خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پایان هفته‌ی آرام در بازارهای تهران

آخرین روز هفته هم بازارهای شوش، مولوی و پانزده خرداد علیرغم تبلیغات برخی در شبکه‌های اجتماعی، آرام و مشغول به فعالیت عادی خود بودند.

متن گزارش میدانی امروز پنجشنبه هفتم تیرماه خبرنگار انصاف نیوز از وضعیت بازارهای تهران، و همچنین گفت‌وگو با رییس اتحادیه‌ی طلا و جواهر تهران درباره‌ی ادعای آمدنیوز راجع به اعتصاب کامل در بازار طلا را در ادامه بخوانید:

حوالی ساعت 11:30 دقیقه بود که از متروی شوش خارج شده و راهی بازار بلورفروشان شدم. پیاده حدود ۲۰ دقیقه زمان برد تا بدان جا برسم. از خیابان شوش غربی که می‌گذشتم توجهم به برخی از مغازه‌ها جلب شد که بسته بودند، به همین دلیل از یکی از کسبه پرسیدم که دلیل خاصی دارد که مغاره‌های روبروی شما بسته است؟ مثلا اعتراضات چند روز پیش یا اعتصاب؟ که در پاسخ گفت: «نه، اینها خیلی وقت است که بسته‌اند، اعتراضات تمام شد و رفت. دو، سه روز یک مقدار در بازار بلورفروشان تجمع بود، اما حالا همه چیز آرام شده است.»

WhatsApp Image 2018-06-28 at 17.13.48(3)
مغازه هایی در خیابان شوش غربی که همواره بسته هستند و ارتباطی به اعتراضات یا اعتصاب بازرایان ندارد.

وقتی به میدان شوش رسیدم. در ضلع جنوبی آن حدود 20 موتورسیکلت و سه ماشین ون مربوط به نیروی انتظامی و حدود 30 تا 40 نفر از ماموران و سربازان پلیس ایستاده بودند، در ضلع شمالی آنجا هم یک ون یگان امداد پلیس مستفر بود، اما خبری از یگان ویژه نبود.

خیابان صابونیان که بازار بلورفروشان است در ضلع جنوبی میدان شوش قرار دارد. وارد در این خیابان همه‌ی کسبه بصورت عادی و معمولی در حال فعالیت بودند. حتی خانواده‌هایی را دیدم که برای تهیه ملزومات خود به خرید آمده بودند و آنچه دیده می‌شد حکایت از این داشت که آرامشی کامل در بازار برقرار است.

یکی از کسبه‌ درباره‌ی دلیل تجمع چند روز پیش گفت: «نرخ دلار لحظه‌ای بالا می‌رفت و کسبه از این موضوع ناراحت بودند. مثلا: زنگ می‌زدیم و قیمت جنس را می‌پرسیدید، فروشنده می‌گفت که 20 هزار تومان. وقتی می‌رفتید تا جنس را بگیرید می‌گفت 25 هزار تومان شده است، هم ضرر می کردید و هم خرید و فروش کم شده بود؛ یک عده بودند که اعتراض کردند که در نهایت پلیس برای آرام کردن ماجرا دخالت کرد، اما الان همانطور که می‌بینید بازار آرام است.»

بعد از میدان شوش به طرف مولوی حرکت کردم. بازار امین‌السلطان و پارچه فروشان مولوی هم به همین منوال بود، تمامی مغازه‌ها باز و خرید و فروش در حال انجام بود، اما تنها تفاوتی که با بلورفروشان داشت این بود که خبری از ماموران نیروی انتظامی و ون‌های یگان امداد نبود.

در نهایت برای تکمیل این گزارش سری هم به بازار بزرگ تهران (پانزده خرداد) زدم. در آنجا هم آرامش برقرار بود. در پاساژ رضا، کفاشها، بازار طلا و جواهر، زرگرها و آهنگران و… هم خرید و فروش طبق روال معمول بازار جریان داشت. یکی از نکاتی که شاید متفاوت از سابقبه چشم می‌آمد، وجود ماموران و سربازان نیروی انتظامی در سر بازارهای کفاشها، زرگرها و امامزاده زید بود، اما این نکته را باید در نظر گرفت که نیروهای پلیس حد فاصل متروی پانزده خرداد تا حوالی پامنار و مسجد امام خمینی همواره حضور دارند. البته به لحاظ کمی، تعداد آنها نسبت به گذشته کمی افزایش یافته بود.

WhatsApp Image 2018-06-28 at 17.13.48
موسسه مالی ثامن، یکی از مغازه های بسته در بازار تهران

در ادامه به بازار آهنگران رفتم. در آنجا تعدادی از مغازه‌ها بسته بودند، از یکی از کسبه دلیل بسته بودن مغازه‌ی روبرویی‌اش را پرسیدم که پاسخ داد: صاحبش این را چند وقت پیش فروخته و رفته است. سپس مسیرمان را تا انتهای آهنگران ادامه دادم که در ادامه‌ی مسیر سه مغازه‌ی متوالی دیگری را دیدم که آن‌ها هم بسته بودند. مغازه‌دار روبرویی آن سه مغازه‌ی بسته هم گفت: «اینجا موسسه‌ی مالی ثامن بود که بسته و رفته است.»

واکنش رییس اتحادیه طلای تهران به ادعای آمدنیوز

در حالی که امروز کانال تلگرامی «آمدنیوز»، منتسب به سیستم امنیتی ترکیه، در خبری مدعی شد که بازار طلافروشان تهران در اعتصاب کامل است، رییس اتحادیه‌ی طلا و جواهر تهران دلیل بسته شدن برخی مغازه‌ها را نگرانی کسبه عنوان کرد.

WhatsApp Image 2018-06-28 at 17.15.26
«آیت محمدولی»، رییس اتحادیه‌ی طلا و جواهر تهران درباره‌ی وضعیت بازار این صنف به خبرنگار انصاف نیوز، گفت: با علم به اینکه پنج‌شنبه است و در چند روز گذشته بازار مقداری هیجانی بود، تقریبا بازار مانند همیشه باز است و بازاریان فعالیت روزانه‌ی خود را شروع کرده‌اند.

رییس اتحادیه‌ی طلا و جواهر تهران در پاسخ به این پرسش خبرنگار انصاف نیوز که «با توجه به اینکه امروز در بازار بودم، تعداد کمی از مغازه‌ها بسته بودند و یکسری، همین موضوع را به اعتصاب بازاریان ارتباط دادند، دلیل بسته بودن آن‌ها چه بوده است؟»، گفت: در دو، سه روز گذشته بدلیل اینکه مشتری در بازار وجود نداشت، تعطیل بود.

او افزود: طلا یک کالای سرمایه‌ای است و بدلیل نگرانی از ایجاد هرج و مرج در بازار؛ کسبه با حساسیت بیشتری رفتار کردند و بعضی از آن‌ها مغازه‌های خود را بستند. تقریبا 80، 90 درصد بازاریان فعالیتشان را شروع کرده‌اند.

توضیح عکس زمستان در تابستان

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. انصاف، عکس هائي که زدي، نشان دهنده بسته بودن اغلب مغازه ها و تعطيلي بازار است، اين عکس ها آرشيوي است يا وضعيت حقيقي بازار رو نشون ميده؟

    1. عکس‌های همان ساعت و روز پنجشنبه است. در گزارش هم به تعطیل بودن بخشی از مغازه‌ها و دلیل آن اشاره شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا