خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای وزیر! تلگرام را بخرید!

«علی‌رضا شهبازی»، فعال حوزه‌ی جوانان و استارت آپ‌ها، در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی احتمال فیلترینگ تلگرام نوشته است:

بحث فیلترینگ تلگرام و جایگزینی پیام‌رسان بومی این روزها به شدت داغ شده است. تصمیم شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از چهار پیام‌رسان بومی و مصاحبه‌ی دبیر آن درباره‌ی فیلترینگ تلگرام، گواه این ادعاست که تصمیم شورا برای فیلترینگ تلگرام جدی است، شورای عالی فضای مجازی تصمیم به جایگزینی پیام رسان بومی به صورت آرام آرام و فیلترینگ تلگرام را دارد.

چهار پیام رسان «سروش»، «آی گپ»، «بیسفون» و «ویس پی» برای حمایت و جایگزینی انتخاب شده‌اند. نکته‌ی عجیب حضور پیام‌رسان هنگ کنگی ویس پی در کنار سه پیام رسان ایرانی است. حضور ویس پی درحالی صورت گرفته که چند پیام‌رسان داخلی پشت درب مانده‌اند. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از افراد داخلی اقدام به خرید بخشی از سهام ویس پی نموده‌اند.

برای جایگزینی این چهار پیام‌رسان می‌بایست وام‌های میلیاردی با سود کم به آنها تعلق گیرد، رک [محفظه‌ای که سرور و تجهبزات دیگر شبکه در آن قرار می‌گیرد] و پهنای باند و زیر ساخت‌ها مهیا شود و پشتبانی ویژه‌ای از آنها صورت گیرد تا شاید بتوانند جایگزین تلگرام شوند؛ در ادامه برای تثبیت پیام‌رسان داخلی می‌بایست طرح‌های مشوق و امتیازات ویژه‌ای در داخل برنامه برای کاربر قرار دهند.

تمامی این حمایت‌ها برای چهار پیام‌رسان خواهد بود که این امری غیر منطقی است چون کوچ نهایی به یکی از آنها خواهد بود و هزینه‌های صرف شده برای سه گزینه‌ی دیگر به هدر رفته است. این حمایت‌های گسترده، هزینه‌های بسیار زیادی را متوجه بیت‌المال می‌کند که نتیجه‌ی آن هم مبهم است.

وزیر جوان ارتباطات، که بنا به گفته‌ی موافقین و حتی مخالفین دولت فعال ترین وزیر کابینه تا به امروز بوده، بر سر دوراهی سختی قرار گرفته است. آقای وزیر می‎بایست بداند بستن تلگرام لکه‌ی ننگی بر دامان دولت تدبیر و امید خواهد بود، این تلگرام بود که باعث شد صدای تدبیر و امید به دورترین روستاهای کشور برسد و شاید اگر تلگرام نبود دولت تدبیر و امیدی هم وجود نداشت که آذری جهرمی بتواند وزیر ارتباطات آن شود.

تلگرام نزدیک به 40 میلیون کاربر در کشور دارد و منطقی نیست که دولت خود را با این 40 میلیون نفر درگیر کند. یک تفکر و فرهنگ غلط هم در بین مردم رواج دارد که حاضرند اطلاعات خود را در اختیار خارجی‌ها بگذارند اما داخلی‌ها خیر!

حال با تمامی این اوصاف جناب آقای وزیر! چرا برای خرید تلگرام اقدام نمی‌کنید؟ اگر سرورهای تگرام به داخل کشور منتقل شود یا حتی در ساختاری جدید مالکیت آنها در خارج از کشور با دولت باشد دیگر جای نگرانی برای نهادهای نظارتی و حاکمیتی باقی نمی‌ماند.

با محاسبات ساده هم می‌توان فهمید که قیمت خرید تلگرام از هزینه‌هایی که برای جایگزینی پیام‌رسان بومی خواهد شد، کمتر است. آقای وزیر مردم دوست ندارند فیلترینگ تلگرام و خاطره‌ی تلخ آن در دوران وزارت شما صورت پذیرد؛ مردم نگاه ویژه‌ای به شما، به عنوان یک جوان ایرانی موفق، برای مسوولیت‌های بالاتر در آینده دارند.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. به هر حال مردم راه خود را انتخاب خواهند نمود و پیام خود را به گوش آنانی که خود را به نفهمی می زنند، می ر سانند! تغییرات لحظه یی است و اجزای حاکمیتی که بخواهند تا ریزترین مباحث را برای مردم خود تعیین تکلیف کنند، بالاخره از سوی همان مردم پس زده خواهند شد! هرچند مدتی این وضعیت ادامه داشته باشد.
    چگونه است عده یی بدون هرگونه کار علمی و کارشناسی شده یی ، این گونه تصمیماتی می گیرند و پس از مدتی دوباره ابزاری مدرن تر انتخاب می شود و دوباره انفعال و پس از آن تهدید! گویی هنر دیگری ندارند و این یعنی با این همه قدرتی که قبضه کرده اند و امپراطوری رسانه یی راه اندخته اند، قبول شکست!؟ ولی گویی از رو نمی روند و احساس تکلیف ادامه دارد!
    کودکی و نوجوانی ما چگونه در دهه ی شصت گذشت؟! و اکنون آزمون پشت آزمون و دوباره خطا! گویی عبرتی در کار فروبسته ی ما نیست!

  2. من میگم حالا که آقای روحانی رای رو آورده و فیتیله انتقادات از سایرین رو کلا از بیخ و ریشه کنده، تلگرام رو فیلتر کنه
    “هر چند در انتخابات امسال اگر کنار آقای رییسی، هر رقیب دیگری بود، مردم به رقیب رای می دادند.”

  3. پاسخ به به بهمن،
    نمی خواهم تلاشهای شیخ دیپلمات را نادیده بگیرم. ولی در کنار او جهانگیری و سخنانش و یک عقبه ی فکری مؤثر بود نه نوبخت و واعظی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا