خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اصل 30 قانون اساسی دروغ است؛ تحصیل رایگان نیست!

طبق اصل 30 قانون اساسی، تحصیل تا مقطع دیپلم، رایگان است، اما چند سالی است مدارس دولتی بابت ثبت‌نام و یا با عناوینی همچون «کمک به مدرسه»، مبالغی را از اولیای دانش‌آموزان بدون در نظر گرفتن اقتصاد خانواده‌ها و شرایط معیشتی‌شان طلب می‌کنند و به این ترتیب مخارج جانبی تحصیل هر روز افزایش می‌یابد، اما جالب آنکه آموزش و پرورش تا کنون قفل سکوت را نشکسته و یا برخی نسبت به گرفتن این پول‌های زور و بی‌حساب و کتاب، اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

در رابطه با بلبشوی «کمک به مدرسه»، این بار ریحانه شیرازی، مددکار و فعال حوزه‌ی کودک از مدارس دروازه غار و همراهی نکردن برخی مسوولان با خانواده‌ی دانش‌آموزان، خبر داد و گفت: در حال حاضر کمک به مدرسه، داوطلبانه نیست و اجباری است و حتی والدین یکی از دانش‎آموزان که برای اعتراض به این اجبار به آموزش و پرورش مراجعه کرده بود، مدرسه با فرزند و اولیای او، برخورد تندی کرده بود.

او گفت: مدیر مدرسه در پایان ساعت کاری، دانش‌آموز و ولی او را جلوی درب مدرسه نگه داشت و بابت گزارشی که به آموزش و پرورش داده بودند، توبیخشان کرده بود. حتی مواردی داریم که بدلیل پرداخت نکردن کمک به مدرسه دانش‌آموز را از حضور در کلاس درس منع می‌کنند.

این مددکار ادامه داد: برای دانش‌آموزان، کلاس فوق‌العاده‌ی اجباری می‌گذارند و بابت آن پول دریافت می‌کنند. یکی از دختران پایهی هفتم که توان مالی برای شرکت در این کلاس‌ها را نداشت، مدرسه تهدیدش کرد که در صورت حضور نیافتن در این کلاس‌ها؛ نمره‌ی انضباطش کم خواهد شد و متأسفانه این اتفاق افتاد.

شیرازی با تأکید بر این که «بیشتر خانواده‌های این مناطق، وضعیت اقتصادی خوبی ندارند و گاهی حتی به نان شب هم محتاج هستند»، اظهار کرد: حتی 10 هزار تومان برای خرید رومیزی کلاس، اردو و یا کلاس‌های فوق‌العاده برای آنها زیاد است، چه برسد که ۱۰۰ یا۲۰۰هزار تومان کمک به مدرسه بدهدند و جالب آن بود که وقتی به آموزش و پرورش مراجعه کردیم، بابت هزینه‌های اجباری مدرسه ابراز تعجب کرد.

هر مدرسه یک نرخ دارد

بطور معمول کودکان اتباع پس از تهیه‌ی مدرک هویتی برای ثبت‌نام مدرسه اقدام می‌کنند و مدرسه وظیفه دارد قبل از کلاس‌بندی کودکان، از آنها تعیین سطح کند؛ فتانه اصغری، مددکاراجتماعی در این باره به خبرنگار انصاف نیوز گفت: هزینه‌ی تعیین سطح در مدارس، از 50 تا ۱۰۰هزارتومان تفاوت دارد و بعد از آن هم هزینه‌ی ثبت‌نام کودکان در میان می‌آید.

او اعلام کرد: در هیچ شرایطی امکان این که کمک به مدرسه نکنیم، میسر نیست، اما هر مدرسه‌ی دولتی یک قیمت دارد و بین۱۰۰تا۲۰۰هزارتومان متغییر است. اگر کسی توان مالی برای کمک به مدرسه نداشته باشد، باید قسط بندی کند، اما باید بدهد و وقتی به مدیر مدرسه اعتراض می‌کنیم، می‌گوید: پول آب، برق، گاز و مخارج دیگر را باید بدهم و چاره‌ای ندارم.

این مددکار افزود: کودکی که با مادربزرگش زندگی می‌کند و راه امرار معاششان از کار کردن مادربزرگ در خانه‌های مردم است، به هیچ وجه توان مالیشان اجازه نمی‌دهد کمک به مدرسه کنند، اما اگر قرار است تحصیل کند، باید باید حتی اگر شده به تدریج، هزینه را به مدرسه بدهند.

به گفته‌ی این فعال اجتماعی، در سال گذشته، مدارس هزینه‌های جانبی زیادی بر گردن دانش‌آموزان و والدین می‌انداختند؛ مانند خرید ماژیک، تخته، مایع دستشویی، دستمال بسته‌ای، قیچی، کاغذ A4به تعداد، تهیه‌ی لباس‌های ورزشی یک رنگ و یک شکل که وقتی کودکان لباس‌های خانگیشان را می‌بردند، مورد قبول مدرسه نبود و پس می‌فرستادند و اگر این کودکان تحت حمایت ما نبودند بدلیل این مخارج، در درسشان دچار مشکل می‌شدند.

اصغری گفت: اول مهرماه، لیستی از مدارس و مخارجی که باید از سوی والدین تأمین شود، آماده کردیم و به آموزش و پرورش فرستادیم، اما گفتند بودجه‌ی ما آنقدر نیست که به مدارس اختصاص بدهیم.

این فعال اجتماعی همچنین به این نکته اشاره کرد که در شهرری دو نوع خانواده هست؛ افرادی که از قدیمی‌های منطقه هستند و وضع مالی نسبتا خوبی دارند و افرادی که وضعیت اقتصادی مناسب ندارند و گاه مهاجر هستند، کودکان هر دو خانواده با هم در یک مدرسه می‌روند و مخارج جانبی و یا کمک به مدرسه برای هر دو کودک یکسان است! با این کار، آموزش پرورش خود موجب افزایش شکاف طبقاتی بیشتر است، چون با تهیه نکردن لوازم و ندادن کمک به مدرسه یا حتی نرفتن به اردو بدلیل وضعیت بد مالی خانواده‌، کودک دچار احساس ناراحتی می‌شود و این موضوع به شدت در روحیه‌اش تاثیر می‌گذارد.

شهریه‌ی مدرسه دولتی یک دانش‌آموز در مراسم دعا جمع شد
از سوی دیگر یکی از کابران اینستاگرام انصاف نیوز، حجت‌الاسلام سلطانی شهرودی در ارتباط با مشکلات شهریه فرزندان یک کارگر روزمزد، گفت: خانه‌ی این خانواده در خیابان بازرگان شهر قم است و هنگام ثبت‌نام، مسوولان مدرسه علی‌الحساب ۲۰۰هزارتومان از آن‌ها خواسته بودند که در توان مالیشان نبود و به همین دلیل، اجازه‌ی شرکت در کلاس را نداشت.
او گفت: من هم که از وضع درس و هوش این کودک باخبر بودم که تمام نمراتش خوب است، در مراسم‌هایی که حضور داشتم شروع به جمع‌آوری پول کردم و تامین شد.

 

آموزش و پرورش پاسخ دهد!


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آدم ساده لوح! تمام اصول قانون اساسی که مربوط به حقوق ملت است دروغ است. میگی نه؟ یکیش را بیار که تو این 40 سال اجرا شده باشد.

    11
    1
  2. این اتفاق خیلی بدیه که چندین ساله هر سال دارم می شونم ولی هنوز برخورد درستی نشده باهاش. اینکه حتی تو مدارس دولتی از کسی پول گرفته میشه باید در نظر داشت واقعا خیلی از افراد توان پرداخت این پول ها رو ندارن. خوبه آموزش و پرورش یه بررسی کنه و اگر این هزینه ها واقعین و خود وزارت قادر به پرداخت این هزینه ها نیست ، حالا که جمعیت داره رو به کاهش میره خیرین به جای ساخت مدارس جدید، مدارس فعلی رو تجهیز کنن و سایر مخارجی که آموزش و پرورش نمی تونه پرداخت کنه رو برای مدارس تدارک ببینن تا کسی برای تحصیل دچار مشقت نشه.

  3. التماس میکنم هم نشون بدید و هم جواب بدید.
    شما شدید وکیل افغانها به من ایرانی جواب بدید . چرا در کشوری که این همه مدرسه کپری و فرسوده داریم باید 400 هزار افغانی در مدارس ایرانی ثبت نام رایگان بشن. برای تحصیل 400 هزار افغانی چند تا مدرسه و چند تا معلم نیازه . من ایرانی راضی نیستم از گلوی ما بره تو گلوی افغانها . وقتی خودشون کشور دارن . ایران آلمان نیست . ایران پول نداره . ایران ولی جوان بیکار داره . ایران در شرایط بد مالی قرار داره.
    این چند روزه که ایران شلوغ بود یکی از دردای مردم این بود چرا پول ایران خرج عراق. و سوریه و افغانستان بشه . پس جوان فقیر ایرانی چههههههههه
    چرا شما رسانه ها مردم ایران رو ول کردید . کشور به افغانی ا فغانستانه کشور یه عراقی عراق هست . من کشورم ایرانه .

    8
    3
    1. دوست عزیز طبق قانون بین الملل و قانون اساسی کشور ایران ، هرکشور وطیفه داره حقوق اولیه پناهندگان کشورش تامین کنه، واین که شما راضی هستید ویاخیر دلخواه شخصی شما هست وربطی به اجراییات قاونو ندارد

      4
      1
  4. همه رسانه ها شدن طرفدار افاغنه . آخه چرااااااااا افغانی ها برگردن کشور خودشون . اگرم می خوان ایران باشن آنقدر مظلوم نمایی نکنن.

    2
    1
    1. طبق قانون بین الملل که ایران هم امضاکننده اش بوده ،هرکشور باید حقوق اولیه پناه جویانشو رفع کنه، وهرکودکی حق تحصیل داره باهر دین و نژادی

      4
      1
  5. لطفا از کلی گوی و شعار زدگی و غوغاسالاری اجتناب کنید. آموزش باید رایگان باشد. نه اردو و تغذیه و سرویس و … .
    درضمن شما اگر خواستی میتونی به مدرسه کمک نکنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا