خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا فوتبال ایران فاسد است؟

/ پرونده فساد در فوتبال 1 /

زهرا شاهسوند، خبرنگار انصاف نیوز: فساد در فوتبال موضوعی است که سال‌هاست گریبان‌گیر فوتبال است. برخی از کسانی که در داخل مستطیل سبز فعالیت می‌کنند معتقدند که پول عامل اصلی فساد است، مدیریت در فوتبال ایران تخصصی نیست و دلال‌ها در فوتبال جولان می‌دهند.

آنها معتقدند که ورزش فوتبال فاسد نیست بلکه افرادی فاسد فوتبال را فاسد می‌کنند. مصداق بارز فساد در فوتبال میشل پلاتینی بازیکن سابق فرانسه است که به دلیل فساد مالی از ریاست فیفا کنار گذاشته شد ولی در ایران سال‌هاست که بزرگان فوتبال از جمله خداداد عزیزی و علی کریمی راجع به فساد در فوتبال صحبت می‌کنند ولی تا به حال به آن رسیدگی نشده است. اگر هم اشخاصی شناسایی شوند ممکن است سر دسته‌ی فساد کشف شده و به افراد قدرتمندی وصل شود که در نهایت ماجرا به نتیجه‌ی ملموس نمی‌رسد.

البته چهارشنبه، 21 آذرماه ایسنا به نقل از میزان از احضار «۳۰ دلال و واسطه» فوتبال توسط قوه قضاییه خبر داد.

خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی فساد در فوتبال با کسانی که داخل مستطیل سبز فعالیت می‌کنند از جمله مربیان، بازیکنان، داوران و کارشناسان مجموعه گفت‌وگوهایی انجام داده است که بخش نخست آن را که مصاحبه‌ای است با هومن افاضلی مربی تیم نفت و فرشاد پیوس، بازیکن اسبق پرسپولیس و تیم ملی در ادامه می‌آید:

افاضلی: درباره‌ی روابط مربیان و داوران حرف‌های زیادی‌ هست

مربی تیم نفت ایران درباره‌ی فساد در فوتبال گفت: درباره‌ی روابط مربیان و داوران یا باشگاه و داوران خیلی حرف‌ هست. برای مثال این مربی با آن داور ارتباط دارد و در بعضی از بازی‌ها به هم کمک می‌کنند اما هیچ مدرکی برایش ارائه نشده است.

هومن افاضلی مربی و کارشناس فوتبال ایران در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: به هر چیزی که خلاف رفتار و فنون در فوتبال باشد فساد می‌گویند. شما فوتبال را نمی‌توانید از بقیه‌ی بخش‌های جامعه جدا کنید و وقتی که فساد در جامعه رواج دارد در فوتبال هم رواج دارد.

وی افزود: مسایلی وجود دارد که فرد به‌صورت مستقیم درگیر آن می‌شود. مسایلی مثل نقل و انتقال بازیکنان. بازیکنی به شما معرفی می‌شود که کیفیت لازم را ندارد ولی به‌دلیل روابطی که وجود دارد این آدم‌ها باید در تیم باشند.

در رسانه‌ها هم چیزهای مثبت و منفی راجع به ‌آنها نوشته می‌شود که درست نیست.

افاضلی توضیح داد: اگر بخواهیم درباره‌ی فساد در فوتبال صحبت کنیم باید مدرک و سند داشته باشیم به همین دلیل وقتی مدرکی نباشد واقعا نمی‌فهمیم که همچین چیزی وجود داشته یا نه.

برای مثال درباره‌ی روابط مربیان و داوران یا باشگاه و داوران خیلی حرف‌ هست. برای مثال این مربی با آن داور ارتباط دارد و در بعضی از بازی‌ها به هم کمک می‌کنند اما هیچ مدرکی برایش ارائه نشده است.

نمی‌خواهم اتهامی نه به قشر داوران و نه مربیان بزنم. در تیم امید که بودم همه‌چیز خیلی واضح بود چون تیم کاملا در اختیار مربی بود.

قبلا بازیکنی داشتم، به او شک کردم که تبانی کرده است ولی چون مدرک و سندی نداشتم، نتوانستم ثابت کنم.

وی درباره‌ی صحبت‌های علی کریمی درباره‌ی فساد در فوتبال گفت:  علی کریمی آدم سالمی است و با توجه به اینکه سال‌ها بازی کرده است و پایین و بالای فوتبال را دیده تجربه‌ی زیادی دارد. قطعا برای حرف‌هایی که می‌زند سند و مدرک هم دارد. فکر می‌کنم که علی کریمی آدم بامصرفی است. اگر بگویید فساد در فوتبال وجود ندارد انگار سرتان را زیر برف کرده‌اید.

پیوس:  دلالانی هستند که حرف اول را می‌زنند

فرشاد پیوس، بازیکن اسبق پرسپولیس و تیم ملی نیز درباره‌ی فساد در فوتبال به خبرنگار انصاف نیوز گفت: در همه جای دنیا فساد وجود دارد پس در ایران هم وجود دارد. فساد در فوتبال به مدیران باشگاه‌ها برمی‌گردد، علاوه بر آن دلالانی هستند که حرف اول را می‌زنند، یکسری بازیکن هم با دلالان رابطه برقرار می‌کنند که آیا در فلان بازی ببرند یا ببازند.

وی افزود: به خصوص در رده‌ی جوانان و نوجوانان خیلی زیاد است؛ ولی در بزرگسالان کمی کمتر است. چون هزینه‌ها سنگین است و خیلی از مربیان بخواهند کسی را بازی بدهند از بچه‌ها پول می‌گیرند. شرایط تیم پایه، خوب نیست.

پیوس توضیح داد: به نظرم نیروها در کمیته اخلاق کم هستند ولی اگر بیشتر باشند بهتر می‌توانند رصد کنند که در چه حوزه‌هایی فساد اتفاق می‌افتد. همچنین اگر باشگاه‌ها خصوصی شود مدیر آن باشگاه می‌داند که چطور از داشته‌هایش در فوتبال استفاده کند و چطور بازیکن جذب کند و قرار دادی بسته شود.

اما به نظرم در ایران باشگاه‌های دولتی و خصوصی فرقی ندارند و در همه‌ی آنها فساد اتفاق می‌افتد و خیلی از افراد را دزد می‌کند. برای مثال بازیکنی هست که آینده‌‌ی خوبی دارد و با استعداد است، از او درخواست پول می‌کنند و چون پولی ندارد از فوتبال دور می‌شود.

وی درباره‌ی فساد در فوتبال در زمانی که او همچنان بازی می‌کرد، گفت: آن زمانی که ما بودیم فساد خیلی کم بود و الان خیلی بیشتر شده است. البته تیم‌ها هم بیشتر شده‌اند.

بچه‌ها بیشتر دوست دارند فوتبال بازی کنند و فکر می‌کنند که می‌توانند یک شبه پول‌دار می‌شوند. توقعات بیشتر شده است. رسانه‌ها بیشتر شده است. در همین رسانه‌ها آدم‌های خوب هم هستند اما دلال هم وجود دارد.

او با اشاره به فساد در فدراسیون گفت: مدتی در فدراسیون فساد رخنه کرده بود که همه‌ی آنها را بیرون انداختند، در حال حاضر می‌توان گفت که تقریبا فساد در فدراسیون کمتر شده است.

پیوس در پایان با ذکر تجربه‌ی پیشنهادی که به خودش شده بود، گفت: زمانی که بازیکن بودم یک بار در قطر تیمی به من گفت که گل نزن و خودت را به مصدومیت بزن و پول زیادی هم بهت می‌دهیم. قبول نکردم و در آن بازد هم گل زدم و هم بهترین بازیکن زمین شدم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ظاهرا هنوز عنوان فساد نهادینه شده در کشور که بعضی مسئولین هم جار زده اند برای دوستان جا نیافتاده است ، مگر فوتبال تافته جدا بافته است ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا