خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش | آموزش‌ و پرورش و مدارس هم سهمی در فساد دارند؟

مادری می‌گفت: «تمام خرج خانه با من است و پرداخت شهریه‌ی مدرسه برایم خیلی سخت است، می‌گویند کلاس فوق‌العاده اجباری نیست، ولی وقتی از نداری کودکم را برای کلاس فوق‌العاده ثبت نام نمی‌کنم تجدیدش می‌کنند، نمی‌دانم در همان کلاس درس چرا به بچه‌ها رسیدگی نمی‌کنند که کلاس خصوصی یا فوق العاده نیاز نشود؟!»

چند سالی می‌شود که گرفتن شهریه در برخی مدارس دولتی برای اغلب خانواده‌ها مشکل‌ساز شده است. این موضوع برخی از کودکان را به دلیل نداشتن پشتوانه‌ی مالی برای پرداخت این هزینه‌‌‌ها، مجبور به ترک تحصیل کرده است؛ کودکانی که سرمایه‌های ارزشمند هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند. این در حالی است که در اصل سی‌ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه‌ی ملت تا پایان دوره‌ی متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.»

هرسال زمان ثبت نام مدارس اولیا شاهد کمک به مدرسه‌های اجباری یا پرداخت شهریه به مدارس دولتی هستند، اما آموزش وپرورش همیشه یادآور می‌شود که مدارس حق گرفتن شهریه و کمک به مدرسه‌ی اجباری را ندارند، جالب آنکه برخی مدارس تخطی کننده از این قانون، از آموزش و پرورش گله می‌کنند که وقتی آموزش و پرورش حتی ریالی به ما کمک نمی‌کند ما مجبوریم هزینه‌ی مدرسه را از اولیا دریافت کنیم.

باتوجه به شروع ثبت‌نام‌های سال جدید، خبرنگاران انصاف نیوز برای تهیه‌ی گزارش به بعضی ازمدارس  شهرری و شوش رفتند تا علاوه بر عملکرد مدارس این مناطق، نظر اولیا را در مورد پرداخت شهریه جویا شوند.

تاپول ندهم پرونده را پس نمی‌دهند

خبرنگاران به دبیرستان دخترانه‌ی (زنده یاد ضرابی) واقع در منطقه‌ی شوش رفتند تا درمورد شهریه با مدیر مدرسه صحبت کننند. او در این‌باره گفت: «در پرداخت شهریه هیچ اجباری نیست، تمام هزینه‌ها به عهده‌ی خود مدرسه است اما با این حال هیچ اجباری برای گرفتن شهریه و کمک به مدرسه نداریم، در حال حاضر خیلی‌ها پول نداده‌اند و یا کم داده‌اند. برای کلاس‌های تابستانی هم هیچ اجباری نداشته‌ایم و در طول سال تحصیلی هم معمولا اجباری وجود ندارد.»

تحصیل تا آخر مقطع دبیرستان باید رایگان باشد اما مدیر این مدرسه با اشاره به اینکه مدرسه برای مطمئن شدن از اینکه خانواده‌ای توان پرداخت هزینه‌ی تحصیل را ندارد توان انجام برخی تحقیقات را دارد، گفت: مدرسه می‌تواند کسی را بفرستد تا در مورد وضعیت اقتصادی‌شان تحقیق کند.» در این شیوه آنچه نادیده گرفته می‌شود امکان از میان رفتن عزت نفس خانواده و کودک است.

بعد از خروج از مدرسه اولیای یکی از دانش‌آموزان در این مورد گفت: «من هرسال با مشکل پرداخت شهریه روبه‌رو هستم ولی تا پول ندهم پرونده‌ی فرزندم را به من تحویل نمی‌دهند.»

مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان این مدرسه نیز گفت: «پول نداشتیم، برای همین شهریه را قسط بندی کردند، همسرم یک کارگر ساده است که کل حقوق ما 800هزارتومان است و350هزارتومان شهریه برای خانواده‌ی من زیاد است ولی باید بدهم.»

بنابر صحبت‌های برخی اغلب اولیایی که با آنها گفت‌وگو شد، این مدرسه از افرادی که در محدوده‌ی مدرسه نیستند مبلغ بیشتری هزینه می‌گیرد.

شهریه 200هزار تومان تا 2 میلیون در مدرسه‌ی حاتم

بسیاری از والدین از مدرسه‌ای می‌گویند که تا سقف دو میلیون تومان از اولیا پول می‌گیرد، خبرنگاران انصاف نیوز به سراغ معاون مدرسه‌ی حاتم رفتند تا هزینه‌ی قابل پرداخت را جویا شوند که گفت: «هزینه 250 هزار تومان است وبه هیج وجه اجباری در پرداخت آن نیست، این هزینه‌ها تنها صرف آب، برق، کاغذ و این دست هزینه‌ها می‌شود و اگر دانش‌آموزی این هرینه را پرداخت نکند به او برگه داده نمی‌شود.»

بعد از آن  مادر یکی از دانش آموزان گفت: «به من گفتند باید مبلغ 500 هزارتومان بدهم که برای ما این هزینه زیاد است.»

مادر و پدر دانش آموز دیگر نیز در انتقاد به این روند مدرسه‌ی مذکور، گفتند: «به ما گفتند هزینه‌ی یک میلیون و پانصد باید بدهیم چرا که حتی جا هم ندارند. در صورتی که ما در محدوده‌ی مدرسه هستیم و باید ثبت نام کنند.»

بعد از آن خبرنگاران با واکنش جالبی از طرف مدیر مدرسه روبه‌رو شدند زیرا وی مدعی شد حتی در اطراف مدرسه هم حق مصاحبه با والدین دانش آموزان را ندارند و افرود: «برای مصاحبه با اولیا حتی در اطراف مدرسه هم باید مجوز داشته باشید.»

مدیر مدرسه در ادامه گفت: «شهریه با رضایت اولیا گرفته می شود.»

وی در واکنش به اینکه صحبت‌هایش با گفته‌های اولیا مغایرت دارد و آنها بابت پرداخت شهریه ناراضی هستند، گفت: «ما یک مبلغ جزیی را به دانش آموزان ابلاغ می‌کنیم و کسانی که رضایت دارند آن را پرداخت می‌کنند.»

این مدیر مدرسه در پاسخ به این سوال که «آیا آموزش و پرورش هزینه‌ی قابل پرداخت برای هر مدرسه را ابلاغ کرده است؟»، گفت: «نه این اتفاق نیوفتاده است.»

اگر اولیا پول داشته باشند تا دو میلیون مدرسه از آنها می‌گیرد

خبرنگاران به بهانه‌ی ثبت نام وارد دبیرستانی به نام «زینب» شدند که 500 هزار تومان هزینه‌ی تحصیل از اولیای دانش آموزان خواسته بودند، اما یکی از اولیا بعد از خروج از مدرسه به خبرنگار انصاف نیوز گفت: «به ما600 هزارتومان گفته‌اند و سه میلیون هم هزینه‌ی کلاس کنکور را جدا می‌گیرند.»

مدارس دیگر مانند دبیرستان پسرانه‌ی «دانش وحید» به گفته‌ی اولیا از 900 هزار تومان تا دو میلیون از اولیا دریافت می‌کنند که اگر توان مالی کم باشد با قسط‌ بندی ماهی صد هزار تومان باید پرداخت شود و اگر وضعیت اقتصادی بهتر باشد تا دو میلیون تومان هم گرفته می‌شود.

اختلاف در قیمت شهریه‌ها

هزینه‌ی پرداختی در سال تحصیلی جدید مدرسه‌ی استعداد درخشان «فرزانگان حضرت زینب» واقع در شهرری یک میلیون و هفتصد هزارتومان شده است.

دبستان «قلندر» 35 هزار تومان بابت ثبت‌نام و 200 تا 250 هزار تومان برای کمک به مدرسه دریافت می‌کند.

مدرسه‌ی پسرانه‌ی «امام حسن عسکری(ع)»، به گفته‌ی یکی از اولیا 150 هزارتومان کمک به مدرسه و 50 هزار تومان هزینه‌ی کلاس تقویتی دریافت می‌کند که اگر هزینه‌ها را کامل ندهی کارنامه تحویل نمی‌دهند.

دبیرستان «باقرالعلوم» در دوره‌‌ی اول یک میلیون و چهارصد هزار تومان برای ثبت نام دریافت می‌کند.

آنچه واضح است هزینه‌های مختلفی است که از طرف مدارس به والدین دانش آموزان ابلاغ می‌شود و هرمدرسه به فراخور نیاز و دلخواه خود قیمتی را عنوان می‌کند. دربسیاری از موارد حتی برای هر والد در مدرسه قیمتی متفاوت از والد دیگر درنظر گرفته می‌شود که نیازمند مدیریت از طرف سازمان‌های ذیربط است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا