خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مجلس و طرح احیای «نَسَقخانه‌ی مبارکه»! 

رضا دانشمندی در یادداشتی با عنوان “مجلس و طرح احیای «نَسَقخانه‌ی مبارکه»” در خبرآنلاین نوشت:

“علی‌الظاهر، به میمنت و مبارکی و پس از یک‌صدودوازده سال مجاهدتِ ملّت برای قلع شجرۀ خبیثۀ «استبداد»، به عصر قاجار بازگشته‌ایم و به‌جای مجازات خاطی، در پیِ تأدیب افشاگران هستیم.

فلذا، برای تنبیه رعیتِ خیره‌سر و عنید که جسورانه سرپیچی کرده، زبان درازی هم می‌کنند، و تشفّی خاطر همایونیِ «چهل»! وکیل امضاکنندۀ استیضاحِ وزیرمالیه، بالأخص «یگانه گوهرِ صدفِ انتخابِ جنابِ اَحَد»، نمایندۀ هوشنگ هیبت، سهراب سطوت، برزو بازو، نریمان نیرو، سکندر مقام و اردشیر احتشامِ آن دیار! [که به‌علت حفظ انسجام ملّی، از ذکر نام آن شهر خودداری می‌شود] و از همه مهم‌تر، یارِ قارون قوّت‌شان، چند نوع مجازات برای مستخدمین گمرکات، خاصّه وزیر مالیه، به سبک‌وسیاقِ قاجاران پیشنهاد می‌گردد تا سبب عبرت رعایا و مقهورسازی آنان شود:

-مکفوف، مکحول و مقلوعُ‌البصرکردن (نابیناساختن)
-مقطوع‌اللسان و ید ساختن (بریدن زبان)،
-معدوم‌الأثر کردن،
-خمپاره هواکردن و دم توپ‌دادن،
-کلّه‌منار ساختن،
-تعذیب به چوب و تازیانه و از همه مؤثرتر
– مقطوع‌النّسل و اخته‌سازیِ یاغیان، متمرّدان و گردن‌فرازانی است که زبان‌درازی کنند.

الحق که آن جناب وکیل! به فراست و کیاست دریافته‌ است که اگر «امروز با این توهین برخورد نکنید، فردا نوبت شما است»، پس بی‌تردید اگر امروز زبان از قفای آن پدّرسوخته! [دال مشدّد مهم است] بیرون کشیده نشود، خوف آن هست که باز گردن‌کشان، یاغیان و گستاخانی در اقصی نقاط مملکت جسارت یابند و در برابر اوامر ملوکانۀ وُکلا سرکشی و استنکاف و بدتر زبان‌درازی کنند و در صورت رنجش خاطر ملوکانۀ آنان و استعفای‌شان، چه فاجعه و ثلمه‌ای که پیش نخواهد آمد، و اعوذ بالله …

در پایان، رعایایِ جان‌نثار، مُجدّانه مُصرّند برای تحکیم تَحَکُّمات وکلای مجلس، و ممانعت از تکرار خیره‌سری رعیت، نهاد دیرپای «نَسَقخانه»(1) و جایگاه ضروری «نسقچی‌باشی‌گری» و «میرغضبی» احیا شود.

رعیت دعاگوی وُکلای پُرصلابت‌ومهابت مجلس، شورای نگهبان، و حامیان و مبلغانِ «سیاهۀ امید!» در بیرون مجلس است.

1 – شغل «نسقچی‌باشیگری» مجری تنبیهات بدنی، بُریدن دست و پا و گوش و بینی، پاره کردن شکم، کورکردن چشم، سر بُریدن، دار زدن و از این قبیل کارها بوده است و شخصی که این  اعمال را به فرمان شاه انجام می‌داد، «نسقچی‌باشی» می‌نامیدند.”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا