خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش‌ها به ردپای سلبریتی‌ها در پرونده‌ی موسسه ثامن الحجج

ماجرا از گزارش روزنامه‌ی شرق درباره‌ی پشت صحنه‌ی یکی از پرونده‌های پر سروصدای موسسات مالی غیرمجاز، موسسه‌ی ثامن الحجج آغاز شد و واکنش‌های بسیاری را در شبکه‎ها اجتماعی به دنبال داشت.

در بخشی از این گزارش که به ردپای سلبریتی‌ها در این موسسه پرداخته نوشته شده است: «اما موارد تخلف پرونده مالی ثامن‌الحجج موردهای عجیب دیگری نیز دارد؛ هزینه‌های ‌میلیاردی به نام تبلیغات برای دو مجری تلویزیون. در تاریخ 14/12/91 و 4/7/92، مؤسسه ثامن‌الحجج دو مبلغ 180 میلیون‌تومانی و 400 میلیون‌تومانی را به حساب «م.م» مجری یک برنامه تلویزیونی واریز می‌کند و عنوانی که روبه‌روی این اعداد در توضیح دلیل وجه ذکر شده، یک کلمه است؛ هدیه. اما رقم هدیه‌ای که آقای «م.م» به‌عنوان هدیه دریافت کرده، در مقابل تسهیلات دریافتی او از ثامن‌الحجج تقریبا ناچیز است. «م.م» از مؤسسه ثامن‌الحجج یک وام دومیلیارد‌و 900 میلیون‌تومانی دریافت کرده که تنها 800 میلیون تومان آن را بازگردانده است که البته این رقم بازگشتی را از هدیه دریافتی (580 میلیون تومان) کم کنیم، به عدد 220 میلیون تومان می‌رسیم که در واقع از جیب «م.م» خرج شده و در مقابل دومیلیارد‌و 780 میلیون تومان را در حساب خود نگه داشته است. ثامن‌الحجج به مجری معروف دیگر تلویزیون «ا.ع» هم بی‌توجه نبوده و به حساب او هم سه میلیارد تومان در قالب هزینه تبلیغات واریز کرده است»

مرضیه امیری که این گزارش را تهیه کرده است در توییتی نام این دو سلبریتی را افشا کرد. در توییت خانم امیری می‌خوانیم: ‏«مهران مدیری 580 میلیون تومان بابت «هدیه» و دومیلیارد و 900میلیون تومان وام از موسسه ثامن‌الحجج گرفته که فقط 800میلیون تومان آن را برگردونده و احسان علیخانی 3میلیاردتومان بابت هزینه تبلیغات از این موسسه دریافت کرده. موسسات اعتباری با این هبه‌ها سرپا موندند نه با «طمع» مردم.»

پس از انتشار این توییت خبرنگار روزنامه‌ی شرق، شاهد واکنش‌هایی به این بخش از گزارش بودیم که بخشی از آنها را به انتخاب خبرنگار انصاف نیوز در ادامه می‌خوانید:

مهدی امیرپور: ‏آقای ‎مهران مدیری که هر شب در دورهمی از فساد حرف می‌زدید… آقای ‎احسان علیخانی که هر رمضان با فستیوال بدبختی اشک در می‌آورید… حالا وقتش شده به مردم توضیح بدهید. نام شما در لیست هدیه بگیرهای موسسه ثامن‌الحجج چه می‌کند؟ این هدیه‌های ۳میلیاردی را برای چه گرفتید؟ و چرا پس ندادید؟

نادر فتوره‌چی: ‏معرفی می‌کنم: جناب مهران مدیری از منتقدان فساد موسسات مالی-اعتباری که امروز اعلام شد از موسسه ثامن‌الحجج به ترتیب:
580 میلیون«هدیه»
و
2 میلیارد و 900 میلیون«وام»
دریافت کرده‌‌اند.
جالب آنکه وقتی در صداوسیما در حال انتقاد بودند، «هدیه» و «وام» در حسابشان بوده است!

حسین: ‏یاد اون ویدئو افتادم که رامبد جوان به مهران مدیری میگه قول بده یه کاری کنی دل چند نفر رو شاد کنی، بعد م.م با حالت پدرخوانده‌طور میگه من به ۲۰نفر از این عزیزانی که شبا جارو میکنن (رامبد صدای خش خش جارو کردن در می‌آورد) نفری یک تومن میدم. (رامبد جمعیت را تهییج میکند-همه دست میزنند)

سهند ایرانمهر: ‏از جمله نقاط کم نظیر جهان هستیم که وقتی داریم عورعور گریه میکنیم (‎احسان علیخانی) و وقتی که داریم قاه قاه می خندیم ( ‎مهران مدیری) با وجود تفاوت در تجلی احساس غم و شادی در یک چیز مشترکیم: دارن مالمون رو می برن‎

امید بلاغتی: ‏حالا که خبرایی از ثامن الحجج اومده آدم یاد چهره حق به جانب و حق طلبتون در برنامه دورهمی می‌افته و اینکه مثلا صدای مردم معترضید و بیشتر چندشش می‌شه.اون زمان هم انتخابات بود و پای اسپانسرینگ بانک شهر وسط. خلاصه آقای مدیری شما از قهوه تلخ نشون دادید ایستادن سمت مردم بهتون نمیاد.

علی ملیحی: ‏مهران مدیری! سه‌میلیارد وام گرفتی دویست میلیون پس دادی؟ وجدان شیرفرهاد هر روز بهت نهیب نمی‌زنه؟

مستوره نصیری: ‏خیلی طول بکشه تا فردا صبحه؛ چند ماه بعد دوباره مهران مدیری برنامه می‌سازه، احسان علیخانی برنامه سال تحویل نوروز 98 رو اجرا می‌کنه و خب فساد و رانت‌خواری تو جامعه ما مثل انرژی از بین نمی ره بلکه از فردی به فرد دیگه منتقل می‌شه

فرشاد: ‏وضعیت اینجوریاست که باید بگردیم، بگردیم، بگردیم، بگردیم تا یکی پیدا کنیم که از این سفره نخورده باشه؛ هنرمند، سیاسی، نظامی، اقتصاددان، تاجر، ورزشکار، کاسب
هم موانع حکومتی جلوگیری از فساد از بین رفته، و هم قباحت آن ریخته
بقول صفایی‌فراهانی؛ مدیری که یکبار حرامخواری کرد، از دست رفته

هیاسی: ‏اون همه حجم سیاه نمایی علیه دولت در قالب شیرین کاری از سوی ‎مهران مدیری در برنامه دورهمی نه از سر دلسوزی و انتقاد ، که بخشی از سناریوی اتاق فکر مشهد در پروژه ناامید سازی مردم از دولت بوده است.
آنها برای پروژه ‎#پشیمانم چقدر هبه داده انند؟

زهیر موسوی: ‏یادمه یکی از قسمت های ‎دورهمی یه خانومی اومد روی استیج و از دولت خواست تا مشکلات موسسات مالی و اعتباری رو حل کند. اگر اون خانونم میدونست که ‎مهران مدیری وام میلیاردی گرفته واکنشش چی بود؟

هادی موسوی: ‏پشت پرده های موسسه ‎ثامن‌الحجج که افشا میشه معلوم میشه بلندگوهایی که علیه دولت در موضوع موسسات مالی و عدم توانایی دولت در اقتصاد و… حرف می زدن، به کجا وصل بودن.
همونایی که الان علم ‎محرمانه نداریم دست گرفتند سالها حامیان رییس این موسسه بودند.
همونا مخالف FATF هم هستن!

روزبه توکلی: ‏الان جوری هستم که نمی‌دونم به خنده‌های ‎مدیری بخندم یا با گریه‌های ‎علیخانی گریه کنم!!! 🙂


برخی از کاربران توییتر نیز در این باره نظر دیگری داشتند و معتقد بودند برجسته‌سازی این بخش از گزارش شرق درباره‌‌ی موسسه ثامن‌الحجج مسیری انحرافی است و باعث فراموشی بخش‌های مهمتر این پرونده خواهد شد. تعدادی از این توییت‌ها در پی می‌آید:

شهاب: ‏چرا خانواده ‎[…] که ۱۰۰ میلیارد و ۵۰ میلیارد از موسسه ‎ثامن‌الحجج گرفتنو ول کردید چسبیدید به مهران مدیری و احسان علیخانی؟؟!

حضرت شاهگراف: ‏ولی خودمونیم، طرف آدم کشته و حکمش صادر شده. اینجا ازش دفاع میکنید.
هنوز معلوم نیست داستان ثامن الحجج با ‎مهران مدیری و ‎احسان علیخانی چی بوده، کم مونده به اعدام محکومشون کنید.
اگه فسادشون اثبات شه من خودم از همه شما بیشتر ضدشون مینویسم، اما بذارید اول اثبات شه بعد!

پویان فخرایی: ‏سرنخ های ‎ثامن‌الحجج را با اسم دو مجری و چند خبر انحرافی گم نکنید.
سوال دیگر باید این باشد: وضعیت پرونده باقی موسسات اعتباری مشابه ثامن الحجج چیست؟

حوّا: ‏۸جلسه دادگاه علنی برگزار شد و چیزی داغ نشد. از هفته قبل که مطرح شد قضات بازنشسته تسهیلات گیرنده هستند، یکهو اسم دو مجری میاد وسط که کل دریافتی‌شون فقط ۵میلیارده.سرنخ اینجاست: موسسه زیان‌ده شد چون پول‌ها‌ تبدیل به املاکی شدند که به نام تعاونی نیست و یکنفر نپرسید پس به نام کیست؟

باستان‌شناس لدفا: ‏میدونین چی جالبه؟ متن گزارش شرق رو در مورد پرونده‌ی ثامن که میخونی عددای مدیری و علیخانی اون وسطا گمن ولی اینجا همه در مورد اونا دارن حرف میزنن. بابا صد میلیارد جرینگی دادن به یارو به عنوان حقوق سی سال آینده‌ش! می‌فهمی؟

مینا ورشوچی: ‏عدد هایی که ‎مهران مدیری و ‎احسان علیخانی گرفتن بنظرم عدد نیست.
شایدم اشکالی نداشته باشه.
حاشیه , اصل را به حاشیه میبرد.
فریب نخورید.

باروک: ‏در خلال پرداختن به ‎مهران مديرى در قضیه ثامن الحجج به این موارد هم دقت کنید:
255 تسهیلات با کف 1/200میلیارد تومان و بهره 3تا4%
آقای س.ش 50میلیارد تومان وام 3%
خانم ط.م 43میلیارد تومان وام 4%
وزیر دولت دهم 124میلیارد تومان
خانم م.ص دختر ح.ص 100میلیارد تومان
اینهان که باید رسوا بشن

مرتضی گلپور هم در توییتی راه حل عبور از این قبیل مفاسد را «سیاستی» دانسته است: ‏مساله اینه که مهران مدیری، احسان علیخانی و رییس موسسه ثامن الحجج، نه اصلاح طلب است، نه اصولگرا، نه برانداز.
پس راه حل چنین مسائلی سیاسی نیست که یکی اصلاح طلبی،دیگری ذوب در ولایت و سومی براندازی را توصیه میکند؛ راه حل سیاستی است؛ چه کسی برای درمان رنج های ساختاری دستور کار دارد؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. م ، م وزیر دولت دهم صداش دراومد و وضع بدتر شد !
    این هم از عقل و تدبیر وزیر دولت دهم !!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا