خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گلایه‌ها از بازداشت دو تئاتری

پس انتشار خبر بازداشت مدیر تئاتر شهر سعید اسعدی و مریم کاظمی به خاطر انتشار یک تیزر [لینک خبر] هنرمندان تئاتر به این موضوع واکنش نشان دادند. این دو آخر وقت روز دوشنبه آزاد شده‌اند. [لینک]

در ادامه تعدادی از این واکنش‌ها که چند هنرمند در طول این بازداشت 24 ساعته در اینستاگرامشان منتشر کرده‌اند را مشاهده می‌کنید.

گلاب آدینه

آخیش امشب دیگه راحت می‌خوابیم
با سپاس از مسئولانی که به سرعت مفسدانی نظیر مریم کاظمی‌ها وسعید اسدی‌ها را (که اصلن هم افراد خوش نامی هم نیستند😳😳😳) شناسایی و دستگیر می‌کنند و به این وسیله به غارتگران و چپاولگران ثروت‌های کشور هشدار می‌دهند که تا ما سرگرم رسیدگی به این نابکاران هستیم شما فرصت دارید از کشور فرار کنید

 

سجاد افشاریان

آقای وزیر پاسخگو باش!
از تاسف گذشته واقعا خاک بر سر سیستم و دستگاهی که اجازه می‌دهد مدیر فرهنگی این مملکت که استاد دانشگاه تهران و مدیر مجموعه تئاتر شهر است و کارگردان یک نمایش را روانه بازداشتگاه، اوین و رجایی شهر کنند، آن هم به خاطر یک ویدئو از یک نمایش، چقدر بی گِل و بی ریشه و غریب شده‌ایم.. مرکز هنرهای نمایشی، اداره تئاتر شنیدن این جمله که چون وقت اداری به پایان رسیده نتوانستیم کاری کنیم احمقانه‌ترین جمله ممکن در جهان است.. واقعا ما کی هستیم؟ چی هستیم؟ و برای چی تئاتر کار می‌کنیم؟ البته که باید با سرهای عاری از مغز و اندیشه در خواب باشید، بیداد بر این حجم از کوته فکری و حماقت، مدیران وزارت خانه فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی، مدیران ارشد مملکت کاش به این مردم فقط با چشمان باز نگاه می‌کردید تا بفهمید اسلام و انقلاب شما را فقر، فساد، اختلاس، عقب ماندگی، تحجر و گرسنگی به خطر می‌اندازد نه حرکات موزون در تئاتر … هر چه سریعتر این اتفاق اسف بار را پایان دهید، گر چه شمایان هیچگاه متوجه تاثیر و زخمی که بر روح و روان خانواده تئاتر انداخته‌اید نخواهید شد.
[حتی از نوشتن کلمه با احترام در پایان این نوشته خود داری می‌کنم که هر آنچه بی احترامی بوده در این سال‌ها به اصحاب فرهنگ و هنر و اندیشه دیده‌ایم]
سجاد افشاریان
⭕️لطفا باز نشر دهید که این ظلم و بی حرمتی تکثیر نشود

 

ستاره اسکندی

به کجای این شب تیره بیاویزیم قبای ژنده خویش را!
در این روزگار اشفته ایران زمین، این روزهای هرج و مرج و زد و بند، این روزهای خودی و غیر خودی، روزهای احتکار و فساد، روزهای دروغ و ریا، روزهای فراموشی و چشم بر واقعیتها بستن، بازداشت موقت دو تن از اهالی تئاتر مریم کاظمی کارگردان و دکتر سعیداسدی مدیر تئاترشهر به خاطر یک تیزر یک دقیقه‌ای نشان چیست؟ می‌خواهید باحضور امنیتی اندیشه را محصور کنید؟ مدت‌هاست که کشتی فرهنگ را به سوی دریای ابتذال سوق داده‌اند! می‌خواهید حواس اهالی فرهنگ پرت شود از انچه باید؟ مدت‌هاست که بادبانها راکشیده اند.. می‌خواهید بگویید که هستید؟ نشانه پشت نشانه نشان از بودن شماست، نشان از نگاهتان.. نشان از انچه از دست می‌رود

 

مارال فرجاد

فرجاد با انتشار تیزری که باعث دستگیری این دو نفر شده بود نوشت:

خانوم مریم کاظمی وسعید اسدی
برای این تیزر بازداشت شدند
انقدر شماها کارتون درسته؟ پس چرا نمی تونید اختلاسگران و دزدان رو بگیرید.. یک هنرمند و یک مدیر تاتر رو که سابقه کاری شون برای همه مشخصه.
چون دوست دارید سانسور و خفقان و ترس رو در تاتر ایجاد کنید.

 

رویا میرعلمی

حکایت غریبی ست! دزد و مال مردم خوار و کلاهبردار و اختلاس گر و متجاوز آزادنه می‌چرند و می‌برند و می‌خورند آنوقت هنرمند فرهیخته‌ای همچون سعید اسدی که بسیار می‌شناسمش و میدانم که چقدر با شرافت به جایگاه فعلی رسیده امشب را باید در بازداشتگاه به سر بَرَد آنهم برای دلایل واهی.. وا اسفا! وا اسفا!
پی نوشت: شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن تایید خبر بازداشت مریم کاظمی، کارگردان نمایش «رویای شب تابستان» و سعید اسدی، مدیر تئاتر شهر، بیان کرد: «با احضار خانم مریم کاظمی (کارگردان) و دکتر سعید اسدی (مدیرتئاتر شهر) به دلیل مشکلی که نسبت به تیزر نمایش «رویای شب تابستان» پیش آمده بود، روند رسیدگی به ماجرا تا پایان وقت اداری روز یکشنبه، ۱۸ شهریور طول کشید و منجر به بازداشت موقت آن‌ها شد.

 

حبیب رضایی

اختلاس و احتکار وتهدید و تهمت و تورم و وکلای مدافع و دانشجویان در بند و
مجلس پر توهین و پر از مرخصی و … همه در یک سو، احتمالا سر فرصت و حوصله و «حالا چه عجله‌ای هست» قابل رسیدگی است لابد!
از آن‌سو یک مدیر و کارگردان شریف تأتر به خاطر چند ثانیه تیزر تبلیغاتی که بد و اشتباه ساخته شده ظرف ۲۴ ساعت “دستگیر” می‌شوند و شب را در زندان به صبح می‌رسانند!! به صبح که نه، به گردش عقربه‌ها فقط. وگرنه کدام صبح است که به این تناقض‌های دردآور، حوصله طلوع داشته باشد…
شرم‌آور است برخورد و رفتاری تا این حد پرتناقض و بی‌تعادل.
برای پنهان شدن در پشت این همه ماجرا هیچ دیواری مناسب‌تر از اهل هنر نیست.
ما مرغ عزا و عروسی هستیم!
همین.

 

بهنوش بختیاری

حتی روزی به ذهنم نمی‌رسید چنین برخورد زشت و دور از انصاف و دور از شانی با دو هنرمند محترم تئاتر شود و بعد هم سیصد میلیون تومان وثیقه برای آزادیشان تعیین شود. آقایان! این وثیقه مسخره‌تر از جرمیست که به این دو عزیز نسبت داده‌اید. آقای دکتر اسدی و خانم کاظمی اهل تئاتر و دانشگاهی هستند. آن کسانی که توانایی تامین اینچنین وثیقه‌هایی را دارند شما بهتر می‌شناسید و شغلشان را شما بهتر میدانید. به خدا قسم که اگر برای اجرای نمایش شبکاری در کانادا نبودم همین حالا روبروی تئاتر شهر متحصن می‌شدم. و نکته دیگر اینکه آقای به اصطلاح مدیر فرهنگی! شما که نمی‌توانید برای دو عضو محترم خانواده تئاتر به دلیل تمام شدن وقت اداری کوچکترین کاری کنید لطفا تشریف ببرید منزل و استراحت کنید. شما بودنتان کمکی نمی‌کند چه بسا با نبودتان خدمتی کنید. و اما یک سوال…
گرانی و دزدی و دروغ و چپاول و نابرابری در سرزمین ما روز به روز بیشتر می‌شود. آیا جایی هم برای سامان دادن به این وضع شرم آور در ایران ما وجود دارد؟

 

واکنش محمدعلی ابطحی

محمدعلی ابطحی، از مدیران سابق وزارت ارشاد هم نوشت:

خبر دستگیری سعید اسدی مدیر تاتر شهر که خود استادی نامدار در تاتر هست و دبیر جشنواره تاتر فجر بوده و خانم مریم کاظمی کارگردان نمایش رویای شب تابستان که از بازیگران خوب هم هست بسیار غم انگیز بود.
اهالی تاتر زلال ترین افرادی هستند که بی ادعا با مخاطبان محدود و فرهیخته خود صادقانه و پر از رنج ودرد و تلاش خاک صحنه میخورند و همیشه آبروی هنر ایران بوده اند.
من که کاره ای نیستم اما به خاطر حق بزرگی که اهالی تاتر بر من دارند و مشتری ثابت دیدن کارهایشان هستم، مرتب پیگیر بودم و نگران.
شنیدم آزاد شدند. زندان جای هنرمندان نیست.
امیدم این است که روح لطیف هنرمندان تاتر آسیب زیادی نبیند و به خاطر مردم کارهای خوبشان ادامه یابد. بی تردید میتوان ادعا کرد که اهالی تاتر بی حاشیه ترین و پرکار ترین هنرمندان کشورند.
همبستگی اهالی تاتر هم که هیچوقت ابزار سیاست نشده اند، قابل تقدیر است.
از اینکه وزارت ارشاد پشت آنان را در این ماجرا خالی نکرد هم تشکر می‌کنم. میدانم وزیر و معاونت هنری واقعا تمام وقت با پذیرش مسوولیت کار، تا آزادی آنها مدام پیگیر بودند.

دو تئاتری بازداشت‌شده آزاد شدند

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا