خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«پشت برخی از نهادها قدرت سیاسی وجود دارد»

پرونده‌ی ادغام یا انحلال برخی نهادها -2

صادق زیباکلام می‌گوید نهادهای موازی به این علت که پشت آن‌ها قدرت سیاسی‌ای وجود دارد تعطیل نمی‌شوند و معتقد است مساله ریشه‌ای‌ است و به نوع اقتصاد ایران باز می‌گردد و در نهایت خصوصی‌سازی را راهکاری برای حل آن می‌داند؛ از طرفی صادق خرازی می‌گوید روند خصوصی‌سازی در ایران با بحران مواجه شده است و دولت باید در این روند تجدید نظر کند.

گفت و گوی کامل انصاف نیوز با صادق زیباکلام و صادق خرازی، درباره‌ی ادغام و یا انحلال برخی نهادها و دستگاه‌ها‌ی موازی با هدف کوچک‌سازی دولت را در ادامه بخوانید:

صادق زیباکلام با بیان اینکه نهادهایی در کشور وجود دارند که باری بر دوش دولت هستند، گفت: اگر دقت کنید پشت این نهادها قدرت سیاسی وجود دارد و نمی‎توان این نهادها را تعطیل کرد؛ مثلا حتی بنیاد مسکن را نمی‌توان با وزارت مسکن ادغام کرد، زیرا قدرت سیاسی دارند.

زیباکلام در گفت و گو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: مشکل اقتصاد ایران این‌نهادها نیستند، اگر اقتصاد ایران به سمت اقتصاد بازار آزاد حرکت کند و از زیر جثه‌ی سنگین حکومت بیرون بیاید، آن وقت خیلی از این بنیاد و موسسه‌ها، نهاد و شرکت‌ها خود به خود عملا تعطیل می‌شوند‌.

این استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: این نهادها زمانی می‌توانند موفق باشند که از نظر اقتصاد موفق باشند، اما این ممکن نیست. یعنی فلان قرارگاه و بنیاد و نهادهایی اعم از اقتصادی و فرهنگی از طریق حمایت‌های دولت سرپا هستند و اگر پولی از طرف دولت به آنها داده نشود خیلی از آن‌ها نمی‌توانند دوام بیاورند‌ زیرا هزینه‌های آن‌ها کفاف درآمدآن‌ها را نمی‌دهد.

او افزود: وقتی اقتصاد دولتی است این موسسات به ظاهر خصوصی، روزی ناکارآمد و ورشکسته می‌شوند‌، زیرا اگر بر روی آنها بررسی انجام شود. بیش از اینکه دارایی داشته باشند، بدهی دارند.  متاسفانه بخش خصوصی جدی‌ای در ایران وجود ندارد.

زیباکلام ادامه داد: مثلا چندی پیش شاهد بودیم یک‌مرتبه دولت صادرات گوجه فرنگی را ممنوع اعلام کرد. حالا کسی را فرض کنید که گوجه فرنگی تولید کرده‌ و آن را بسته بندی می‌کند و حتی بازاریابی کرده  و در ارمنستان و گرجستان  برای آنها مشتری پیدا کرده و حالا باید گوجه فرنگی خود را به آن کشورها صادر کند، اما دولت صادرات را ممنوع می‌کند. این ممنوعیت به آن فرد ضربه می‌زند. مثلا آیا در هند شنیده‌اید که دولت تا به حال صادرات چیزی را ممنوع کند؟

او اضافه کرد: در ایران همه چیز در دست سازمان‌ها و نهادهای دولتی است؛ واردات، صادرات، نرخ بهره و وام در دست دولت است. بخش خصوصی در ایران استقراری ندارد. بانک مرکزی نوکر دولت است‌. ترکیه را ببینید بانک مرکزی در مقابل اردوغان محکم ایستاد و بهره را بالا برد و بحران ترکیه التیام پیدا کرد.

این استاد دانشگاه تهران در پایان گفت:  شرکت مس، فولاد، پتروشیمی و راه آهن در ایران برای دولت است. آن مقدار کمی که بخش خصوصی است هم تابع مقررات دولت است. حاصل این دولتی شدن این می‌شود که دیگر کسی در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کند. وقتی‌که حتی ایرانی‌ها نیز در ترکیه و امارات سرمایه‌گذاری می‌کنند‌ معلوم است که دیگر یک ‌اروپایی در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

خرازی: دولت در خصوصی‌سازی ناموفق بوده است

دبیرکل حزب ندا نیز با بیان اینکه برای مساله‌ی ادغام نهادها دولت باید تصمیم بگیرد، به خبرنگار انصاف نیوز گفت: دولت در خصوصی‌سازی تا به حال ناموفق بوده است و همچنین دولت متاسفانه در فرایند خصوصی سازی به یک تجدیدنظر نیازمند است.  بسیاری از دستگاه‌های دولت بزرگ‌‌تر و فشل‌تر شده است و دولت باید یک کار و تصمیم اصولی در این زمینه بگیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. پیام محرمانه : برای استاد صادق زیبا کلام و آقای خرازی نیز پاسخ دارم یا از رویسایت بردارید یا باید پاسخ دهم . درضمن چرا پس از دریافت نظر سایت شما به من و دیگران بازخورد دریافت نظر نمیذهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا