خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فرآیند انتخاب شهردار تهران ، راندن گلادیاتورها در راند اول

«رضا شریفی» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی تلگرامی در تحلیل فرآیند انتخاب شهردار تهران نوشت:

با انتخاب ۵ نفر از میان ۱۳ گزینه معرفی شده توسط اعضای شورا، فرآیند انتخاب مجدد شهردار تهران به شکل جدی کلید خورد. از نتایج جالب این مرحله، رتبه کشت‌پور (شهردار منطقه ۲) است که با کسب ۱۴ رای حائز بیشترین رای شد و بعد از وی آخوندی و حناچی با کسب ۱۱ رای و انصاری و تقوی‌نژاد با کسب ۱۰ رای به مرحله دوم راه یافتند. البته به نظر می‌رسد رای جالب توجه کشت‌پور بیشتر توسط دو بلوک اصلی رقیب شورا یعنی اتحاد (با ۶ رای) و کارگزاران (با ۵ رای) به وی داده شده باشد آن هم برای اینکه بالا آمدن وی منجر به حذف کاندیدای اصلی بلوک رقیب شود.

چنین به نظر می‌رسید که بلوک اتحاد سرمایه‌گذاری زیادی روی جهانگرد کرده است اما وی دقیقا به دلیل رای بلوک رقیب به کشت‌پور با ۹ رای حذف شد. به همین شکل محسن هاشمی گزینه اصلی بلوک کارگزاران هر چند موفق شد تعداد حامیان خود را در شورا به ۸ برساند اما در نهایت او هم مغلوب بازی بلوک اتحاد در رای به کشت‌پور شد. در نتیجه ظاهراً در راند اول زورآزمایی بلوکهای اصلی شورا، این گلادیاتورهای دو بلوک بودند که از عرصه رقابت حذف شدند.

اکنون بلوک اتحاد دو کاندیدای اصلی در بین کاندیداهای باقیمانده دارد (حناچی و انصاری)، کارگزاران تقریباً گزینه‌ای ندارد هر چند ممکن است روی آخوندی نظر مثبت داشته باشد و فراکسیون سه نفره اعتماد ملی هم که بعد از پروسه شهردار شدن افشانی به شکل کاملاً حرفه‌ای از سه رای خود استفاده می‌کند یک کاندیدا در بین افراد باقیمانده دارد (تقوی‌نژاد) هر چند بعید است بتواند فرآیند پیچیده و سخت شهردار کردن افشانی را این بار در مورد تقوی‌نژاد تکرار کند.

در مجموع تا اینجای کار به نظر می‌رسد کشت‌پور دقیقاً نقش حسینی مکارم در فرآیند قبلی را خواهد داشت که همه بلوکها دوست دارند کاندیدایشان با وی به مرحله بعدی برود و از این رو رفتن او حتی به مرحله بعد هم بعید نیست.

حناچی اما همچنان مشکلات دوره قبل را دارد و بعید است تا زمانی که خود را کاندیدای اختصاصی بلوک اتحاد بداند بتواند رای بلوک کارگزاران و اعتماد ملی و حتی مستقلین را کسب کند.

انصاری هم شرایط کم و بیش مشابهی دارد منهای اینکه ممکن است نسبت به حناچی برخی مستقلین به وی اقبال بیشتری داشته باشند.

تقوی‌نژاد هم البته با توجه به ذهنیت ایجاد شده از رفتارهای اخیر افشانی بعید است شانس زیادی برای تکرار پروسه موفقیت او در نشستن روی صندلی شهردار را داشته باشد.

بنابراین اگر اتفاق خاصی نیفتد شاید آخوندی بتواند خود را به عنوان گزینه‌ای که از اجماع نسبی بیشتری در بین اعضای شورا برخوردار است جا بیندازد بخصوص که فاصله گرفتن او از دولت با زمزمه‌هایی جدید اصلاح‌طلبان برای جدا کردن مسیرشان از دولت روحانی همراه شده و بعید نیست برخی پدرخوانده‌های مدعی اصلاحات بخواهند در یک حرکت سیاسی با حمایت از وی برای شهرداری تهران، استارت نوعی تقابل با دولت را بزنند و با در پیش گرفتن مشی انتقادی از دولت بیشتر از این سرمایه اجتماعی خود را به پای دولت هزینه نکنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا