پاسخ آیت الله ایازی به علی مطهری درباره‌ی حجاب اجباری

آیت الله سیدمحمدعلی ایازی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به دکتر علی مطهری، نایب رییس مجلس، درباره‌ی حجاب اجباری پاسخ داد.

به گزارش انصاف نیوز متن یادداشت تلگرامی آقای ایازی در پی می‌آید:

جناب آقای علی مطهری در نقدی که به این‌جانب درباره‌ی حجاب اجباری و توضیح کلام وارد کرده‌‌‌اند، به‌خوبی به کلام استاد شهید مطهری توجه نکرده‌اند. واکنش استاد به سخنرانی امام درباره‌ی حضور زنان بی‌حجاب در ادارات بود و نه در خیابان‌ها و دلیلش این بود که دولت می‌تواند در محدوده‌ی تشکیلاتی که بودجه‌ی آن را خود می‌‌‌دهد، قوانین و مقررات وضع کند و اتفاقاً صحبت ایشان هم انتقاد به این صحبت بود و معتقد به این کار نبودند و کلام ایشان در این باره صراحت دارد.

شاهد بر این مساله هم این است که وقتی امام در سال‌های 61 به بعد شنیدند که حاجی بخشی- از افراد حزب‌اللهی- در خیابان‌ها متعرض زنان بی‌حجاب شده، دستور دادند که با او برخورد بشود. یعنی ایشان نظرشان حتی پس از شرایط استقرار مخالفت با برخورد با افراد بی‌حجاب بودند.

نکته‌ی دیگر استاد ما شهید مطهری از این سخن و نوشته، نظرشان درباره‌ی فراهم شدن شرایط فرهنگی و اقناع فرهنگی و کار فرهنگی است نه این اندیشه‌ی اقتدارگرایانه و استفاده‌ی زور برای پوشاندن زورکی زنان که این کار شدنی نیست.

اگر فرزند محترم ایشان می‌خواهند نظر استاد ما را بدانند به مقاله‌ی ایشان در کتاب شهادت در تفسیر  آیه‌ی «لا اکراه فی الدین» مراجعه کنند که چگونه به استاد خود علامه طباطبایی انتقاد دارند که ماهیت دین نه در عقیده و نه در احکام اکراه بردار نیست، طبعاً اجبار جایی ندارد.

اما درباره‌ی فلسفه‌ی حجاب اگر به ادله‌ی قرآن در سوره‌ی احزاب و نور مراجعه کنید موضوع حفظ شخصیت و کرامت زن است و جلوگیری از آزارهای جنسی است و نه عفت عمومی: «ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ ». البته این بحث مفصل است و من در مقاله‌ی خود در 10 سال قبل نوشته‌ام. بهتر است ایشان به آن مقاله مراجعه کند.

بنابراین موضوع نظر استاد تنها درباره‌ی حجاب در ادارات بوده و آن‌هم با روش اقناعی و نه استفاده از زور و اقتدارگرایانه.

 


 

آیا «تعرض‌های کلامی-جنسیتی» تنها نشأت گرفته از میزان حجاب زنان ایرانی است؟

  • خیر (81%, 370 رای)
  • بله (19%, 88 رای)

جمع آرا: 458

Loading ... Loading ...

 


حجاب اختیاری یا برهنگی؟ | یادداشت علی مطهری

انتهای پیام

دیباچه

نوشته های مشابه

پیام

  1. 1- الان حجاب اجباری در کشور به صورت حداقلی رعایت میشود و حرف از حجاب اجباری منطبق بر اسلام، مغالطه است.

    2- اگر روسری حذف شد، قدم بعدی چیست؟ آیا عده ای، حذف دیگر لباسها را نیز خواستار نخواهند شد؟ حد یقف تا کجا است؟

    3- هر چند هیچ (و تاکید بر هیچ) شواهدی برای پسند حداکثر مردم به برداشتن حجاب حداقلی وجود ندارد، اما بر فرض درستی، این موارد نمیتواند به رای گذاشته شود؛ چرا که در اسلام (بر اساس نص قران و شواهد بی پایان در سیره معصومین) مجوزی برای مراجعه به رای مردم در امور حق و باطل وجود ندارد و تنها میتوان (و حتی پسندسده است) که در امور عمومی به رای مردم مراجعه نمود. (اصولا یک بعد معنی جمهوری اسلامی و مردمسالاری دینی توجه به این نکته است.)

    10
    21
    1. لطفا حدیقف اعلام حق وباطل را بیان کنیددوماچه کسی وچه گروهی وچه………مرزهای این معانی را معین میکند؟لازم است شما وهمفکرانتان اینرا اویزه گوشتان کنیدشماها مسئول این وضعیت روانی وعصبی رفتارهایی چون دختران انقلاب هستید اگرواگرواگر……….رواج نمی یافت دختران ما خودانتخاب میکردندکمااینکه انقلاب چنین بود دراوایل ان………

      2
      7
  2. در بحث های فرهنگی در حد بسیار بالایی، اقلیت برای اکثریت تعیین تکلیف می کند. جلوگیری از ورود بانوان به ورزشگاه ها، صداو سیمای انحصاری، دکور دانستن بعضی از بندهای قانون اساسی و اجرا نکردن آن، مانند برگزاری تجمعات، رفراندوم و فصل حقوق ملت ، توجه نکردن به حقوق اکثریت پیروز توسط محافظه کاران اقتدارگرا نمونه یی از کارهای این عقل های کل است!!؟

    6
    5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا