خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«آیین بازگشایی دانشگاه ها و مغلطه منتقدان»

یادداشتی با عنوان «آیین بازگشایی دانشگاه ها و مغلطه منتقدان» که در ایرنا منتشر شده است را در ادامه می‌خوانید:

«هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد» مصرعی از شاعر پرآوازه ایرانی حافظ، که این روزها باید آن را با نوشته ای مطلا تقدیم برخی تحریریه های رسانه ای و تربیون های سیاسی کنیم تا شاید مغلطه در کیفیت حضور رییس جمهوری در آیین بازگشایی دانشگاه ها را پایان دهند.

انتقاد از سیاست ها و برنامه های هر دولتی حق همه اقشار جامعه به ویژه دانشجویان به عنوان پیشگامان اجتماع است، اما نحوه و کیفیت بیان این اعتراض نکته ای است که به نظر می رسد منتقدان دولت تدبیر و امید در انتقادهای تند خود آن را فراموش می کنند و انتظار دارند در هر مراسمی تریبونی به مخالفان دولت داده شود تا علیه برنامه های دستگاه اجرایی سخن گویند.

تازه ترین این انتظارها که برآورده نشدن آن سبب شده دولت و رییس جمهوری به ارتباط نداشتن با جامعه دانشگاهی به ویژه دانشجویان متهم شوند، پیرامون حضور رییس جمهوری در آیین بازگشایی نمادین دانشگاه ها است.

متهم کردن رییس جمهوری به کم توجهی به مطالبات دانشجویی و انتقاد از آن در حالی است که حجت الاسلام «حسن روحانی» طی سال های ریاست جمهوری خود کوشیده با وجود برنامه های بسیار فشرده، در برنامه های مختلف دانشجویی حاضر شده و نقطه نظرات دانشجویان و دانشگاهیان را مورد توجه قرار دهد. این موضوع گاه باعث شده که عده ای از مدار انصاف خارج شده و آن را به محوری علیه دولت و رییس جمهوری بدل کنند.

از همان 22 مهر سال 92 که روحانی برای نخستین بار در مقام رییس جمهوری، میهمان تالار علامه امینی دانشگاه تهران بود، تا یکشنبه 22 مهر سال 97 که او بار دیگر در این مکان حاضر شد تا در مراسم نمادین آیین بازگشایی دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی شرکت کند، این حضور همواره با حاشیه هایی همراه بوده است. حاشیه هایی از جنس که انتقادهای دانشجویی و برداشت های مختلف از سخنان و کیفیت حضور رییس جمهوری.

در همین راستا و ساعاتی پس از پایان سخنرانی رییس جمهوری، برخی سایت ها با تیترهایی چون روحانی در را به روی دانشجویان بست، آقای روحانی چرا به دانشجویان تریبون ندادید؟ از آزادی بیان فقط ژستش را بلدید! به استقبال حاشیه سازی از حضور رییس جمهوری در آیین بازگشایی دانشگاه ها رفتند.

این تیترها در حالی از سوی برخی رسانه های مخالف و منتقد دولت در فضای مجازی و خبرگزاری ها و روزنامه ها انعکاس یافت که به نظر می رسد تریبون ها، مراسم آغاز سال تحصیلی و قواعد برگزاری آن را با روز دانشجو، اشتباه (در تحلیلی مثبت) یافته اند و بر همین مبنا دولت و رییس جمهوری را به سبب سخنرانی کم تعداد دانشجویان مورد انتقاد قرار می دهند.

در تقویم مناسبت ها و برنامه های رییس جمهوری (هر رییس جمهوری) در ایران و در حوزه دانشگاه و دانشجو دو مراسم متفاوت با ماهیت مختلف برگزار می شود. مراسم نخست آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و دیگری بزرگداشت روز دانشجو. مراسم نخست در یکی از روزهای مهرماه (معمولا نیمه دوم) برگزار می شود و دیگری 16 آذرماه.

برای هر کدام از این مراسم ها؛ شیوه و پروتکل خاص برگزاری تعریف شده است، مهمانان، میزبانان، سخنرانان و اساسا دلایل برگزاری آن تا حدود زیادی با هم تفاوت دارند. شاید اشتراک مکانی برگزاری این مراسم ها که اغلب دانشگاه تهران است، برخی رسانه ها و تریبون ها را درباره ماهیت این دو دچار خطای تحلیلی کرده است.

انتقادها از شیوه برگزاری این مراسم در حالی است که رییس جمهوری پیش از روحانی در دوران حضور خود در پاستور، بسیار کم در چنین مراسم هایی حضور پیدا می کرد و در همین حضورهای اندک نیز تریبون های چندانی به دانشجویان داده نمی شد. موضوعی که منتقدان کنونی روحانی، به سادگی از کنار آن می گذشتند.

جزییات این مراسم خاص (آیین بازگشایی سال تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزشی) اما با وجود تغییر روسای جمهوری، طی سال های برگزاری آن، همواره از یک برنامه خاص و مدعوین مشخص تشکیل شده، برگزاری آن هم شامل سخنرانی رییس جمهوری و دیگر میهمانان مراسم است.

به صورت معمول در این مراسم وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس دانشگاه تهران، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران و یکی از استادان و یکی از دانشجویان به نمایندگی از جامعه دانشگاهی سخنرانی می کنند.

این برنامه مشخص گرچه طی این سال ها، بارها تکرار و اجرا شده است اما مراسم امسال در برخی رسانه ها و تریبون ها به گونه ای بازتاب یافت و مورد تحلیل قرار گرفت که گویا رییس جمهوری و دولت باید رویه ای جز این برای برگزاری چنین مراسمی در پیش می گرفتند و اجرا می کردند.

همانگونه که اشاره شد این انتقادها در حالی است که نگاهی به آرشیو خبری در همین رسانه های منتقد نشان می دهد که در دوران ریاست جمهوری سابق هم رویه و روتین حضور رییس جمهوری در دانشگاه به مناسبت آغاز سال تحصیلی به همین سبک و سیاق کنونی بوده که اغلب هم همین شیوه مورد ستایش همین رسانه ها قرار گرفته است.

از دیگر سو این انتقادات در حالی مطرح می شود که رییس جمهوری طی سال های گذشته خلاف سلف خود بارها در دانشگاه ها و مراسم های متفاوت دانشجویی حاضر شده و تندترین انتقادات دانشجویان را هم شنیده و مورد توجه قرار داده است. شاهد این مدعا هم ویدیوهای بلند و کوتاه منتشر شده در همین سایت های منتقد از مراسم روز دانشجو است که با تیترهایی از قبیل «سخنرانی دانشجو شجاع در حضور روحانی»، «سخنان کوبنده یکی از دانشجویان علیه رییس جمهور» و یا «انتقاد تند دانشجویان علیه دولت تدبیر و امید» باز تاب یافته است.

در مراسم روز دانشجوی سال گذشته نزدیک به چهل نفر از دانشجویان با سلایق و عقاید مختلف فکری و سیاسی در حضور رییس جمهوری سخن گفتند که شاید تعدادی از آن ها در حمایت از دولت بوده است.
16 آذرهای سال های گذشته نیز تریبون بسیاری از دانشجویان بوده تا در حضور رییس جمهوری به اعلام مطالبات و دغدغه های خود بپردازند و 16 آذرماه سال جاری نیز از این قاعده درست مستثنا نخواهد بود.

از دیگر سو در رسانه های منتقد دولت به صورت ماهانه و یا حتی هفتگی و روزانه چندین نامه سرگشاده دانشجویی و دانشگاهی از دانشگاه ها، انجمن های مختلف و اساتید خطاب به رییس جمهوری منتشر می شود و گاهی پاسخی هم در پی آن.

گرچه سطور بالا نه می تواند و نه باید، منکرانتقادها از عملکرد دولت تدبیر و امید در موضوع دانشگاه و دانشجو باشد و رییس جمهوری هم از انتقاد مستثنی نیست اما رعایت انصاف و دریافت دقیق از پروتکل های برگزاری مراسم ها، اصلی است که در بسیاری از تحلیل های منتقدان مورد غفلت است.

انتهای پیام»

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا