خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا مردان هم برای کوهنوردی در خراسان به اذن همسر نیاز دارند؟

/ هیات کوهنوردی خراسان رضوی پاسخ می‌دهد /

پس از منتشر شدن بخشنامه هیات کوهنوردی استان خراسان رضوی مبنی بر لزوم اجازه همسر برای کوهنوردی زنان، محمدعلی شعبانی مدیر بخش حقوقی این هیات در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف‌نیوز به توضیحاتی درباره‌ی این طرح پرداخت و گفت خانم‌ها در این اردوها به خارج شهر می‌روند و شب‌ می‌مانندد، برای حفظ خانواده نیاز به اجازه همسر است.

شعبانی در مورد انگیزه چنین بخشنامه‌ای می‌گوید: «شکایت‌های زیادی به مراجع قضایی رسیده است که تورهای غیرمجاز، تحت عنوان طبیعت‌گردی خانم‌ها را به کوه هدایت می‌کنند و ارتباطات نامشروع ایجاد می‌شود. مبنای این بخشنامه این بوده که برای اقدامات پیشگیرانه حداقل از تورها و باشگاه‌های مجاز خواستیم این مقررات را رعایت کنند.»

او اضافه می‌کند: «خانمی که از یک خانواده بیرون می‌آید به کوه می‌رود و شب می‌ماند و در زیر یک چادر و در پناهگاه می‌خوابد اگر متأهل باشد آیا نباید شوهرش اجازه بدهد؟ اینها الزاماتی است که برای حفظ خانواده باید رعایت شود. قانون هم همین است.»

او با تاکید بر اینکه این قانون قدیمی است گفت: «رعایت این مقررات از قدیم جاری بوده و انجام می‌شده است. باشگاه‌های ما این را رعایت می‌کردند. ولی چند باشگاه هم رعایت نمی‌کردند. در فرم‌های بیست سال پیش هم اجازه همسر می‌خواستند.»

شعبانی در مورد عادی بودن چنین قوانینی می‌گوید: «در یک بازی فوتبال خانم و آقا باهم فوتبال بازی نمی‌کنند. یا برای خروج از کشور اجازه همسر لازم نیست؟ این هم چنین چیزی است. حتی در سال ۸۴ درمورد اردوهای دانشجویی هم مطرح شد که اجازه ولی برای دانشجویان دختر الزامی شود.‌»

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای کوهنوردی مردان هم اجازه همسر لازم است گفت: «خیر اینگونه نیست، البته بعضی باشگاه‌ها برای ثبت نام می‌خواهند کل اعضای خانواده موافقت کنند چرا که کوه به طور کلی خطرناک است. اما ما چنین قانونی نداریم.»

شعبانی می‌افزاید: «این بخشنامه را هیات کوهنوردی استان به باشگاه‌ها ابلاغ کرده است و از جای دیگری برای این کار دستور نیامده است. احساس نیاز شد که تاکید شود که این قانون رعایت شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بهتر نیست برای رفع نگرانی امثال هیات کوهنوردی خراسان رضوی ، شرط شرکت در چنین گروههایی را اخته بودن شرکت کنندگان سابقا ذکور اعلام کنیم ، یا استفاده اناث از کمربند عفت ابداعی مردان غیرتمند غرب در قرون وسطی !
    واقعا چرا بعضی از مومنیین عزیز کشور اسلامی ما بر این تصور هستند که مردان و زنان این سرزمین اندیشه دیگری جز سوار شدن روی یکدیگر در سر ندارند ، ناشی از قیاس به نفس نیست ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا