خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چهره ای که می توانست «مرد سال» شود

روزبه علمداری در جماران نوشت: در ایران و جهان رسم بر این است که هرسال رسانه ها چهره سال در رشته های مختلف را با نظر مخاطبان و راههای مشابه انتخاب می کنند. امسال هم این انتخاب صورت گرفته و چهره های مطرحی در حوزه های سیاست داخلی و سیاست خارجی در صدر این لیست قرار گرفتند.

اما اگر بخواهیم با نگاهی متفاوت (دست کم در عرصه سیاسی) یک چهره جدید را انتخاب کنیم جای نام یک نفر در میان چهره های سال خالی است؛ دکتر نجات الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان.

عملکرد و مواضع این قاضی گمنام قوه قضاییه که درجه دکترای خود را در فرانسه اخذ کرده و یکی دو سالی است به عنوان عضو حقوقدان و سپس سخنگوی شورای نگهبان ایفای مسئولیت می کند از جهات مختلف واجد اهمیت است:
1- ارزش سیاسی و تاریخی مواضع وی: حداقل دو دهه است که عملکرد شورای نگهبان و ملاک و روش تعیین صلاحیت کاندیداها در این شورا مورد سئوال، ابهام و انتقاد سیاسیون است و شاید در هیچ دوره ای مانند دوره اخیر صابون این شورا به تن کاندیداهای هر دو جناح نخورد. در این میان نجات الله ابراهیمان به عنوان عضو و سخنگوی رسمی شورای نگهبان، برای اولین بار (به گونه ای که به دلیل سمت وی قابل استناد تاریخی دارد) مکانیزم تایید صلاحیت ها خصوصا خبرگان را برای عموم بازگو  و رسما انتقاد خود را بیان کرد.
2- ارزش اخلاقی و وجدانی: ابراهیمان رسما از مردم بابت کوتاهی در بررسی صلاحیت ها عذرخواهی کرد و گفت که در خصوص سرعت و نحوه بررسی سریع صلاحیت کاندیداها نگرانی اخروی دارد؛ موضوعی که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری به آن اشاره و تأکید کردند: «بررسی صلاحیت ۱۲ هزار نفر در مدت بیست روز یک اشکالی قانونی است که باید برطرف شود و نباید به‌دلیل این اشکال قانونی، شورای نگهبان مورد حمله قرار گیرد».
بُعد دیگر این عملکرد اخلاقی شجاعت وی در بیان موضع، درنظر نگرفتن منافع فردی و عواقب احتمالی این سخنان بود که اگر در چند نفر مانند ایشان در کشور وجود داشت می شد امیدوار بود که در برخی امور شرایطمان بسیار بهتر از این باشد.

در آغارین روزهای سال جدید خوب است که بابت این موضع گیری های مهم و اخلاقی ابراهیمیان یادی هم از او کنیم و عملکرد او را ارج نهیم. خصوصا آنکه اگر ایفای نقش وی و شخصیت هایی چون او نبود، شاید حماسه هفتم اسفند در این ابعاد رقم نمی خورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا