خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زیباکلام: دست دادستان را می‌بوسم اگر…

/ پاسخ زیباکلام به شائبه‌های کمک به زلزله‌زدگان /

نسترن فرخه، خبرنگار انصاف نیوز: ماه‌ها از زلزله‌ی کرمانشاه می‌گذرد. علیرغم جمع‌آوری کمک‌های مردمی از سوی سلیبریتی‌ها و افراد سرشناس، خبرهای زیادی مبنی بر عدم کمک رسانی این افراد به مردم زلزله‌زده به گوش می‌رسد. افرادی که با جمع‌آوری کمک‌های مردمی، حساب شخصی‌شان به مرز ۴ میلیارد تومان رسیده است. اخبار منتشر شده مبنی بر عدم کمک سلبریتی‌ها و شخصیت‌های برجسته، به مناطق زلزله‌زده، با واکنش‌هایی از سوی این اشخاص روبرو شد.

صادق زیباکلام با جمع‌آوری ۳ میلیارد و ۴۰۰ ملییون تومان از کمک‌های مردمی، یکی از حاشیه‌سازترین اخبار مربوط به کرمانشاه رابه خود اختصاص داد. حالا بعد از ۵ ماه کشمکش با ارگان‌های دولتی و واکنش‌های مردمی، می‌گوید: نذر کرده بودم بعد از مسدود کردن حساب علی دایی حساب من را هم مسدود کنند.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران، درباره‌ی برنامه‌اش برای استفاده از کمک‌های مردمی در مناطق زلزله‌زده گفت و گویی با انصاف نیوز انجام داده که در پی می‌آید:

زیباکلام درباره‌ی میزان کمکی که در حسابش جمع آوری شده است و نحوه‌ی هزینه کرد آن، گفت: در حسابم ۳ میلیارد و ۴۰۰ ملییون جمع شد و بعد از تبادل نظر با کسانی که دست‌اندرکار منطقه‌ی کردستان و کرمانشاه بودند به این نتیجه رسیدیم که پول جمع شده اگر صرف خرید کانکس و این چیزها شود عدد و رقمی نیست، این فکر افراد دانشگاه کرمانشاه و فعالین مدنی بود که بجای کمک‌های کوتاه مدت به سراغ کارهای دیگر برویم که ایده‌ی «دهکده‌ی امید» مطرح شد.

وی افزود: یکی از روستاهایی که باخاک یکسان شده بود «سراب ذهاب قادری» نام داشت که بنیاد مسکن در حال ساخت و ساز در آن است؛ به دلیل در دسترس بودن به بقیه‌ی روستاها قصد داریم سیستم آب و فاضلاب این منطقه طوری باشد که آب فاضلاب روستا مثل سایر مناطق رودخانه‌ها و آب زیرزمینی را آلوده نکند و از آب آن برای کشاورزی و از لجن آن به عنوان کود ارگانیک استفاده کنیم. این منطقه آفتاب زیادی دارد ومی‌توان برای تولید برق از آن استفاده کرد، حتی از مزرعه‌ی خورشیدی آن می‌توان برای فروش برق استفاده کرد. با ایجاد خانه‌های روستایی قصد آموزش و کشف استعداد زنان را داریم، همچنین قصد ایجاد سینما، کتاب‌خانه و سالن گفت وگو را داریم.

 پول جمع شده کفاف پیاده سازی تمام طرح را نمی‌دهد

وی درباره‌ی اینکه تناسب طرح مورد نظرشان با مبلغ جمع‌آوری شده، گفت: البته ما می دانیم که آن پول جمع شده کفاف تمام ایده را نمی‌دهد اما امید داریم مردم کمک کنند. اگر بعد از مدتی مردم ببینند که فعالیت‌های مثبتی انجام شده حتماً باز کمک خواهند کرد. ابتدا قصد داشتیم ۵ دهکده را بازسازی کنیم اما دیدیم فقط توان ساخت یک دهکده را برای توسعه‌ی پایدار داریم.

«مردم دارند می‌میرند زیباکلام به فکر سینما است»

زیباکلام درباره‌ی موجی که پس از مرگ کودک کرمانشاهی علیه جمع آورندگان کمک‌های مردمی ایجاد شد گفت: بعد ازمرگ دختربچه‌ایی بانام سارینا، موجی بر علیه من در فضای مجازی ایجاد شد. به این علت که فکر می‌کردند دختربچه براثر سرما جان باخته است و می‌گفتند مردم دارند می‌میرند و زیبا کلام به فکر ساخت سینما است. من هم به روستاییان گفتم ایده‌ی دهکده را شما عنوان کردید و تصمیم با خودتان است و پول‌ها را می‌دهم تا شیرخشک، لباس و غیره را تهیه کنید؛ اما ۱۵۲ چهره‌ی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی اعم از فعال مدنی، خبرنگار، پزشک، نویسنده و غیره امضا دادند که پای دهکده‌ی امید می‌ایستیم.

هدف دهکده‌ی امید مترادف نبودن فقر با روستا است

این استاد دانشگاه درباره‌ی مشکلات روستانشینی، گفت: آیا می‌توان کاری کرد که زندگی روستایی مترادف با فقر نباشد؟ غایت جوانان این منطقه بعد از هجده سالگی نباید این باشد که برای کار به تهران یا کرج بیایند و در آخر حاشیه‌نشین شوند. سیرمهاجرانی که بیش ازنیم قرن است به شهر می‌آیند، آیا می‌توان جلوی آنها را گرفت؟ حتما مشکلات زیادی مقابل ما است و از همین ابتدا اساس همکاری را با وزارت کشور و بنیاد کشور گذاشتم، من با اسرار زیاد خودم را به استانداری و بنیاد تحمیل کردم.

وی افزود: خانه‌ها را بنیاد مسکن می‌سازد ولی ایجاد آبگرم کن خورشیدی وبقیه‌ی ایده‌ها از طرف ما است. سراب ذهاب ۱۰۰ خانوار دارد که باید برای امور بهداشتی منطقه همکاری لازم به عمل آید، به این دلیل که افراد به شدت به دام‌هایشان وابسته هستند و باید جای اختصاصی برای آن درنظر گرفت.

زیباکلام درباره‌ی علت مخالفت‌ها با ایده‌ی ساخت شهرک امید گفت: مسوولانی که از این ایده استقبال کردند کم نبودند اما افرادی مثل مهندس «بازمند» اول نگران بودند که یک روستا را این طور بسازیم باعث افزایش سطح توقع و مطالبات می‌شود و یا فکر می‌کردند من کار را رها می‌کنم یا کسی را جایگزین خود قرار می‌دهم وب سیار سعی کردم تا ثابت کنم تا آخر من هستم.

این فعال سیاسی درباره‌ی هزینه کرد مقداری از پول برای رفع نیزهای اولیه گفت: موج سرما که پیش آمد بررسی دیگر صورت گرفت و ۷۰–۸۰ خانوار بودند که نیاز به کانکس داشتند بنابراین همین تعداد کانکس سفارش دادیم و ۵۰ کانکس حمام و توالت عمومی ساخته شد.

 حاشیه‌های کانکس برای زلزله زدگان

وی درباره‌ی مشکلات استفاده از کانکس گفت: تجربه‌ی کانکس برای زلزله زدگان تجربه‌ی شکست خورده‌ایی است و از فروردین ماه به بعد غیرقابل سکونت خواهد شد مگر آنکه از کولر گازی استفاده شود، درزمان زلزله‌ی بم هم کانکس‌ها به آهن پاره تبدیل شدند، این اتفاق درکرمانشاه هم خواهد افتاد. دولت به مردم گفت یا کانکس بگیرید و یا ۴ ملییون بابت پول کانکس می‌گرفتند. مشکل از اینجا پیش آمد که فضای مجازی پر شد از افرادی که می‌گفتند کانکس نداریم و ازسرما داریم می‌میریم، درحالی که پول آن را گرفته بودند و یا عده‌ایی به جای یک کانکس چند کانکس گرفته بودند و می‌فروختند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دو راهکار برای حل مشکلات زلزله‌زدگان وجود دارد، گفت: یکی از آنها حرکت پوپولیستی است؛ مثل دانشگاه رازی کمک‌های مردمی را در پاکت کردند و بین خانواده‌ها تقسیم کردند و یا مثل ما که گفتیم نباید روستانشینی و فقر یکی باشد، باچند میلیارد می‌شود به سراغ توسعه‌ی پایدار رفت.

بنیاد مسکن چه تا مهرماه زلزله زدگان را صاحب خانه می‌کند

او در ادامه افزود: بنیاد مسکن تا مهرماه خیلی از زلزله‌زدگان را صاحب خانه می‌کند و تا شش ماه دیگر روستاییان به خانه می‌روند. برای آنکه طرح ارزان‌تر تمام شود یک سری واحد ۷۵ متری باتوجه به نگه داری احشام در روستاها می‌سازد، اما من پیشنهاد کردم که اگر خانواده‌ای خانه ۱۰۰ متری بخواهد به اندازه‌ی آن چند متر پول اضافه دهد.

این استاد دانشگاه درباره‌ی افزایش تعداد ساکنین روستای سراب ذهاب قادری، گفت: تعداد ساکنین سراب ذهاب قادری در ۲۱ آبان ماه ساعت 9:30 فقط ۷۵ خانواده بوده است که حدود ۳۰ نفر از آنها کشته شده‌اند ولی یک سری افراد به این تعداد اضافه شدند و  ساکنین به ۱۰۰ نفر رسیده است.

زیباکلام درباره‌ی شفاف بودن حساب بانکی‌اش گفت: از ۴۸ ساعت بعد از ۲۱ آبان که حساب بانکی‌ام را باز کردم تا به امروز ۱۰-۱۵ گزارش دادم و حتی کپی حساب را در پیچ اینستگرامم گذاشتم. در اوایل ۲۰ میلیون برای شیرخشک و پتو دادیم، ۱۰ میلیون برای لباس بچه، ۲۵ میلیون برای آزمایش خاک و ۲۲۰ میلیون برای یک‌صد دستگاه کانکس خرج شد.

وی افزود: اما بعد از مرگ سارینا افرادی اعتراض کردند ومن اعلام کردم می‌توانید پولتان را پس بگیرید و با شواهد و مدارک موجود مشخص شد که پولی واریز کردند و پس گرفتند؛ البته از بعضی افراد هم مدرکی مبنی بر کمک مالی پیدا نکردم.

 فکر می‌کردم فقط ۱۰ میلیون جمع شود

این فعال سیاسی در ادامه گفت: ابتدا برای کمک‌رسانی که اعلام کردم فکر می‌کردم فقط ۱۰ میلیون جمع شود و وقتی از کرمانشاه برگشتم ایده‌‌ی دهکده‌ی امید را مطرح کردم و بعد از آن ۲ میلیارد دیگر به حسابم واریز شد.

وی افزود: با دوستان که در کرمانشاه صحبت کردم آنها چشم من را به یک حقیقت تلخ باز کردند و آن فقر بود؛ زلزله پرده‌ها را عقب برده و فقر روستا را آشکار کرد. ۲۵ آبان که حرکت کردیم و آن فقر رادیدیم، یکی از دوستان کرد گفت: اگر زمان به قبل از زلزله برگردد و چیزی خراب نشده باشد با این فقر چه باید کرد؟ من فکر کردم اکنون ۲۰۰ کانکس بخریم بعد این کانکس‌ها آهن پاره می‌شود؛ اما این فقر چه می‌شود؟

او تاکید کرد: بدبختی برای صادق زیباکلام از جایی شروع شد که آن فقر مثل پتک به سر من خورد. تا چند صد سال باید بشنویم که زندگی روستایی مترادف با فقر است؟! بنابراین خواستیم کار بلند مدت کنیم. با وجود ساخت وساز در روستا همچنان فضا روستایی باقی می‌ماند، ساختمان‌ها اولیه ویک طبقه هستند با ۷۵ متر به علاوه حیاط و بنای احشام است.

وی درباره‌ی استفاده از تجربه‌ی صندوق تعاون برای کمک به زلزله‌زدگان، گفت: یکی از تجربه‌های ۲۰-۳۰ ساله‌ی بنیاد مسکن تجربه‌ی صندوق تعاون است که مثلاً من ۲۰ میلیون درآن می‌گذارم، افراد روستا هم اگر توان داشته باشند پول به صندوق می‌گذارند؛ این پول به بانکی که طرف قراردادشان است می‌رود وبه افراد روستا وام ۳ یا ۴ درصدی داده می‌شود. با این کار سطح درآمدشان زیاد می‌شود و می‌توانند کارهایی از قبیل خرید گوسفند، قالی، تکه‌ایی زمین برای کشاورزی و … انجام دهند. این کار قرار است باکمک دخترم و بنیاد مسکن انجام شود.

مدیریت بحرانمان حرف چندم را می زند؟

«دست دادستان را می‌بوسم اگر…»

زیباکلام در ارزیابی مدیریت بحران در کشور گفت: باید کنترل شده به خانوارها کانکس و یا پول آن را می‌دادند تا بعد از گرفتن پول نگویند ما کانکس نداریم. آنقدر کنسرو ماهی به کرمانشاه رفت که دانه‌ای ۷۰۰ می‌فروختند و یا تعداد آب معدنی‌ها بسیار زیاد بود. رکورد جمهوری اسلامی در موارد سیاسی بیست است ولی در این موارد نه. یک سیستم درست وجود نداشت تا اقلام را بر اساس نیاز تقسیم بندی کند، در آن بین تنها اهل حقی‌ها را دیدم که با دقت ونظم مواد مورد نیاز را بین خانواده‌ها کنترل شده تقسیم می‌کردند. اما تا همین حالا هم مشخص نیست چه کسی چه چیزی گرفته و چند کانکس به کرمانشاه رفته است.

وی افزود: من معتقدم مدیریت بحران در کشور اگر صفر نباشد نزدیک به صفر است و باید قرآن سر بگیریم تابحران‌های بزرگ در کشور سرنگیرد. البته یک دلیل آن چندپارگی ارگان‌ها است که هیچ کدام باهم همکاری ندارند.

زیباکلام درباره‌ی احساس خود نسبت به جمع شدن این مقدار کمک مردمی گفت: هم خوشحالم ازخودم و هم عصبی؛ زیرا نمی‌دانید چقدر از وقت من را این کار می‌گیرد. من باید کتابم را بنویسم، مقاله بنویسم نباید وقتم را صرف این کار کنم. افراد زیادی برای مشکلات شخصی به من مراجعه می‌کنند تا با آن پول جمع شده سعی در رفع مشکلاتشان کنم و من مجبورم توضیح دهم که نمی‌توانم کمک شخصی کنم.

وی در آخر درباره‌ی نذر خود برای بلوکه شدن حسابش گفت: وقتی دادستان حساب آقای دایی را بلوکه کرد نذر کردم مال من را هم بلوکه کند، اگر بلوکه می‌کرد تمام درها بسته می‌شد و دست دادستان عباس جعفر دولت آبادی را می‌بوسیدم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا