خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فیلم سازان ما تفکر آنالوگ دارند اما فیلم دیجیتال می‌سازند

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی در گفت‌وگو با انصاف نیوز:

مدیرعامل بنیاد فارابی گفت: فیلمسازان و تهیه‌کنندگان و حتی نهادهای سینمایی ما تفکر آنالوگ دارند، اما در محیط دیجیتال فیلم تولید می‌کنند؛ این مورد یک شکافی است که باید از سوی نهادها و اصناف سینمایی پر شود.

علیرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز با بیان این که «فارابی در سینمای ایران باید مرجعیت فرهنگی داشته باشد»، اظهار کرد: ارزیابی‌هایی که می‌توان از سه دهه فعالیت بنیاد فارابی داشته باشیم، حاکی از این است که گاهی این مرجعیت فرهنگی به حاشیه رفته یا در اولویت دوم قرار گرفته است؛ همین اتفاق نیز برای سینمای ایران در مرجعیت بین‌المللی رخ داد.

این دوره، دوره‌ی گذار و پوست‌اندازی سینماست

وی افزود: معرفی سینمای نوین ایران به جهان محصول تلاش دست‌اندرکاران بنیاد سینمایی فارابی بود؛ در دوره‌ای که در آن هستیم، فارغ از این که چه نگاه نقادانه‌ای به گذشته‌ی بنیاد فارابی داشته باشیم، می‌توانم بگویم که این دوره، دوره‌ی گذار و پوست‌اندازی سینماست که بسیار مهم است.

فیلمسازان و تهیه‌کنندگان تفکر آنالوگ دارند، اما در محیط دیجیتال تولید می‌کنند

تابش با بیان این که «ما از آنالوگ گذشته‌ایم و به دیجیتال رسیده‌ایم و این گذار فقط در ادوات و تجهیزات و فناوری نبوده است، بلکه بخشی از آن گذار فرهنگی هم هست»، تصریح کرد: فیلمسازان و تهیه‌کنندگان و حتی نهادهای سینمایی ما تفکر آنالوگ دارند، اما در محیط دیجیتال فیلم تولید می‌کنند؛ این مورد یک شکافی است که باید از سوی نهادها و اصناف سینمایی پر شود. از طرفی نسل نویی وارد سینما شده که پیشرو، خلاق و جسور است و حرف‌های مهمی برای گفتن دارد.

فیلم‌هایی که حمایت کردیم، در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی توفیقاتی داشته‌اند 

وی ادامه داد: رویکرد ما در سه سال گذشته، حمایت از نسل نو بوده است و فیلم‌هایی که در این دوره حمایت کردیم، در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی توفیقاتی داشته‌اند و مخاطبان خودشان را جذب کردند.

نگاهمان، حفظ مخاطب و افزایش تعداد مخاطبان فیلم‌های ایرانی است

مدیرعامل بنیاد فارابی درباره‌ی اولویت‌های بنیاد فارابی در داخل کشور گفت: در داخل، نگاهمان به مخاطب، حفظ مخاطب و افزایش تعداد مخاطبان فیلم‌های ایرانی است که در طرح جامع سینما به آن توجه جدی شده است، اما باید برنامه‌ریزی خوبی در این زمینه انجام شود که یکی از آنها توجه به ذائقه مخاطبان جدید و نسل جدید سینماروها است که ضرورتا به سینما نمی‌روند، اما از راه‌های مختلف، این فیلم‌ها را تماشا می‌کنند.

مخاطب سینمای امروز بسیار هوشمند است

وی تأکید کرد: باید تلاش کنیم که فیلم‌ها با ذائقه‌سازی مخاطب امروز یعنی مخاطب دهه‌ی 90 همخوانی داشته باشد و بتواند در اکران داخل و خارج از کشور جواب دهد و نیاز مخاطب ما را تامین کند. رسالتی که تهیه‌کنندگان و فیلمسازان ما در این دوره‌ی گذار دارند و در کنار آن، سمت و سوی حرفه‌ای‌گرایی در سینما باید توجه شود، چراکه مخاطب سینمای امروز بسیار هوشمند است و تفاوت فیلمی که با بودجه‌ی کم و داستان ضعیف ساخته شده و یا فیلمی که سرهم‌بندی شده را با فیلمی که برای فیلمنامه، تولید و داستان و جلوه‌های ویژه‌ی آن زحمت کشیده است را می‌فهمد.

باید به تکنولوژی‌های جدید در سینمای کودک و نوجوان توجه کنیم

تابش خاطرنشان کرد: ما در سینما همپای این که به ایده‌های نو و جدید فکر می‌کنیم باید به تکنولوژی‌های جدید بویژه در سینمای کودک و نوجوان توجه کنیم و امیدواریم به سهم خودمان، این اثرگذاری را در بخش فرهنگی و بین‌المللی سینما داشته باشیم. تلاشی که در دوره‌ی من شد، تجدید ساختار بنیاد سینمایی فارابی بود، با این نگاه که بنیاد فارابی رقیب بخش خصوصی نیست، بلکه حامی آن است.

مجموعه‌ی گفت‌وگوهای فرهنگی راه‌اندازی می‌کنیم

وی با اشاره به منحل کردن معاونت فنی و پشتیبانی تولید، گفت: تجهیزاتی که بنیاد فارابی سال‌ها بود به پروژه‌های سینمایی اجاره می‌داد به خود بخش خصوصی سینما واگذار شد و تلاشمان این است که فارابی مرجعیت فرهنگی در سینما ایران داشته باشد و در این راستا کارگروه‌های تخصصی سینما تشکیل داده‌ایم و بزودی مجموعه‌ی گفت‌وگوهای فرهنگی با هدف سینمای ملی در موضوعات مختلف را در فارابی راه‌اندازی می‌کنیم.

سینمای ما امروز از ضعف اقتصادی رنج می‌برد

مدیرعامل بنیاد فارابی درباره‌ی رویکرد بنیاد فارابی گفت: نگاه دیگرمان هم ارتقای سطح بین‌المللی فیلم‌ها و تولیدات مشترک است و از جمله مهمترین بخش که این سال‌ها مغفول مانده، نگاه به اقتصاد سینما و شیوه‌های جدید تامین مالی آن است. متاسفانه سینمای ما امروز از ضعف اقتصادی رنج می‌برد، بطوری که صنف و نهادها و سازمان سینمایی باید به فکر بازسازی اقتصادی سینمایی ایران باشند و مدل‌های محتلف سینماهای موفق در کشورهای دیگر را مطالعه کنند و با بومی‌سازی آنها و با امکاناتی که در نهادهای مالی و بانکی کشور در بخش خصوصی و دولتی وجود دارد، این چالش را برطرف کنند و امیدوارم این بعد فراموش شده در این دوره رونق پیدا کند.

بنیاد فارابی به همه‌ی ابعاد سینمای حرفه‌ای می‌پردازد

تابش، گفتمان سازی سینما و تولید و جهت‌دهی فکر را از جمله وظایف نهادهای سینمایی برشمرد و اظهار کرد: این بنیاد از این نظر جامعیت دارد که به همه‌ی ابعاد سینمای حرفه‌ای می‌پردازد و صرفا بخشی از سینمای حرفه‌ای را نمایندگی نمی‌کند و از این نظر ، قدیمی‌ترین نهاد سینمایی برآمده از انقلاب اسلامی است، چراکه فعالیت‌های فکری و فرهنگی انقلاب پس از استقرار جمهوری اسلامی و روی کار آمدن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این بنیاد انجام می‌شده است.

مدیرعامل بنیاد فارابی گفت: ما در این دوره تلاش کردیم که از همه نهادهای سینمایی در کارگروه‌های تخصصی سینما دعوت کنیم و آنها عضو کارگروه‌ها و شوراهای ما هستند و گفت‌وگویی با آنها درباره‌ی سینمای ملی، مقاومت، اجتماعی، پایداری، اقتباسی، کودک انجام شده است و خوشبختانه این گفت‌وگوها را ایجاد کردیم و پرثمر بوده است و امیدواریم که اهالی سینما نتیجه‌اش را ببینند.

وی تأکید کرد: مرجعیت فرهنگی تنها به این معنا نیست که ما درباره‌ی سینمای ایران تعیین تکلیف کنیم، بلکه برای گفت‌وگو در سطح ملی درمورد موضوعات سینمایی مکانی برای تبادل نظر وجود داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا