خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مراسم یادبود محسن سلیمانی در بلگراد

مراسم ترحیم محسن سلیمانی در محل سفارت ایران در بلگراد برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، جزییات مراسم تشییع و خاک‌سپاری محسن سلیمانی، نویسنده، مترجم و رایزن فرهنگی ایران در بلگراد، هنوز مشخص نیست و تشریفات انتقال پیکر او به ایران هنوز انجام نشده است، اما امروز (چهارشنبه، چهارم بهمن‌ماه) مراسم یادبود او در محل کارش در بلگراد برگزار می‌شود. دفتر یادبودی برای امضا و نوشتن به یاد محسن سلیمانی در محل رایزنی ایران خواهد بود، مراسم ختمی نیز از طرف سفیر ایران در صربستان در محل سفارت ایران برگزار خواهد شد.

سعید صفری، مدرس زبان فارسی در بلگراد و از همکاران محسن سلیمانی، به یاد او نوشته است:

«بدرود آقای قلم»

آقای قلم، ساده و صمیمی بود؛ نه ژست روشنفکری می‌گرفت و نه ادعای پرفهمی می‌کرد. با آن همه کار مکتوب و کارنامه پرافتخار، از غرور مایه‎ای نداشت و در عوض، دستانی تنومند و نگاهی عمیق و نافذ داشت! همیشه با خودم فکر می‎کردم، این دست‎های تنومند چگونه واژه‎آفرینی می‎کنند؟! حالا می‎اندیشم که بی‎تردید، معماری هزاران هزار واژه و چینش ماندگار آن‌ها، به دستان توانمندی نیاز دارد، که او داشت. آقای قلم با این دست‎ها چه ماهرانه قلم زد و پیکر تراشید، واژه‌ها را صیقل داد و بناها ساخت: از داستان و رمان و ترجمه تا طنز و نقد و مقاله.

واژه‏‌هایی که قلمش تراشید و بر لوح زرین زبان فارسی حک کرد، جادوی جاوید آقای قلم بود که همیشه ماندنی است؛ همچون خاطره دستان محکم و تنومندش، برای همه دوستانی که آن‌ها را فشرده و گرمای آن را به خاطر سپرده‌اند.

در سوگ سرد و سنگینش با دریغ و درد، زمزمه می‎کنم:

«بزرگ بود و از اهالی امروز

و با تمامی افق‌های باز نسبت داشت….

و پشت حوصله نورها دراز کشید

و هیچ فکر نکرد

که ما میان پریشانی تلفظ درها

برای خوردن یک سیب

چقدر تنها ماندیم.»

بدرود آقای قلم:

بدرود آقای محسن سلیمانی بزرگ

به تاریخ ادب فارسی خوش پیوستی.

یادت گرامی.

سعید صفری. بلگراد. ۴ بهمن ۹۶

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا