خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حرف ابتکار به‌دلیل افزایش ازدواج با مردان خارجی است!

/ فاطمه اشرفی در گفت‌وگو با انصاف نیوز/

حمید انوری، خبرنگار انصاف نیوز: رییس انجمن «حامی»، درباره‌ی سخنان اخیر معاون رییس جمهور در حوزه‌ی زنان، مبنی بر وجود 800 دختر ایرانی که به‌صورت برده از سوی شوهران افغانستانی خود مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت که این صحبت‌ها به دلیل افزایش ازدواج غیرقانونی و بدون آگاهی است که در مناطق مرزی و روستاها با مردان خارجی اتفاق می‌افتد و مشکلاتی پس از آن برای بانوان ایرانی و فرزندانشان ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: بردگی ۸۰۰ دختر ایرانی که شوهران افغانی کرده‌اند؟!

«فاطمه اشرفی»، رییس انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده در این‌باره به انصاف نیوز گفت: صحبت‌های خانم ابتکار، به نگرانی‌هایی که نسبت به افزایش تعداد ازدواج‌های غیرقانونی بین زنان ایرانی و مردان خارجی است، برمی‌گردد و نقطه‌نظر ایشان، رعایت تکریم بانوان ایرانی است و به‌عنوان مسوول مستقیم امور زنان در کشور، حافظ منافع آن‌هاست به‌ویژه زنان فرودستی که در برخی حوزه‌ها، مورد سواستفاده قرار می‌گیرند.

ناگزیر به ازدواج

او افزود: انجمن حامی، به‌عنوان مجموعه‌ای که سال‌ها در حوزه‌ی زنان، در ایران و افغانستان کار می‌کند، با شواهدی مواجه شده است که بیشتر زنان ایرانی که چنین ازدواجی کرده‌اند به دلیل کاستی‌هایی بوده که در زندگی فردی و اجتماعی داشتند.

اشرفی در ادامه توضیح داد: افرادی که در مناطق مرزی، روستاها و حاشیه‌نشین‌هایی زندگی می‌کنند و مشکلات شدید اقتصادی، فرهنگی یا اجتماعی در خانواده‌های خود دارند، ناگزیر به ازدواج با اتباع خارجی شده‌اند.

محدودیت اجتماعی

او در ادامه دلیل این ازدواج‌ها را نداشتن آگاهی از قوانین و مقررات دانست و اظهار کرد: این افراد، بسیاری از حقوق فردی و اجتماعی خود را از دست می‌دهند و اگر برای پیشبرد شرایط تابعیتی تسهیلات و امکاناتی در حال حاظر وجود دارد، این شرایط مستلزم گذار از پروسه‌ی رسمی و قانونی است و چون بیشتر این ازدواج‌ها ثبت نشده و سابقه‌ای وجود ندارد، برای دسترسی به خدمات اجتماعی با محدودیت‌ها و موانعی روبرو می‌شوند.

فرزندان بی‌هویت در نبود قانون

این فعال حقوق زنان جدی‌ترین چالش این نوع ازدواج‌های غیرقانونی را مشکلاتی عنوان کرد که برای فرزندانشان اتفاق می‌افتد. او گفت: این افراد برای گرفتن گواهی هویتی دچار مشکل شده و دسترسی آن‌ها به خدمات آموزشی، خدمات اولیه‌ی بهداشتی با محدودیت‌ها و مشکلاتی روبرو می‌شوند.

رییس انجمن حامی گفت: اکنون با انبوهی از جمعیت بلاتکلیفی روبرو هستیم که هیچگونه نظام قانونمندی برای حیات اجتماعی‌شان وجود ندارد و می‌بایستی برای این مسایل فکری کرد که تقویت مراحل قانون، بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی و فراگیر کردن یا ایجاد پوشش‌های حمایت اجتماعی برای زنان و دخترانی که در مناطق روستایی و مناطق مرزی زندگی می‌کنند را می‌توان راه حل آن عنوان کرد.

بحران هویت و حاکمیت

اشرفی، از دست دادن هویت اجتماعی زنان ایرانی به مرور زمان را یکی دیگر از مشکلات این ازدواج‌ها نامید و تصریح کرد: این در کنار مواردی است که آن‌ها با ترک همسر و همچنین با حاکمیت نظام اجتماعی خانواده‌ی همسر، روبرو می‌شوند با شرایطی که فرد معمولاً چند همسری است و زن مجبور است که آن را قبول کند.

بدون قانون و قاعده

او در ادامه افزود: این مسایل را در داخل افغانستان و در شهرهای مختلف مشاهده کردیم، وقتی این افراد برمی‌گردند با معظلات جدی روبرو هستند و به دلیل ازدواج‌های بدون قانون و قاعده؛ امکان کمک کردن هم وجود ندارد، این‌ها چالش‌های عمده و جدی زنان ایرانی است که به‌صورت خواسته یا ناخواسته به ازدواج با مردان خارجی درمی‌آیند. به‌هرحال با این مساله روبرو هستند که مورد سواستفاده قرار می‌گیرند.

مسیر بدون بازگشت

اشرفی اظهار کرد: در برخی استان‌ها با مواردی روبرو هستیم که دختران و زنان، ناگزیر هستند به ازدواج با مردان خارجی در بیایند و نگران سواستفاده‌هایی هستم که فقر خانواده‌های ایرانی شرایطی را فراهم کند تا آن‌ها را در مسیری بدون بازگشت قرار دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا