خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ضرورت «اصلاح طلبان خاتمی وار»

حمیدرضا جلایی پور، جامعه شناس و فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی تلگرامی با عنوان «پیشنهاد چند جهت‌گیری راهبردی» نوشت:

از تحلیل اخیر جناب خاتمی در جمع پزشکان دفاع می‌کنم. می‌توان از «گزاره‌های محوری» این تحلیل دفاع کرد.

من ارزیابی‌ام این است که پس از اعتراضات دیماه ۱۳۹۶ اصلاح طلبان نباید به وادی طرح ادعاهای نمایشی و غیر عملی بیفتند. چون توانش را ندارند. اصلاح‌طلبان نه ارکان حکومت را در اختیار دارند و نه از رسانه‌های پر قدرت و فراگیر برخوردارند و نه مثل دشمنان ایران به بعد خشونتی اعتراضات مردمی و خیابانی چشم دوخته‌اند بلکه اصلاح‌طلبان باید روی انجام چهار کار زیر به ترتیب اولویت جدی باشند:

۱-  در جامعه‌ی سیاسی ایران ائتلاف نانوشته‌ی میانه‌ها (اصلاح‌طلبان، اعتدالی‌ها و اصول گرایان میانه) را همچنان حفظ کنند که این باطل السحر تندروی‌های داخلی و خارجی است.

۲-  با زبان گزنده با مقام رهبری سخن نگویند بلکه حاکمیت را دعوت به انجام «چند کار اجماعی» بکنند – کارهای فراجناحی مثل دور کردن نظامی‌ها از فعالیت‌های اقتصادی، یا مبارزه با فساد و تبعیض خصوصاً با دفاع و پایبندی به اصل «شفاف سازی» و اتخاذ «خط مشی‌های ضد رانت» در همه‌ی نهادها و مؤسسات بزرگ اقتصادی. از این لحاظ لحن بیان جناب خاتمی عالی و «غیر و خیر خواهانه» است. اگر خاتمی می‌خواست «شخصی» عمل کند باید رادیکال سخن می‌گفت تا در فضای آن لاین کف و هورا دریافت کند. در حالی که خاتمی نگران وضع جامعه و دنبال بهبود آن است – بدون اینکه در این راه لازم باشد مردم جان بدهند یا ایران ناامن شود.

۳-  مساله‌ی عمده‌ی اصلاح‌طلبان در افکار عمومی جذب سی در صدی مردمی نیست که در هیچ انتخاباتی شرکت نمی‌کنند. در سطح جوامع جهان هم معمولاً بین بیست تا سی در صد از مردم در هیچ انتخاباتی اصلن شرکت نمی‌کنند. (که معمولاً سرنگونی طلبان این جمعیت را بحساب خود واریز می‌کنند.) این جمعیت شهروندان کشورند و حاکمیت در برابر رعایت حقوق آنها مسول است. در اصل مساله‌ی اول اصلاح طلبان جذب ۲۰ در صد رأی پایگاه همیشگی اصلاح طلبان و بعد کوشش در اثر گذاری روی پنجاه در صد رأی دهنده‌ای است که در عرصه‌ی سیاسی و انتخابات آکاردوئنی (کم شونده و زیاد شونده) عمل می‌کنند. برای جذب این پایگاه هم لازم نیست که اصلاح طلبان مثل سرنگونی طلبان حرف‌های بزرگ غیر عملی و ایرانسوز بزنند، بلکه محکم از مشی اصلاح طلبی به شرح بند چهار دفاع کنند.

۴-  ضرورت دارد طی ماهای آینده کل «اصلاح طلبان خاتمی وار» بسته یا فهرست پیشنهادات متحد و اجماعی خود را (پس از اعتراضات دیماه) هم به حاکمیت، هم به دولت، هم به خود اصلاح طلبان و هم به نیروهای جامعه‌ی مدنی اعلام کنند. و البته پیشنهادات ترمیمی مربوط به خود اصلاح‌طلبان را صادقانه عمل کنند.

تا تحقق بند ۴، اصلاح طلبان در شناخت و ارزیابی شرایط موجود شایسته است مواظب باشند که «جوگیر» کسانی نشوند که در جریان اعتراضات مردمی اخیر از اینکه کاربرد خشونت را محکوم کنند، شرمنده بودند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. “حاکمیت را دعوت به انجام «چند کار اجماعی» بکنند – کارهای فراجناحی مثل دور کردن نظامی‌ها از فعالیت‌های اقتصادی، یا مبارزه با فساد و تبعیض خصوصاً با دفاع و پایبندی به اصل «شفاف سازی» و اتخاذ «خط مشی‌های ضد رانت» در همه‌ی نهادها و مؤسسات بزرگ اقتصادی. ”
    مگر حاکمیت در دست همین عزیزان بهتر از جان نیست ؟!

  2. جلایی جان زدیش به طنز ؟ یک جایی برای حاشیه نویس بزار برادر ! چطور است حاکمیت را دعوت به شام کنید؟ مثلا پیتزا ؟ که یعنی آره زمونه عوض شده و اگه ناراحت نمیشین اجماع کنیم! یه درصدی هم تو هوا از اصلاحاتیها رو کن شاید گرفت!
    طنز: ↑

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا