خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وضعیت غیر استاندارد تولید مواد غذایی کشور

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات گفت: تولید مواد غذایی کشور از نظر منابع خاک (مزارع) و آب در وضعیت ناهنجاری قرار دارد.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از سرویس سلامت ایسنا، دکتر ودود رضویلر رئیس سابق کمیته بهداشت موادغذایی نظام دامپزشکی کل کشور، در رابطه با آخرین وضعیت بهداشت مواد غذایی گفت: هم اکنون تولید مواد غذایی کشور هم از منظر منبع خاک (مزارع) با آلودگی‌های خطرناک فاضلاب‌ها و سموم کشاورزی غیراستاندارد روبرو است و هم از منظر منبع آب اشامیدنی (نیترات و غیره) و آبهای دریایی همچون دریای خزر که با معضلات فاضلاب‌های سه استان ساحلی، مازاد نفتی اذربایجان، مازاد اتمی ترکمنستان و مازاد کارخانجات روسیه مواجه است در وضع ناهنجاری قرار دارد.

مدیر گروه دکتری بهداشت دانشکده دامپزشکی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: تولید غیرمجاز و تقلبی مواد غذایی توسط سودجویان و کیفیت پایین بعضی اقلام تولیدی و وارداتی مواد غذایی نیز یکی دیگر از معضلات تولید مواد غذایی کشور است.

وی اظهار داشت: با توجه به تأثیرات بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و روانی بیماری‌های ناشی از مواد غذایی در بهداشت و سلامت جامعه، سازمان های مختلف بهداشت کشور برای بررسی و کنترل بهداشت غذا و حل مشکلاتی چون آلودگی آبها، آلودگی مزارع و بیماری‌های غذایی مشترک بین انسان و دام که از منابع مهم بیماری‌های غذا زاد محسوب می‌شوند به دور از تعصبات گروهی با برنامه ریزی مدون همکاری و تلاش کنند.

دکتر رضویلر به نقش دانشگاهیان برای حل این معضلات اشاره کرد و گفت: هم اکنون، نیاز به ایجاد کمیته های تخصصی با هدف بهره مندی از نظرات صاحبنظران دانشگاهی برای حل مشکلات موجود در نظام بهداشت و دامپزشکی کشور احساس می‌شود.

وی به برگزاری کنگره بین المللی مواد غذایی در واحد علوم و تحقیقات به صورت دوسالانه اشاره کرد و ادامه داد: چهارمین دوره از این کنگره در آینده نزدیک برگزار می شود که با برگزاری این کنگره، ضمن ایفای سهم و نقش دانشگاهیان در حل این معضلات، می‌تواند باعث ارتقای نقش علمی رشته بهداشت مواد غذایی واحد علوم و تحقیقات در عرصه ملی و بین المللی هم باشد.

دکتر رضویلر، فرآیند بسته بندی مواد غذایی را در کشور رو به رشد دانست و گفت: هدف از این بسته بندی‌ها جلب اطمینان مصرف کننده از نظر تحویل کالا در بهترین شرایط است که می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته از جمله اتمسفرهای مصنوعی و بسته بندی‌های هوشمند و غیره، موجب ارتقاء کیفیت محصول از نظر بهداشتی و حفظ طراوت مواد غذایی وافزایش زمان ماندگاری غذا نیز شود و هزینه های ناشی از آن به دلیل کنترل فساد و ارتقاء کیفیت کاملا اقتصادی است.

این متخصص بهداشت مواد غذایی و عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: علیرغم رشد خوب صنعت بسته بندی مواد غذایی در کشور، متاسفانه بسیاری از تولیدات غذایی با منشا دامی هنوز بصورت فله ای و در وسایط نقلیه‌ای بسیار کثیف و غیربهداشتی حمل و نقل می‌شوند و آلودگی‌های خطرناک آنها به آشپزخانه‌های منازل و اماکن عمومی تهیه و توزیع مواد غذایی ورود کرده و منشا انواع بیماری‌های ناشی از مواد غذایی می گردند.

به گفته وی در بسته بندی‌های جدید چهار هدف محصور کردن محصول، محافظت محصول، رفاه و آسایش مشتری و برقراری ارتباط با مشتری پیگیری می‌شود.

دکتر رضویلر تصریح کرد: بسته بندی می‌تواند بصورت فعال عمل کند و حاوی جاذب‌هایی مانند اکسیژن، دی اکسید کربن، اتیلن، مواد جاذب الرطوبه، بیوسنسور، کنترل کننده دما، نشانگرها و غیره باشند.

وی ادامه داد: بسته بندی‌ها اغلب بصورت هوشمند عمل می‌کنند که در این صورت بسته بندی تنها یک محافظ صرف نبوده وعلاوه بر ارتقاء کیفیت بهداشتی و افزایش ماندگاری محصول، در مورد وضعیت کیفی محصول نیز بطور هوشمند با مشتری ارتباط برقرار نموده و سلامتی مصرف کننده را تضمین می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا