرژی گستر» (شرکت نفت بهران) نزدیک به نیمی از اشتغال گروه را به‌خود اختصاص داده‌اند.

6- بنیاد در سال 95 برابر با 534 میلیارد تومان هزینه کمک‌های بلاعوض کرده است.

حدود 326 میلیارد تومان از این رقم به معاونت نظارت و حسابرسی دفتر رهبری پرداخت شده است. 85 میلیارد تومان نیز سهم توزیع البسه، بن، هدایا و طرح سلامت بوده و 63 میلیارد تومان نیز متعلق به خدمات فرهنگی، رفاهی و آموزشی است.

7- بنیاد درخصوص حادثه ساختمان پلاسکو توافقنامه‌ای را در تاریخ 7 بهمن ماه 1395با استانداری، دفتر ریاست‌جمهوری، نماینده اصناف و بانک پارسیان منعقد کرد و 2 میلیارد تومان بابت اجاره موقت صاحبان سرقفلی ساختمان پلاسکو در مجتمع نور پرداخت کرد.

مبلغ 5.5 میلیارد تومان نیز بابت کارشناسی و تحقیق در باب حادثه براساس اعلام دادگستری پرداخت شده است.

برنامه‌های آتی اما پس از بررسی هیأت ویژه دادگستری و مراجع ذی‌صلاح مشخص می‌شود. گفتنی است بنیاد مستضعفان سرقفلی ساختمان پلاسکو را در سال‌های گذشته واگذار کرده بود و ملک آن را با بهای تمام شده 137میلیون تومان در حساب‌های خود منعکس کرده است.

8- بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی از معافیت مالیاتی استفاده می‌کند.

بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی در تاریخ 29 بهمن 1367 و به استناد تبصره سه از ماده 2 قانون مالیات‌های مستقیم که در 27 بهمن 1380 تصویب شده و ابلاغیه 23 تیرماه 1376 دفتر مقام معظم رهبری، تصویب شده که بنیاد مستضعفان از معافیت مالیاتی استفاده کند.

9- سود انباشته بنیاد در ترازنامه تلفیقی سال 95 به 13 هزار و 844 میلیارد تومان رسیده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا