خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کرباسچی: برای رسیدن به وحدت ملی راهی غیر از انتخابات آزاد وجود ندارد

«غلامحسین کرباسچی»، دبیرکل حزب کارگزاران گفت: بهترین چیزی که دنیای امروز به آن رسیده این است که در جایی که نمایندگی واقعی مردم را دارد و همه آن نمایندگی را تعیین می کنند, برای رسیدن به وحدت ملی راهی غیر از انتخابات آزاد وجود ندارد. نباید فقط حاکمیت بگوید انتخابات آزاد است بلکه باید در همه زبان ها و حیطه های جغرافیایی کسانی بیایند و در یک بحث کارشناسی شرکت و نهایتا با رایی آزاد بدون فشار انتخاب شوند.

به گزارش ایسنا، کرباسچی در پنل تخصصی کنگره حزب ندای ایرانیان گفت: از سال‌ها قبل که کسانی در مملکت برای مبارزه قد َعلم کردند، فکر می کردند برای منافع مردم کار می کنند.

وی ادامه داد: برخی احزاب اسم حزب را دارند و مدرن هم هستند، ولی یک نوع قوم گرایی بر آنها حاکم است.

کرباسچی همچنین افزود: آیا منافع ملی را یک مرجع تقلید یا علمای جمع شده در مجلس خبرگان یا مجمع تشخیص تعیین و یا سازمان ها تعیین می‌کنند؟

وی با اشاره به عدم حضور دبیردکل حزب موتلفه در این مراسم،  با بیان اینکه اگر آقای حبیبی بودند مناقشه ای با ایشان داشتیم، تصریح کرد: مناقشه در این بود که زمانی در این کشور یک سازمان محرمانه قیام کرده و  فکر می کردند که منافع ملی در این است که شروع به ترور افرادی کنند که به زعم آنها خلاف منافع ملی کشور بودند.

وی گفت: کتاب هایی از سازمان مجاهدین خلق منتشر شده که نفرات اولیه آن به نفع مردم کار می کردند و شاید برخی هایشان هم انگیزه دینی و ملی داشتند ولی جمع بندیشان بر این بود که منافع ملی در ترور افراد است.

دبیرکل حزب کارگزاران خاطرنشان  کرد: یک وقتی موتلفه اسلامی مدعی بود و زمانی فداییان اسلام فکر می کردند اگر فردی از عناصر خاص را ترور کنند منافع ملی تامین می‌شود. ریشه های این اندیشه ممکن است به زمان های معاصر هم برسد و جمع هایی فکر کنند که ترور فیزیکی یا شخصیتی در کشور منافع ملی را تامین می‌کند.

کرباسچی ادامه داد: حتی مسائل دینی و اعتقادی منهای بحث اعتقاد شخصی برای تامین منافع ملی است و مهم است که به این توافق برسیم که منافع ملی چیست.

وی افزود: تجربه امروز دنیا نشان می دهد منافع ملی را نه یک فرد به عنوان حاکم که یا رئیس جمهور یا نخست وزیر است و نه حتی یک حزب به تنهایی تعیین می کند.

دبیرکل حزب کارگزاران تصریح کرد: بهترین چیزی که دنیای امروز به آن رسیده این است که در جایی که نمایندگی واقعی مردم را دارد و همه آن نمایندگی را تعیین می کنند, برای رسیدن به وحدت ملی راهی غیر از انتخابات آزاد وجود ندارد.

وی افزود: نباید فقط حاکمیت بگوید انتخابات آزاد است بلکه باید در همه زبان ها و حیطه های جغرافیایی کسانی بیایند و در یک بحث کارشناسی شرکت و نهایتا با رایی آزاد بدون فشار انتخاب شوند.

کرباسچی با اشاره به اظهارات محمدجواد ظریف مبنی بر اینکه منافع ملی حوزه جناحی و حزبی نیست اظهار کرد: این حرف در کلیت درست است اما حاشیه دارد و آن اینکه این جناح ها اگر حاکم شوند منافع ملی را طبق تعریف خود اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: رهبری نظام در مورد مسایل کلی نظام ورود می کند و احزاب باید برای زندگی افراد جامعه برنامه و راهکار ارائه دهد.

وی در پایان گفت: حضور در سیاست خارجی در آمریکا وسیله ای برای تامین منافع مردم این کشور است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا