خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تفرجگاه «مرغک» ثبت میراث فرهنگی شود

درخواست دوستداران محیط زیست در پی قلع و قمع درختان تفرجگاه

اواخر هفته‌ی گذشته، در بی‌خبری مردم و مسؤولان حدود 300 اصله درخت چند ده و چند صد ساله چنار برای چندمین بار طی دو دهه‌ی اخیر، در تفرجگاه مرغک قلع و قمع شدند.

44444

مهرزاد خیراتی رونیزی – دوستدار محیط زیست – با ارسال یادداشتی که برای انصاف نیوز ارسال کرده، نوشت: تفرجگاه کهن “مرغک” در جوار شهر رونیز از توابع شهرستان استهبانِ فارس واقع شده است. مرغک از اعماق دره‌ای شروع شده و تا دامنه‌ی کوه ادامه دارد و با داشتن چشمه‌ی آب دایمی و درختان مختلف از دیرباز به عنوان یکی از تفرجگاه‌های بکر و باصفا در سطح استان فارس و شهرستان‌های اطراف، مورد علاقه و توجه‌ی گردشگران، کوهنوردان و خانواده‌ها جهت ورزش، تفریح و گذران اوقات فراغت بوده است.

این درحالیست که جمعه سیزدهم بهمن 1396 پس از چند روز بی‌خبری، برخی رهگذران از نزدیک شاهد قلع و قمع حدود 300 اصله درخت چنار چند صد ساله از سوی یکی از باغداران همجوار محل گذر آب چشمه بودند که بلافاصله با برخورد مردم و دوستداران محیط زیست شهر رونیز و اقدام نیروی انتظامی محل، عملیات تخریب متوقف شد.

متاسفانه به جز تجمع مردم شهر رونیز در مقابل بخشداری و پیگیری‌های مستمری که از طرف NGOهای شهرستان‌های استهبان و فسا صورت گرفته، از طرف دادستانی شهرستان و جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی تاکنون خبر امیدوارکننده‌ای دریافت نشده است.

پیشتر از این، آسیاب‌های آبی سنگ‌چین شده با چندین قرن قدمت که در تفرجگاه مرغک واقع شده‌اند، در میراث فرهنگی ثبت شده است. همچنین با توجه به مناظر چشم‌نواز و هوای دل‌انگیز مرغک، این مکان دارای پتانسیل بالقوه‌ای جهت تبدیل شدن به مرکزی مهم در جذب گردشگر از سراسر کشور است و از آنجا که دولت فعلی رویکرد مثبتی به مقوله‌ی محیط زیست و گردشگری دارد، امیدهای بسیاری وجود دارد که این موضوع محقق شود و راهکاری باشد برای مقابله با پدیده‌ی بیکاری که به دلیل خشکسالی‌های اخیر، رشد فزاینده‌ای در منطقه داشته است، اما با تخلف صورت گرفته در روزهای اخیر، تیشه‌ای به ریشه‌ی این امیدهاست.

111

با وجود پیگیری‌های شبانه‌روزی و انعکاس گسترده‌ی این اقدام در فضای مجازی از سوی گروه‌های مردم نهاد شهرهای رونیز، استهبان، فسا، نیریز و همچنین شهرداری و شورای شهر رونیز، تاکنون اقدام عاجل و قاطعی جهت برخورد با مجرمان صورت نگرفته و بیم آن می‌رود که با سهل‌انگاری مسؤولان ذیربط و مشمول گذر زمان شدن این ماجرا، سایر درختان غیرمثمر چنار و سپیدار تفرجگاه مرغک به ورطه نابودی کشانده شوند.

بنظر می‌رسد بهترین راهکار پس از اقدام قاطع و اعمال قانون علیه مرتکبان این تخلف و اتخاذ تدابیری برای ممانعت از ادامه‌ی تخریب، ثبت مجموعه‌ی تفرجگاه مرغک در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تملک مشاعات آن به نفع عامه مردم اقدامی ضروری است.

شهر رونیز در 145 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و در جوار محور شیراز – کرمان واقع شده است.

 

4444444

انتهای پیام

بانک صادرات

پیام

  1. واقعا متاسفم به خاطر مسولینی که اصلا براشون غیر پول و سود خودشون دیگه هیچی براشون مهم نیس

  2. ازپیگیری دوستدار محیط زیست ممنونم .باتوجه به اینکه پارک کوهپایه خریداری شده و محدوده پارک مشخص است شهردار وشورای شهرسریعانسبت به رفع تصرف واخذخسارت وارده اقدام نمایند.فضای سبز تفرجگاه وجدول آب مرغک هم میبایست ثبت گردد.وقتی ثبت شودبرابرقانون مجرای آب حریم داردوچون ازهرطرف 3مترحریم داردودرختان درحریم 3متری واقع شده آمد.پس کسی نمی‌تواند درختان رابطه یاخسارت واردکنند.

    1. با سلام متاسفانه رویه تخریب درختان مرعک رونیز از ۸سال پیش شروع شد وعلیرغم پیگیری های مردمی وحتی نماینده شهرستان در مجلس(که نطقی در این رابطه در مجلس نمودند)ولی به دلیل بی تفاوتی شورای شهر وشهردار آن زمان این رویه ادامه داشته… وبارها باغداران در چند سال گذشته درختان چنار حریم خود را جهت منفعت بیشتر قطع نموده وبامراجعه اینجانب به شهرداری وشورای شهر متاسفانه شهردار وقت آن زمان جواب دادندکه مالکیت این باغها شخصی میباشد ومانمیتوانیم در جهت جلوگیری از قطع درختان کاری انجام دهیم.ومن از این کلام شهردار وشورای شهر ان زمان خیلی متعجب شدم وتاسف خوردم که چه دیدگاهی نسبت به طبیعت وتفرجگاه مرغک دارند….
      امید که این رویه تخریب روزی به پایان برسد

  3. مسئولین بیفکر، بی لیاقت و نابلد شهر ما که همیشه نمونه خوبی از مسئولیت و مسئولین ایران بوده اند… این موضوع که چطور بعضی از ما آدمها بخاطر اندک پولی و بخاطر مال دنیا با بیرحمی تیشه بر ریشه این طبیعت زیبا و این موهبت خدادادی میزنیم به همان اندازه عجیب و قابل تامل است که بی تفاوتی سایر مردم بخصوص جوانان شهر رونیز در مقابل این جنایت …
    حیف و صد حیف از آن مرغک زیبا…
    حیف و صد حیف از وجدان آدمی…
    از مردم شهرمون انتظار میره در مقابل جنایات و خیانت های اینچنین ساکت ننشینند و چه خوب که همه ما خود را در برابر آینده فرزندانمون مسئول بدانیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا