خرید تور تابستان ایران بوم گردی

متن كامل گزارش شورايعالی امنيت ملی درباره‌ی وقايع ۱۸تیر۷۸ در كوی دانشگاه

متن كامل گزارش شوراي عالي امنيت ملي درباره وقايع کوی دانشگاه  و اطلاعیه های شورای عالی امنیت ملی که در ویژه نامه 18 تیر تابستان 1384 نشریه چشم انداز ایران بازنشر شده است را در ادامه می‌خوانید:

بسم‌الله الرحمن‌الرحيم

حادثه تلخ كوي دانشگاه تهران كه رهبر معظم انقلاب اسلامي، رياست محترم جمهوري و ملت شريف ايران را متاثر كرد و اتفاقات بعدي آن كه زمينه حضور برخي افراد مزدور، بي‌هويت و فرصت‌طلب را فراهم نمود، از  جمله حوادثي بود كه ملت ما را يك بار ديگر از وجود دشمنان به كمين نشسته داخلي و خارجي عليه انقلاب اسلامي و نظام اسلامي ـ مردمي آگاه نمود. اين بار نيز همچون گذشته، رشد سياسي و هوشياري بي‌نظير مردم هميشه در صحنه ما،‌حماسه عظيم 23 تير ماه را آفريد و اميد واهي ناآگاهان، مزدوران و دشمنان اسلام را به يأس تبديل نمود.

همانگونه كه ملت شريف ايران استحضار دارد، پس از حادثه تاسف‌بار و تلخ حادثه كوي دانشگاه و حوادث بعدي آن و پايان فضاي مشوش موجود و استقرار آرامش كامل در تهران، شوراي عالي امنيت ملي با توجه به اهميت مسئله و خواست عمومي ملت شريف بخصوص دانشجويان عزيز و تأكيدات رهبر معظم انقلاب اسلامي و رياست محترم جمهوري مبني بر پيگيري جدي و دقيق حوادث كوي دانشگاه، تصويب نمود كميته ويژه‌اي جهت تحقيق در اين زمينه تشكيل و حادثه مذكور را از ابعاد مختلف مورد مطالعه و بررسي قرار داده و نتايج آن را اعلام نمايد. بر اين اساس و به منظور روشن شدن «ابعاد مسئله»، «عوامل موثر در تكوين حادثه»، «عملكرد و رفتار دانشجويان»، دستگاه‌هاي سياسي و اداري، افراد نيروي انتظامي، گروه‌هاي غيررسمي و همچنين عوامل مؤثر ديگر، شوراي عالي امنيت ملي تشكيل كميته تحقيق را با تركيب ذيل مورد تصويب قرار داد:

اعضاي كميته:

1ـ آقايان ابراهيم رئيسي، رئيس سازمان بازرسي كل كشور 2ـ مرتضي رضايي، رئيس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي 3ـ عباسعلي فراتي، دادستان دادسراي نظامي استان تهران 4ـ احمد وحيدي، رئيس اداره اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي 5ـ غلامرضا ظريفيان، نماينده وزير فرهنگ و آموزش عالي 6ـ مصطفي تاج‌زاده و غلامحسين بلنديان (به تناسب موضوع) از وزارت كشور 7ـ جمال شفيعي، نماينده وزارت اطلاعات.

اين كميته با مسئوليت علي ربيعي عضو دبير خانه شوراي عالي امنيت ملي در محل دبيرخانه مستقر گرديد.

اين كميته كه به تأييد مقام معظم رهبري و رياست محترم جمهوري رسيد، روز يكشنبه مورخ 27/4/78 كار خود را آغاز نموده و مجموعه حوادث و عوامل موثر در واقعه كوي دانشگاه را در مقطع زماني از ساعت 30/21 مورخ 17/4/78 الي 10 صبح روز جمعه 18/4/78 مورد بررسي و تحقيق همه‌جانبه قرار داده است. بررسي حوادث روز جمعه به بعد، به عهده وزارت اطلاعات مي‌باشد.

٭ كميته در اولين جلسه خود، محورهاي ذيل را به عنوان محورهاي تحقيق و بررسي تصويب نمود:

الف) نحوه شكل‌گيري تجمع و راهپيمايي اوليه دانشجويان.

ب) نقش گروه‌هاي سياسي اعم از گروه‌هاي شناخته شده دانشجويي يا گروهك‌هاي ضدانقلاب.

ج) نحوه حضور، رفتار و عملكرد افراد نيروي انتظامي در مراحل مختلف حادثه.

د) سلسله مراتب تصميم‌گيري و همچنين نحوه تصميم‌گيري ناجا در خصوص حادثه.

هـ) نقش گروه‌هاي غيررسمي و ميزان تأثيرگذاري آنها در روند حادثه.

و) ساير عوامل مؤثر و ميزان تأثيرگذاري آنها بر حادثه.

٭كميته به منظور سرعت بخشيدن به كار و حصول نتيجه در كوتاه‌ترين زمان نمايندگاني را از ارگان‌هاي مختلف شامل سازمان قضايي نيروهاي مسلح  1 نفر، بازرسي كل كشور 2 نفر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي 1 نفر، اداره كل امنيتي وزارت كشور 2 نفر، دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي 3 نفر (كه در جلسات دعوت نموده است) و گروه‌هاي تحقيقاتي (فرعي) را به طور تركيبي از اين نمايندگان تشكيل داد.

چهار روش براي پيگيري ماجرا

٭ هر يك از اين گروه‌هاي كاري موضوعات مختلفي در محورهاي فوق‌الذكر را مورد تحقيق قرار داده و نتيجه را به دبيرخانه منعكس مي‌نمودند. كميته به منظور تبيين كارشناسانه موضوع، با استفاده از چهار روش:

1ـ تحقيقات ميداني

2ـ مطالعه اسناد و مدارك

3ـ مصاحبه حضوري با افراد

4ـ بازداشت و دستگيري برخي از مظنونين و بازجويي از آنها،‌تحقيقات خود را آغاز و به پايان رسانيده است.

٭ اعضاي كميته و گروه‌هاي كاري آن به طور متناوب و بدون اطلاع قبلي در كوي حاضر و با دانشجويان ساكن كوي دانشگاه مصاحبه و اظهارات آنها را ثبت نموده‌اند. همچنين نمايندگان كميته، نيروهاي عمل‌كننده ناجا را در سازمان مربوط مورد مصاحبه قرار دادند. در اين راستا دبيرخانه از دستگاه‌هاي ذي‌ربط درخواست نمود كه مجموعه گزارشات و اسناد (مكتوب تصويري) خود را به كميته ارسال نمايند. وزارتخانه‌هاي اطلاعات، كشور، فرهنگ و آموزش عالي، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، سازمان صدا و سيما، استانداري تهران، حراست وزارت فرهنگ و آموزش عالي، خبرگزاري جمهوري اسلامي و دانشجويان (به طور مستقل) و ناجا از جمله نهادهايي بودند كه اقدام به ارسال گزارش نمودند.

مصاحبه با افراد مظنون

٭ گزارش‌ تهيه شده حاصل ده‌ها ساعت جلسه كميته اصلي تحقيق، 25 جلسه گروه‌هاي كاري شامل مصاحبه با دانشجويان، شاهدان، مظنونين، مسئولين مربوطه و 60 نفر، احضار و مصاحبه با افراد مظنون و حاضر در صحنه، دستگيري و بازداشت گروه‌ها و افراد مرتبط با واقعه توسط وزارت اطلاعات و مطالعه بيش از 1000 صفحه طي 22 روز كار مداوم و شبانه‌روزي اسناد رسمي و نوارهاي پياده شده از مذاكرات، مصاحبه، جلسات و… مي‌باشد.

٭ نتايج به دست آمده اين كميته، نهايتاً طي 5 جلسه با حضور نمايندگان كميته مورد بحث و بررسي دقيق قرار گرفته و بر اين اساس، يافته‌هاي حاصله مورد توافق اعضاي جلسه مي‌باشد.

٭ از آنجا كه مدت زمان كار كميته تناسبي با پيگيري برخي از ريشه‌هاي موجود واقعه نداشته (علي‌رغم اينكه كميته در همه موارد به يافته قابل توجه و مستندي دست يافته است) و از سويي به منظور روشن شدن همه ابعاد و زواياي ناشناخته حادثه مذكور، كميته تصميم گرفت موضوعاتي از قبيل «نحوه شكل‌گيري هسته اوليه راهپيمايي»، «نحوه حضور عناصر مهاجم غيررسمي در دانشگاه»، و… را جهت حصول نتيجه نهايي به وزارت اطلاعات محول نمايد. وزارت اطلاعات، بر اساس تحقيقات به دست آمده و درخواست‌هاي كميته، تحقيقات خود را كماكان ادامه مي‌دهد و نتايج نهايي را به اطلاع عموم خواهد رساند.

اينك كه كار كميته تحقيق با تلاش شبانه‌روزي همه دستگاه‌ها و افراد ذي‌ربط خاتمه يافته است، نتايج آن جهت استحضار ملت شريف ايران تقديم مي‌گردد.

اميد است رضايت خداوند متعال و ملت شريف ايران حاصل شده باشد.

در اين رابطه لازم است به چند نكته اشاره شود:

1ـ حادثه كوي دانشگاه تهران از حوادث روزهاي بعد، كاملاً متمايز است. اين موضوع از ابتدا مورد تأكيد مقام معظم رهبري و رياست محترم جمهوري بوده است و مقامات نظام معتقد بودند علي‌رغم وقوع حوادث بعدي، اصل ماجرا نبايد در كوران حوادث بعدي فراموش گردد و با توجه به اهميت حياتي مسائل فرهنگي كشور به ويژه مسائل نسل جوان و پرنشاط دانشجو و نيز با عنايت خاص مقامات عالي‌رتبه نظام، حساسيت‌هاي خاص دولت و شخص رييس‌جمهوري، اين كميته با حمايت و پشتوانه همه‌جانبه مسئولان، كار خود را آغاز و به اتمام رسانيده است.

قابل ذكر است مقام معظم رهبري در نامه‌اي جداگانه به كميته، تأكيد فرمودند كه اصل ماجراي كوي دانشگاه به هيچ وجه نبايد فراموش شود و اين كميته را به پشتيباني‌ها و راهنمايي‌هاي خود مستحضر ساختند.

2ـ از آنجا كه برخي از افراد دستگير شده در حال حاضر بازداشت مي‌باشند و هنوز محكوميت آنها قطعي نشده است و همچنين به منظور حفظ و رعايت حقوق و حريم خصوصي و احترام به حقوق اجتماعي افراد و مظنونين مرتبط حادثه، در اين گزارش از ذكر اسامي افراد خودداري شده است و فقط در برخي موارد به عناوين و سمت‌هاي افراد اشاره گرديده است. بديهي است مشخصات دقيق مشاراليهم جهت رسيدگي به قوه قضاييه اعلام شده است و اين قوه پس از مراحل قانوني نتيجه را به اطلاع مردم خواهد رساند.

علاوه بر تلاش‌هاي انجام شده مذكور، به منظور كسب اطمينان و دقت بيشتر، در اين راستا طي سه نوبت و بدون اطلاع قبلي، اعضاي كميته تحقيق در كوي دانشگاه حاضر شده و با دانشجويان مصاحبه و از نزديك مسائل آنها را مطالعه و بررسي نموده‌اند.

همچنين با همه افراد مرتبط از نيروي انتظامي در اين حادثه مصاحبه گرديد. كميته همه تلاش خود را به كار گرفت تا در نهايت بي‌طرفي، حقايق و واقعيات موجود كشف و بر مبناي عدل و انصاف گزارش گردد. بدين جهت علي‌رغم آنكه انتظار مي‌رفت اين گزارش بسيار زودتر به نتيجه رسيده و به آگاهي عموم برسد، با عنايت به موارد فوق و نيز گزارش‌هاي جديدي كه به كميته واصل گرديد، ارايه اين گزارش به طول انجاميد.

اينك شرح و توصيف ماجرا كه به طور خلاصه در چند بخش تقديم مي‌گردد.

بخش اول: زمينه‌هاي وقوع حادثه

الف: پيشينه

بررسي گزارش‌هاي رسيده به دبيرخانه در خصوص پيشينه موضوع در كوي دانشگاه به شرح ذيل مي‌باشد:

بنابر گزارش سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامي 104 مورد تجمع، راهپيمايي و درگيري از تاريخ 4/3/76 الي 22/10/77 رخ داده است كه دو مورد آن به خارج از كوي كشيده شده است و همچنين گزارش‌هاي موجود در نيروي انتظامي، وزارت كشور، وزارت اطلاعات وحراست دانشگاه حاكي از وقوع تجمع و راهپيمايي در كوي دانشگاه (قبل از حادثه اخير)، به طور كلي مي‌باشد.

يافته‌هاي دبيرخانه حاكي است كه 14 راهپيمايي در كوي دانشگاه تهران با توجه به اسناد موجود در طول سال 76 منتهي به سال 77 انجام شده كه دو مورد آن به خارج از كوي كشيده شده است.

اين موارد غالباً با يك هسته 10 الي 15 نفره، از مقابل ساختمان شماره 22 بين ساعات 22 و 23 آغاز و پس از خروج از درب نگهباني و ورود به خيابان كارگر شمالي،‌به سمت اتوبان جلال‌آل‌احمد طي مسير مي‌شده است.

جمعيت در اين راهپيمايي‌ها به طور متوسط 150-100 نفر ثبت شده است. در مقابل اين اقدامات غالباً كلانتري يوسف‌آباد راهپيمايي‌ها را متوقف و با شيوه‌هاي مناسب راهپيمايان را به سمت كوي هدايت مي‌كرده است. شعارهاي اين راهپيمايي‌ها نيز غالباً در ارتباط با موضوع بوده است.

ب: نحوه شكل‌گيري تجمع و راهپيمايي حادثه اخير

نحوه شكل‌گيري تجمع و راهپيمايي مورخ 17/4/78 پس از مطالعه مجموعه گزارش‌هاي رسيده واصله (از نحوه شكل‌گيري) و استماع گزارشات شفاهي از مصاحبه‌شوندگان، اجماع نظرات و مشتركات و دريافت‌هاي كميته به قرار ذيل است:

در پي تصويب لايحه اصلاح قانون مطبوعات در مجلس، همزمان با آن، توقيف روزنامه سلام با حكم دادسراي ويژه روحانيت، در حوالي ساعت 30/21 پنجشنبه مورخ 17/4/78 اطلاعيه‌اي مبني بر حضور دانشجويان در تابلوي اعلانات نصب مي‌گردد.

(فردي كه اقدام به نوشتن اطلاعيه دست‌نويس و نصب آن نموده بود از دانشجويان براي تجمع دعوت مي‌نمايد) نويسنده اطلاعيه به اتاق‌هاي دانشجويان مراجعه و درخواست حضور در تجمع و راهپيمايي را مي‌نمايد، از ساعت 22 هسته اول شامل حدوداً 15 نفر از دانشجويان همراه با نامبرده ساير دانشجويان را ترغيب و تشويق به راهپيمايي نموده‌اند، اين حركت با توجه به ويژگي ساختمان شماره 22 كوي دانشگاه (استقرار بيش از 600 نفر دانشجو و دارا بودن بيشترين تمركز دانشجويي) از اين ساختمان آغاز و با شعارهايي از ساكنين ساختمان مذكور مي‌خواهند به جمع آنها ملحق شوند. در واكنش به اين درخواست بعضي از ساكنين امتناع نموده و تعدادي به اين افراد مي‌پيوندند و به همين ترتيب دانشجويان مذكور از مقابل ساختمان‌هاي (18-19-21) حركت كرده و ساكنين آنها را جهت پيوستن به خود ترغيب مي‌نمايند، به اين شكل در ساعت 30/22 با نزديك شدن به درب اصلي كوي، با شعار «نگهبان در را باز كن» جمعيتي حدوداً 150 نفر از درب كوي خارج شده و مرحله اول ماجراي كوي دانشگاه را شكل دادند.

نكات مهم جمع‌بندي:

1ـ طبق گزارش نيروي انتظامي، تعدادي نزديك به 70 نفر مهمان در شب حادثه (17/4/78) در كوي ساكن بوده‌اند، لكن تحقيقات كميته حاكي از اين است كه به طور معمول و مداوم هر شب نزديك به 10 درصد ساكنين مهمان مي‌باشند.

يكي از دفترچه‌هاي نگهباني كوي، 17 مهمان را در شب حادثه ثبت نموده است و با احتساب همين مقدار در دفتر ديگري كه مفقود شده است، مي‌توان تعداد تقريبي مهمانان را پيش‌بيني نمود. در ضمن گزارشي مبني بر اينكه حضور مهمانان مذكور با هماهنگي و سازماندهي قبلي در كوي بوده است، به اين كميته واصل نشده است.

2ـ با عنايت به گزارش وزارت اطلاعات كه در دو مرحله به كميته ارائه گرديده است، دفتر تحكيم وحدت در جلسه روز پنجشنبه خود هيچگونه تصميمي مبني بر ايجاد تجمع و راهپيمايي نگرفته است و نسبت به اينكه آيا در ميان دانشجويان در شب حادثه برنامه‌ريزي و سازماندهي خاصي وجود داشته است، كميته به نتيجه‌اي نرسيد. ليكن ادامه تحقيقات و پيگيري‌هاي بعدي با توجه به متهمين و منابعي كه در اختيار دستگاه‌هاي ذي‌ربط مي‌باشد، به وزارت اطلاعات محول گرديد.

3ـ نمايندگان وزارت علوم و افراد احضار شده از تشكل‌هاي دانشجويي هرگونه تصميم‌گيري سازماني را در اين زمينه به شدت تكذيب كرده‌اند. تحقيقات صورت گرفته حضور رسمي تشكل‌هاي دانشجويي شناخته شده مذكور با تصميم قبلي را براي كميته اثبات ننموده است. با توجه به پاره‌اي گزارش‌هاي رسيده در خصوص وجود عناصر مشكوك و ماجراجو در هر دو طرف درگيري در شب حادثه و با عنايت به اينكه اظهارنظر روشن، شفاف و اطمينان‌بخش نسبت به اين عناصر مستلزم زمان و تحقيقات بيشتر بود، كميته تصميم گرفت تحقيقات بيشتر در مورد حضور عناصر ماجراجو در شب حادثه در كوي دانشگاه را به وزارت اطلاعات واگذار نمايد، تا پس از اقدامات لازم و كامل در قضيه و احراز نتايج روشن، موضوع به اطلاع عموم برسد. كميته همچنين به اطلاع مي‌رساند فردي كه اقدام به تدوين و الصاق اطلاعيه تجمع نموده بود، توسط وزارت اطلاعات دستگير شده است و تحقيقات بيشتر براي روشن شدن موارد مبهم در نحوه شكل‌گيري تجمع و زمينه‌هاي آن ادامه دارد. كميته در زمينه حضور افراد مشكوك و وابسته به جريانات ضدانقلاب به وزارت اطلاعات مأموريت داد به بازجويي‌هاي خود از افراد بازداشتي و ساير افراد ادامه داده و چنانچه نتايج جديدي حاصل گرديد، اعلام نمايد.

4ـ علي‌رغم اينكه اين قبيل راهپيمايي‌ها مسبوق به سابقه بوده است، لكن از اساس، اين قبيل راهپيمايي‌ها غيرقانوني مي‌باشند. جلوگيري نكردن از اينگونه حركات در دوران گذشته توسط مسئولان، اقدامات مذكور را (راهپيمايي‌ها) به امري عادي تبديل نموده است. به نظر مي‌رسد براي جلوگيري از تبعات منفي اينگونه حوادث بايد از كليه راهپيمايي‌هاي غيرقانوني در سراسر كشور توسط هر جرياني جلوگيري شود.

5ـ كميته معتقد است با تشكل‌هاي غيرقانوني كه به نام تشكيلات دانشجويي در خارج از دانشگاه و بعضاً داخل دانشگاه فعاليت مي‌نمايند بايد برخوردهاي قاطع و اصولي صورت گيرد و جلو اينگونه تحركات به شدت گرفته شود.

تحركات اين تشكل‌ها در ايجاد فضاي ناآرام در محيط‌هاي دانشجويي بي‌تأثير نبوده است.

6ـ به اعتقاد كميته، مقررات فعاليت‌هاي سياسي در دانشگاه نياز به بررسي و تدوين مقررات مناسب و جامع براي فعاليت‌هاي اجتماعي و سياسي قانونمند دانشجويان با توجه به شرايط سياسي، فرهنگي و اجتماعي و نيازمندي‌هاي اين شرايط را دارد.

7ـ كميته معتقد است فشار رواني ناشي از تنش‌هاي سياسي ميان جناح‌ها و مسائل مطروحه در مطبوعات و همچنين تعطيلي روزنامه سلام و قانون اصلاح مطبوعات و تقابل‌هاي موجود بين جناح‌ها به عنوان بستري مناسب براي بروز اين حادثه عمل نموده است.

8ـ كميته معتقد است دستگاه‌هاي ذي‌ربط امنيتي ـ سياسي ـ فرهنگي در پيش‌بيني وقوع حادثه فوق دچار ضعف و كاستي بوده‌اند.

بخش دوم: مراحل مختلف عملياتي و عملي شكل‌گيري وقوع حادثه

اينك با توجه به مراتب فوق، مراحل عملياتي و عملي شكل‌گيري وقوع حادثه مذكور تشريح مي‌گردد:

مرحله اول: از ساعت 45/22 دقيقه پنجشنبه مورخ 17/4/78 لغايت 45 دقيقه بامداد مورخ 18/4/78

فرايند شكل‌گيري و خاتمه مرحله اول، با بررسي مجموعه گزارش‌هاي رسيده و مباحث مطرح شده در كميته به شرح ذيل مي‌باشد:

ساعت 45/22 حدود 150 نفر از دانشجويان كوي دانشگاه اقدام به راهپيمايي غيرقانوني مي‌نمايند، راهپيمايي دانشجويان از كوي دانشگاه تا جلال آل‌احمد همانند روال گذشته انجام مي‌گيرد. در اين راهپيمايي نيز تعدادي از دانشجويان با لباس‌هاي راحتي (دمپايي ـ گرمكن) شركت داشته‌اند.

راهپيمايي دانشجويان تا مقابل درب دانشكده فني ادامه مي‌يابد و پس از آن دانشجويان به سمت درب اصلي خوابگاه برمي‌گردند. حدود ساعت 45/22 دقيقه 2 دستگاه اتومبيل نيروي انتظامي حوزه يوسف‌آباد (يك پاترول و يك بنز 230) در محل حاضر مي‌شوند. مأموران حوزه مذكور با استفاده از تجربيات گذشته از اين نوع حوادث ضمن رفتار مسالمت‌آميز با دانشجويان از آنها تقاضاي  بازگشت به خوابگاه مي‌نمايند كه با عكس‌العمل مثبت از سوي دانشجويان مواجه و با شعار «نيروي انتظامي تشكر تشكر» اوضاع خاتمه مي‌يابد.

تعدادي از دانشجويان پس از اتمام مسير راهپيمايي و بازگشت به درب اصلي كوي در جلوي آن تجمع و با يكديگر به بحث پرداخته و از رفتن به داخل كوي دانشگاه امتناع مي‌نمايند. در اينجا مرحله اول ماجراي كوي دانشگاه به پايان مي‌رسد و گشت حوزه انتظامي يوسف‌آباد نيز به مقر خود مراجعت مي‌نمايد.

نكات مهم و جمع‌بندي مرحله اول:

1ـ اين راهپيمايي ظاهراً در مراحل اوليه آن تفاوت چنداني با راهپيمايي‌هاي گذشته نداشته است. تعداد و نحوه حضور دانشجويان از نظر پوشيدن لباس و… فاقد تفاوت بوده است.

2ـ كميته در خصوص انجام راهپيمايي همراه با سازماندهي و برنامه‌ريزي خاص و قبلي، به نتيجه‌اي نرسيد. ليكن ادامه تحقيقات به وزارت اطلاعات واگذار شده است.

3ـ كميته مقرر نمود وزارت اطلاعات تحقيقات تكميلي را در خصوص هويت افراد يادشده (هسته اوليه) و انگيزه تداوم آنها در مقابل درب اصلي پس از پايان راهپيمايي، انجام و به كميته ارائه نمايد.

4ـ كميته معتقد است نحوه عملكرد مسئولان وقت حوزه انتظامي يوسف‌آباد در اين مرحله با تدبير لازم همراه بوده به نحوي كه دانشجويان ضمن پذيرفتن عدم ادامه راهپيمايي شعار «تشكر تشكر نيروي انتظامي» را سر دادند. بر اين اساس، كميته درخواست تشويق مأموران مربوطه را دارد.

مرحله دوم: از ساعت 45 دقيقه بامداد تا 45/2 بامداد 18/4/78

حدود ساعت 30 دقيقه بامداد روز جمعه راهپيمايي دانشجويان به اتمام رسيد و به استثناي حدوداً 15 نفر از دانشجويان كه در مقابل درب اصلي كوي در حال بحث و مذاكره بوده و تمايلي براي رفتن به داخل كوي نداشتند، سايرين به داخل كوي مراجعت مي‌كنند. در همين زمان جانشين منطقه مركزي ناحيه تهران بزرگ كه از طريق يگان مربوط در جريان موضوع قرار داده شده بود، حدود ساعت 45 دقيقه بامداد با لباس شخصي به محل مي‌رسد. وي قبل از رسيدن به محل و بررسي منطقه درخواست نيروي كمكي از كلانتري‌هاي مختلف مي‌نمايد. به محض ورود ايشان با لباس شخصي، يگان‌هايي از نيروي انتظامي نيز به محل مي‌رسند. وي بعد از ورود با دانشجويان محاوره نموده و اين گفتگو نتيجه‌اي در بر ندارد. در همين حين مدير كل خوابگاه كوي دانشگاه كه توسط حراست مطلع شده بود، در كوي حاضر مي‌ گردد و در محل با فرمانده مذكور به مذاكره مي‌پردازد، وي درخواست 5 دقيقه مهلت به منظور آرام نمودن دانشجويان را از فرمانده ياد شده مي‌نمايد و از نيروهاي جديد انتظامي كه وارد منطقه شده‌اند، تقاضاي ترك منطقه را مي‌نمايد، نهايتاً اين مذاكره بي‌حاصل مانده و به مشاجره لفظي فرمانده مذكور با مديركل خوابگاه منجرمي‌شود. طبق بررسي‌هاي حاصله بين دانشجويان و نيروي انتظامي درگيري ايجاد مي‌شود كه دانشجويان نيز با پرتاب اشيا دم دست با آنها به مقابله مي‌پردازند. يكي از سربازان در اين نزاع پايش با جدول خيابان برخورد كرده به زمين برخورد مي‌كند و توسط دانشجويان دستگير و مورد هجوم برخي از دانشجويان قرار مي‌گيرد. پس از انتقال نامبرده به كيوسك درب اصلي دانشگاه دقايقي بعد آزاد مي‌گردد.

از اين مرحله درگيري‌ها وضعيت جديدي پيدا مي‌كند و مواضع و شعارهاي دانشجويان به تندي مي‌گرايد.

درگيري‌ها كماكان ادامه مي‌يابد و بار ديگر نيروي انتظامي به دانشجويان حمله برده و آنان را به عقب مي‌راند. در اين شرايط اجتماع دانشجويان به 500 الي 600 نفر افزايش مي‌يابد و نيروي انتظامي نيز به توان و استعداد خود مي‌افزايد.

فضاي داخل كوي در اين مرحله كاملاً احساسي مي‌گردد. سنگ‌پراني از سوي دانشجويان و در طرف مقابل از سوي لباس‌ شخصي‌هاي همراه نيروي انتظامي آغاز مي‌گردد.

بر اثر سنگ‌پراني دانشجويان ساعت جلو درب دانشگاه و شيشه‌هاي مهدكودك روبروي خوابگاه شكسته مي‌شود. دو تن از دانشجويان در اين مرحله توسط نيروي انتظامي دستگير مي‌شوند.

متعاقب آن يكي از اعضاي انجمن‌هاي اسلامي دانشگاه تهران اقدام به تهيه قطعنامه و خواندن براي دانشجويان و ماندن در داخل كوي مي‌نمايد كه اين امر نتيجه‌اي را در بر نداشته است.

معاونت دانشجويي دانشگاه تهران نيز با كسب اطلاع از حادثه از طريق مديركل خوابگاه پس از حضور در كوي براي دانشجويان سخنراني مي‌نمايد كه علي‌رغم جلوگيري برخي از دانشجويان وي به سخنراني ادامه مي‌دهد، هرچند نتيجه محسوسي در بر نداشته است.

مديركل سياسي استانداري به محل مي‌آيد

مديركل سياسي استانداري تهران توسط معاون سياسي استانداري از حادثه مطلع مي‌شود و ساعت 15/2 دقيقه به محل مي‌رسد. وي اظهار مي‌دارد: «خيابان خيلي شلوغ بود و مملو از سنگ و اشيا غيرعادي و بسيار متشنج و سنگ‌پراني خيلي شديد بود، خصوصاً از ناحيه دانشجويان، ضمن اجازه، خودم را نماينده تاج‌زاده و وزارت كشور معرفي نمودم».

نامبرده تلاش نموده است با همكاري مديركل خوابگاه دانشجويان را به داخل مسجد و كوي هدايت نمايد. بنا بر تحقيقات انجام شده علي‌رغم اينكه تعدادي دانشجويان با سخنراني وي مخالفت مي‌كردند، لكن صحبت‌هاي وي مؤثر بوده است، اواخر سخنراني نامبرده صداي شليك گلوله از جنوب خيابان كارگر شمالي فضا را مجدداً ملتهب و متشنج و موجب بي‌اثر ماندن اقدامات انجام شده مي‌گردد. در اين زمان جنگ و گريز بين دانشجويان و نيروي ناجا موجب تشديد تنش شده و اقدام به روشن كردن آتش در وسط خيابان توسط دانشجويان مي‌گردد. دانشجويان عمدتاً از كيسه‌هاي زباله و اشيا حاشيه خيابان براي افروختن آتش استفاده مي‌كرده‌اند.

نكات مهم و جمع‌بندي مرحله دوم:

1ـ بعد از حضور جانشين منطقه مركزي ناحيه تهران بزرگ و رفتارهاي غيرمدبرانه ايشان، درگيري‌ها، به طور پلكاني رو به اوج نهاده است. در اين ميان به نظر مي‌رسد تعدادي از افراد كه مايل به خاتمه اين وضعيت نبوده‌اند از اين فضا استفاده نموده و بر شدت آن افزوده‌اند.

2ـ برخوردهاي نامناسب نيروهاي انتظامي از يكسو، عصبانيت دانشجويان و اقدام به فحاشي نسبت به پرسنل ناجا و پاسخ متقابل از سوي نيروهاي شخصي و بازداشت موقت يكي از سربازان توسط دانشجويان از سوي ديگر، بر التهاب و عصبانيت طرفين بخصوص ناجا افزوده و زمينه را براي تصميمات غيرمدبرانه فراهم مي‌سازد.

3ـ به اعتقاد اعضاي جلسه نحوه اظهارات افراد مسئول، به خصوص مسئولان ذي‌ربط، در اين گونه ناآرامي‌ها، به ويژه در آن شرايط خاص، مي‌بايست حساب شده و دقيق بوده و به نوعي ابراز نگردد كه باعث تحريك احساسات شود.

4ـ نتايج تحقيقات نشان مي‌دهد كه جانشين منطقه مركزي ناحيه تهران بزرگ با توجه به وجود آثار عصبانيت در رفتار ايشان، فاقد تدابير لازم در حل ماجرا بوده و بي‌تدبيري‌هاي نامبرده موجب انعقاد نطفه ناآرامي گرديده است. همچنين به نظر مي‌رسد عدم رعايت دستورالعمل‌هاي موجود در اينگونه موارد و رفتار متناسب با سلايق ازجمله علل به وجودآورنده حادثه كوي بوده است.

5ـ حضور برخي از افراد شخصي به عنوان گروه فشار از قبيل (…) در اين مقطع محرز بوده و حضور اين افراد در تشديد درگيري‌ها مؤثر بوده است.

(در خصوص اين نيروها و چگونگي نحوه حضور آنان در بخش مربوط توضيحات لازم داده خواهد شد).

مرحله سوم: از ساعت 45/2 دقيقه 18/4/78 بامداد تا 9 صبح

در اين مرحله درگيري دانشجويان با نيروهاي انتظامي با يك فاصله كوتاه بين دو طرف به شكل زير ادامه مي‌يابد:

پرتاب سنگ از سوي دانشجويان و پاسخ متقابل نيروهاي شخصي، در كنار نيروي انتظامي ادامه مي‌يابد. در همين زمان سرپرست ناحيه انتظامي تهران در محل حضور مي‌يابد.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد دو دسته نيروهاي شخصي متشكل از عناصر كادر و وظيفه نيروي انتظامي و دسته ديگر از نيروهاي موسوم به گروه‌هاي شناخته شده و برخي افراد ديگر بوده‌اند.

در اين مرحله معاون سياسي استانداري تهران در محل حاضر مي‌گردد و با سرپرست ناحيه انتظامي تهران بزرگ مذاكره مي‌نمايد كه مشروح مذاكرات و نتايج آن در گزارش ضميمه آمده است. مذاكرات ميان مسئولان سياسي با نيروهاي انتظامي نتيجه‌اي نداشته و منجر به تفاهم نمي‌گردد.

از ساعت 25/3 دقيقه به تدريج جمعيت دانشجويان به طور چشمگيري افزايش مي‌يابد و پرتاب سنگ از سوي دانشجويان ادامه دارد. در همين اثنا يك شيء مشتعل (كوكتل‌مولوتف نبوده است) به سقف ايستگاه اتوبوس داخل خيابان كارگر پرتاب مي‌شود. عوامل نيروهاي انتظامي به نزديك درب خوابگاه حمله برده و مجدداً عقب‌نشيني مي‌كنند. الفاظ ركيك عمدتاً‌ از سوي دانشجويان گزارش مي‌گردد و متعاقباً ‌نيروهاي شخصي و برخي از سربازان پاسخ مي‌داده‌اند.

از نظر روحي وضع دو طرف بسيار ملتهب گزارش شده است. در همين زمان به تدريج نيروهاي شخصي افزايش مي‌يابند. برخي از فرماندهان ناجا اظهار مي‌دارند نيروهاي شخصي ناجا را تشويق به حمله نموده و با الفاظي زشت مانند… آنها را به خاطر عدم حمله و كوتاهي در برخورد با دانشجويان مورد سرزنش قرار مي‌دادند. فرمانده يادشده معتقد است بدين ترتيب فشار رواني از دو سو (دانشجويان و نيروهاي شخصي) به ناجا وارد مي‌شده است.

تعيين ضرب‌الاجل

يكي از مسئولين ناحيه انتظامي تهران بزرگ با يك دستگاه خودرو به سوي مجتمعين در مقابل درب كوي رفته و با بلندگو اعلام مي‌نمايد:

«دانشجويان عزيز! ما قصد نداريم با شما برخورد كنيم وليكن از شما مي‌خواهيم هرچه سريع‌تر منطقه را ترك كرده و به كوي برگرديد و ما موظف هستيم اگر شما به حضورتان در منطقه ادامه دهيد برخورد كنيم و به شما مهلت مي‌دهيم».

پس از اتمام ضرب‌الاجل، سرپرست ناحيه انتظامي تهران بزرگ دستور پيشروي را صادر مي‌كند. در اين مرحله حجم استفاده از گاز اشك‌آور و روشن بودن آتش و سر دادن شعارهايي عليه نيروهاي انتظامي كاملاً مشهود بود.

در اين شرايط و با مقاومت دانشجويان جنگ و گريز بين نيروهاي انتظامي و دانشجويان براي لحظاتي در مقابل درب انجام مي‌يابد.

بر اساس گزارش‌هاي رسيده، نيروهاي انتظامي كه اسامي فرماندهان آنها مشخص شده است، به دنبال پاكسازي خيابان وارد كوي مي‌شوند. در اين مرحله سنگ‌پراني از داخل خوابگاه به سوي نيروي انتظامي و از سوي نيروهاي شخصي به سمت كوي دانشگاه شدت مي‌گيرد.

مجموعه گزارش‌هاي رسيده و اظهارات بيان شده در كميته تحقيق نشانگر آن است بين 25 الي 30 نفر نيروي شخصي غيروابسته به نيروي انتظامي از فرصت استفاده كرده و وارد كوي شده‌اند. سرپرست ناحيه انتظامي تهران بزرگ اظهار مي‌دارد اين افراد از درب دانشكده فني وارد گرديده‌اند.

در اين مرحله سه سرباز وظيفه جمعي يگان ويژه ناتب گروهان شهيد دستغيب اظهار داشته‌اند، هنگامي كه از طبقه سوم به پايين مي‌آمديم، مشاهده كرديم نيروها محل را ترك كرده‌اند و تعداد زيادي دانشجو در راه‌پله‌ها حضور دارند.

آنها مجدداً به سمت پشت‌بام برمي‌گردند و از آنجا حضور خود را به نيروهاي انتظامي از بالاي پشت‌بام اعلام مي‌نمايند. تعدادي دانشجو، با مشاهده اين سربازان، آنها را به گروگان مي‌گيرند. نامبردگان اظهار مي‌دارند تعدادي دانشجوي عصبي به سمت آنان حمله‌ور شده قصد ضرب و شتم آنها را داشته‌اند و آنها را با خشونت به سمت طبقات پايين منتقل مي‌نمايند. در اين هنگام تعداد 10 الي 15 دانشجو به محافظت از سربازان مي‌پردازند. اين افراد به زيرزمين ساختمان 14 كه متعلق به انبار خوابگاه كوي بوده انتقال داده مي‌شوند.

ورود يكي از افراد وابسته به گروه‌هاي شناخته شده

در اين زمان،‌ آقاي موسوي لاري از طريق معاون سياسي استانداري نسبت به ورود نيرو به داخل كوي اطلاع يافته است. در اين فاصله مذاكرات ميان مسئولان سياسي و انتظامي صورت مي‌گيرد. از جمله وزير محترم كشور تدابيري را به جانشين ناجا اعلام مي‌كند و نامبرده نيز اين تدابير را به فرمانده حاضر در صحنه ابلاغ مي‌نمايد. ورود نيروهاي شخصي غيررسمي و ضرب و شتم دانشجويان توسط اين افراد بر هيجانات و عصبانيت دانشجويان فوق‌العاده افزوده است.

حضور آقاي (…) از افراد شاخص وابسته به گروه‌هاي شناخته شده غيررسمي، در محوطه كوي با توجه به شناخته شدن وي نزد دانشجويان محرك‌زا بوده است.

نكات مهم و جمع‌بندي مراحل سوم:

1ـ يافته‌هاي كميته نشان مي‌دهد علي‌رغم برخي شبهات در مورد اين كه نيروي انتظامي با سبق تصميم به ايجاد درگيري و ورود به كوي و تنش در جامعه وارد دانشگاه شده است، صحت ندارد و هيچ تصميم‌گيري قبلي در رده‌هاي فرماندهي ناجا براي ايجاد درگيري از قبل وجود نداشته است. روند حضور در محل و تصميم‌گيري براي اقدامات، وجود تصميم و برنامه‌ريزي قبلي را تأييد نمي‌نمايد.

2ـ آنچه كه مشخص است معاون سياسي استاندار، پس از حضور در صحنه اعلام مي‌نمايد كه نيروهاي انتظامي از محل دور شده و در مكان غيرقابل رؤيت مستقر گردند. اين دستور از نظر وزارت كشور و استانداري لازم‌الاجرا اعلام شده است، لكن نيروي انتظامي آن را كافي ندانسته است. چون بررسي اين موارد قابل تفسير و مجادله‌برانگيز بود كميته از ورود به اين بحث اجتناب نموده و بر شفاف نمودن وظايف در اين گونه موارد تأكيد مي‌نمايد.

همچنين نگاهي به روند اطلاع‌رساني در اين ماجرا حاكي از ضعف در سيستم اطلاع‌رساني نيروي انتظامي مي‌باشد.

3ـ يافته‌هاي كميته از ميزان تخريب‌هاي به عمل آمده حاكي است: آمارهاي ارائه شده در خصوص تخريب با واقعيات موجود تطابق ندارد و ميزان واقعي تخريب كمتر از موارد اعلام شده مي‌باشد. در اين حادثه به ده ساختمان خوابگاه، 13 اتاق نگهباني كوي و يك سلف سرويس به شرح ذيل خسارت وارد شده است:

1ـ ورود خسارت كلي و جزيي به 290 درب اتاق و 92 درب كمد.

2ـ شكسته شدن 690 جام شيشه در متراژهاي مختلف.

3ـ شكسته شدن 5 دستگاه يخچال.

4ـ شكسته شدن 6 دستگاه لوازم صوتي از قبيل كامپيوتر، تلويزيون و…

5ـ و برخي خسارات جزيي به ساير امكانات كوي.

تخريب انجام شده توسط گروه‌هاي زير صورت گرفته است:

٭نيروهاي در اختيار ناحيه انتظامي تهران بزرگ

٭نيروهاي پليس شخصي

٭نيروهاي شخصي غيررسمي حاضر در صحنه

٭گروه‌هايي از ميان دانشجويان به منظور (روشن كردن آتش جهت خنثي نمودن حجم آلودگي گاز اشك‌آور، ايجاد مانع و مقابله با نيروها).

4ـ كميته معتقد است مجموعه دستگاه‌هاي سياسي، فرهنگي، امنيتي و انتظامي كارآمدي لازم براي پيش‌بيني اين حادثه را نداشته‌اند و لذا تذكر به دستگاه‌هاي ذي ربط ضروري است.

5ـ يافته‌هاي كميته حاكي است نيروهاي شخصي غيررسمي از ساعت 2 بامداد به بعد به مرور از طريق يك نظام ارتباطي هماهنگ، درمحل حاضر شده‌اند. در ميان اين نيروها افراد شناخته شده‌اي ازقبيل آقايان (…) مشاهده شده‌اند.

به نظر مي‌رسد نيروي انتظامي مي‌بايست برخورد قاطع‌تري براي جلوگيري از دخالت اين افراد در مجموعه ماجرا و به خصوص ورود به كوي به خرج مي‌داده است.

6ـ كميته اعتقاد دارد ضرب و شتم و تخريب، صرفاً توسط ناجا صورت نپذيرفته است و نيروهاي شخصي غيررسمي نيز در ضرب و شتم دانشجويان دخالت داشته اند.

7ـ در خصوص سلسله مراتب تصميم‌گيري و دستوردهنده نهايي براي ورود به كوي، كميته تحقيقات مفصلي را انجام داده است. اين تحقيقات نشان مي‌دهد از سوي فرماندهي ناجا تيمسار هدايت‌الله لطفيان، دستوري براي ورود به كوي صادر نشده است. ضمناً جانشين فرماندهي ناجا بعد از ورود اول، خودداري از ورود خود به خوابگاه را از جانب جانشين فرماندهي كل قوا (وزير كشور) ابلاغ نموده است.

نتيجه عملكرد نيروي انتظامي ـ محكوميت فرماندهان

8ـ در مورد عملكرد نيروي انتظامي پس از بحث و بررسي زياد جمع‌بندي كميته به شرح ذيل است:

الف: عملكرد نيروي انتظامي : عملكرد اين نيرو از ساعت 22 مورخ 17/4/78 تا قبل از ورود جانشين منطقه مركزي ناحيه انتظامي تهران بزرگ عملكردي همراه با تدبير بوده است.

از ساعت 45 دقيقه بامداد تا 15/4 دقيقه بامداد نيروي انتظامي، عملياتي خلاف قانون نداشته، لكن بي‌تدبيري درعملكرد فرمانده مذكور محرز گرديده است. پاكسازي خيابان و جلوگيري از گسترش حادثه از وظايف ذاتي نيروي انتظامي در اين مرحله بوده است.

به طور مشخص از ساعت 15/4 دقيقه بامداد، نيروي انتظامي وارد خوابگاه شده است و در ساعات بعدي نيز بدون رعايت دستورات جانشين فرماندهي كل قوا مبني بر عدم ورود و… در صحنه عمل كرده است.

ب: مجموعه خصوصيات سرپرست ناحيه انتظامي تهران بزرگ نشان مي‌دهد وي توانايي و مهارت‌هاي لازم براي فرماندهي شهري همانند تهران را نداشته است.

ج: علي‌رغم اينكه كميته معتقد است فضاي قبل از ورود نيروي انتظامي به كوي، فضايي ملتهب همراه با خستگي و عصبانيت نيروها، به دليل رد و بدل شدن الفاظ ركيك، درگيري‌هاي فرسايشي و غيره و اهانت از سوي عده‌اي از داخل كوي همراه با فشارها از سوي نيروهاي شخصي غيررسمي، فشار روحي و شرايطي نامناسب براي تدبير و تصميم‌گيري را براي نيرو فراهم آورده بود، لكن ورود نيروها به خوابگاه‌ها و تخريب و ضرب و شتم دانشجويان خلاف بوده و عوامل تصميم‌گيرنده و اجرا كننده آن، مقصر مي‌باشند. بر اين اساس كميته پس از بررسي‌هاي لازم مقصران را به طور مشترك و با هماهنگي بازرسي ناجا شناسايي نموده و افراد ذيل را به مراجع قضايي ذي‌صلاح معرفي مي‌نمايد.

1ـ سرپرست ناحيه انتظامي تهران بزرگ

2ـ فرمانده يگان ويژه ناحيه انتظامي تهران بزرگ

3ـ فرمانده نوپو و نيروي پليس شخصي يگان ويژه

4ـ جانشين فرمانده نوپو

5ـ دو تن از فرماندهان گروهان از يگان ويژه ضداغتشاش

6ـ جانشين ناحيه انتظامي منطقه مركزي (صرفاً به علت بي‌تدبيري و تصميم، لكن در ضرب و شتم مشاركت نداشته است)

7ـ نيروهاي كادر نوپو و ساير افراد كه توسط بازرسي ناجا مشخص گرديده‌اند.

بخش سوم: بررسي علل و نحوه حضور نيروهاي شخصي در حادثه كوي دانشگاه

يكي از اهداف مصوب كميته، بررسي علل و نحوه حضور و ميزان دخالت و هويت افرادي كه با لباس شخصي (غيروابسته به نيروي انتظامي) در درگيري‌ها مشاركت داشتند، مي‌باشد.

بر اين اساس كميته، يك گروه كاري ويژه با محوريت وزارت اطلاعات و اطلاعات ناجا تشكيل داد. برخي از عناصر شناخته شده نيروهاي شخصي توسط كميته مورد احضار و بازجويي قرار گرفتند و برخي ديگر از آنها نيز به خاطر امكان عدم حصول نتيجه، به دليل اظهارات متناقض و مبهم آنان به وزارت اطلاعات معرفي و به طور موقت بازداشت شده‌اند.

نظر كميته بر آن بود كه اين افراد پس از تحقيقات لازم در اسرع وقت آزاد شوند.

نكات مهم و جمع‌بندي

1ـ بررسي مجموعه گزارشات رسيده و تحقيقات انجام شده براي اعضاي كميته، وجود افرادي با لباس شخصي و غيروابسته به نيروهاي انتظامي در ماجراي كوي دانشگاه و درگيري‌هاي آن مسلم شده است.

2ـ وجود اين افراد از ساعت 2 بامداد جمعه مورخ 18/4/78 آغاز شد و به تدريج به تعداد آنان افزوده شده است. آمارهاي متناقض در خصوص تعداد اين افراد به كميته ارائه گرديد. لكن بررسي‌هاي دقيق مشاركت آنها در سنگ‌پراني متقابل به كوي، درگيري با دانشجويان و ورود به كوي را نشان مي‌دهد.

3ـ بررسي‌هاي حاصله حاكي است، تعدادي از اين افراد با يك مكانيزم ارتباطي مطلع شده و در محل حضور يافته‌اند و تعداد كمي از اين افراد به روش‌هاي ديگر در محل حضور يافته‌اند. كميته در دو مورد نحوه حضور اين افراد را تحقيق نمود و در مراحل اوليه به نتايج خاصي نرسيد. به عنوان مثال وقتي از يكي از اين افراد در كميته سئوال شد كه چگونه مطلع شده‌ايد، نامبرده اظهار مي‌نمايد شخصي ناشناس روي تلفن همراه به بنده اطلاع داد و من هم بر اساس همان تلفن ناشناخته حضور يافتم، همچنين يكي ديگر از اين افراد نيز در بازجويي‌هاي مقدماتي به همين مضمون نحوه حضور خود را اعلام داشته است.

همچنين فرد ديگري كه مشروح گزارش وي ذيلاً خواهد آمد، نحوه حضور خود را «اطلاع‌گيري» در هنگام گشت در خيابان اعلام نموده است. لذا پيگيري بيشتر در اين زمينه توسط وزارت اطلاعات و اطلاعات ناجا مورد تأكيد قرار گرفت. معاونت اطلاعات ناجا نيز به نحوي بر حضور با برنامه اين افراد تأكيد مي‌كند.

4ـ علي‌رغم حضور تعدادي از افراد شناخته شده از تشكل‌هاي معروف غيررسمي كميته به اين نتيجه نرسيد كه افرادي تحت عنوان اينگونه تشكل‌ها با برنامه‌ريزي و تصميم قبلي، در ضرب و شتم ورود به كوي شركت داشته‌اند.

5ـ ناجا فهرستي هفت نفره از اين افراد را كه در درگيري‌ها مشاركت داشته‌اند به كميته ارائه نمود. كميته اسامي افراد ياد شده را با هماهنگي قضايي مورد نياز به معاونت ويژه وزارت اطلاعات ارجاع نمود. تعدادي از اين افراد تاكنون بازداشت شده و حضور خود را در كوي و خوابگاه پذيرفته‌اند، لكن هرگونه مشاركت در ضرب و شتم و تخريب را انكار نموده‌اند. تحقيقات بيشتر در اين زمينه تا حصول نتيجه نهايي به وزارت اطلاعات محول گرديد.

6ـ بررسي‌ها نشان مي‌دهد وجود برخي از افراد مشكوك و ماجراجو در دو طرف اين حادثه محرز مي‌باشد. به عنوان مثال آنچه براي كميته محقق گرديد وجود عناصري ماجراجو و بعضاً ناصالح كه تحت پوشش اسامي مقدس فعاليت نموده‌اند، در ماجراي كوي وجود داشته‌اند.

7ـ با توجه به اينكه موضوع تيراندازي از جمله موارد ابهام‌زا و پراهميت براي روشن شدن ابعاد قضيه بود، كميته بخشي از فعاليت‌هاي خود را معطوف به شناسايي عوامل و عناصر مرتبط نمود. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در ماجراي كوي، سه بار تيراندازي مشكوك رخ داده است. اما به هر حال در شب حادثه هيچ فردي از دانشجويان كشته نشده است. در يك مورد در حدود ساعت 4 صبح در ماجراي ورود به كوي، 3 تير شليك شده است. و در مورد دوم آقاي (…) از نيروهاي شخصي حاضر در صحنه مورد اصابت گلوله قرار گرفته و در مورد سوم در روز جمعه يك افسر پليس مضروب و ليسانس وظيفه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مصدوم و پس از انتقال به بيمارستان فوت مي‌نمايد. در مورد اول در بررسي‌ فيلم‌هاي واصله به كميته چهره شخصي كه يك كلت در دست دارد و سه تير شليك مي‌نمايد، مشخص گرديد.

معاونت اطلاعات ناجا در كميته حاضر شده و فيلم‌هاي يادشده همراه با درخواست پيگيري به ايشان اعلام مي‌گردد. بنا به گزارش رسيده از ناجا تصوير فرد يادشده از فيلم استخراج و نهايتاً فرد مذكور در ماجراي يك سرقت مسلحانه بازداشت مي‌گردد. نامبرده فردي است به نام آقاي (…) كه به همراه سه نفر بازداشت مي‌شوند. تحقيقات نشان مي‌دهد جملگي اين افراد در ماجراي ورود به كوي شركت داشته‌اند.

گفتني است اين شليك منجر به مبهم شدن فضا و تحريك بيشتر دانشجويان شده است. نامبرده اكنون براي تحقيقات بيشتر در بازداشت نيروي انتظامي به سر مي‌برد.

در مورد دوم با توجه به اينكه آقاي (…) از نيروهاي شخصي حاضر در صحنه كه مضروب شده است، فردي را به عنوان ضارب معرفي نموده است و فرد ضارب نيز پس از مدتي متواري شدن، دستگير مي‌گردد. در ابتدا ضارب اين عمل را انكار مي‌نمايد، لذا مقرر گرديد هر دو فرد مضروب و ضارب توسط معاونت ويژه وزارت اطلاعات بازداشت و تحقيقات لازم در اين زمينه صورت پذيرد. گفتني است با توجه به سوابق آقاي (…) كه در ماجراي درگيري با دو تن از وزراي دولت داراي سابقه بوده و سپس به عنوان عنصر جداشده از يك گروه شناخته‌شده معروف شده است، در صورت كشته شدن وي قطعاً موضوع بسيار پيچيده مي‌گرديد.

در مورد سوم، حادثه‌اي كه روز جمعه رخ داده بود، با مساعدت‌هاي نيروي انتظامي و با تحقيق از شهود و چهره‌نگاري، به شناسايي فرد ضارب نزديك شده‌اند. نامبرده يك بار در خيابان مشاهده شده كه موفق به فرار مي‌گردد.

اطلاعيه‌هاي دبيرخانه شوراي امنيت ملي

اطلاعيه شماره (1)

در پي تشكيل جلسه شوراي عالي امنيت ملي دبيرخانه اين شورا شنبه شب با صدور اطلاعيه‌اي حادثه كوي دانشگاه تهران و برخورد با دانشجويان را محكوم كرد. در اين اطلاعيه آمده است:

به دستور رييس محترم جمهوري اسلامي، دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي با تشكيل جلسه فوق‌العاده پيرامون حوادث اخير كوي دانشگاه تمامي جوانب حادثه تأسف‌بار برخورد با دانشجويان و ورود به حريم كوي دانشگاه را بررسي و تصميمات مهمي اتخاذ نمود.

در اين رابطه وزيران فرهنگ و آموزش عالي، بهداشت و درمان، وزير كشور و مقام‌هاي امنيتي گزارش‌هاي مشروح درگيري‌ها، خسارات و برخورد با دانشجويان را طرح كردند و مقرر شد:

1ـ اين حادثه تأسف‌بار به هيچ‌وجه قابل قبول و گذشت نيست و دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي اين حركت را محكوم كرده و با دانشجويان، مجروحان و حادثه‌ديدگان اظهار همدردي مي‌كند.

2ـ دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي گروه ويژه‌اي را براي بررسي همه جانبه و رسيدگي دقيق به ابعاد، علل و عوامل پيدا و پنهان واقعه و شناسايي دقيق و برخورد قاطع با گروه‌هاي فشار كه با حركت‌هاي غيرقانوني خود منشاء مشكلات فراواني هستند، تعيين و مقرر داشت مقام دستوردهنده ورود نيروي انتظامي به كوي دانشگاه عزل و برابر مقررات جاري با او رفتار شود.

3ـ كليه خسارت‌هاي مادي و معنوي وارده به دانشجويان جبران و خرابي‌هاي حاصله ترميم گردد.

4ـ كليه بازداشت‌شدگان آزاد شده‌اند و دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي گروهي را براي پيگيري رسيدگي به مجروحان حادثه تعيين و ترتيبات مداواي فوري آنان را معمول داشته است.

5ـ دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي از عزيزان دانشجو مي‌خواهد كه با حفظ آرامش و با تكيه بر روش‌هاي قانونمند، اين شورا را در پيگيري اين حادثه تأسف‌بار ياري نمايند.

6ـ جمع‌بندي دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي به استحضار مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا رسيد و ايشان مصوبات دبيرخانه را مورد تأييد قرار داده و بر ضرورت پيگيري امر تأكيد فرمودند.

اطلاعيه شماره (2)

دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي با انتشار بيانيه شماره دو خود اعلام كرد:

1ـ در راستاي تحقق بند 2 اطلاعيه قبلي، مبني بر رسيدگي دقيق به ابعاد، علل و عوامل پيدا و پنهان واقعه و برخورد قاطع با گروه‌هاي فشار و حركت‌هاي غيرقانوني مصوب نمود وزارت اطلاعات اقدام به شناسايي و برخورد قانوني با اين دسته از افراد نمايد.

در نخستين اقدامات انجام شده تاكنون تعداد هفت نفر از اين جريان شناسايي و بازداشت شده‌اند.

2ـ بر اساس تحقيقات انجام شده و بررسي صورت مذاكرات شوراي تأمين استان تهران و اظهارات مسئولان امر مشخص گرديد، سرتيپ دوم احمدي و معاون وي در اين حادثه مقصر مي‌باشند.

لذا ضمن عزل، نامبردگان در اختيار مقامات ذي‌صلاح قضايي قرار خواهندگرفت.

همچنين عدم تدبير فرمانده ناحيه انتظامي تهران مشخص گرديد و ضمن توبيخ، براي اقدامات بعدي مراتب به وزير كشور اعلام گرديد.

3ـ تمامي بازداشت‌شدگان كه تعداد آنها 200 نفر بودند، آزاد شدند و در حال حاضر هيچ فردي در بازداشت نيست.

4ـ بودجه لازم در اختيار وزارت فرهنگ و آموزش عالي و وزارت بهداشت و درمان قرار گرفت تا نسبت به رفع ضرر و زيان و خسارت‌هاي وارده اقدام شود.

5ـ طبق تحقيقات كامل به عمل آمده تنها فردي كه در اين حادثه فوت كرده است افسر وظيفه مرحوم عزت ابراهيم‌نژاد اهل پل‌دختر مي‌باشد.

نامبرده روزهاي تعطيل را در خوابگاه دانشجويي و در كنار دوستان خود مي‌گذرانده است و بررسي‌هاي كامل نشان مي‌دهد شايعات و گزارش‌هاي غيررسمي ديگر به هيچ عنوان صحت ندارد.

6ـ اميد است دانشجويان عزيز و همه دلسوزان نظام، اين دبيرخانه را در جهت انجام وظايف محوله پشتيباني نمايند.

دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي بر اساس اطلاعات واصله اعلام مي‌دارد متأسفانه عده‌اي با شعارهاي غيرمعقول و افراطي نمودن حركت سالم دانشجويي و از طرف ديگر به صحنه كشاندن مخالفين اين حركت قصد ايجاد زمينه درگيري و ايجاد جو شايعه و بدبيني در جامعه را دارند.

يافته‌هاي دبيرخانه در پيگيري تيراندازي نيمه‌شب جمعه مورخ 18/4/78 بيانگر اين حركت كاملاً مشكوك مي‌باشد.

در اين تيراندازي كه با شليك سه تير از يك كلت كمري صورت گرفته يك افسر نيروي انتظامي، يك دانشجو و يك شهروند مجروح شده‌اند كه تحقيقات در اين زمينه به وزارت اطلاعات سپرده شده است.

دبيرخانه شوراي عالي، ضمن اداي احترام به تمامي دانشجويان و ساير آحاد مردم، انتظار دارد در چارچوب‌هاي قانوني و با مجوزهاي وزارت كشور تجمعات خود را صورت دهند، بديهي است وزارت كشور در اين زمينه همكاري‌هاي لازم را به عمل خواهد آورد.

اطلاعيه شماره (3)

دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي يكشنبه شب در اطلاعيه شماره 3 خود بر ضرورت حفظ آرامش و امنيت تأكيد كرد و از دانشجوياني كه به صورت قانوني و با حفظ آرامش از سوءاستفاده عوامل فرصت‌طلب جلوگيري كرده‌اند، تشكر كرد. متن اطلاعيه به اين شرح است:

1ـ دبيرخانه شوراي عالي امنيت امشب در جلسه‌اي با بررسي كليه گزارش‌هاي واصله از سوي دستگاه‌هاي مسئول بر ضرورت حفظ آرامش و امنيت تأكيد نمود و به گروه‌هاي كار متشكله ابلاغ كرد كه مصوبات اين دبيرخانه را همچنان تا تحقق كامل در چارچوب تدابير رهبري و ابلاغيه‌هاي رييس‌جمهوري دنبال نمايند.

2ـ دبيرخانه شورا از دانشجوياني كه به صورت قانوني و با حفظ آرامش از سوءاستفاده عوامل فرصت‌طلب پيشگيري كرده‌اند، تشكر مي‌نمايد.

3ـ دبيرخانه تأكيد مي‌نمايد هرگونه اجتماع و راهپيمايي صرفاً با كسب مجوز برابر قوانين امكانپذير بوده و نيروهاي انتظامي از آنان حفاظت لازم را به عمل خواهند آورد و هرگونه تجمع فاقد مجوز، غيرقانوني بوده و با متخلفين برابر مقررات رفتار خواهد شد.

4ـ دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي همچنان مسايل مربوط به حوادث تأسف‌بار اخير را پيگيري كرده و در اطلاعيه‌هاي بعدي نتايج حاصله را به اطلاع مردم شريف خواهد رساند.

اطلاعيه شماره (4)

دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي با انتشار چهارمين اطلاعيه خود، به عناصر فرصت‌طلب، اخلالگر و ضدانقلاب كه با سوءاستفاده از شرايط، به دنبال اغتشاش و آزار مردم هستند، هشدار داد.

متن كامل اين اطلاعيه به شرح زير است:

دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي طي دو جلسه گزارش‌هاي بخش‌هاي گوناگون دانشجويي، دستگاه‌هاي اجرايي، نيروي انتظامي و امنيتي را بررسي و بر جمع‌بندي‌هاي زير تأكيد كرد:

1ـ از قاطبه ملت، دانشجويان، استادان، روحانيون و بسيجيان به جهت تلاش ملي در حفظ آرامش و امنيت اجتماعي تقدير نموده، حفظ قانون و وحدت شعار و كلمه در راهپيمايي سراسري روز چهارشنبه را توصيه مي‌نمايد.

2ـ دبيرخانه و گروه‌هاي كاري متشكله همچنان به ريشه‌يابي و بررسي دلايل شكل‌گيري حادثه كوي دانشگاه مي‌پردازند و از تمامي دستگاه‌هاي مسئول انتظار دارند در راستاي وظايف محوله كوشا باشند تا اين دبيرخانه قادر گردد توطئه‌هاي پشت پرده شكل‌گيري اين حادثه و حركت‌هاي مشكوك خياباني پس از آن را بررسي و برخورد نمايد.

3ـ دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي به عناصر فرصت‌طلب، اخلالگر و ضدانقلاب كه با سوءاستفاده از شرايط به دنبال اغتشاش و آزار مردم هستند، هشدار مي‌دهد كه حركات ضدانقلابي، مزاحمت و تخريب اموال مردم را تحمل نكرده و نيروهاي انتظامي و امنيتي موظف شده‌اند با قاطعيت انقلابي كامل عناصر ماجراجو، شرور و اغتشاش‌گر را شناسايي و دستگير نموده و در اختيار محاكم قضايي قرار دهند.

دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي گزارش وضعيت امنيتي تهران و نيز نتايج پيگيري‌هاي معموله را به تناسب به اطلاع افكار عمومي خواهد رساند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا