خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معضل محل برگزاری جشن آمریکا و روسیه‌ در اسرائیل

«عبدالله شهبازی»، تاریخ پژوه، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «مساله‌ی قدس و معضل محل برگزاری «جشن استقلال آمریکا» و «روز ملی روسیه»‌ در اسرائیل» نوشت:

‌متن‌های متعدد و طعنه‌آمیزی که این روزها پخش می‌شود دال بر برگزاری جشن «روز ملی روسیه» در قدس غربی، ‌دستاویز جدید تبلیغات ضد روسی است نه به دلیل خصومت‌ با روسیه بلکه به این دلیل که سطح کنونی روابط با روسیه (و چین) فعلاً از مهم‌ترین کانال‌هایی است که ایران برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و مانور در برابر رفتارهای محیلانه و هدفمند دولت‌های اروپای غربی استفاده می‌کند.

روسیه در آوریل ۲۰۱۷ قدس غربی را بعنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. «قدس غربی» با «قدس شرقی» متفاوت است. در تقسیمات سال ۱۹۴۷ سازمان ملل‌ «‌قدس غربی» قلمرو دولت ‌اسرائیل بود که اندکی بعد در ۱۴ مه ۱۹۴۸ رسماً تأسیس شد. دعوای اصلی بر سر «قدس شرقی» و منطقه تاریخی و قدیمی قدس است که اماکن مقدس در آنجا قرار دارد و در قلمرو و تحت حاکمیت اردن بود.

در سال ۱۹۶۷، در جریان جنگ شش روزه، اسرائیل کرانه باختری اردن و قدس شرقی را اشغال کرد برغم اینکه هنوز رسماً جزو قلمرو اردن شناخته می‌شود.

دولت ترامپ در ۶ دسامبر ۲۰۱۷ ‌تمام شهر قدس از جمله قدس شرقی را بعنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و دوشنبه، ۱۴ مه ۲۰۱۸ (در هفتادمین سالگرد تأسیس دولت اسرائیل) سفارت آمریکا در قدس را طی مراسم مفصلی افتتاح کرد. ایوانکا ترامپ (دختر ترامپ) و شوهرش (جرد کوشنر) در این مراسم شرکت کردند در کنار شلدون ادلسون (میلیاردر و غول کازینوهای لاس‌وگاس که حامی مالی مهم ترامپ است). این مراسم، به دلیل تظاهرات و کشتار فلسطینی‌ها، بسیار مفتضح شد بنحوی که اصل ماجرای افتتاح سفارت تحت‌الشعاع جنجال ناشی از کشتارها قرار گرفت.

گویا آناتولی ویکتوروف، سفیر جدید روسیه در اسرائیل، اعلام کرده که جشن ۱۲ ژوئن، «روز ملی روسیه» (بمناسبت تأسیس جمهوری فدراتیو روسیه پس از انحلال رسمی اتحاد شوروی در ۱۹۹۱)،  را در محل «مجتمع روسیه» واقع در قدس غربی برگزار می‌کند.

«مجتمع روسیه» یا «مجتمع سرگی» در سال ۱۸۹۰،‌ در زمان تزار نیکلای دوم، با پول گرانددوک سرگی آلکساندروویچ (عموی نیکلای دوم) بعنوان محل اقامت زائران روسی ساخته شد و اخیراً بازسازی شده.

آمریکا هنوز محل برگزاری جشن استقلال خود (۴ ژوئیه، «فورت آو جولای») را در اسرائیل اعلام نکرده است. تایمز ‌اسرائيل مورخ ۲۸ مه ۲۰۱۸ نوشت که مراسم جشن استقلال آمریکا در سفارت آمریکا در قدس برگزار نخواهد شد. ظاهراً دولت آمریکا نگران است که اگر این جشن در قدس برگزار شود، به دلیل آشوب و کشتار، آبروریزی دیگری برای ترامپ پدید آورد.

باید تأکید کنم که برغم به رسمیت شناختن تمامی قدس بعنوان پایتخت اسرائیل، دولت آمریکا برای انتخاب محل سفارت خود با محافظه‌کاری کامل رفتار کرد و از ساختمانی بهره برد که در منطقه‌ مابین قدس غربی و قدس شرقی واقع است و از منظر حقوق بین‌الملل بعنوان «منطقه مورد مناقشه» یا «فاقد مالکیت» No Man’s Land شناخته می‌شود چون در سال‌های ۱۹۴۷- ۱۹۶۷ تحت حاکمیت اسرائیل یا اردن نبود.

حوادث داخلی روزهای اخیر اردن نیز به این خاطر است که دولت اردن از حق حاکمیت رسمی بر قدس شرقی اعلام انصراف کند یعنی همان حرفی که ملک عبدالله دوم اخیراً در ویدئوی منتشرشده از سخنانش صریحاً گفت. این وضع درباره مناطق اشغالی جولان نیز وجود دارد که می‌خواهند دولت سوریه را از حق حاکمیت خود منصرف کنند تا سلطه اشغال‌گرانه اسرائیل بر این منطقه به رسمیت شناخته شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا