خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در دفاع از عملکرد دستگاه سیاست خارجی

یک پژوهشگر علوم سیاسی با اشاره به دستاوردهای دستگاه سیاست خارجی کشور در طول دوران فعالیت دولت تدبیر و امید خطاب به منتقدان عملکرد وزارت خارجه معتقد است: در حالی که کشور در میانه یک کشاکش تمام عیار و جنگ اعلام نشده از سوی مثلث شوم آمریکا- صهیونیسم و سعودیسم قرار دارد، این وزارت خانه توانسته با استفاده از یک سیاست خارجی متین، منطقی و معقول باعث انزوای جهانی آمریکا شود، سبب‌ساز استهزاء رهبران خبیث رژیم جعلی اسرائیل گردد و توطئه‌های ریز و درشت بن سلمان را بی اثر سازد.

به گزارش ایسنا، محمد صادق کیهانیان مدرس دانشگاه در یادداشتی با عنوان «ظرایف سیاست خارجی؛ منافع و امنیت ملی» نوشت: طبق آموزه های علم سیاست و روابط بین الملل، سیاست خارجی حول اهداف کلان نظام سیاسی شکل گرفته و تحقق اهداف ملی، سرلوحه و راهنمای عمل سیاست خارجی است و در راس مهم ترین اهداف ملی هر نظام سیاسی، تامین منافع ملی و حمایت و حفاظت از امنیت ملی قرار دارد. بنابراین، سنجه و سنگ محک برای ارزیابی یک سیاست خارجی موفق، حرکت در مدار اهداف ملی و میزان توفیق در تحقق منافع و امنیت ملی یک کشور است. به هر میزان که سیاست خارجی در تامین منافع اساسی یک کشور از جمله منافع راهبردی و سیاسی (کسب اعتبار و منزلت در سطح بین المللی) و اقتصادی (تامین منافع و مزایای اقتصادی) و تضمین و ارتقاءِ امنیت ملی (کاهش مخاطرات و تهدیدات خارجی و افزایش ضریب امنیتی در برابر چالش ها و تکانه های بیرونی)؛ موفق عمل  کند، می توان سیاست خارجی کشور و متولیان آن را کامیاب و موفق ارزیابی کرد.

حال سخن از سیاست خارجی کشورمان در بازه زمانی ۵ ساله از زمان تشکیل دولت تدبیر و امید تاکنون  است که به رغم ارزیابی های محافل علمی و پژوهشی داخلی و خارجی، که عمدتاّ بر حاکمیت منطق و عقلانیت و حرکت بر مدار منافع ملی کشور حکایت دارند؛ بعضاّ مورد نقدها و قضاوت های غیرمنصفانه و جانبدارانه برخی محافل رسانه ای و جناح های سیاسی مخالف دولت قرار می گیرد که از دایره عدالت و انصاف به دور است. طبعاّ وزارت امور خارجه و مشخصاّ شخص وزیر امور خارجه به عنوان متولیان و کارگزاران اصلی عرصه سیاست خارجی، بیش از همه در معرض این نقدهای غرض ورزانه و نقادی های نه چندان واقع بینانه قرار دارند.

بدیهی است بررسی جامع و مانع عملکرد سیاست خارجی دولت یازدهم و دوازدهم، خود نیازمند یک کار پژوهشی گسترده است و می تواند موضوع چندین مکتوب عالمانه و پژوهش دقیق علمی قرار گیرد؛ مع ذالک در این مجال مختصر، صرف نگاهی گذرا به آنچه بود و آنچه شد و آنچه هست، کفایت می کند. دولت تدبیر و امید و سکاندار کنونی سیاست خارجی، در شرایطی مسئولیت دشوار اداره ملک و میهن را بدست گرفتند که کشور به مدد شش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و بخصوص قطعنامه فصل هفتمی ۱۹۲۹، تبدیل به موضوع “تهدید صلح و امنیت بین المللی” شده بود و در میانه یک تحریم و انزوای جهانی قرار داشت. تحریم های فراگیری که علاوه بر تحریم های اولیه و ثانویه آمریکا، تحریم های همه جانبه اتحادیه اروپا و از همه مهم تر تحریم های سازمان ملل را نیز شامل می شد که مجموعا سبب شکل گیری اجماعی بی سابقه و تاریخی علیه کشورمان شده و هدف اساسی انزوای تمام عیار ایران را پی جوئی می کرد. تحریم ها و تحمیل هائی که نه فقط اروپا و آمریکا به عنوان دو بازیگر اصلی عرصه تحریم ها، بلکه سایر قدرت های منطقه ای و جهانی همچون روسیه و چین و هند و ژاپن و … را نیز در بر می گرفت.

‌اما به مدد سیاست خارجی فعال و هوشمندانه دولت تدبیر و امید که با هدایت و حمایت خردمندانه و نرمش  مدبرانه رهبر فرزانه انقلاب همراه بود، کشتی طوفان زده کشور و نظام به ساحل امن آرامش رسید و توانست ضمن عبور از گردنه سنگین تحریم ها و تحدید ها و تهدیدهای گوناگون دشمنان جهانی و منطقه ای، هم در موضوع هسته ای حقوق مسلم کشورمان را تثبیت کند و هم از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد خارج شود که خود شاهکاری بی نظیر در تاریخ روابط بین الملل محسوب می شود که کشوری بدون جنگ و تسلیم یا فروپاشی از شمول موضوع “تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی” خارج شد. در تاریخ معاصر کشورهای عراق و لیبی از نمونه های مهمی هستند که صرفاّ پس از جنگ و تسلیم و فروپاشی، به خروج از ذیل فصل هفتم منشور نائل شدند.

‌منتقدین غیرمنصف و نقادین نامیزان که متاسفانه با عینک جناحی و مغرضانه همه دستاوردهای و داشته های دولت بخصوص در عرصه سیاست خارجی را یکسره رد و انکار می کنند، خوب است قدری با انصاف و بیطرفی به وضعیت کنونی کشورمان که در میانه یک کشاکش تمام عیار و جنگ اعلام نشده از سوی مثلث شوم آمریکا- صهیونیسم و سعودیسم قرار دارد، بنگرند که چگونه توانسته با استفاده از یک سیاست خارجی متین و منطقی و معقول باعث انزوای جهانی آمریکا شود، سبب ساز استهزاء رهبران خبیث رژیم جعلی اسرائیل گردد و توطئه های ریز و درشت بن سلمان را بی اثر سازد. اینکه در شرایط جنگ همه جانبه آمریکا علیه کشورمان، که تحریم اقتصادی بخش کوچکی ازآن است، دستگاه دیپلماسی کشور توانسته به روابط و تعاملات خود با سایر بازیگران معتبر جهانی و منطقه ای ادامه دهد و توانسته با استفاده از ظرفیت های سیاسی و حقوقی، در آوردگاه های پیچیده حقوق بین الملل، موفق و سربلند بیرون آید و در محافل و مجامع سیاسی و حقوقی و نفتی خوش بدرخشد؛ دستاورد کمی نیست که متاسفانه از چشم منتقدین غیرمنصف پنهان مانده است و شاید هم به مصداق تجاهل العارفین، خودشان را به تجاهل و تغافل زده‌اند!

‌آری این همه دستاوردها متعلق به ملت بزرگ ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و قرار نیست به حساب شخصی کسی یا نهادی گذاشته شود، و این همه دستاوردهای ملی و شایسته افتخار، جز با حمایت ملت و با اتکاء به عناصر و مولفه های قدرت کشور از جمله قدرت سخت نظامی و توانمندی های علمی و فناوری کشور، حاصل نمی شد. لذا بر ماست که دستاوردها را پاس بداریم و از سربازان عرصه سیاست خارجی و افسران جنگ نرم عرصه دیپلماسی، جانانه حمایت کنیم. از دوستان نقاد و برخی رسانه های همیشه منتقد نیز بخواهیم اگر توان دیدن و بیان دستاوردها را ندارند، لااقل نمک به زخم ِکینه دشمنان بیرونی نظام و ملک و میهن، نپاشند!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا