خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«حوالی پاییز» و سیاست‌های یک بام و دو هوای تلویزیون

مهدی احمدی در «هنرمند نیوز» نوشت: دیشب آخرین قسمت سریال در «حوالی پاییز» از شبکه سوم سیما پخش شد. سریال ملودرامی عاشقانه با تم پلیسی- معمایی و محوریت حادثه منا در ۲۱ قسمت به روی آنتن رفت. باتوجه به اینکه تاکنون فیلم یا سریالی با موضوع حوادث دردناک شهدای منا تولید نشده بود، رفتن به این سمت از سوی سازندگان سریال کاری قابل تقدیر است هرچند ضعف‌های عمده در قصه و شخصیت پردازی‌ها وجود داشت که نتوانست رضایت بخش عمده‌ای از جامعه را کسب کند اما در اینجا به موضوع دیگر که به واسطه این سریال شاهدش بودیم اشاره خواهیم کرد.

حضور یک بازیگر لبنانی عرب زبان به نام «آن ماری سلامه» در این سریال و پخشش از پرمخاطب ترین شبکه رسانه ملی جای بسی تامل و تاسف را دارد. البته در سینما حضور و تعامل بین المللی ایران با دیگر کشورها بسیار هم اتفاق مبارکی است و همانگونه این بازیگر ۲۸ ساله لبنانی پیش از این نیز در فیلم «آوازهای سرزمین من» محصول مشترک ایران و لبنان به کارگردانی عباس رافعی به ایفای نقش پرداخته است. اما وقتی رسانه ملی با ممیزی‌های فراوان باعث فراری دادن و خانه نشین شدن بسیاری از هنرمندان داخلی شده است و با تعاریفی که از حجاب دارد با ذره بین روی زندگی هنرمندان ایرانی به دنبال تناقضاتی می‌گردد تا بهانه‌ای ممنوع الفعالیتی‌اشان پیدا کند، اکنون حضور یک بازیگر بی حجاب با بازی ضعیف در این سریال جای بحث دارد.

هنرمندان بسیاری در کشور داریم که می توانستند با لهجه عربی بسیار توانمندتر در نقش کارکتر «ساره» ظاهر شوند. این واقعیت که مخاطبان رسانه ملی در حال ریزش است، غیر قابل کتمان است. ضعف مدیریتی که حاصلش دلزدگی بزرگان هنر از تلویزیون شده و عدم ساخت سریال‌های درخشان گذشته و سانسورهای بیش از حد همه و همه عواملی هستند که در این چند سال اخیر باعث عقب ماندن رسانه ملی از گردانه رقابت با رسانه‌های آنور آبی و فضای مجازی شده است.

حالا با این شرایط و سخت‎گیری‌هایی که بعضا هم سلیقه‌ای است شاهد یک بازیگر بی حجاب نه چندان موفق لبنانی در شبکه سوم بوده‌ایم. اگر بخواهیم هنرمندان ایرانی که به خاطر ممنوع الکاری مجبور به مهاجرت شده‌اند را با ماری سلامه مقایسه کنیم خواهیم دید هیج تفاوتی بین بانوان بازیگر ایرانی و ماری سلامه نیست و اتفاقا بازیگران ایرانی رفتارهایشان مطابق با قوانین تلویزیون ایران بوده و بازیگری چون ماری سلامه بیشتر از هر بازیگر ایرانی در این زمینه هنجارشکنی کرده است.

اما چرا مجازات و بی مهری مدیران رسانه ملی با هنرمندان ایران بسیار بیشتر از رافتی است که با بازیگران مشابه عرب زبان دارند. اگر هدف جذب حداکثری مخاطب و هنرمندان است پس باید اول از کشور خودمان شروع کنیم و هنرمندانی که به خاطر اشتباهات جزیی مجبور به کوچ و خانه نشینی شده‌اند را دوباره به عرصه هنر بازگردانیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. گل گفتب دمت گرم همان قانونی که برای بازیگر ایرانیست باید برای بقیه هم باشد اگر قرارست شل بگیرند برای بازیگران ایرانی هم بگیرند

  2. بازیگر ایرانی اگه توی زندگی شخصی حجابو رعایت نکنه ممنوع التصویر میشه
    اما خیلی راحت از بازیگر خارجی که اصلا مسلمان و مقید نیس استقبال میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا