خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش دوم انصاف نیوز: هر روزنامه چقدر محتوا تولید می‌کند؟ [+نمودار]

«سازندگی» بیشترین تولید کمترین تبلیغ، «کارورکارگر» کمترین تولید بیشترین تبلیغ

«امبرحسین ناظری کنزق»، خبرنگار انصاف نیوز: پس از انتشار گزارش میزان تیراژ روزنامه‌ها [لینک گزارش] تعدادی از روزنامه‌ها مدعی شدند که اعداد مطرح‌شده در گزارش اول انصاف نیوز واقعیت ندارد [لینک گزارش واکنش‌ها]، از طرفی بعضی هم مدعی شدند که تعداد انتشار روزنامه اصولا معیار خوبی برای اندازه‌گیری کیفیت آن نیست. از همین رو در دومین گزارش، تعدادی از روزنامه‌های یک روز – روز چهارشنبه 24 مرداد – مورد بررسی قرار گرفت؛ اینکه چند درصد از مطالب آن‌ها تولیدی، چند درصد بازنشری و چند درصد تبلیغ است.

برای این تحقیق تقریبا تمام روزنامه‌های غیرورزشی دو دکه‌ی مرکز شهر (دکه‌ی چهارراه کالج و ضلع شمال شرقی چهارراه ولیعصر) شامل نه روزنامه‌ی دولتی و پانزده روزنامه‌ی خصوصی مورد بررسی قرار گرفت. نکته‌ی قابل‌توجه اینکه روزنامه‌هایی مانند همدلی، مردم‌سالاری، قانون، کاروکارگر، جهان اقتصاد، وطن امروز و… حتی در دکه‌ها موجود نبودند تا مورد بررسی قرار گیرند و در نتیجه نسخه‌های اینترنتی این روزنامه‌ها بررسی شده‌اند.

در این بررسی نیم‌صفحه‌ی اول جداگانه و صفحات داخلی جداگانه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این بررسی حجم مطالب اندازه‌گیری شده و مجموع حجم آن‌ها به‌صورت حدودی در کنار هم نوشته شده است. در ادامه نتیجه‌ی بررسی‌های انصاف نیوز را مشاهده می‌کنید.

 

«اطلاعات» پرآگهیِ دولتی‌ها!

تیتر یک روزنامه‌ی اطلاعات یک مطلب بازنشری است. تنها یک‌چهارم از حجم نیم‌صفحه‌ی اول را اخبار و گزارش‌های تولیدی اطلاعات پرکرده است.

از مجموع 16 صفحه روزنامه اطلاعات 6 صفحه آن را تبلیغ دولتی پرکرده بود. (توضیح: منظور از 6 صفحه، جمع کل تبلیغات دولتی در این روزنامه است که حجم آنها به اندازه‌ی 6 صفحه می‌شود). از 10 صفحه‌ی باقی، حدود 6 صفحه بازنشری بود که یک و نیم‌صفحه‌ی آن بازنشر از کتاب‌های مختلف و چهار و نیم‌صفحه‌ی آن از خبرگزاری‌ها بود. نکته‌ی قابل جالب‌توجه این بازنشری‌ها این بود که سه خبر بدون درج منبع عینا از «ایسنا» کپی شده بود.

حدود سه و نیم‌صفحه هم تولیدی‌های روزنامه اطلاعات است که اکثر آن مربوط به شهرستان‌ها و یا گزارش‌های گردآوری است.

علاوه بر این، اطلاعات در آن روز چهار صفحه ضمیمه هم داشت که تمام آن رپرتاژ آگهی از شرکت‌های دولتی، خصولتی و خصوصی است.

رزونامه اطلاعات

«کیهان» یارانه کاغذ برای ارائه نظر شخصی؟

تقریبا نیمی از مطالب نیم‌صفحه‌ی اول کیهان تولیدی خودشان است؛ تیتر یک کیهان هم از تولیدی‌های این روزنامه است.

از 12 صفحه‌ی روزنامه‌ی کیهان حدود نیمی از آن مطالب تحلیلی است. مطالبی که در آن گزارشگر یا نویسنده خبری را از منبع دیگری نقل می‌کند و در کنار آن نظر خود را تحت عنوان تحلیل می‌آورد. کیهان تبلیغ زیادی نداد. حدود یک و نیم صفحه از این روزنامه را آگهی‌های دولتی پوشش می‌دهند و حدود چهار صفحه از آن مطالب بازنشری است.

«خراسان» آگهی بیشتر از تولیدی!

صفحه اول روزنامه خراسان تولیدی است.

از 16 صفحه این روزنامه حدود 4 صفحه تولیدی است، بیش از 5 صفحه از این روزنامه آگهی است، البته تعداد زیادی از این آگهی‌ها برای بخش خصوصی است و بیش از 6 صفحه از این روزنامه را مطالب بازنشری پر می‌کند!

در بخش «درباره‌ی ما» در سایت روزنامه خراسان آمده است: «موسسه فرهنگی هنری خراسان ، در سال 1380 تاسیس و صاحب امتیاز روزنامه مردمی و صمیمی خراسان شد اعضای هیئت امنای این موسسه برای دوره های 5 ساله از طرف دفتر رهبر معظم انقلاب منصوب می شوند».

«جمهوری اسلامی»، روزنامه‌ای با شهرستان‌های فعال

تیتر یک روزنامه‌ی جمهوری اسلامی از مطالب تولیدی خودشان است. علاوه بر این نیمی از صفحه‌ی اول هم از تولیدی‌های این روزنامه است.

از مجموع 16 صفحه‌ی روزنامه حدود شش و نیم صفحه‌ی آن را مطالب بازنشری و سه و نیم صفحه را هم آگهی‌های دولتی پرکرده‌اند.

تولیدی‌های این روزنامه غالبا مربوط به اخبار شهرستان‌هاست و به‌جز شهرستان‌ها تقریبا تمام تولیدی‌ها، یادداشت و مطالب گردآوری شده‌اند که در مجموع حدود پنج و نیم صفحه را پرکرده‌اند.

«قدس» پر تولید و پر آگهی

صفحه اول روزنامه قدس تولیدی است.

از 20 صفحه روزنامه‌ی قدس شامل 8 صفحه روزنامه، 8 صفحه «قدس زندگی» و چهار صفحه «قدس خراسان»، بیش از 9 صفحه تولیدی است و کمتر از 5 صفحه هم باز نشر از خبرگزاری‌هاست، حدود پنج و نیم صفحه هم به جز 8 صفحه‌ی ضمیمه‌ی نیازمندی‌ها در این روزنامه آگهی است.

روزنامه‌ی قدس وابسته به آستان قدس رضوی است.

«ایران»، بیشترین تولید در میان دولتی‌ها

روزنامه‌ی ایران تمام مطالب صفحه‌ی اول خود را خودش تولید کرده است.

حدود 16 صفحه از مجموع 26 صفحه‌ی روزنامه را مطالب تولیدی پوشش داده‌اند. حدود دو و نیم صفحه تبلیغ دولتی، پنج و نیم صفحه مطالب بازنشری و بقیه‌ی آن نیز عکس‌ها و تصاویر است.

روزنامه‌ی ایران متعلق به دولت است.

«همشهری» استاندارد تولید

تمام صفحه‌ی اول همشهری از مطالب تولیدی خودشان است.

حدود 14 صفحه از 24 صفحه‌ی روزنامه‌ی همشهری تولیدی‌های خودشان است. مطالبی که در میان آن گزارش‌ها مصاحبه‌های متنوعی وجود دارد. حدود 4 صفحه آگهی دولتی و بیش از پنج صفحه مطالب بازنشری دیگر صفحات این روزنامه‌اند.

همشهری متعلق به شهرداری تهران است.

«جام جم» بالاتر از میانگین دولتی‌ها

تمام مطالب صفحه‌ی اول جام جم هم تولید خودشان است.

از مجموع 20 صفحه‌ی جام جم 12 صفحه را خبرنگاران مجموعه تولید کرده‌اند و حدود سه صفحه هم تبلیغ‌های دولتی و چهار و نیم صفحه بازنشری‌هاست.

جام جم متعلق به سازمان صدا و سیما است.

«شهروند» تولیدکننده و کم تبلیغ

صفحه‌ی اول روزنامه‌ی شهروند تولیدی است.

از میان 16 صفحه‌ی روزنامه‌ی شهروند نزدیک 11 صفحه تولیدی است، این راندمان بسیار خوبی در میان دولتی‌هاست. بیش از 5 صفحه مطالب بازنشری است و کمی بیش از ربع صفحه هم آگهی دارد.

روزنامه‌ی شهروند متعلق به «سازمان هلال‌احمر» است.

«شرق»، تولید محتوای باکیفیت!

تمام صفحه‌ی اول شرق تولیدی است.

از مجموع 16 صفحه‌ی روزنامه، حدود 10.5 صفحه اخبار تولیدی شامل گزارش‌های میدانی، مصاحبه و… است. کمتر از 3.5 صفحه از مطالب روزنامه بازنشری‌اند و بیش از 1.5 صفحه نیز آگهی‌اند. البته اکثر آگهی‌های شرق مربوط به آگهی‌های دولتی نمی‌شود.

«دنیای اقتصاد» حجیم‌ترین روزنامه خصوصی

صفحه‌ی اول روزنامه‌ی دنیای اقتصاد تولیدی است.

روزنامه‌ی دنیای اقتصاد 32 صفحه است که البته صفحات زیادی از آن را جدول‌ها و گراف‌های اقتصادی پرکرده‌اند.

در مجموع حدود 11 صفحه تولیدی، 13.5 صفحه بازنشری، 5 صفحه تبلیغ شامل خصوصی و دولتی و صفحاتی را هم جداول بورس و… پرکرده‌اند.

دنیای اقتصاد هم مانند شرق میزانی آگهی غیردولتی دارد.

«جهان صنعت» یک روزنامه عادی

صفحه‌ی اول و تیتر یک جهان صنعت تولیدی است.

از مجموع 16 صفحه‌ی روزنامه‌ی جهان صنعت حدود 6 صفحه تولیدی است که اکثر آن‌ها گزارش‌های گردآوری‌اند. جهان صنعت کمی کمتر از 1.5 صفحه آگهی دارد و نزدیک 8 صفحه از این روزنامه مطالب بازنشری‌اند.

«جهان اقتصاد» کمترین صفحات با تعداد قابل‌توجهی آگهی

تقریبا نیمی از صفحه‌ی اول جهان اقتصاد بازنشری است.

از مجموع 8 صفحه‌ی این روزنامه بیش از 2.5 صفحه تولیدی است، حدود 3 صفحه مطالب بازنشری است و بیش از 1.5 صفحه آگهی دولتی است، این یعنی بیش از روزنامه‌هایی چون سازندگی، شرق، اعتماد، آرمان و…

«جوان» بیشتر شبیه به دولتی‌ها

جوان سه‌چهارم صفحه‌ی اول خود شامل تیتر یک را با مطالب تولیدی پوشش داده است.

از مجموع 16 صفحه‌ی این روزنامه 1.5 صفحه با تبلیغ که اکثر آن دولتی است پرشده است. 8.5 صفحه از مطالب این روزنامه تولید خبرنگاران است، البته اکثر این تولیدی‌ها گردآوری یا تحلیلی‌اند و بیش از 6 صفحه هم مطالب بازنشری است.

این روزنامه متعلق به «پیام آوران نشر روز» است که بیشتر سهام آن متعلق به بنیاد تعاون بسیج است.

وطن امروز» پر از آگهی!

صفحه‌ی اول روزنامه‌ی «وطن امروز» تولیدی است.

از میان 16 صفحه‌ی این روزنامه نزدیک 6 صفحه تولیدی است، البته اغلب آن‌ها مطالب تحلیلی و مطالب گردآوری است، کمتر از 4.5 صفحه مطالب بازنشری و حدود 5 صفحه از این روزنامه آگهی دولتی است که 4 صفحه‌ی میانی این روزنامه تقریبا به صورت همیشگی با آگهی دولتی پر می‌شود و در سایت این روزنامه قرار نمی‌گیرد. پیش‌ازاین انصاف نیوز درباره‌ی این چهار صفحه گزارشی را تهیه‌کرده که می‌توانید در اینجا بخوانید. [لینک گزارش]

این روزنامه متعلق به «مهرداد بذرپاش» نماینده‌ی اصولگرای مجلس نهم و از مدیران دولت احمدی نژاد است.

«سازندگی» روزنامه بدون تبلیغ

تمام صفحه‌ی اول سازندگی تولیدی است.

سازندگی البته در قطعی متفاوت منتشر می‌شود ولی از مجموع 24 صفحه‌ی این روزنامه، 20 صفحه تولیدی و تنها 3 صفحه بازنشری است.

سازندگی متعلق به حزب «کارگزاران سازندگی» و سردبیر آن محمد قوچانی است.

«اعتماد» دومین تولیدکننده خبر در میان خصوصی‌ها

صفحه‌ی اول روزنامه‌ی اعتماد کاملا تولیدی است.

از مجموع 16 صفحه‌ی این روزنامه بیش از 11 صفحه تولید خبرنگاران این روزنامه است، چیزی حدود یک صفحه بیشتر از روزنامه‌ی شرق. حدود نصف صفحه هم آگهی دولتی در این روزنامه منتشر شده و کمتر از 4 صفحه هم بازنشری‌های این روزنامه است.

اعتماد متعلق به «الیاس حضرتی»، نماینده‌ی اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس است، حضرتی همچنین عضو ارشد حزب «اعتماد ملی» است.

«آرمان» فقط یک تبلیغ دولتی!

باوجود درصد خوبی از تولید در آرمان اما تیتر یک آن به یک خبر بازنشری از «محسن هاشمی» اختصاص داده شده بود.

از 16 صفحه‌ی آرمان، فقط چهاردهم صفحه به آگهی تعلق یافته که شامل یک آگهی از یک خیریه و یک آگهی دولتی است. حدود 6 صفحه تولیدی و بیش از 9 صفحه از این روزنامه بازنشری‌اند.

«کار و کارگر» آگهی‌نامه یا روزنامه!

صفحه‌ی اول روزنامه‌ی کار و کارگر کاملا از مطالب بازنشری است.

از مجموع 12 صفحه‌ی روزنامه‌ی کار و کارگر، 6.5 صفحه تبلیغ است! کل مطالب تولیدی این روزنامه کمتر از یک صفحه است و بقیه‌ی صفحات کپی از خبرگزاری‌هاست که گاهی هم منبع خبر حذف شده است!

کار و کارگر متعلق به «خانه کارگر»، نزدیک به اصلاح‌طلبان است.

«آفتاب یزد» کمی تولید، کمی خبر دزدی!

صفحه‌ی اول روزنامه‌ی آفتاب یزد تولیدی است اما همه‌ی گزارش‌های آن گردآوری است.

از مجموع 16 صفحه‌ی این روزنامه، کمتر از 6 صفحه تولیدی است، این روزنامه بیش از یک صفحه آگهی دارد و چیزی حدود 8 صفحه هم بازنشری است که تعدادی از این بازنشری‌ها بدون ذکر منبع عینا یا با تعویض تیتر در این روزنامه منتشر شده‌اند.

«ابتکار» بیشترین آگهی دولتی بین خصوصی‌ها با یک صفحه تولید

ابتکار بیش از همه‌ی روزنامه‌های خصوصی، آگهی دولتی گرفته است. از مجموع 16 صفحه‌ی این روزنامه، حدود 4 صفحه را آگهی‌های دولتی پرکرده‌اند. کمتر از یک صفحه مجموع تولید ابتکار است و حدود 11 صفحه‌ی باقی را اخبار بازنشری پرکرده است.

روزنامه‌ی ابتکار متعلق به محمدعلی وکیلی، نماینده تهران در مجلس است.

«قانون» روزنامه‌ی ضمیمه‌ها

روزنامه‌ی قانون 12 صفحه اصلی است و 12 صفحه هم ضمیمه دارد. صفحه‌ی اول قانون کاملا تولیدی است.

بیش از 6 صفحه‌ی از روزنامه را مطالب تولیدی پرکرده و تنها دو تبلیغ در روزنامه است که مجموعا یک صفحه هم نمی‌شوند. یکی از یک شرکت خصوصی و یک نیم‌صفحه آگهی دولتی. بیش از 4 صفحه هم مربوط به مطالب بازنشری است.

نکته‌ی قابل‌توجه قانون، 12 صفحه‌ی مطلب تولیدی از جمله «بی‌قانونی» در قالب ضمیمه‌های آن است. البته این بخش اصلا چاپ نمی‌شود.

«مردم‌سالاری» تقریبا بدون تولید

تیتر یک روزنامه‌ی مردم‌سالاری بازنشری است.

از مجموع 12 صفحه‌ی روزنامه‌ی مردم‌سالاری کمتر از 2 صفحه آن مطالب تولیدی است که اکثر آن‌هم بازنشر از سایت «مردم‌سالاری آنلاین» است! بیش از یک صفحه تبلیغات دولتی و حدود 8.5 صفحه مطالب بازنشری این روزنامه را پرکرده‌اند.

روزنامه‌ی مردم سالاری متعلق به حزب «مردم سالاری» است و مدیر مسوول آن مصطفی کواکبیان نماینده‌ی تهران در مجلس است.

«همدلی» نه پرتبلیغ نه پر تولید!

تیتر یک روزنامه‌ی همدلی از مطالب تولیدی خودشان است.

از مجموع 12 صفحه‌ی روزنامه‌ی همدلی، بیش از 4 صفحه مطالب تولیدی است، کمتر از یک صفحه تبلیغ‌های دولتی است و بیش از 6 صفحه مطالب بازنشری است.

همدلی متعلق به ولی الله شجاع پوریان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است.

چند نکته:

1 . روزنامه‌ی اطلاعات، کار و کارگر، خراسان و ابتکار بیش از مطالب تولیدی خود آگهی چاپ کرده‌اند.

2 . سازندگی بیشترین درصد تولیدی را نسبت به بقیه‌ی روزنامه‌ها دارد.

3 . شرق بیشترین آگهی از بخش خصوصی را دارد.

4 . برای تهیه‌ی این گزارش، یک روز به صورت اتفاقی انتخاب شده و بدیهی است که برای ارزیابی دقیق‌تر، می‌توان مدت یک هفته فعالیت این روزنامه‌ها را بررسی کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا