خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه سرگشاده جمعی از اساتید دانشگاه آزاد به دکتر ولایتی

جمعی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در نامه‌ی سرگشاده‌ای به دکتر علی اکبر ولایتی، رییس هیأت مؤسس و هیأت امنای این دانشگاه، به بهانه‌ی انتشار تصویر نامه‌ای تکذیب شده به وی، انتقادهایی را به مدیریت دانشگاه آزاد مطرح کردند.

متن این نامه که برای انتشار در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته است، در پی می‌آید:

«جناب آقای دکتر ولایتی
ریاست محترم هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی

با سلام و تحیت خدمت حضرتعالی، اخیرا نامه‌ای با امضای حراست دانشگاه خطاب به ریاست وقت دانشگاه منتشر شده است که حاوی محتوای بسیار موهنی است. سخن بر سر صحت یا سقم محتوای این نامه نیست که جعل چنین مستنداتی در دنیای امروز با وجود ابزارهای حرفه‌ای موجود، کار سهل و آسانی است و اینکه نامه منتشره جعل شده باشد، امر محتملی است. اما فضای ایجاد شده در اثر انتشار این نامه چنان فضای دانشگاه را مشوش کرده که ما جمعی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در مقام مکاتبه با جنابعالی برآمدیم تا علاوه بر این موضوع، موارد بنیادی تری را در رابطه با مدیریت دانشگاه که چه بسی مساله‌ی حاضر هم از تبعات آنهاست، با جنابعالی در میان بگذاریم.

1- آقای دکتر ولایتی! اینجانبان انتشار چنین نامه‌ای را فعلی قبیح و غیراخلاقی که قطعا نه از سر خیرخواهی بلکه محتملا در اثر از دست رفتن منافع یک گروه است، می‌دانیم. ما این رفتار غیردینی و غیراخلاقی را محکوم می‌کنیم. با این حال به دلیل خدشه‌ای که این مساله به شخصیت حقوقی دانشگاه وارد آورده، از جنابعالی انتظار داریم جهت برگرداندن آرامش به جامعه دانشگاه و جبران خسارت حقوقی وارد شده به اعتبار دانشگاه به توضیح و تکذیب چنین نامه ای به نحو مقتضی اقدام نمایید.

2- اما علی ایحال، مساله‌ی اصلی ما در مورد این اتفاق یا اتفاقات مشابه، صحت و سقم آنها نیست. مساله این است که جنس این رویداد، بسیار نازل و حاصل یک کشمکش سیاسی است که به هیچ وجه شایسته‌ی ساحت دانشگاه و یک محیط آکادمیک نبوده و تنها در یک میدان کنش سیاسی غیر اخلاقی و با اهداف و نیات قدرت طلبانه و سهم خواهانه، قابل تصور است. متأسفانه از همان اوائل، روند شکل گیری این دانشگاه را به سیاست گره زدند و در یک دهه‌ی گذشته هم، رییس سابق هیأت مؤسس و رؤسای سابق و اسبق دانشگاه نیز به شدت بر غلظت سیاست زدگی آن افزودند و به جای ایجاد یک محیط مستقل شایسته‌ی نام و اقتضای دانشگاه، آن را به سنگر گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مبدل ساخته و دانشگاه را از مأموریت اصلی آن دور کردند. سیاست نادرست اتخاذ شده برای توسعه‌ی دانشگاه نیز، منابع دانشگاه را در اختیار برخی سیاسیون قرار داد برای بهره برداری در انتخابات­ مختلف سیاسی؛ که این رویه‌ی نامیمون هم علم را مغبون کرد و هم سیاست را آلوده که آسیب­شناسی دقیق آن، مجال مبسوطی می‌طلبد. حال که وضعیت حاضر دانشگاه و وقایع اخیر، خسارت بار بودن سیاست زده شدن دانشگاه را برهمگان آشکار و مبرهن کرده است، از جنابعالی به عنوان رییس هیأت سیاست گذار دانشگاه درخواست دارد که رویه‌ی باب شده از سابق را متوقف کرده و در مورد اصلاح و ترمیم نهاد دانشگاه و تبدیل آن به یک محیط علمی با معیارهای متعارف دنیا که خود نیز تجربه کرده‌اید، به عمل آورید که قطعا برای جنابعالی خیر دو جهان را در پی خواهد داشت.

3- در حال حاضر، دانشگاه آزاد اسلامی با بحران جدی مواجه است. تبعات تصمیم‌های سیاسی محیطی و محاطی اخذ شده در سال‌های گذشته، دانشگاه را به مرز بحران رسانده است. در حالی که وضعیت اقتصادی دانشگاه، معیشت اساتید و کارکنان را به گروگان گرفته است، مدیران ارشد آن هیچ تصمیم درست و مؤثری در جهت حل مشکلات اتخاذ نکرده‌اند. در زمانی که اساتید و کارکنان دانشگاه، در نا امنی معیشتی به سر می‌برند، صدور بخشنامه‌های یک طرفه و پی در پی و بدون در نظر گرفتن واقعیات دانشگاه و صحبت از پژوهش و دانشگاه کارآفرین، فقط می‌تواند در حد کارکرد رسانه‌ای و ژست‌های دوربینی، اثربخشی داشته باشد. همه‌ی شواهد مؤید این است که دانشگاه به وضعیت شیفت پارادایم رسیده و اداره‌ی دانشگاه با روش­های حاضر بدون واقع بینی و اصرار بر تصمیمات سیاسی به هر قیمتی، راه به جایی نبرده و نتیجه‌اش، مشکلات مضاعف خواهد بود.

4- در مورد مدیریت دانشگاه، گرچه شواهدی دال بر سوء مدیریت وجود دارد، با این حال اگر بنا را بر حسن ظن بگذاریم، در خوشبینانه‌ترین حالت، مدیران فعلی با دانشگاه آشنایی نداشته و هیچ ایده‌ی جدیدی هم برای غلبه بر شرایط و مشکلات حاضر ندارند. تنها مدیرانی می‌توانند در این دانشگاه اثربخش باشند که از جنس همین دانشگاه بوده و مشکلات دانشگاه را با گوشت و پوست خود لمس کنند. نه اینکه این دانشگاه برایشان اولویت دوم کاری بوده و حقوق اصلی شان را از جای دیگری دریافت و متمم حقوق و دستمزدشان را از این دانشگاه دریافت دارند. لذا، تقاضا دارد برای انتخاب و انتصاب مدیران، چارچوبی تدوین شود که افراد صالح، شایسته و کارآمد، بدون توجه به سلایق سیاسی آنان انتخاب شوند.

جناب آقای دکتر ولایتی! سالهاست که برای مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، مدیران اتوبوسی از خارج آن وارد می‌شوند. این سیاست، حس بسیار بدی را در جامعه‌ی هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد می‌کند؛ حس بد مستعمره بودن را. این در حالی است که در بدنه‌ی دانشگاه آزاد اسلامی، کسانی هستند که استحقاق تصدی وزارت علوم و حتی بالاتر از آن را دارند. لذا تقاضا دارد به جامعه‌ی دانشگاه توجه و اعتماد بیشتری شود و برای حل مشکلات دانشگاه از ظرفیت‌های خود دانشگاه استفاده حداکثری صورت گیرد.

با تقدیم احترام، جمعی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی»

اسامی در انصاف نیوز محفوظ است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. گویا اساتید محترم دانشگاه نیز مثل ما چاره ای جز شکایت داروغه به خود داروغه ندارند و این مختص ایران است و بس!

    27
    1
  2. بسیار عالی
    از نگارنده نامه که به درستی به موارد اشاره فرموده اند تشکر کرده و از سایت انصاف نیوز بخاطر انتشار آن سپاسگزاریم

    22
  3. خود ولایتی هم اتوبوسی اومده . اونوقت به این فرد می گن که اتوبوسی خوب نیست!!!!!!!!!!!!!!! چه جالب

    10
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا