خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«محک شرح صدر رهبر جامعه، نحوه برخورد با مخالفان است»

آیت‌‌الله سروش محلاتی، با بیان اینکه «داشتن شرح صدر، طبق سیره پیامبر(ص)، ویژگی اصلی رهبری جامعه است»، گفت: سیره پیامبر اکرم(ص) به ما این درس را می‌دهد که رهبری نه تنها خود باید شرح صدر داشته باشد، بلکه حتی باید در برابر کسانی که در مسئولیت‌های اجتماعی سعه صدر ندارند، بایستد.

 به گزارش انصاف نیوز به نقل از خبرگزاری آنا، این استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم در جشن سالروز ولادت خاتم الانبیا(ص) که در مسجد الرحمن تهران برگزار شد، در تفسیر آیه «الم نشرح لک صدرک»، اظهار کرد: متقن‌ترین و معتبرترین صفات رسول خدا را می‌توان در قرآن کریم جست‌وجو کرد. بر اساس آیات بسیاری از قرآن، «شرح صدر» از ویژگی‌های برجسته پیامبر عظیم الشأن ماست.

وی در ادامه درباره معنای شرح صدر گفت: شرح صدر به معنی تحمل ناملایمات و داشتن ظرفیت بالا در مواجهه با دشمنی‌ها و مخالفت‌ها در راه انجام مسئولیت‌های اجتماعی‌ست.

سروش محلاتی با مطرح کردن این پرسش که «ما چه نسبتی با سیره سراسر عفو و گذشت و رحمت نبوی داریم؟» ادامه داد: داشتن شرح صدر ویژگی اصلی رهبری جامعه است و محل محک زدن شرح صدر مدیر جامعه نیز نحوه برخورد او با مخالفان است. در واقع، داشتن تحمل و شرح صدر در برخورد با مخالفان و دشمنان سنجیده می‌شود، والا تحمل موافقان و همراهان که هنری نیست. به همین دلیل است که بارها در قرآن به حضرت توصیه به صبر و گذشت و عفو مشرکین و کفار شده است.

وی با اشاره به ماجرای فتح مکه خاطرنشان کرد: حتی زمانی که یکی از بزرگان صحابه که پرچمدار فتح مکه بود، شعار “الیوم یوم الملحمه” (یعنی امروز روز انتقام است) را سرداد، رسول خدا(ص) با گرفتن پرچم از او و سپردن آن به امیرالمؤمنین(ع) شعار “الیوم یوم المرحمه” سر دادند تا به ما یادآوری کنند رهبری باید حتی در برابر کسانی که در مسئولیت‌های اجتماعی سعه صدر ندارند، بایستد.

آیت‌الله سروش محلاتی در بخشی دیگر از سخنان خود توضیح داد: اگرچه برای انبیای الهی و شخص رسول خدا(ص)، داشتن شرح صدر یک صفت اخلاقی هم محسوب می‌شود، اما در عین حال برای هر کسی که مدیریت اجتماعی و مسئولیت سیاسی می‌پذیرد، این خصیصه لازم است. به فرموده امیرالمؤمنین(ع) تحمل مخالف و سعه صدر یک ابزار برای موفقیت است و این خصلت دینی و غیر دینی ندارد.

استاد حوزه علمیه قم، توضیح داد: زندگی معاویه را مطالعه کنید و ببینید چطور 40 سال حکومت کرد و با وجود انواع جنایات خود، دارای مقبولیت و نفوذ کلام در مردم شام بود. هم ابن ابی الحدید و هم استاد مطهری اذعان دارند که علت این توفیق معاویه این بود که در مدیریت جامعه پرظرفیت و پرتحمل بود. عالی‌ترین تمجیدهایی که از امیرالمؤمنین در تاریخ ثبت شده، در مجالس معاویه و توسط دشمنان معاویه و به درخواست خود او انجام شده و در تاریخ ثبت و ضبط شده است. در حالی که بسیاری از رجال سیاسی ما حتی تحمل شنیدن نام رقیبشان را ندارند، چه رسد به تحمل ثنا و تمجید دشمنانشان در برابر خودشان.

در انتهای این مراسم دکتر محمود صادقی، استاد دانشگاه تربیت مدرس و فرزند شهید آیت‌الله صادقی از شهدای هفتم تیر؛ در سخنانی کوتاه بخش‌هایی از مقدمه قانون اساسی درباره لزوم توجه به رأی و نظر مردم را قرائت کرد.

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا