خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مردان عامل فرودستی زنان بوده‌اند»

حجت الاسلام و المسلمین «علی اکبر بیگی»، در اولین نشست از سلسله نشست‌های فقهی «چالش‌های حقوقی زنان در فقه» مردان را عامل فرودستی زنان در طول تاریخ نامید و گفت: آیا به خود اندیشیده‌ایم که اگر جنس سومی بر ما مردان چنین روا بدارد، عکس‌العمل‌ها چه خواهد بود؟!

به گزارش انصاف نیوز، این نشست فقهی صبح امروز از موسسه فقه الثقلین وابسته به دفتر آیت الله العظمی صانعی با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه و فعالان حوزه زنان در محل پژوهشکده امام خمینی آغاز شده و در حال برگزاری است.

مدیر موسسه فقه الثقلین در مراسم افتتاحیه این نشست‌ها به ظلم‌های روا داشته شده به زنان در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: این قشر جمعیتیِ برابر با مردان در ادوار مختلف حیات انسانی، بجز عنصر درجه دانی و بالعرض، محسوب نشده‌اند.

وی گفت: کمی دقت و توجه به این مسأله، چنان رنج‌ها و غم‌ها را در هستی‌شناسانِ منصف پدید می‌آورد که نای تعادل را از توان روحی آنان می‌زداید. این درحالی است که اینان هم نوع و هم روح مایند؛ اینان نیمی از حیات طیّبه انسانی را شکل داده‌اند.

وی افزود: آیا به خود اندیشیده‌اید که این وارفتگی زنان و بروز ضعف در ساختار توانمند‌های آنان، از دست‌مایه‌های مردان است که عرصه کار و تلاش، خدمت و مدنیّت و علم‌آموزی را از آنان سلب نموده‌ایم و با اینکه علت محدِثه فرودستیِ آنانیم و لیکن با سلطه قاهرانه، آنان را به نقصان عقل و تدبیر و ایمان، متهم کرده‌ایم!! آیا به خود اندیشیده‌ایم که موجود یا موجوداتِ دیگری در این میان نقشی نداشته‌اند بلکه این گروه مردانند که با زنان چنین کرده‌اند؟!!

حجت الاسلام بیگی گفت: بگذریم که اگر عقل و عقلانیت را در کنار قضاوت و رفتارهای خود بنشانیم، ماهیت تحلیل‌های متنی و عملکردهایِ رفتاریِ‌ نگاه فرودستی به زنان، هیچ جایگاهی نخواهد داشت، و دامنِ دین و آموزه‌های اسلامی هم، از چنین نگاه‌های به دور از خرد، مبرّاست. و حاشا که اسلام و الگوی عدالت در زندگی و بهره‌مندیِ برابرِ بشر از حقوق طبیعی و انسانی خویش با این چنین چالش‌هایی سر‌سازش و تسلیم فرود آورد.

حجت الاسلام بیگی افزود: آنچه امروز ما را در کنارتان و در جمع شما علما، اساتید و پژوهشگران قرار داده است، افق پیش‌روی ماست. افقی که با درک بجا و بموقع از آن، امکان مدیریت و ساماندهی از منافع و مضارّ آن فراهم است ولی غفلت و چشم‌پوشی از این افق، پیری زود‌رس و سپس مرگ جامعه‌ی غفلت‌زده را منجر خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. آنچه موجب فرودستی زنان در تاریخ شده اولا شرایط خاص تاریخی بوده است ، چنانکه به مردان نیز توسط خود مردان کم ظلم نشده است معمولا در جنگهای بی شمار مردان را می کشتند و زنان و کودکان را به اسارت می گرفتند . دوما این فرودستی به دلیل استعدادهای خاص زنان بوده است که استعداد آنها در مسایل دیگری است چناچه برندگان جایزه نوبل که در قرن بیستم اعطا شده است فقط حدود 6 درصد دریافت کنندگان آن زن هستند . این نشان می دهد زنان مظهر عاطفه و احساسات و ستون اصلی خانواده هستند و دلیلی ندارد هر چه مردان می کنند آنها نیز انجام دهند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا