خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تحریم‌ها بر سلامت جامعه‌ی ایرانی تاثیرگذارند»

«نسترن فرخه»، خبرنگار انصاف نیوز: یکی از حوزه‌های تاثیرپذیر از وضعیت اقتصادی کشور و سازوکار تحریم‌ها، حوزه‌ی سلامت است که امری حیاتی قلمداد می‌شود. خروج آمریکا از برجام و تلاش دوباره‌اش برای ایجاد تحریم‌ها علیه ایران، این حوزه را نیز با تنش‌هایی روبرو کرده و اخبار مختلف و پرحاشیه‌ای از آن به گوش می‌رسد. رییس درمانگاه تخصصی بیمارستان سینا در گفت‌وگو با انصاف نیوز به تحلیل و تشریح اخبار و مسایل مطرح شده در حوزه‌ی سلامت، ازجمله بخشنامه‌های جدید مبنی بر استفاده‌ی چندباره از برخی ابزار پزشکی، استفاده‌ از ابزار پزشکی داخلی، تاثیر تحریم‌ها بر حوزه‌ی سلامت و انتقادات نسبت به طرح بیمه‌ی سلامت پرداخت.

11d90bcb-04dc-444f-bf95-f849953138f5متن گفت‌وگوی انصاف نیوز با دکتر «حسین کرمانپور» را در ادامه بخوانید:

دکتر کرمانپور با اشاره به اینکه تحریم‌ها به صورت مستقیم در سیستم سلامت اثر خواهد داشت به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «با وجود آنکه تحریم‌ها فقط مربوط به اقتصاد است، اما اقتصاد به تمام حوزه‌ها مربوط می‌شود وحوزه‌ی سلامت هم یکی از مواردی است که کاملا با اقتصاد آمیخته است.»

وی ادامه داد: «می‌گویند در تولید دارو و تجهیزات پزشکی به خودکفایی رسیده‌ایم؛ خودکفایی یعنی چه؟ یعنی از صفر تا صد را خودمان تولید می‌کنیم؟ در دنیا هم دیگر کسی از صفر تاصد کالایی را تولید نمی‌کند و همه‌ی دنیا زنجیروار به هم وصل است.»

تاثیر تحریم سیستم سلامت ایران بر کشورهای دیگر

باتوجه به آنکه کشور ایران با برخی کشورها ارتباط گسترده‌ای دارد اگر سیستم سلامت کشور دچار خلل شود، بر این این کشورها نیز تاثیر خواهد گذاشت، دکتر کرمانپور در این‌باره گفت: «تحریم‌ها قطعا بر سلامت جامعه‌ی ایرانی تاثیرگذار است، به تبع آن بر سوریه، عراق، لبنان و فلسطین و افغانستان و یمن هم بی‌تاثیر نیست. منظورم این است که اگرایران در این حوزه دچار مشکل شود بسیاری از کشورها هم به مشکل خواهند خورد؛ به این دلیل که بسیاری از محصولات حوزه‌ی سلامتشان را ایران تامین می‌کند؛ بااین تفاوت که آنها مرزهای گشوده‌ای دارند و وقتی ما نتوانیم این نیازشان را تامین کنیم از جایی دیگر وارد می‌کنند، ولی مرزهای ما گشوده نیست؛ چیزی که ما مستقیما می‌گرفتیم را حالا باید با واسطه‌ی سه-چهار دست بگیریم و قیمت کالا را هم بالا ببریم. مثلا هیچ کدام از دستگاه‌های سی تی اسکن ایرانی نیست واکثرشان آمریکایی است، وسیله‌ای در سی تی اسکن هست به نام تیوپ که تا سال گذشته حدود صد میلیون هزینه‌ی آن بود و برای خرید دوباره‌ی آن دو مشکل وجود دارد؛ یک اینکه این کالا در بازار نیست و دوم آنکه برای واردات آن به دلیل تحریم باید از چند کشور عبور کند تا به ایران برسد که در نهایت سیستم سلامت را متحمل هزینه ی بسیار می‌کند»

درصد کمی از پزشکان از ابزار داخلی استفاده می‌کنند

در طی هفته‌های گذشته بخشنامه‌ای مبنی بر استفاده‌ از ابزارهای پزشکی داخلی به پزشکان و مراکز پزشکی داده شد، دکتر کرمانپور با اشاره به اینکه به دلیل باور پزشکان مبنی بر بی‌کیفیتی ابزارهای داخلی، درصد کمی از پزشکان از آنها استفاده می‌کنند، گفت: «اگر کل تجهیزات پزشکی را روی هم بگذاریم یک چهارم آن تولید داخل است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت یک سوم آن و باقی آن تولید خارجی است، این نشان می‌دهد که ما در این حوزه وابسته هستیم.»

وی افزود: «البته یک‌سری از پزشکان که باشرکت‌های خارجی ارتباط برقرار می‌کنند، در ازای منفعتی بریا خودشان از آنها خرید می‌کنند که این مسایل مربوط به آلودگی پزشک است، اما درباره‌ی ابزاری که در بدن قرار می‌گیرد باید به این نکته توجه کرد که صندقچه‌ی بدن فقط باید یک‌بار باز شود؛ اینکه بخواهیم آن را دوباره باز کنیم نه اخلاقی، نه شرعی و نه با وجدان انسانی سازگار است. حالا از پزشکی که معروف به پنچه طلا است سوال کنید چرا وسیله‌ی خارجی را برای بیمار استفاده کردی می‌گوید بیمارانی که از ابزار ایرانی استفاده کردند برای مشکل مجدد برگشتند ودوباره جراحی شدند ولی بیمارانی که از ابزار خارجی استفاده کردند برایشان مشکلی پیش نیامد و پزشک اطمینان قطعی نسبت به آن ابزار دارد.»

لزوم استفاده از کالای ایرانی برای ارزیابی آن

با وجود لزوم حمایت از کالای داخلی اما بعضا کیفیت پایین برخی کالاها مانع از استفاده‌ی افراد جامعه می‌شود؛ این موضوع در سیستم پزشکی باعث ایجاد مشکل است زیرا تا زمانی که یک محصول استفاده نشود مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد. دکتر کرمانپور با تاکید بر اینکه اخلاقیات حکم می‌کند برای بیمار توضیح داده شود که از کدام ابزار استفاده کند، گفت: باید برای بیمار شرح کاملی از هرینه و درصد بهبودی ابزار داخلی وخارجی را توضیح بدهیم  و بیمار به صورت داوطلبانه خود محصول داخلی یا خارجی را انتخاب کند تا امکان ارزیابی ابزار پس از استفاده محیا شود.»

بخشنامه‌ کردن استفاده‌ی چندباره از ابزار پزشکی اشتباه است

انتشار خبر ابلاغ بخشنامه‌ای از سوی وزارت بهداشت به این مضمون که از بعضی ابزار پزشکی چندین بار باید استفاده شود، با واکنش‌های بسیاری از طرف پزشکان ورسانه‌ها همراه بود. پس از این واکنش‌ها سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «متاسفانه تعدادی از شرکت‌های خارجی و وارد کنندگان  تجهیزات که از این مساله منتفع هستند این جو را به راه انداخته‌اند.علاوه برآن برخی رسانه‌ها هم تحت تاثیرالقائات و جوسازی سودجویانه‌ی بعضی شرکت‌های وارد کننده‌ی لوازم یک‌بار مصرف قرار گرفته و اخبار نادرست را منتشر کرده‌اند.»

رییس درمانگاه تخصصی سینا در این‌باره گفت: «استاندارد وسیله‌های پزشکی آن‌قدر خوب است که می‌توان بعضی از آنها را چندین بار استفاده کرد اما اینکه به صورت بخشنامه شود یک اشتباه است، خیلی از بیمارستان‌ها برای رعایت حال بیمار ونه بیمارستان هزینه‌ی یک ابزار را نمی‌گیرند و به‌جای آن یک ابزار مصرف شده را ضدعفونی می‌کنند و باز مصرف می‌کنند.

ولی مثلا سرم را نمی‌توان دوباره استفاده کرد و به مشکلاتش نمی‌ارزد، علاوه بر اینکه بیمار از این موضوع شاکی خواهد شد، اولین کسی که با قاطعیت از این کار خودداری می‌کند خود پزشک است.»

بیمه‌ی سلامت درحال به گل نشستن است

دکتر کرمانپور در ادامه درباره‌ی بیمه‌ی سلامت نیز به عنوان طرحی که کاهش 90 درصدی هزینه‌ی درمان برای بیمار را به همراه داشت، گفت: بیمه‌ی سلامت عامل بدهی‌های بسیاری برای بیمه شد و سیستم سلامت با طلب پزشک، شرکت دارویی و تجهیزات و بیمارستان مواجه شد. این کشتی در حال به گل نشستن است.»

سیستم سلامت روی تمام ابعاد جامعه اثر می‌گذارد

دکتر کرمانپور افزایش هزینه در سلامت را به لحاظ امیت آن با افزایش هزینه‌ی نان یکی دانست و گفت: «سیستم سلامت مانند نان است، نان خیلی با احتیاط گران شد اما برای انجام یک عمل جراحی که تا سال پیش پانصد تومان هزینه داشت حالا نمی‌شود حتی یک میلیون تومان هم هزینه کرد.

تحریم‌ها پرداخت از جیب ملت برای هزینه‌های حوزه‌ی سلامت را بالا برده است و این باعث بی اهمیتی مردم به سلامت می‌شود؛ تحریم ها مستقیم سلامت را نشانه گرفته است. اگر سیستم سلامت دچار مشکل شود ما در جامعه با افراد بیماری روبه رو می شویم که در تمامی ابعاد جامعه اثر می‌گذارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ” در دنیا هم دیگر کسی از صفر تاصد کالایی را تولید نمی‌کند و همه‌ی دنیا زنجیروار به هم وصل است.»
    ولی ما میکنیم ، ما که توانایی محو اسرائیل و زدن پرچم اسلام بالای کاخهای سفید و کرملین را داریم نمیتوانیم از صفر تا صد دارو را تولید کنیم ، البته از زدن پرچم بالای کرملین فعلا منصرفیم چون روسیه آدم شده است و بشرطی که آدم بماند ، ما با کسی عقد اخوت نبسته ایم !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا