خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انصاف نیوز به روایت مدیرمسوول | از قتل‌های زنجیره‌ای تا گزارش پرستوها

خبرگزاری ایرنا در مقدمه‌ی گفتگو با «علی‌اصغر شفیعیان» نوشت: مدیرمسوول سایت انصاف نیوز می گوید: پرداختن به ماجرای قتل های زنجیره ای بسیار لازم است. در سالگرد این قتل ها رسانه های داخلی به طور وسیع باید به آن بپردازند‌. چرا که وقتی ما وارد این موضوع نمی شویم رسانه های فارسی زبان آن سوی آب؛ هر ساله می گویند’ سالگرد قتل های زنجیره ای در جمهوری اسلامی’.

پروژه تاریخ شفاهی ایرنا در ادامه فعالیت خود سراغ «علی اصغرشفیعیان» مدیرمسوول سایت «انصاف نیوز» رفت.
مدیرمسوول انصاف نیوز در بخش نخست این این گفت و گو از نحوه تاسیس، چگونگی انتخاب نام، چرایی توقیف و قاضی دادگاه این رسانه می گوید.

ایرنا: از تاریخچه انصاف نیوز بگویید؟

شفیعیان: دامنه‌ی سایت انصاف نیوز اواخر سال 1391 ثبت شد. سایت در اوایل سال 92 فعالیت خیلی کوتاهی داشت. اما از تابستان 92 فعالیت خود را کمابیش از سرگرفت. از دوم آبان ماه همان سال تا کنون هم بی وقفه فعال بوده است، به غیر از سال 94 که به مدت 8 ماه توقیف شد البته فقط دو ماه اول آن توقیف قانونی و باقی آن غیرقانونی بود.

ایرنا: ایده انصاف نیوز از کجا آمد؟

شفیعیان: اول جنبه‌ی رسانه نداشت و جدی نبود. اواخر سال 91 من و چند تن از دوستان به این نتیجه رسیدیم که یک نامزد را برای انتخابات ریاست جمهوری 92 پیدا کرده و از او حمایت کنیم. آن موقع بسیاری از دوستان اصلاح طلب تمایلی به شرکت در انتخابات نداشتند. اما ما با تحریم انتخابات موافق نبودیم و می خواستیم این را به دیگران هم بگوییم.

من با صراحت و شجاعتی که در مواضع آقای مسعود پزشکیان نماینده وقت مجلس نهم از طریق رسانه ها دیده بودم از ایشان خواستم که پیشنهاد ما را برای نامزد شدن در انتخابات بپذیرد. آقای پزشکیان هم پذیرفت که که مخالفت نکند و ما کمپین دعوت از او را راه بیندازیم. ولی رابطه سیستماتیکی با ایشان نداشتیم و هنوز هم نداریم اما آن ارتباط همچنان برقرار است.

ایرنا: معیارهایتان برای انتخاب آقای پزشکیان چه بود؟

شفیعیان: دنبال گزینه ای بودیم که هم سالم باشد و هم ضداصلاحات نباشد.

ایرنا: و بتواند از فیلتر شورای نگهبان رد شود؟

شفیعیان: بله. این هم مهم بود. اما شرط دیگری هم با آقای پزشکیان داشتیم. آن این که اگر آقای خاتمی یا آقای هاشمی کاندیدا شدند ایشان از نامزدی انصراف دهد. وقتی موضوع را با آقای پزشکیان در میان گذاشتیم ایشان گفت اگر بدانم این دو نامزد می شوند خودم کاندیدا نخواهم شد.

ایرنا: اما آقای هاشمی که نامزد شدند؟

شفیعیان: بله. اما منظور ما نامزد نهایی بود و احتمال ردصلاحیت آقای خاتمی و حتی آقای هاشمی را در آن زمان همه می‌دادند. آقای پزشکیان در همان چند ماه حداقل دو بار در دو نامه‌ی جمعی، از آقای خاتمی برای کاندیداتوری دعوت کرده بود.

ایرنا: قبلا حمایت از آقای پزشکیان را با اصلاح طلبان هم هماهنگ کرده بودید؟

شفیعیان: بله. با آقای سیدمحمدخاتمی هم مشورت کردم و نظر ایشان را پرسیدم که مخالفت نکرد.

چند روز بعد از شروع آن کمپین، باید رسانه‌ای می‌داشتیم تا مرجع خبری باشد و از شایعه پردازی رسانه‌های دیگر تا حد امکان جلوگیری شود. برای همین قرار شد سایتی راه بیندازیم. با خود آقای پزشکیان درباره اسم آن مشورت کردیم. چند گزینه هم داشتیم که دقیق یادم نیست. پیشنهاد او اما کلمات بامفهوم دیگری بود.

پرسیدیم مثل چی؟

آقای پزشکیان گفت مثلا انصاف. کمی هم از نهج البلاغه درباره‌ی انصاف گفت که یادآور نطق آتشین او در تیرماه 88 در مجلس بود.

اولش خیلی توی ذوقمان خورد چون انصاف به آن اسامی می‌خورد که معمولا اصولگراها از آن استفاده می‌کنند. خب مشورت کرده بودیم و ماندیم چه کنیم. اما وقتی با اسم کمی بازی کردیم و از لحاظ گرافیکی و برندینگ بررسی کردیم، بد نشد. بلافاصله آن را به یکی از دوستان که متخصص این کار بود سپردیم. او رفت اسم و آدرس سایت را ثبت کرد و بعد هم قالب و لوگوی سایت طراحی شد.

چند روزی بیشتر طول نکشید تا به عنوان رسانه کمپین دعوت از آقای پزشکیان جا افتادیم. یعنی اگر رسانه‌ها مطلبی را راجع به نامزدی او می‌گفتند و ما تاییدش نمی کردیم آن مطلب جدی تلقی نمی شد.
از آن به بعد دیگر رسانه ها نمی توانستند چیزی را راجع به پزشکیان بگویند که ما تاییدش نکنیم این خیلی برای ما مهم بود.

یکی دو ماهی گذشت و بعد از این که کاندیداهای نهایی انتخابات مشخص شدند، دیگر ادامه‌ی کار سایت بلاموضوع شد. تا اینکه تابستان 92 و مدتی پس از انتخابات ریاست جمهوری، برخی دوستان پیشنهاد کردند انصاف نیوز را دوباره فعال کنیم. ایده بدی نبود. برای همین به طور آزمایشی از همان تابستان دوباره بخش خبر سایت را فعال کردیم.

ایرنا: پس سایت انصاف نیوز برای چند ماه توسط خودتان متوقف شده بود؟

شفیعیان: بله. دو تا سه ماه. تقریبا به روز رسانی نمی‌شد. اما از روز 12 مرداد 92 کار را جدی تر گرفتیم و از دوم آبان همان سال انصاف نیوز به طور مستمر به روز رسانی شد. تعداد کمی از اخبارمان هم تولیدی اختصاصی خودمان بود. چون آن موقع من در یک شرکت خصوصی کار می کردم کسی را نداشتیم که به طور تمام وقت سایت را بچرخاند. چند نفر از همان بچه‌های اولیه سایت را دورادور می‌چرخاندیم. اما چند ماه بعد کار خیلی جدی شد و خبرهایمان بازتاب خوبی داشت. مثلا در زمان تغییر آقای فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران خبرهای ما بسیار موثر بود.

حتی اولین شکایتی که از انصاف نیوز به دستگاه قضایی شد از سوی از دانشگاه تهران و یکی از معاونان بود، یعنی هم شکایت حقوقی و هم خصوصی.

ایرنا: چطور به این نتیجه رسیدید که انصاف نیوز در برکناری آقای فرهاد رهبر خیلی موثر بوده است؟

شفیعیان: ما اخبار اعتراضاتی که در دانشگاه تهران نسبت به روش مدیریت آقای رهبر می شد را خوب پوشش می دادیم. با اساتیدی در دانشگاه تهران که منتقد ایشان بودند در ارتباط بودیم. همین طور با بچه‌های انجمن اسلامی دانشجویان، برخی دانشجویان استعداد درخشان و نشریات این دانشگاه. البته هیچ کدام از این گروهها نمی دانستند که ما دیگری در تماس هستیم.

گزارشی که حراست وقت دانشگاه تهران ضمیمه پرونده شکایت از انصاف نیوز کرده بود من متهم به برگزاری جلساتی در آن دانشگاه با گروههای منتقد آقای رهبر شده بودم که از اساس کذب بود؛ سناریویی نوشته بودند مانند نوشته‌های تخیلی روزنامه‌ی کیهان. حتی برخی افراد محصل یا شاغل در دانشگاه تهران بعدها به من گفتند که رییس به آنها یکدستی می زده که می دانم شما داری با انصاف نیوز کار می‌کنی!

خبرهای یک دانشگاه تهران در اعتراض به فرهاد رهبر در انصاف منتشر می شد. خودمان فکر نمی کردیم این قدر جدی تلقی شویم اما پوشش خوب انتقادات از عملکرد رییس وقت دانشگاه تهران باعث دیده شدن بیشتر ما شد‌.

آبان 93 هم مجوز سایت را از هیات نظارت بر مطبوعات گرفتیم و برای بار نخست در نمایشگاه مطبوعات غرفه اجاره کردیم توجه ها به ما بیشتر جلب شد.

ایرنا: چند ماه بعد هم که توقیف شدید؟

شفیعیان: بله. از اوایل سال 94 و به مدت 8 ماه.

ایرنا: به دستور چه شخصی؟

شفیعیان: با شکایت مدعی العموم، یعنی دادستانی تهران.

ایرنا: اتهامتان چه بود؟

شفیعیان: انتشار عکس آقایان موسوی و کروبی. در حالیکه سقف توقیف موقت تا نتیجه‌ی دادگاه 2 ماه است اما چون صدور رای دادگاه بسیار طول کشید، اواخر آذرماه 94 من تبرئه شدم و سایت رفع توقیف شد. این یعنی شش ماه اضافه‌ی آن قانونی نبود.

ایرنا: یادم هست در دادگاه با آقای پزشکیان شرکت کرده بودید؟

شفیعیان: دادگاه ما یک جلسه بود. البته دو ماهی پرونده در دادسرا بود تا در دادگاه رسیدگی شود. اما من تقریبا چند هفته از آن ماه هایی که پرونده در دادگاه بود روزی چند بار به دادگاه می رفتم و پیگیر کارها بودم. خودم سعی می کردم نامه ها و مکاتبات مربوط به پرونده را جابجا کنم‌ تا سریعتر رسیدگی شود. چه بسا اگر این کار را نمی کردم صدور حکم چند سال طول می کشید.

اما آقای پزشکیان در جلسه دادگاه حاضر شد. جلسه علنی بود و ایشان این بزرگواری را کرد. چون یکی از دو خبری که مستند آن شکایت بود بازنشر مصاحبه آقای پزشکیان با خبرگزاری فارس درباره آقایان میرحسین و کروبی بود.

ایرنا: بازنشر این مصاحبه چه مشکلی داشت؟

شفیعیان: ما عکس آقایان موسوی و کروبی را کنار آن مصاحبه کار کرده بودیم. آقای پزشکیان در آن مصاحبه از رفع حصر دفاع کرده بود بنابراین محتوای آن چیز عجیبی نبود. من در دادگاه دفاع خیلی خوبی را در رد غیرقانونی بودن این کار ارائه کردم.

از جمله تصاویری از انتشار عکس آقایان موسوی و کروبی که آن موقع در رسانه های اصولگرا منتشر شده و می شد. حتی اسناد انتشار تصاویر آقایان موسوی و کروبی در صدا و سیما را هم به دادگاه ارائه کردم.

در دادگاه به قاضی گفتم هر چند رسانه های یاد شده علیه آقایان کروبی و موسوی نوشته اند، اما وقتی موضوع شکایت انتشار عکس این آقایان است دیگر چه فرقی می کند که شما آن را در مطلبی علیه ایشان انتشار داده باشی یا در حمایت از رفع حصرشان؟

دادگاه علنی بود و دفاعیاتم همان روز در سایت بهار منتشر شد. ضمن اینکه گفتم که اصلا مصوبه ای از سوی شورایعالی امنیت ملی مبنی بر ممنوعیت انتشار عکس آقایان موسوی و کروبی دست من نرسیده است و بعید می دانم اصلا چنین مصوبه ای وجود خارجی داشته باشد. اصلا اگر مصوبه‌ای در پرونده بود که دادگاه تبرئه نمی‌کرد.

ایرنا: از قاضی این دادگاه به خوبی یاد می کردید؟

شفیعیان: بله. قاضی مدیرخراسانی بودند که الان بازنشست هم شده است.

اتفاقا چند ماه پیش در یکی از گعده های انصاف نیوز شرکت کرد و مصاحبه مفصلی با ایشان داشتیم. انسان بزرگواری است. البته شانس آوردم که آن موقع هنوز بازنشست نشده بود و با استقلال در پرونده تصمیم گرفت.

من بعد از صدور رای دادگاه نامه ای به آقای آملی لاریجانی رییس قوه نوشتم و از ایشان تشکر کردم؛ نوشتم در این پرونده واقعا استقلال قاضی محقق شد، چرا که شاکی بخشی از خود دستگاه قضا بود اما قاضی مرا تبرئه کرد.

ایرنا: برخی می گویند انصاف نیوز وابسته به نهادهای امنیتی است. دلیلش را هم این ذکر می کنند که این سایت وارد حوزه هایی می شود که بقیه رسانه ها چندان جرات ورود به آن را ندارند. مثلا به مصاحبه شما با آقای مصطفی تاجزاده درباره فاجعه کوی دانشگاه تهران اشاره می کنند که در آن اسامی افراد متهم به دخالت در این ماجرا به صراحت توسط ایشان بیان شده است. یا در سطحی پایین تر گفت و گو با آقای اکبر خوشکوشک از متهمین پرونده قتل های زنجیره ای. یا نظر سنجی هایتان در نمایشگاه سال 96 مطبوعات. به رای گذاشتن سوالاتی درباره حجاب یا پرسشی از مراجعین با این محتوا که آیا ایران تا کنون بیشتر از روسیه ضربه خورده است یا آمریکا؟

شفیعیان: حالا به نظر شما پرداختن به این موضوعات و سوالات جزو حقوق یک رسانه هست یا خیر؟

ایرنا: به نظر مطابق قانون اساسی رسانه این حق را دارد.

شفیعیان: پس اگر این حق را دارد پرداختن به این سوژه ها چه اشکالی دارد. به نظرم ایراداتی که به ما گرفته می شود برای این است که الان قاعده کار رسانه های کشور شده سانسور.

ولی ما در انصاف نیوز سعی می کنیم مخاطبان به ما اعتماد کامل کنند و از سویی به آنها دروغ هم نگوییم.

بنابراین چون مخاطب به ما اطمینان کرده است بنا داریم سوالاتی را که در سطح جامعه مطرح است را مطرح و پاسخ آنها را بیابیم. در این رابطه اگر ضرورتی داشته باشد که با فرد خاصی مصاحبه کنیم این کار را می کنیم یا گزارش تهیه کنیم.

البته به نظر می آید همکاران ما در دیگر رسانه ها مقداری کم کاری می کنند. یعنی آن ها شاید امنیتی هستند که خیلی مطالب و اخبار را دارند سانسور می کنند و از طرح آن در رسانه هایشان خودداری می کنند!

مثلا به نظرم پرداختن به ماجرای قتل های زنجیره ای بسیار لازم است. در سالگرد این قتل ها رسانه های داخلی به طور وسیع باید به آن بپردازند‌. چرا که وقتی ما وارد این موضوع نمی شویم رسانه های فارسی زبان آن سوی آب؛ هر ساله می گویند’ سالگرد قتل های زنجیره ای در جمهوری اسلامی’.

اما ما باید وارد شویم و بگوییم ‘سالگرد انتشار بیانیه افتخارآمیز دولت جمهوری اسلامی ایران در پذیرش خطایی که در وزارت اطلاعات انجام گرفت’.

با این تعریفی که من می کنم کاملا موضوع عوض می شود.

ایرنا: یعنی می توانیم مدعی باشیم که اصلاح صورت گرفت؟

شفیعیان: بله. وقتی شما با این نگاه وارد این مقوله می شوید در کنار مخاطب، روی آن آدم سیاسی و رسانه‌ای و همینطور ناظر امنیتی و قضایی که مطلب را می بیند هم تاثیر می گذارید.

می خواهم بگویم داشته‌ها در ماجرای اصلاح وزارت اطلاعات پس از برملا شدن قتل های زنجیره ای کم نیست، اما همه به اشتباه احساس ضعف می‌کنند. اتفاقا باید همه ساله در سالگرد این وقایع به طور مفصل به آن پرداخت.

یا در مورد واقعه کوی دانشگاه در سال 78، مصاحبه ای که با آقای تاجزاده داشتیم در جهت جلوگیری از تکرار چنان وقایعی است. قبح یک کارهایی نباید از بین برود، یادآوری آنها لازم است. حتی امسال هم می خواستیم در سالگرد 18 تیر مناظره ای بین آقای تاجزاده و آقای حمید رسایی برگزار کنیم که چند روز قبل از آن پدر آقای تاجزاده به رحمت خدا رفت و مناظره منتفی شد.

• در بخش دوم و پایانی گفت و گو، مدیرمسوول انصاف نیوز به موارد بحث برانگیزی چون گزارش پرستوها و گزارش درباره تیراژ روزنامه ها و تعداد شرکت کنندگان در مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی می پردازد.

ایرنا: آقای پزشکیان در دادگاه و بعد از آن حمایتی از شما کرد؟

شفیعیان: فقط در دادگاه شرکت کرد.

ایرنا: به غیر از دادگاه چه؟

شفیعیان: نه هیچ وقت. در این زمینه ها به هیچ عنوان نه من از آقای پزشکیان کمک خواسته ام نه خود ایشان حمایتی کرده است. فقط همان یک بار در دادگاه حضور پیدا کرد. یعنی ارتباط سیستماتیک نداشته و نداریم.

ایرنا: آیا نهادهایی تا حالا با شما تماس گرفته اند که چرا فلان مطلب را منتشر کرده اید؟

شفیعیان: بله. چند بار در این سال‌ها.

ایرنا: به طور مشخص در چه مواردی؟

شفیعیان: برخی تجمعات بوده است؛ دقیق یادم نیست یا گفتنی نیست! اما من معمولا زیر بار برداشتن خبر نمی‌روم چون کاری غیرحرفه‌ای است، چه نهادی باشد و چه نهادی خصوصی و یا افراد عادی، حتی دوستانم. این را دوستان رسانه‌ای هم اطلاع دارند. نمی‌گویم تا حالا برنداشته‌ام شاید سالی یک خبری را برداشته باشم اما متاسفانه حذف خبر به عادت بسیاری از مدیران رسانه‌ها تبدیل شده است.

ایرنا: در مصاحبه‌ای که با آقای عبدالله ناصری انجام داده و به جریان موسوم به پرستوها پرداخته بودید ظاهرا بعد از اخطار مطالبی را حذف کردید؟

شفیعیان: خیر، فقط یک جمله مصاحبه تغییر کرد. اگر یک وقت قرار باشد به مطلبی دست بزنیم زیر آن می نویسیم تکمیل یا تصحیح در ساعت فلان روز فلان. حالا چه چند روز از آن گذشته باشد چه یک ساعت. یعنی مخاطب وقتی خبر را باز می کند می فهمد این خبر برای چه چیزی در کدام تاریخ دست خورده است.

چند روز پیش در سایت گاردین دیدم که این نشریه هم چنین کاری را کرده است. زیر خبرش نوشته بود در ساعت فلان تاریخ فلان این خبر تغییر کرد. در این چند ساله ما عینا این کار را کرده ایم. یادم نیست این کار را قبلا در جایی دیده بودم اما کار خیلی جالبی است که مخاطبمان هم با آن ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند.

شاید در این چند سال، سالی یکبار خبری حذف شده آن هم باید درخواست مقام قضایی.

ایرنا: قضیه گزارش پرستوها چه بود؟

شفیعیان: اتفاقاتی که آن چند وقت افتاده بود، شایعاتی درباره برخی افراد مطرح شده بود . نظرم آمد که چنین شایعاتی را نه می‌توانیم تایید کنیم نه رد، چون اطلاعی نداریم. اما به نظر می‌آمد که یک سوژه‌ای را در رابطه شایعاتی از این دست در سال‌های اخیر می‌توان مطرح کرد.

البته منظورم فقط ایران نبود؛ بلکه به طور کلی در دنیا که برای برخی دام گذاشته می‌شود. ما تایید نمی کنیم برای این افراد چنین اتفاقی افتاده باشد.

شما اگر در اینترنت کلمه پرستوها را جستجو کنید اولین مطلبی که در ایران منتشر شده مربوط به انصاف نیوز نبود. یعنی حمله ای که به انصاف شد ناجوانمردانه بود. در رسانه‌های خارجی بسیار زیادی از این عناوین استفاده شده و گفته اند که چنین چیزی وجود دارد. در خیلی از رسانه‌های داخلی هم در سال های اخیر نوشته بودند که در دنیا افرادی برای سیاسیون دام می گذارند. یعنی زنانی را سراغ سیاستمداران می‌رفتند تا از او گاف اخلاقی بگیرند و با بهره بردن از آن گاف بتوانند تاثیراتی را بگذارند یا از ارتباط غیرعلنی یک سیاستمدار ابزاری برای تخریب درست شود.

ایرنا: زنان بدکاره؟

شفیعیان: در برخی موارد مامور.

ایرنا: به هر حال وظیفه شان برقراری روابط غیراخلاقی با این افراد است؟

شفیعیان: در برخی موارد بله. یا اینکه از یک اتفاق که به صورت عرفی برای شخصی در حال انجام است آن را بهانه تخریب شخص و تاثیرگذاری بر او بکنند.

قبل از این هم دربارهدو تن از وزیران سابق که از وزارت دور شده بودند چنین شبهاتی در فضای مجازی مطرح نشده بود؟ حتما شنیده بودید. البته تنها مورد ادعایی که کسی به صورتی عجیب مطرح کرده و در گزارش اشاره کردیم، موردی بود که آقای حسین الله کرم با آن جایگاهش در اینستاگرام خود به صراحت نوشته بود خانم … پنج تا از وزرا را آلوده کرده است و مامور خارجی هم بوده است.

ایرنا: چرا با آقای ناصری در این باره مصاحبه انجام داده بودید؟

شفیعیان: با ایشان به عنوان یک تحلیلگر گفت و گو کردیم. یک عبارت از این مصاحبه خوب تنظیم نشده بود و برداشتی از آن شد که کلا آن موضوع به حاشیه رفت و حساسیت‌هایی که روی آن به وجود آمد قسمت بعدی آن سوژه ماند. در حالی که همین سوژه پرستوها را خبرگزاری فارس و سایت مشرق و تسنیم و امثالهم هم قبلا پرداخته بودند و جنبه‌ی هشدار داشت.

ایرنا: بخش دوم با چه کسی بود؟

شفیعیان: با آقای ناصری نبود آن را که منتشر کردیم. اتفاقا در این مصاحبه دوم بنا بر این بود که به دام‌های منافقین در ایران پرداخته شود.

ایرنا: با چه کسی بود؟

شفیعیان: با یک آدم سیاسی که سابقه امنیتی داشت و نماینده مجلس بود.

اما به نظرم اصل هشداری که ما در این گزارش می خواستیم، بدهیم داده شد فقط ای کاش که برخی دوستان اصولگرای ما مقداری دندان روی جگر می گذاشتند تا بخش دوم هم کار شود. البته آن دوستان دنبال سوژه بودند و ما را سوژه کردند.

ایرنا: گزارش انصاف نیوز از تعداد حاضران در مراسم تشییع پیکر هاشمی رفسنجانی بحث برانگیز شد،در این زمینه توضیح دهید.

شفیعیان: شما در گزارش ها عددهای تخیلی می بینید. که مثلا معاون استاندار گفت دو نیم و میلیون نفر بودند. یکی گفت 4 میلیون نفر. یک روحانی در قم در جریان مراسمی که برای آقای هاشمی گرفته بودند گفته بود در تهران هفت میلیون نفر پیکر ایشان را تشییع کردند!
من خودم در آن روز در تشیع جنازه بودم. یک جایی ایستادم. کل جمعیت از آنجا رد شدند. تخمینی حدودی می توانستم بزنم.

من اما تخمینی که شخصی در شبکه های اجتماعی زده بود را منتشر کردم. طبق این تخمین عدد شرکت کنندگان حدود 330 هزار نفر بود.
شر شد. گفتند مگر می شود فقط 330 هزار نفر باشند. نمی شود زیر چند میلیون نفر باشند.

اما کسانی که به صورت افراطی می خواستند از آقای هاشمی حمایت کنند می گفتند اصلا ننویسید. بنویسید میلیون ها نفر بودند.

من به عنوان رسانه روابط عمومی نباید باشم. بنابراین در باره ادعاها تحقیق می کنم.

ایرنا: از نزدیکان آقای هاشمی کسی با شما در این باره تماس گرفت؟

شفیعیان: با خود من نه. ولی با واسطه برایم پیغام فرستادند که چرا چنین عددی را درج کرده ام. البته نه یک نفر که چند نفر از دور و نزدیک.

ایرنا: گزارشتان درباره تیراژرسانه ها هم جنجالی بود؟

شفیعیان: برخی رسانه ها ناراحت شدند و گلایه کردند. ما گزارشی درباره تیراژ روزنامه ها منتشر کردیم. گزارش دومش هم درباره تحلیل محتوای روزنامه ها منتشر شد. گزارش سوم هم درباره تبلیغات این روزنامه ها منتشر می شود.

راستش به نظرم یکی از مسائل اصلی ما خود روزنامه ها هستند. در این چند سال هر جایی که سخنی گفته‌ام به آن پرداخته ام. یعنی اگر با وزرا و مسوولان جلسه ای داشته ایم این را گفته ام.

هر جایی که صحبت کرده ام. حتی در جاهایی که اسمش را هم شاید بهتر باشد نیاورم. چون این مشکل از مسایل اصلی سلب اعتماد عمومی است؛ اینکه 90 درصد رسانه های اصلی ما حکومتی هستند و ناکارآمد. باعث شده خیلی از دوستان رسانه ای مرا دشمن خود می دانند. در حالی که منظور من خود این افراد نیستند. به نظر من حتی می‌توان به طور کامل این رسانه ها را به خود این افراد واگذار کرد، لااقل از وضع فعلی بهتر است.

رسانه ای که باید آگاهی دهنده باشد و باید با فساد مبارزه کند چون با پول نفت دارد اداره می شود نه آگاهی دهنده است بلکه روابط عمومی است. یا خودش فاسد است یا یار فاسد است.

این ها مدیرانی هستند که صاحبان آن رسانه یعنی دولت آنها را سرکار گذاشته است.

یک ایرنا بماند برای کل جمهوری اسلامی. بقیه همه کامل به بخش خصوصی واگذار شوند.

چطور در بخش های دیگر خصوصی سازی داریم در همین بخش هم چنین کنیم.

ایرنا: ارتباط انصاف نیوز با دانشگاه ها هم خوب است؟

شفیعیان: به دلیل اینکه خودم زمانی فعال دانشجویی بودم هر چند در دانشگاه کوچک علی آباد کتول در استان گلستان. سال 78 که کوی دانشگاه رخ داد در تمام دانشگاه ها محدودیت ایجاد شد. اول زمستان همان سال خبرگزاری دانشجویان یعنی ایسنا راه افتاد. من دانشجوی ترم آخر بودم. آگهی آن را دیدم. ترم که تمام شد به تهران آمدم و رفتم در ایسنا ثبت نام کردم. در واقع من از بهمن 78 وارد ایسنا شدم که نامش خبرگزاری دانشجویان بود. خود من هم فعال دانشجویی بودم. حوزه مشخصم تا روزی که از ایسنا بیرون آمدم دانشگاه بود.
حتی آن 8 سالی هم که از حوزه خبر جدا شدم این باعث نشد که من علاقه ام به حوزه دانشگاه کم شود. و هنوز هم ارتباطم با دانشجویان همچنان برقرار است. من اینجا خودم نیرو تربیت می کنم. یعنی نیروهایی که اینجا هستند اغلب دانشجویانی بوده اند که اینجا آمده اند.

تعدادی شان فعال دانشجویی هستند.

اما ارتباطم با دانشگاه ها فراتر از این هاست. همچنان ارتباطم با نسل های مختلف دانشجویی برقرار است.

ایرنا: شغل قبلی شما چه بود؟

شفیعیان: در 8 سال دولت احمدی نژاد در بخش خصوصی به چند کار مشغول بودم. یکی تولید دستمال کاغذی در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان. تجربه‌ی فوق العاده‌ای بود برایم. زمانی هم آنجا با یکی از دوستان مسوولیت فروش موتورسیکلت‌های یک شرکت را گرفته بودیم. باقی آن سال‌های احمدی نژاد هم در ایران با یک شرکت تولید و بازرگانی کار می‌کردم که در کار فروش گوشت و زمانی راه اندازی یک شهرک گلخانه ای بود.

البته تا شش ماه بعد از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد در ایسنا بودم، یعنی تا فروردین 85، اما فشارها از بیرون زیاد بود. در حوزه اخبار دانشگاه خیلی فعال بودم و حساسیت ها در آن بالاست. آنجا دبیر سیاسی بودم. البته یکی از دبیران سیاسی.

آقای فاتح تابستان 84 از ایسنا رفت. شش ماه بعد فهمیدم اصلا دیگر نمی‌شود، استعفایم را نوشتم و منتظر قبول آن هم نماندم، رفتم.
تا سال 93 هم در شرکت خصوصی فعال بودم که بعد هم دیگر کامل بیرون آمدم تا به انصاف نیوز برسم.

یک سالی سایت را از داخل خانه می‌گرداندم تا آخر پاییز 95 که دفتر گرفتم برای این کار. تا آن تاریخ همکاران ما بسیار پراکنده و غیرمتمرکز بودند. اما از آخر زمستان 95 با راه اندازی دفتر نیرو جذب کردم از طریق آموزش.

ایرنا: تعداد پرسنل اینجا چند نفر است؟

شفیعیان: نیروهایمان الان 12 نفر اما تمام وقت‌ها کم هستند. بعضی شان یک روز در هفته، برخی دو سه روز و دو سه نیروی تمام وقت یعنی 6 روز در هفته داریم. چون اغلب نیروهایمان هم دانشجو هستند امکان اینکه تمام هفته در اینجا حضور داشته باشند برایشان وجود ندارد.

ایرنا: دخل و خرجتان چطور است؟

شفیعیان: از روز اول هزینه های ما خیلی پایین بود. کم هزینه کار می‌کنیم و ریخت و پاش نداریم.
اینجا را با مقداری تبلیغات بنری و رپرتاژآگهی و هرازگاهی یارانه‌ی مطبوعات می گردانیم. از چند ماه گذشته اما وضع سخت‌تر شده است. با توجه به اینکه تعداد نیروها در همین چند ماه به این تعداد رسیده و اجاره هم بالاست. سه میلیون تومان دارم ماهانه اینجا اجاره می دهم.

ایرنا: میانه ات با احزاب اصلاح طلب چطور است؟

شفیعیان: انصاف نیوز رسانه است، ارتباط سازمانی با احزاب نداشته و ندارد. اما من خودم به اصطلاح اصلاح طلب خاتمی‌چی هستم. اینجا کارم رسانه است و سعی می‌کنم سردبیری حرفه ای باشم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا