خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحصیل سه هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های علوم پزشکی

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات این وزارتخانه در زمینه توسعه بین‌المللی آموزش علوم پزشکی گفت: شرایط تحصیل علوم پزشکی در ایران با استانداردهای جهانی بسیار نزدیک است و همین امر موجب اقبال دانشجویان خارجی به حوزه علوم پزشکی می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر «حمید اکبری»، قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت در پانل بین المللی شدن آموزش عالی از مجموعه نشست های سومین همایش ملی آموزش که در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد، با بیان برخی اقدامات حوزه معاونت آموزشی در زمینه توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی، گفت: نظام سلامت ایران در بین کشورهای جهان سیستمی منحصر به فرد است؛ چرا که با ادغام آموزش علوم پزشکی با بسترهای ارائه خدمات شرایطی فراهم شده تا دانشجویان همزمان با آموزش های تئوری آموزش عملی را نیز طی کنند و همچنین این سیستم یکپارچه موجب شده تا بتوانیم نیروی انسانی حوزه سلامت را چه به لحاظ کمی و چه کیفی متناسب با نیازهای کشور تربیت کنیم.

دکتر اکبری با بیان اینکه تحولات خوبی در سال های اخیر در حوزه بین‌الملل نظام سلامت ایجاد شده است، گفت: مسائل بین الملل در همه حوزه ها بحث مهمی است و در اسناد بالادستی کشور نیز بر این امر تاکید ویژه ای شده است.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به سیستم تربیت دانشجو در حوزه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: ظرفیت های زیادی در حوزه سلامت کشور داریم که می توان از این ظرفیت ها برای جذب دانشجوی خارجی بهره برداری کرد و طی چند سال اخیر هم گام های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

وی اضافه کرد: اسناد علمی جهانی نشان می دهد که وضعیت کشور در تولیدات علمی مناسب است و سهم کمی و کیفی علمی کشور در جهان در حال افزایش است. حوزه سلامت 10 درصد اعضای هیات علمی کشور را به خود اختصاص می دهد و 30 درصد این تولیدات علمی در حوزه سلامت تدوین شده است.

وی با بیان اینکه کشورهای دنیا تلاش زیادی برای جذب دانشجوی خارجی می کنند اظهار داشت: تا چندسال گذشته این موضوع خیلی مورد توجه قرار نگرفته بود ولی در حال حاضر حدود 3 هزار دانشجوی خارجی از 41 ملیت در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشغول به تحصیل هستند.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: این پیشرفت نتیجه اقداماتی است که در قالب برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی صورت گرفته است.

دکتر اکبری  گفت: در بسته تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی که به خوبی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در دست اجرا است، یکی از بسته ها بحث بین المللی سازی است. در این راستا نقشه آمایش بین المللی با کمک حوزه بین الملل وزارت بهداشت طراحی شده و اکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به صورت هدفمند با کشورهای دنیا ارتباط برقرار می کنند.

وی با اشاره به اینکه  شبکه تعاملات بین المللی دانشگاه‌ها طراحی شده،گفت: سامانه Education Iran برای معرفی دانشگاه‌ها راه اندازی شده و این سامانه ظرفیت های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را به داوطلبان تحصیل در کشور معرفی می کند. حتی طی چند ماه گذشته چند دانشگاه غیر علوم پزشکی نیز درخواست داده و وارد این سامانه شده اند.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت از ترجمه تمامی برنامه های آموزش علوم پزشکی به زبان انگلیسی سخن گفت و اظهار داشت: کمیته انطباق برنامه های آموزشی برای دانشجویان بین الملل در وزارت بهداشت تشکیل و برنامه های آموزشی متناسبی برای این گروه از دانشجویان در تمامی رشته‌ها تدوین شده است.

دکتر اکبری، اعتباربخشی بین المللی را از دیگر از برنامه های وزارت بهداشت برای استانداردسازی و توسعه بین المللی آموزش عنوان کرد و گفت: 3 دانشگاه علوم پزشکی به صورت کامل اعتباربخشی شده و 17 دانشگاه نیز وارد فرایند اعتباربخشی شده اند. برنامه وزارت بهداشت این است که تا آخر سال جاری همه دانشگاه‌های علوم پزشکی وارد فرایند اعتباربخشی بین المللی شوند.

وی  از روند ارزیابی دانشگاه‌های خارجی و مدارک دانش آموختگان ایرانی خارج از کشور سخن گفت و اظهار داشت: رتبه بندی بین المللی برای ارزیابی دانشگاه‌های خارجی مورد توجه قرار می گیرد و امسال بر روی بخش های علوم پزشکی دانشگاه‌ها تاکید کرده ایم و اگر دانشگاهی جزود دانشگاه‌های مورد قبول بین المللی باشد ولی بخش پزشکی آن مناسب نبود از لیست مورد تایید وزارت بهداشت حذف شده است.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد باید شرایطی ایجاد کنیم که دانش آموختگان توانمند خارج از کشور در کشور مورد استفاده قرار بگیرند و گفت: برنامه ریزی شده که این افراد به مدت 6 ماه به صورت محدود و زیر نظر اساتید بیمارستان ها بتوانند فعالیت نمایند.

وی خاطرنشان کرد: تمام اختیارات دانشگاه‌ها بزرگ در عرصه بین المللی به مناطق آمایشی داده شده که کلان مناطق می توانند با تشکیل شورای بین المللی و همفکری با یکدیگر این امور پیش ببرند.

دکتر اکبری اضافه کرد: شرایطی فراهم شده تا دانشجویان خارجی در مقطع تخصصی به صورت محدود و تنها زیرنظر اساتید بتوانند در فضاهای آموزشی درمانی در ایران کار کنند و مدرکی که به این افراد داده می شود فقط برای خارج از کشور است و اگر بخواهند در ایران کار کنند باید از مسیر آزمون و با شرایطی که دانشجویان داخلی آموزش می بینند وارد شوند.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت آزمون های بین المللی را برگزار می کند و همکاری های خوبی با کشورهای مختلف دنیا داریم. گفت: جهت گیری های کلی در عرصه بین الملل مشخص شده است و باید ارتباطات را با گروه های درون سازمانی و برون سازمانی گسترش دهیم و شبکه های علمی را گسترش دهیم.

وی در پایان عنوان کرد: شرایط ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی زمینه های آموزش عملی دانشجویان علوم پزشکی را همزمان با تحصیل تئوری فراهم می نماید و وزارت بهداشت توانسته است طی سالهای اخیر با معرفی ظرفیت های خود و شیوه آموزش علوم پزشکی کشور دانشجویان خارجی را در این حوزه جذب نماید. با برنامه هایی که در سطح وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در دست پیگیری است امیدواریم در چند سال آینده شاهد توسعه آموزش علوم پزشکی به صورت چشمگیر در سطح بین الملل باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا